Opname

MC K

Nieuwkomer
Lid sinds
17 september 2006
Berichten
7
Yep ben ik weer
Ik kom hier regelmatig op het forum, maar ik kan weinig vinden over de basis-technieken van geluid opnemen (met een mengpaneel.) Het lijkt wel ofe iedereen snapt hoe apparaten werken.

Misschien dat die threads er wel zijn en dat ik niet zo goed kan zoeken...

Mijn vraag:
Zou iemand me uitleg kunnen geven hoe ik stereo geluid op kan nemen (met een Behringer Yenyx1204)?
Het probleem is, dat als ik opneem met het mengpaneel, dat ik maar aan 1 kant het geluid hoor.

Mijn opstelling:
Microfoon op line 1 mono, gitaar op line 2 mono
Main output L naar gitaarversterker. (De MAIN output R gebruik ik niet omdat ik daar geen box voor heb)

MD-recorder op de line-out van het mengpaneel.
Ik snap niet hoe het komt dat het mengpaneel alleen via de Linker kant opneemt, terwijl ik de rode en witte plug op de linker en rechter line out heb aangesloten. Klinkt misschien heel dom, maar leg het me uit hoe ik geluid LINKS en RECHTS te horen krijg.
Ik heb 4 mono kanalen en 2 stereo kanalen.
http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/flypage/product_id/8541
 
De enige reden die ik kan bedenken is dat je je panning naar één kant hebt staan.
slaan je beide VU meters wel uit??


edit: oh wacht eens... misschien dat je alleen je linker masterfader gebruikt omdat je die voor je gitaarversterker gebruikt.
De tape-out uitgangen corresponderen met je masterfaders, dus je moet ze wel beide omhoog zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Al doende leert men. Het feit dat mensen hier zouden kunnen weten hoe een mengtafel werkt is omdat ze er gewoon mee aan de slag zijn gegaan. Lees goed de handleiding door en ga lekker experimenteren! Door te draaien aan knoppen kun je snel genoeg ontdekken wat ze doen. Begrijp je wat een mengpaneel doet en hoe de logistiek in zo'n ding is? Wanneer je dat onder de knie hebt kun je door logisch redeneren zelf dingen oplossen. Wanneer je dit niet weet dan is de vraag waarom je er één gekocht hebt.

Vertel even wat meer over wát je niet precies begrijpt en hoe je één en ander hebt aangesloten / ingeregeld...
 
lol

je moet gewoon een mono kanaal opnemen, dus 'in 1L' selecteren bij je proggie bijvoorbeeld, waar je mic je mixer ingaat zit vast wel een insert onder, daarvandaan trek je een kabel naar een input op je geluidskaart en doe je de handeling die ik net drop

daarbij is 't niet geheel normaal om je vocal in stereo op te nemen..
 
of je kabel is kapot of je moet inderdaad je faders allebij omhoogzetten

of gewoon mono opnemen op je mindisc;)
 
Back
Top