Toch maar even voorstellen ;-)

jostiii

Patch Slet
Lid sinds
15 september 2002
Berichten
395
Locatie
Roosendaal, NL
Hallo daar ;-)

Als een stealth ninja wandel ik al een maandje of wat rond op dit forum maar ik had steeds te weinig tijd om me voor te stellen.

ik ben Joost, 24 lentes jong, werkzaam in de IT als webdeveloper en network engineer. In mijn vrije tijd bezig ik mezelf met het in elkaar knutselen van muziek, zoals velen hier op dit forum.

In 1992 kwam ik erachter bij een neef dat er gewoon meer geluid uit een pc kon komen dan alleen gepiep en geblierp. Het in elkaar (laten) knutselen van wat weerstandjes in een parallele sub-d connector leidde er toe dat ik ook op mijn pc een soort van digitaal geluid kon voortstuwen. Covox Speech Thing heette zoiets. Het geluid wat eruit kwam klonk als 4 bit 11khz ofzo, maar het was vele malen goedkoper dan de geluidskaarten die destijds op de markt werden aangeboden.

Voor het eerst kwam ik in aanraking met het fenomeen 'trackers'. FastTracker 1 kwam in mijn leven, talloze mods afkomstig van voornamelijk de Amiga 500 werden door mij verslonden. Gefascineerd door alle misterieuze codes die aan mij voorbij rolden dag in en dag uit, begon ik destijds voorzichtig met het muziek tracken.

Voor het tijdperk van het Internet bestond er zoiets als BBS'en. Met je modem belde je in naar een BBS waar je vervolgens bestanden kon uitwisselen (toen al!) en met elkaar kon communiceren via een soort van e-mail en uiteraard ook chatten.

In 1993 kwam ik erachter dat er een heuze 'scene' was waar enthousiastelingen van allerlei creatieve computer bezigheden (programmeren, computer artwork, pixeling, ascii & ansi art, muziek) samen met elkaar multimedia producties maakten. Bovendien waren er zelfs wedstrijden wie de beste 'demo', 'graphics' en 'muziek' maakten. Dit fenomeen heet de Demo-scene waar ik van 1993 tot eind 1999 deel van heb uitgemaakt.

In 1993 werd ik lid van de 'scene' groep Supreme waarbij ik onder de naam 'Dynamix' mijn vroege producties heb 'uitgebracht' (=gratis publiekelijk aangeboden onder de naam 'Supreme'). In 1994/1995 werd Supreme opgeheven en werd ik lid van Void. Inmiddels had ik FastTracker 2, Gravis Ultrasound en AWE32 ontdekt. In dit tijdperk leerde ik Anticrist kennen, een van mijn persoonlijke goden op het gebied van funcore en loei harde hardcore.

In 1995 sloot ik mij aan bij een groep die zich alleen met muziek deed bezighouden i.t.t. de 'demo'-groepen Void en Supreme. Deze muziekgroep - die zich zoals alle andere muziekgroepen zich representeerden als 'virtueel label' - heette Destiny Music. Destiny Music bestond uit een 3 tal Nederlandse kernleden en een 3 tal internationale leden. Daarnaast had Destiny wat gelegenheidsartiesten van collega muziekgroepen die muziek deden uitbrengen onder de naam Destiny.

In 5 jaar tijd was Destiny goed voor zo'n 110 producties uiteenlopend van tracker formaten (xm, s3m, it, mt2) tot mp3 in de genres ambient, club, dance, demo, jungle, drum&bass, rave, hardtrance, happy hardcore, etc.

De naam Destiny Music stond in de scene redelijk bekend als een 'quality over quantity' tracker groep waarbij het streven was om een zo maximaal mogelijk geluid te produceren dat zich kon meten met 'professionele' producties uit de studio's. In sommige gevallen lukte dat aardig, in sommige gevallen ook absoluut niet ;-).

Echter, overwinningen op wedstrijden als Bizarre, Takeover en Ambience waar Destiny met vaste regelmaat de hoogste regionen wist te bereiken met hun inzendingen met daarbij de reacties van een heuze fanbase waren genoeg brandstof om door te blijven gaan met het maken van muziek.

Echter, medio 1999 veranderde er heel veel. Met name het feit dat ik ben gaan werken in de IT maakte het voor mij onmogelijk om het niveau van toewijding voor het produceren van muziek vast te houden.

Ik lees hier soms in de diverse forums dat sommige mensen hun hele gear verkopen omdat ze hetzelfde probleem hebben. Het voordeel wat ik had was dat het toch alleen maar software was. En ook nog eens allemaal freeware, dus het laten vallen van 'de hobby' was voor mij gemakkelijker.

Het enige domme wat ik wel gedaan heb, wat misschien wel equivalent staat aan het verkopen van al je gear, is het deleten van al het werk wat je in 7 jaar tijd bij elkaar hebt geproduceerd. Hordes met muziekjes, themaatjes, melodietjes, beats en grooves, je complete sample archive: in 1 klap weg.

Je weet pas wat je mist als je het kwijt bent.

Het enige wat ik nog uit die tijd heb zijn de dingen die in de periode van 1996-1999 op het internet zijn gereleased. De gepubliceerde werken dus. Maar dat was misschien slechts de top-10% van wat er ooit gemaakt was. En dat is soms best zuur.

Als ik denk aan de technische mogelijkheden van nu en de beperkingen van destijds, dan merk ik dat ik vroeger EN veel productiever EN veel creatiever was dan nu. Ondanks alle technische vooruitgangen en ondanks de kwaliteit van het geluid wat er nu uit een PC kan rollen.

Het is nu 2002, het werken in de IT kan soms nog steeds hectisch zijn, maar ik begin de lol van het muziek maken weer terug te krijgen. De reden dat ik de draad weer heb opgepakt is - hoezo toepasselijk - Reason van Propellerheads.

Reason was voormij de doorslag om weer te beginnen met muziek. Het opende mijn ogen en mijn oren. De kwaliteit van het geluid en de manier waarop je grooves en drumtracks kunt programmeren en het feit dat je eindeloos kunt combineren en routen met kabeltjes: heaven sent!

Hoewel Reason stand-alone bijna geen grenzen kent, kwam ik ze op een gegeven moment wel tegen. Toen ben ik naarstig opzoek gegaan naar een oplossing om deze grenzen te verleggen. Cubase SX was het goede antwoord. Maar het kostte een avondje in een studio met wat mensen die Cubase SX _echt_ goed kennen om het echt een beetje fatsoenlijk onder de knie te krijgen en om het potentieel van Cubase in te zien.

Cubase is nu voor mij de basis. Hoewel ik echt nog niet kan spreken van een 'studio' ben ik redelijk tevreden met wat ik nu heb. Ook omdat ik een tracker achtergrond heb waarbij alles software matig wordt gedaan, heb ik meer Softsynths (Native Instruments, etc) dan echte synths (Korg X2). Het mooie van Cubase is echter dat het practisch eindeloos uitbreidbaar is, zowel kwa software als kwa hardware.

Mijn huidge setup werkt als volgt: 1 werkstation met Cubase en een heleboel vsti's en plugins, werkend met een creative labs soundblaster audigy platinum ex. De 5.1 outputs daarvan zijn vanuit cubase als losse bussen te gebruiken. Deze 3x2 outputs staan op mijn Behringer paneeltje aangesloten. Zo kan ik geluiden binnen Cubase routen naar aparte schuifjes voor additionele finetuning en mixing. Op de overgebleven kanalen zit momenteel alleen een Korg X2 Music Workstation die ik als master klavier gebruik. Een van de main outputs van de mixer gaat naar een apart werkstation voor harddisk recording. Deze is uitgerust met een Terratec EWS64S.

Muziek zal altijd een hobby van me blijven.

Of er moet zoiets raars gebeuren dat het m'n werk wordt, maar daar ben ik te weinig ondernemend voor. Bovendien beschouw ik mijn werk altijd als niet-af en minderwaardig aan het werk van anderen.

Het belangrijkste bij muziek maken is, dat je er lol aan beleeft.
Zo lang ik dat heb, zal ik het blijven doen.

Tot zo ver.
The story of my life ;-)

Joost
a.k.a. jostiii
a.k.a. joost_dtn
a.k.a. dynamix
a.k.a. remarx
enz. enz.
 
Heb andere associaties bij de term 'josti' maar wel een leuk verhaal. Ben altijd nog wel 'impressed' door demo groeps. Vooral de 64k demos vind ik altijd reteknap.

En een Terratec en draaiend op Linux. (toch?)
Da's ook wel tof. Jammer dat de RME oss drivers zo brak zijn anders had ik ook wel wat meer met Linux willen klooien.
(er schijnt een Cubase VST versie voor Linux te komen overigens)

Welkom! :)
 
welkom!
leuk verhaal..
ik was vroeger ook tracker en heb ooit een aantal cd's gekocht vol met mod/xm van ondermeer nederlandse makelij
ik weet bijna zeker dat ik wel wat modjes van je heb, die namen destiny en dymamix komen me bekend voor :)
 
OOps

OOps

Vind je het erg als je verhaal een andere keer lees? ben nog een beetje aan het naroesen van t.dome

[edit]
WELKOM NATUURLIJK, silly me ....
welkom
[/edit]
 
eej destiny.. koele trackergroep idd.. welkom.
 
halliehallo!
 
Hoi!
Welkom, leuk dat je zo'n heel verhaal hebt, heb vroeger ook wel wat getrackert, maar niet meer dan een veete gepruts. ;)
 
welkom
 
Welkom op dit forum!

Tof verhaal! wel jammer van die gedelete data, maaaar.. don't let the past get ya! Ikzelf zat qua trackers meer in de Amiga hoek, heb zelf nog diskettes vol met OCTAMED zooi.

Ik hoop dat je hier weer een beetje gemotiveerd wordt om weer muziek te gaan maken. Ik heb hier in ieder geval al superveel opgestoken. Succes !!!
 
welkom!
dus toch! dynamix, check je PM :)

BBS'en, die goeie oude tijd :)
mod/s3m/xm/mt2: heerlijk.
 
Back
Top