Mengtafel reviseren (tips?)

Kraan

Ouwe rot
Lid sinds
11 april 2004
Berichten
1.950
Locatie
Zwolle
Hallo!

Ik ben van plan mijn oude trouwe Soundcraft S200b eens een goede revisiebeurt te geven. Ik vind dat ik technisch genoeg onderlegd ben om dit zelf te doen (3 niet afgeronde MTS-opleidingen :dubbel: ).
Ik ben goed in het hanteren van de soldeerbout en ik ben in het bezit van de servicemanual van de tafel (althans, de pagina's in de manual die er over gaan).

Nu vraag ik me af of mensen die hier ervaring in hebben tips hebben? Ik had mezelf al bedacht de tafel eerst aan een grondige test te onderwerpen en alles in kaart te brengen wat niet lekker werkt. In principe werkt alles wel, maar zijn er sommige potmeters en schakelaars die het vaker niet dan wel doen (en daarom het hele kanaal stil leggen).

Ik vraag me (onder andere!) de volgende dingen af:

* Is het nodig alle condensatoren te vervangen (recappen)?

* Als de fader kuren heeft (volgens mij niet het geval, maar stel dat) is het dan per definitie een kwestie van vervangen? Die Alps dingen zijn namelijk echt $@$!@!%$duur. Ik kan me vaag herinneren dat er 1 of meerdere faders zijn die wel eens een kik hebben gegeven bij hun begin of eindpunt.

* Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van potmeters of andere componenten?



Tips tips tips tips tips tips!
 
Ow ja! Heeft iemand dan ook meteen tips WAAR ik bepaalde goederen het beste halen kan? Ik heb heel goede ervaringen met electronica-online.nl, maar die hebben niet de juiste potmeters (ik moet van die korte asjes hebben).

Conrad heb ik ook mijn twijfels bij, die schijnen nog wel eens rommelige bestellingen af te leveren.
 
ga je ook de aarde in de flatcable parallel maken of hou je hem serieel ? hoorde dat het wel wat scheelt tov je noisefloor ( die zelfde mod kan je doen voor mijn tascam m3500 namelijk) En ga je er nieuwe opamps in zetten als je dan toch bezich bent ? burr browns ?
 
Origineel geplaatst door MadR
ga je ook de aarde in de flatcable parallel maken of hou je hem serieel ? hoorde dat het wel wat scheelt tov je noisefloor ( die zelfde mod kan je doen voor mijn tascam m3500 namelijk) En ga je er nieuwe opamps in zetten als je dan toch bezich bent ? burr browns ?

Dat soort dingen weet ik dus niet. Ik hoopte door middel van dit topic juist te weten te komen of dat soort dingen nodig zijn of niet.
Dat van die aarding ga ik eens bekijken. Heb je daar soms meer info over?

Over die opamps: dat is hetzelfde verhaal als met de condensatoren. Alles werkt nu naar behoren (behalve dat sommige schakelaars en potmeters aan vervanging toe zijn). Als zoiets een significant verschill zou maken zou ik het overwegen. Maar het is niet zo dat ik mijn SSL ga reviseren omdat ik volgende week aan 1 of andere miljoenenproductie ga beginnen.
Begrijp je wat ik bedoel? Het is natuurlijk een kosten/baten overweging die ik maken moet, en daar hoop ik op deze manier achter te komen.

Uhm.... Over die kosten gesproken... Condensatoren voor al mijn kanalen komt op 29 euro, dus dat valt op zich wel mee.

Bedankt voor het meedenken so far!


[edit] Waarom vind ik in NL niet van die Burr Browns'? Ben wel benieuwd naar de specs en wat die dingen kosten.
 
iemand enig idee waar ik deze krijgen kan? Bovenstaande websites heb ik doorzocht, maar daar kom ik niets tegen.
 

Attachments

  • schakerlaar.jpg
    schakerlaar.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 72
Ik zou alleen de knoppen die het niet doen schoonmaken en van de rest lekker afblijven. Tenzij iets anders kapot is waardoor de knop geen effect meer heeft. Zoals op mijn mixer met wat EQ aan de hand is.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe kan ik zo'n schakelaar het beste schoonmaken? Ik heb de schakelaar op bovenstaande foto opengehad en er is redelijk makkelijk bij de koperen delen te komen. Deze zitten vol met corrosie.
 
Dankzij een te-koop-gevraagd topic ben ik er achter gekomen dat het een alps schakelaar is en dat Farnell die dingen verkoopt.

En over alps onderdelen bestond al een topic.
 
mengtafel reviseren

mengtafel reviseren

Je kan gaan vervangen wat nu niet lekker is in je tafel, alleen vet balen als over een maand opeens een ander kanaal of functie problemen gaat geven! Had ik maar...
Ligt er natuurlijk aan wat voor emotionele/economische waarde die tafel heeft, ik zou dan in ieder geval alle kritieke componenten vervangen. Vooral als je richting Burr Brown en Elna Starget gaat, wordt de tafel beter dan nieuw! (Pas op voor hf oscillaties bij die super opamps).
Je gaat er best een hoop geld en zeker (vrije) tijd in steken en hopen dat alles weer werkt, een foutje is snel gemaakt.
Laten voor wat het is en lekker muziek maken is ook een idee of het spaarvarken kapot en op zoek naar een nieuw(ere) (digi)tafel?
 
Je zou hierover eens inlichtingen kunnen inwinnen bij forumlid Don Cor(leon)e. Toen ik vorig jaar mijn Virus bij hem ophaalde was hij z´n oldschool tafel een revisiebeurt aan het geven.

Denk dat hij je wel wat tips en trucs kan geven.
 
Re: mengtafel reviseren

Re: mengtafel reviseren

Origineel geplaatst door gringo
Je kan gaan vervangen wat nu niet lekker is in je tafel, alleen vet balen als over een maand opeens een ander kanaal of functie problemen gaat geven! Had ik maar...
Ligt er natuurlijk aan wat voor emotionele/economische waarde die tafel heeft, ik zou dan in ieder geval alle kritieke componenten vervangen. Vooral als je richting Burr Brown en Elna Starget gaat, wordt de tafel beter dan nieuw! (Pas op voor hf oscillaties bij die super opamps).
Je gaat er best een hoop geld en zeker (vrije) tijd in steken en hopen dat alles weer werkt, een foutje is snel gemaakt.
Laten voor wat het is en lekker muziek maken is ook een idee of het spaarvarken kapot en op zoek naar een nieuw(ere) (digi)tafel?

Dat is inderdaad waar ik een beetje mee zit. Recappen en de op-amps evenals schakelaars vervangen komt op een kostenplaatje van boven de waarde van de mixer. Tijd maakt me niet uit. De mixer is modulair opgebouwd waardoor ik kanaal voor kanaal te werk kan gaan en ondertussen de mixer gewoon kan blijven gebruiken.

Het grootste probleem zijn de schakelaars. Van deze zijn er veel kapot waardoor sommige kanalen niet goed aan of uit kunnen. Op zich zijn alle faders en potmeters nog goed.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er achter kom dat het reviseren me meer om de functionaliteit dan de klank gaat. Dus ik wil dat hij weer werkt als nieuw. De klank is eigenlijk (voor mij) prima, dus voor mij hoeft hij niet te klinken als nieuw (of zelfs beter).



Origineel geplaatst door The Poisoner
Je zou hierover eens inlichtingen kunnen inwinnen bij forumlid Don Cor(leon)e. Toen ik vorig jaar mijn Virus bij hem ophaalde was hij z´n oldschool tafel een revisiebeurt aan het geven.

Denk dat hij je wel wat tips en trucs kan geven.

Ik heb wat tips en trucs van hem gekregen. In de tijd dat jij je Virus bij hem kocht heb ik een stuk of 5 compressors bij hem gekocht, toen was hij idd. met die tafel bezig en hebben we het er even over gehad.

Verschil is echter dat hij bezig was met een tafel (merk is me even ontschoten) die in een klasse zit waar mijn Soundcraft niet bij in de buurt komt.


[edit] typefoutje
 
Ik heb ooit een mengtafel gereviseerd omdat ie de verkoop in ging.
Ik heb alle faders open gemaakt om de troep eruit te halen.
De vorige eigenaars losten alle problemen op met contactspray
en dat ga je merken als je ze openhaalt ;-)
Ik heb alle faders doorgemeten op weerstand om te kijken hoe
erg ze versleten waren. Ik heb goede faders terug gezet op de
meest gebruikte kanalen en de slechte op de laatste kanalen.
Persoonlijk vind ik faders te duur om nieuw te vervangen en de
winst is relatief klein. Faders van minder gebruikte naar meer
gebruikte kanalen verplaatsen geeft relatief een goede winst.

Die Alps-schakelaars zou ik gewoon vervangen. Deze zitten als
het goed is hermetisch afgesloten dus er zou niet echt vuil in
moeten zitten. Hoogst corrosie door oxidatie en daar kun je
niet bij komen !
Van Alps worden de meeste schakelaars nog gewoon verkocht
ook al zijn sommige modellen 20 jaar oud of zo. Ik zou goed
checken dat een vervangend exemplaar precies dezelfde
contactbewegingen maakt als het origineel. Nameten met
de multimeter en dan proberen te checken aan datasheets.

Voor de potmeters geldt dat je ze open zou kunnen maken als
dat kan en ze dan reinigen. Als ze hermetisch dicht zitten is
vervangen beter.
Zoals je waarschijnlijk weet heb je lineaire en logarithmische
potmeters (aangeduidt met A, B en AB). Ik zou opletten dat
je de juiste potmeters koopt ;-)

Verder zou ik wat betreft tot recappen niet al te ver gaan.
Kijk alleen naar elektrolytische condensatoren omdat hieruit
langzaam de elektrolytoplossing verdampt. Dan gaan ze ruisen
en evt. doorslaan. "Droge" condensatoren verouderen niet
echt dus die blijven het wel doen.
Elko's die wel de voorkeur verdienen om te vervangen zijn
de zware elko's in de voeding. Deze worden het zwaarst
belast en vervangen kan daarom geen kwaad na zo een 10
tot 15 jaar. Eventueel kun je (als je de apparatuur hebt) de
dissipatiefactor van de elco bepalen. Een cheapskate-manier
is om de weerstand van de elco's te meten. Als de elco's nog
goed zijn moet de weerstand oplopen tot een heel hoge waarde.
Dit omdat de stroom die de multimeter geeft om de weerstand
te meten, de elco's oplaadt.

Qua opamps zou ik niet teveel doen. De winst is in mijn ervaring
klein omdat ze 20 jaar geleden al heel goede opamps hadden
die relatief ruisarm waren en hoge ingangsweerstanden hadden.
Bij opamps komen ook meer dingen kijken dan bijvoorbeeld ingangs
weerstand en ruis (die trouwens afhangt van de bandbreedte van
het circuit waarin de opamp zit) zoals common mode rejection
en power supply rejection.
Mocht je hele mengtafel volzitten met 741's dan zou ik misschien
LF351s of TL071s erin zitten...

Een laatste handig ding is om je power meters etc te calibreren.
Daar zitten vaak instelpotmetertjes voor ingebouwd. Moet je
wel een goed referentiesignaal voor hebben. Maar dat is vast
wel ergens op het internet te vinden...

Een goed bedrijf om de onderdelen te kopen is Digikey (digikey.com).
Dit is ongeveer de grootste groothandel in de wereld (samen met
Mauser) en de prijzen zijn vaak erg goed... Let wel op de BTW die
je hier bij de douane moet betalen en eventuele "opvulbedragen".
Ook heeft digikey een heel breed assortiment. Heel veel onderdelen
die Farnell bijvoorbeeld niet heeft.
Een voordeel van Farnell is het lagere minimum orderbedrag...

Succes,
Heiko
 
Re: Mengtafel reviseren (tips?)

Origineel geplaatst door Kraan
Hallo!

Ik ben van plan mijn oude trouwe Soundcraft S200b eens een goede revisiebeurt te geven.


Gewoon bij het grofvuil zetten, die ouwe rommel! Meer is het ook niet waard! 8)
 
Hey Heiko, Thanks!

Was even een tijdje uit de running, vandaar dat ik nu pas dit topic weer lees.
Maar dat is dus precies de info waar ik op zat te wachten! Ik ben er achter welke alps-schakelaars ik hebben moet en die ga ik sowieso vervangen. Ik heb er 1 open gemaakt en ze zijn versleten en geoxideerd.

Dat van die faders ga ik bij 1 proberen!

:okdan:



Ow ja, en Schweinsteigor, wordt het niet tijd om je naam te veranderen?
 
en ? ben je al aan het modden geslagen ? pas nog een 200b gezien hier op het forum .. ik heb hier nog een hoop burr browns opa2604 die ik in me tascam wil stoppen ipv die er nu inztten .. en zit zelfs aan die aarde mod te denken ..
 
Pas op want je word soms genaaid. Ik weet dat het voor een 32 kanaals Mackie tafel niet veel meer dan 100 euro kost om de interne bekabeling via Peter Verspuy bij Mackie zelf te laten vervangen. Ik heb ook welleens van iemand gehoord dat ie 300 euro betaald heeft om dezelfde tafel gedeeltelijk te laten reviseren...
 
Origineel geplaatst door The Unholy
Pas op want je word soms genaaid. Ik weet dat het voor een 32 kanaals Mackie tafel niet veel meer dan 100 euro kost om de interne bekabeling via Peter Verspuy bij Mackie zelf te laten vervangen. Ik heb ook welleens van iemand gehoord dat ie 300 euro betaald heeft om dezelfde tafel gedeeltelijk te laten reviseren...
dat zijn 2 verschillende dingen ! een grote tafel laten reviseren is nog net niet zoals met een auto de motor er uit halen en alles checken ... dat kan een behoorlijke tijd duren ...

mij werd verteld dat ik ook rond de 400 euro kwijt zou zijn voor me m3500 .. maar ik geloof best dat er veel tijd in gaat zitten .. tenzij je zusje het zwart voor 5 euro per uur kan natuurlijk ;)
 
Back
Top