Koptelefoons

Hou er rekening mee dat een hoofdtelefoon per definitie niet eerlijk kan klinken - tenzij je specifiek voor hoofdtelefoons muziek maakt, uiteraard. Twee redenen (misschien zijn er meer, maar wat mij betreft twee belangrijke)..

1) Je mist de akoestiek van je studio (/ruimte in het algemeen). Daardoor zou je geneigd kunnen zijn iets te veel galm e.d. in te zetten. Wat op de hoofdtelefoon gortdroog klinkt, kan op speakers (of een PA) echt prima klinken, door de natuurlijke galm.

2) Je stereo-beeld is oneerlijk. Bij een hoofdtelefoon staan de speakers precies op je oren gericht, en krijg je links volledig binnen op je linkeroor, en rechts op je rechteroor. Speakers hebben doorgaans een diagonale hoek t.o.v. je oren, waardoor je links ook een beetje in je rechteroor krijgt, en andersom. Dat is het stereo-beeld waar je aan wilt sleutelen.

No biggies, daar kan je rekening mee (leren) houden, waardoor je prima kunt mixen op een hoofdtelefoon. Maar eerlijkheid zit 'm niet alleen in de frequency response grafieken. Misschien iets om rekening mee te houden. Scheelt ook in het zoeken naar de heilige graal, die is er dus niet.. lekker ook op je smaak en voorkeur afgaan, zou ik zeggen, je wil 'm uiteindelijk uren lang op je hoofd hebben.

(DT-770 hier, btw.. erg benieuwd naar de DT-990, ik heb nooit echt goed kunnen mixen op de 770.. is me uiteindelijk toch nét iets te hi-fi... wat fantastisch is om muziek mee te luisteren, maar mixen minder)
 
Laatst gewijzigd:
Als iemand vraagt om een goede koptelefoon van max 250eu is het ook niet erg zinvol je eigen lieverdje van 400eu door te duwen. Dan kun je ook een Focal van 1500eu adviseren. Of misschien nog wel wat veel gekkers. Klinkt misschien nog beter dan die HD650. Ik zal voortaan in iedere 'beste synth onder 500eu' draad ook de Moog One aanraden. Of een Juno 60 want die klinkt toch wat warmer dan een Deepmind.

250 naar 400 euro is nogal een verschil met bedrag van 1500 euro of meer. Ervaringen delen dat je in een vergelijkbare situatie eerst ook bent gegaan voor de goedkopere varianten maar daarna de switch hebt gemaakt naar eentje die er net wat boven ligt kan waardevol zijn voor iemand om de net iets duurdere te proberen en zien of het verschil hem waard is of niet.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
250 naar 400 euro is nogal een verschil met bedrag van 1500 euro of meer. Ervaringen delen dat je in een vergelijkbare situatie eerst ook bent gegaan voor de goedkopere varianten maar daarna de switch hebt gemaakt naar eentje die er net wat boven ligt kan waardevol zijn voor iemand om de net iets duurdere te proberen en zien of het verschil hem waard is of niet.
Mijn punt was meer dat, zoals erg vaak bij vraag-draadjes op dit forum, de vraagsteller zijn behoeften en randvoorwaarden worden genegeerd om iemands eigen favoriet naar voren te schuiven terwijl deze dus helemaal niet past bij wat de TS vraagt. Hij vraagt een goede koptelefoon met voldoende laag om na 22.00 in zijn homestudio muziek te maken onder de €250, geen mastering grade headphones die bijna het dubbele kost. Neemt verder niet weg dat die HD650 (en andere highend Sennheisers) geweldige koptelefoons zijn.
 
Misschien helpt dit je:

Leek me ook een betere optie om alle posts even naar deze thread te verplaatsen, dus bij deze. Dus @ShaolinWiz , als je je draadje zoekt: hier staat ie! ;)
 
Hey Kenneth,

Liever closed...
Als je geen bleed wil hebben is dat inderdaad de beter optie.

Als bleed weinig tot geen probleem vormt (omdat je niet met mics werkt etc) dan zou ik toch kiezen vr een open, is veel minder vermoeiend vr de oren

dus ik herhaal hier nog eens wat Bathmuts zei :D

Comfort is ook heel belangrijk vr mij en daarom heb ik vr de AKG k712pro gekozen, vond dit model veel comfortabeler dan de DT

Ik zit zeer dicht bij mij monitor controller en die krul draad is juist ideaal vr mij
Ik kan overal aan en geen kabel meer op de grond of in de knoop met enz enz

Ik zou toch vr alle juistheid de impedantie wel eens checken van het te kiezen model en waar je hem overal wil inpluggen.
 
Je leest alsmaar over de Beyer DT's, Sony's, AKG's (en soortgelijken) en haast nooit over de Sennheiser HD650. Dat komt omdat de eerstgenoemde betaalbaar zijn, en de HD650 steen, maar dan ook steengoed. Lees gewoon de reviews.
Maar dan moet je ook bereid zijn om +/- 400€ neer te tellen ipv 250€.

HD650 is trouwens ook terug te vinden in veel mastering studios.
Als je op headphones wil mixen (best steeds ook icm met goede monitors) doe dan liefst meteen een investering.

Dat voorkomt dat je op termijn 3 verschillende headphones koopt, nooit tevreden bent en toch evenveel hebt uitgegeven als iets van niveau. Ik heb mijn 650 sinds hij op de markt kwam. En wat voor headphones ik ook op mijn hoofd zet, ik moet telkens eens glimlachen. Behalve bij de HD800, maar die is helaas zeer duur.

Maar uiteindelijk moet je kopen wat jij wil.

Ok, Na opzoekingswerk heb ik besloten deze te kopen. De reviews zijn fantastisch plus ik was even vergeten dat ik mijn vakantiegeld krijg eind deze maand dus er kan wel wat meer budget gespendeerd worden. Tenslotte koop ik liever meteen iets waar ik tevreden mee ben.

Ik zou hem inpluggen in mijn Behringer XenyX X 1622usb Mengpaneel. Zou dit voldoende AMP zijn ? Of denk je dat ik nog een headphone amp moet kopen?

Thanks !!!

 
Waarom niet direct de "Focal Utopia by Tournaire", zijn we in ieder geval verlost van vraag duurste hoofdtelefoon + 100.000 € 😄
 
Ok, Na opzoekingswerk heb ik besloten deze te kopen. De reviews zijn fantastisch plus ik was even vergeten dat ik mijn vakantiegeld krijg eind deze maand dus er kan wel wat meer budget gespendeerd worden. Tenslotte koop ik liever meteen iets waar ik tevreden mee ben.

Ik zou hem inpluggen in mijn Behringer XenyX X 1622usb Mengpaneel. Zou dit voldoende AMP zijn ? Of denk je dat ik nog een headphone amp moet kopen?

Thanks !!!

Welke heb je beslist te kopen?, let op impedantie
 
na de reviews te lezen kocht ik destijds ipv de sennheiser 650 de hd 595 - zoveel scheelde dat niet en was n flink stuk minder duur. Ik haal telkens ik een andere wil kopen, die conclusie terug boven. Hij volstaat.
Is ondertussen opgevolgd door de 599. Ik had enkel een 600 kunnen testen en ik vond die te hard knijpen op 't hoofd. De 595 is erg comfy
 
20220617_160811.jpg


Ik las hier Beyerdynamic, wat herinnerde me eraan dat ik jaaaaaren geleden een koptelefoon heb gekregen van Beyerdynamic, een DT48.
Komt uit een gehoor kliniek (ofzoiets).
Nooit mee geluisterd, en dat ga ik toch eens doen, is wel 200ohm, is dat een probleem?
 
Is geen probleem, 200ohm. Lijkt me. Misschien wat zacht op een mobiel device
 
Welke heb je beslist te kopen?, let op impedantie
Ik zou de senheiser HD 650 kopen. Maar ik weet niet of hij goed samengaat met mijn Behringer XenyX X 1622usb Mengpaneel... Ik vraag me af of ik niet beter een headphone amp moet kopen.
Heb jij een idee?

Thanks in advance aan iedereen die gereageerd heeft.
 
De Xenix mixer is nu net ook ni het van het e, je hoofdtelefoon is meer waard dan mixer. Maar je moet ergens beginnen en opbouwen indien gewenst
 
Ik zou de senheiser HD 650 kopen. Maar ik weet niet of hij goed samengaat met mijn Behringer XenyX X 1622usb Mengpaneel...

Voor een apparaat op batterij/accu is de kans aanwezig dat het niet zo'n goede combinatie is, maar het zou me tegenvallen als het niet lukt met het mengpaneel. Die moet eigenlijk zodanig ontworpen zijn dat je midden- en hoogohmige koptelefoons prima kunt gebruiken.

Zelfs als het een Behringer is. ;)
 
Ok, Na opzoekingswerk heb ik besloten deze te kopen. De reviews zijn fantastisch plus ik was even vergeten dat ik mijn vakantiegeld krijg eind deze maand dus er kan wel wat meer budget gespendeerd worden. Tenslotte koop ik liever meteen iets waar ik tevreden mee ben.
Mocht je een ING rekening hebben met ING rente punten: de 650 staat in de rentepuntenwinkel voor 269 +4000 punten.

De HD599 ook: voor 124 euro en 1500 punten. (Alleen is die tijdelijk uitverkoxht).
 
Ik heb een beyer dt990 of 770 (de gesloten versie iig. En een hd600 die HD 600 is echt waaaaaay beter dan de beyer vind ik en de beyer is al super goed. Alleen wat veel bass dus daar moet je op letten als je mixed. Met de hd600 klinkt alles heel gebalanceerd en is open ik merk dat wat ik daarmee produceer al veel beter gemixed is nog voor ik aan het mixen begin. Wat ik maak op de HD600 klinkt goed over m’n focal speakers, m’n beyer headphones, m’n iPhone oortjes en m’n hd25 dj headphones. De mixen van de Beyers missen vaak wat bass. En mixen op de hd25 zijn standaard ruk. Maar ik zou met geen andere headphone willen dj-en.
 
Toen ik een nieuwe koptelefoon zocht, heb ik hierover een thread op modwiggler doorgespit. De reactie van iemand die zei dat de Hifiman Sundara zijn beste keus was voor het luisteren naar z’n Eurorack bleef me bij. Veel Google- en YouTube-opdrachten later had ik eigenlijk niemand gevonden die ronduit ontevreden was. Wel veel berichten dat ie ver boven zijn prijsklasse presteert. Hij maakt gebruik van Planar-technologie, schijnt fantastisch te zijn. En ik moet zeggen, hij klinkt ontzettend goed. Beter nog dan mijn vorige favo koptelefoon, een mid price AKG. Ik zie net dat ie op Amazon zelfs voor onder €300 te krijgen is. Ik zou zeggen, check it out.
 
Ik heb een beyerdynamic dt900 pro x naast mijn dt990 aangeschaft en ik heb de dt990 nooit meer opgehad. Voor mij klinkt deze veel beter en die raad ik echt aan..
 
Hi,
Ik heb dus nog steeds geen koptelefoon gekocht. (Heb nu pas mijn budget)
Nog eens bedankt aan iedereen voor de reacties.

Ik heb mezelf een model 12 mixer van tascam aangeschaft en zou hierop mijn koptelefoon aansluiten aangezien de tascam model 12 ook een sound interface is.

Ik twijfel nu nog tussen twee opties :

Ofwel koop ik de Beyerdynamic DT 990 PRO MET een headphone amp aangezien die een impendance heeft van 250 Ohm.
Ofwel koop ik de Beyerdynamic DT 990 PRO X ZONDER headphone amp aangezien die een impedance heeft van 48 Ohm.

Wat denken jullie?



Thanks !
 
Back
Top