Q&A sessie Olav Basoski

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Gear


1. Wat is je favoriete gear? (het onbewoonde eiland apparaat) [Olafmol]

Wow…ik denk tot verbazing van velen de Akai S1000. Door de opgefokte convertors geeft’ie zo’n lekker randje aan alles wat je erin stopt. Ik heb ook de nieuwe(re) generatie Akai’s geprobeerd en heb ook 2 S3000XL’s, maar de S1000 is wat rauwe sound betreft onovertroffen, Ik heb er twee. Op mijn zoektocht naar het ultieme samplegemak heb ik ooit ook een EXS24 gekocht, maar de convertors voor mijn geluidskaart klinken veeeeel te schoon. Aangezien er op dat onbewoonde eiland echter vast geen 220 te vinden zal zijn kies ik toch voor een laptop met Reason en een scheepslading batterijen…

2. Waarom zit er geen analoge gear in je setup? [fuse]

Ehm….Ooit (ergens tussen 1988 en 1991) had ik een 808, een 909 en een 303. Die 909 had ik nog voor 400 piek gekocht bij de locale muziekboer. Hij ging voor zo weinig weg omdat niemand ‘m moest. (‘we’ waren toen juist erg op zoek naar een authentieke drumsound). Stukje bij beetje heb ik alles weggedaan, na alles grondig gesampled te hebben. (Behalve de 303, daar heb ik nooit een flikker aan gevonden) Ik weet het eigenlijk niet…Er is maar 1 analoog ding dat ik echt graag zou willen hebben, en das een MiniMoog. Misschien komt het er nog eens van. Kortom; met de machines die ik tegenwoordig gebruik heb ik nooit echt de behoefte aan iets analoogs gehad. Ja, die Moog dan…Oh en een Juno 106, maar das niet echt analoog natuurlijk.


Opinie

3. Wat vind je leuker: DJ'en of Produceren? [Olafmol]

Lastige vraag zeg…:) Kijk, produceren doe ik vrijwel altijd in m’n eentje, dus das lekker klooien in de studio, vaak erg relaxed. Draaien is leuk als je voor een goeie zaal staat, met het juiste publiek én geluid. Als je dan in de juiste mood bent kunnen er soms dingen gebeuren waar ikzelf kippevel van krijg. Dus das ook weer te gek, en op een bepaalde manier toch ook weer creatief. Als je je pistool tegen m’n hoofd houd kies ik voor de studio, dat heb ik niet voor niets ooit verkozen boven het dj’en. (Niet veel mensen schijnen te weten dat het ook bij mij ooit begoonen is met plaatjes draaien, daarna pas zelf maken)

4. Waarom heb je een hele serie nummers die allemaal samplitude X heten ? Ben je niet zo goed in titels voor nummers te bedenken, of heeft het een achter liggende gedachte resp. concept? [emkedouwe]

Haha! Samplitude is een serie EP’s, met daarop elk 4 verschillende tracks met elk z’n eigen titel. Samplitude vol. 12 is net klaar, dat alleen zijn dus al 48 titels :)

5. Heb je nog wel eens contact met Erick-E? Bestaat er nog een kans voor productie van jullie twee? [Vespa]

Erick kom ik nog geregeld tegen in de ‘scene’ (tijdens het platen zoeken bijvoorbeeld) Of het ooit nog van een nieuwe samenwerking komt weet ik niet, hoewel ik overal voor open sta. We hebben het allebei erg druk. Erick heeft inmiddels ook zijn eigen studio waarin hij heel veel samenwerkt met Matthew Dekay. Maar wie weet…!

6. Met welk label heb je de beste ervaringen gehad? [Vespa]

Defected in Engeland. Kwa uitstraling, begrip van de ‘markt’ en passie voor de muziek schuiven zij alles en iedereen moeiteloos van tafel.

7. Is nederland op dance-gebied trendsetter of volger van Engeland/US/Duitsland? [Nolet]

Met uitzondering van de Ferry- en Armin sound absoluut trendvolger. Wat wij (Hardsoul/Floris/Ik bijvoorbeeld) hier doen is allemaal afgeleid van wat er in de UK en US gebeurt.

8. Afvlakking ?!
Zijn er voor jou persoonlijk nog stromingen/richtingen in de 'dance'-muziek die er écht uitspringen..
Het lijkt me erg moeilijk om vernieuwend bezig te blijven.. en daarom vind ik het erg interessant om te weten in welke 'richting' je zelf de vernieuwing zoekt (het moet toch op de een of andere manier interessant blijven).
[CraZ]

Tsja, ‘dance’ vind ik zo’n rekbaar begrip. Als je daaronder ook bv hiphop/R+B verstaat, zijn bv singles van Destiny’s Child, Missy Elliot en Brandy wel verieuwend. Kwa house kan mij persoonlijk niet zo heel veel meer boeien. (uitgezonderd de vinyl-releases van de Basement Jaxx)
Over Basement Jaxx gesproken, wat mij betreft komen zij op creatief gebied absoluut op nummer één. Als je daar es goed naar gaat zitten luisteren ontdek je een heleboel spannende ‘lagen’ in hun muziek. Zelf probeer ik op welke manier dan ook gewoon mensen in beweging te krijgen, of dat nu met opgefokte funk is of met een snoeiharde 4todafloor, dat boeit dan niet. Als een zaal met mensen op zoek naar wat plezier er maar te gek op gaat. Maar je hebt gelijk, het moet wel leuk blijven. Maar voor mijn generatie (al die gasten die ooit begonnen op een gloednieuwe Atari 1040 van 3000 piek zó uit de winkel :) ) is het kennelijk al spannend als je overstapt van een gejat vocaal sampletje naar echt zelf opnames maken van dames of heren, of zelf een gitaarlick laten inspelen. Hopelijk staat er gauw eens een geniaal brein op om wat nieuw leven te blazen in wat we nu al bijna 15 jaar house noemen. Maar of IK dat ben….maar zeg nooit nooit! :)


Productie

9. Ik heb je wel eens op TV in je studio zien werken. Je werkte daar samen met een technicus. Wat doe jij zelf en wat laat je hem doen bij het produceren van een plaat? Inspireren jullie elkaar ook door ideeen aan elkaar te ventileren (om maar eens een leuk woord te gebruiken :) )? [Almeros]

Weet je zeker dat ik dat was? Voor zover ik me herinner ben ik maar 1 keer op TV geweest en dat was absoluut zonder technicus. Ik doe eigenlijk alles zelf, van het microfoons plaatsen tot het arrangeren tot het bedenken van melodietjes en maken van beats. Als ik al eens met iemand samenwerk (heeeel sporadisch en altijd ik achter de knoppen) moet diegene altijd heel erg zijn best doen zijn mening door te drukken. Ik kan een hardnekkig baasje zijn.

10. Hardware of software? [fuse]

Hardware. Howel ik graag anders zou willen hoor. Al vanaf versie 1.0 heb ik Reason in huis. En hoe fantastisch ik het ook vind om alles op één machine te hebben krijg ik het maar niet voor mekaar om de juiste sound eruit te krijgen. Zal wel te maken hebben met mijn ‘hardware-achtergrond’ die ik maar niet los kan laten. Wellicht zit het tussen mijn oren (ambivalent) maar een Akai klinkt voor mij echt anders dan een Dr. Rex of een NN-XT. Hopelijk verandert dat nog eens…(Trouwens, zonder hardware geen software, niewaar?)

11. Ik luisterde laatst naar een oude tape (+/- 1990) waarop een "TROS-Clubmix" staat van het radioprogramma TROS-DanceTrax met Martijn Krabbé. Tot mijn verbazing hoorde ik na afloop van de mix dat jij die (samen met Erick E?) gemaakt had.."Hier in de studio; Olav Basoski, Welkom Olav!" aldus Martijn.
Maargoed, maak je nog steeds van dat soort korte mixen (ala Ben Liebrand zullen we maar zeggen)?
[Oxy-Yan]

Zal ik het nog eens sterker vertellen? Op de middelbare school begon ik, uiteraard geinspireerd door Ben Liebrand, dergelijke mixen te maken voor een aantal locale radiopiraatjes. Toen ik er eens 1 voor de lol opstuurde naar Ferry maat’s Soulshow was hij daar zo enthousiast over dat hij vanaf dat moment begon met de Bond van Doorstarters. Technisch gesproken was ik dus de eerste in die serie uitzendingen.
Nee, tegenwoordig doe ik dat niet meer, niet echt tijd meer voor en ‘t is volgens mij zo eenvoudig geworden om dat te doen dat ik er niet veel lol meer aan zou beleven.

12. Ik las je bio... Hoe ben je in 87(?) aan je eerste deal gekomen? Connecties? Was de concurentie (al) zoals nu?[Almeros]

Ha, grappig verhaal. Puur toevallig kwam een goeie vriend van me iedere dag op het station ‘iemand van een platenlabel’ tegen. Toen ze eens in gesprek raakten hebben we deze man (Laurens Meijer van Boudisque in Amsterdam) eens een demootje gegeven wat hem wel aanstond. Toen mijn illusie van een grote carriere als producer hiermee NIET startte, ben ik heel brutaal gewoon langs allerlei labels in het land gegaan om daar bandjes achter te laten. Als je wat in je mars hebt komt er vast op zeker moment wel een telefoontje van iemand die dat door heeft. De concurentie in die tijd was op Martin Boer (2 Bros/4th floor) na, nihil. Misschien is dat de mazzel die ik gehad heb.

13. Op je site staan een aantal, zeer handige tips over compressie e.d. Heb je hiervoor een opleiding gevolgd of heb je alles zelf geleerd ? [emkedouwe]

Nee, alles spelenderwijs geleerd. Gewoon proberen en kijken wat er gebeurt als je dit of als je dat…Wel veel gelezen. Er zijn talrijke boeken in de handel waar veel uit te leren valt, van allerlei basis begrippen tot gesprekken met de groten der aarde. Loop eens binnen bij the American Bookstore in Amsterdam, zij hebben vrij veel te koop.

14. Je werkt o.a. met Recycle van Propellerheads en je zult vast wel gehoord hebben van Reason. Over een aantal jaren gaan de complete softstudio's waarschijnlijk de overhand krijgen bij producties. Hoe sta jij zelf tegenover de softstudio? Heb je bijvoorbeeld Reason al eens getest? (en de Dr.Rex module die daar in zit, die zo fijn werkt met Recycle) [Vespa]

Zie 10. Reason ken ik van binnen en buiten en das niet om stoer te doen. Overigens ontbeert Reason iets heel belangrijks: audio. Op de Mac Reason fatsoenlijk met Logic ReWiren kun je wel vergeten, althans in de huidge versies, vandaar dat het (nog) niet m’n alltime favourite is. Behalve dit alles kan ik alleen maar heeeeeeel diep mijn pet afnemen voor de Propellerheads, wat zijn die mannen ge-ni-aal! Wist je dat ze ooit een track hebben gemaakt met de titel ‘DecksDrums+RockandRoll’? Creative jongens, die Propellers…

15. Wat is jou productie truck/tip allertijden? Wat is bijvoorbeeld in al die jaren iedere keer weer terug naarvoren gekomen tijdens het produceren? [glennplumber]

Ehm, als je na een dag of drie nog steeds zit te klooien met dezelfde groove, gewoon kappen en aan iets nieuws beginnen. Als het niet werkt dan werkt het niet, ook al wil je het zo graag. De tip aller tijden: Laat de muziek jouw leiden en niet andersom. Als je met een high-energy housetrack in je hoofd zit maar na een halve dag komt er een soulfull garage dingetje uit, dan is dat prima, zolang je je er maar in kunt vinden. Zo gooi je maar zelden iets weg. Dit is heel serieus de absolute gouden tip voor mensen die veel productie willen draaien. Ga niet zitten met het idee: ‘nu ga ik es ff dit of dat zitten maken’, maar ga gewoon ‘iets’ maken, ga muziek maken, in welke richting dan ook. Als een bepaalde groove die je hebt neergezet je in een bepaalde richting duwt, laat dat dan maar gebeuren. Als je probeert van dat soulfull garage dingetje TOCH een high-energy housetrack te maken kan het allemaal heeeel lang gaan duren en uiteindelijk ga je dan gefrustreerd je bed in…
Oh , en een laatste die inderdaad iedere dag voorkomt: om te weten hoe hard de kick in je muziek moet staan (belangrijk voor housedingen) zet je gewoon de muziek lekker hard totdat de kick in je speakers vervormt. Als je die dan een klein stukje terugzet tot ‘ie net onder de rest van de drums staat en niet meer vervormt, zit je goed. Werkt alleen als je je speakers echt goed kent, maar das een kwestie van tijd.

Nagekomen berichten

De volgende vraag was eerst niet met de selectie meegekomen, Olav Basoski gebruikte copy + paste om e.e.a. nog wat verder op te leuken

Je hebt op je site jezelf in de TOP 10 lijst gezet van je beste platen. Vindt je dat niet arrogant van jezelf? En zo niet waarom niet.
En waarom zie ik er geen klassiers er tussen?
[Mostatic]

De top 10 op mijn site is een momentopname van wat in die periode mijn favoriete platen uit m'n eigen dj-sets zijn. Vandaar ook geen klassiekers. Veel dj's sturen me emails met de vraag om vinyl-tips, omdat ik in veel gevallen platen lang voor de releasedatum op promo opgestuurd krijg.
En nogal logisch dat in de meest recente top 10 ook m'n eigen nieuwe Samplitude staat. Als dat geen favoriet van me zou zijn had ik'm beter niet kunnen maken...


-edited by Yawgmoth-
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top