De beginners-thread

Ja ik was natuurlijk wel al op internet aan het rondneuzen maar goed ik ga binnenkort even de bieb in duiken om te kijken of ik een beginners boekje kan vinden. Thanks!
 
vet handige informatie en bedankt voor het posten, goh ik leer nogeens wat hier ook, bedankt voor het posten.
 
Ik heb onlangs een Korg M50 gekocht. Dit is mijn eerste synth (echt een superding!!!) maar er zijn twee dingen waar ik niet uit kan komen. Ten eerste: als ik de sequencer gebruik staat er standaard een metronoom op. Hoewel ik de snelheid hiervan kan bepalen, weet ik bijvoorbeeld niet hoe ik de maatsoort bepaal, maar nog belangrijker: IK HEB OOK GEEN IDEE HOE IK DE METRONOOM UITZET BIJ DE SEQUENCER OP DE KORG M50.
Tweede ding is dat ik niet zie waar ik mijn eigen geluiden kan maken, dit moet mogelijk zijn toch?
Wellicht zijn er mede Korg-gebruikers die dit weten, of anderen natuurlijk (;
 
IK HEB OOK GEEN IDEE HOE IK DE METRONOOM UITZET BIJ DE SEQUENCER OP DE KORG M50.

De instellingen voor de metronoom worden beschreven in de Parameter Guide op bladzijde 140:

Mogelijke instellingen:

  • Ingeschakeld tijdens opnemen en afspelen
  • Ingeschakeld tijdens opnemen alleen
  • Uitgeschakeld

Daarnaast kan je ook nog het volume van de metronoom instellen alsook naar welke fysieke uitgang je deze wil sturen (lijkt me o.a. handig voor een clicktrack voor de drummer).

Daarnaast is er ook nog een precount die standaard 2 maten duurt vooraleer de opname start. Deze kan je wijzigen en ook helemaal uitschakelen (aantal maten = 0)

Het enige wat ik niet vond is de mogelijkheid om ook het gebruikte geluid van de metronoom zelf te kiezen.
 

Attachments

  • m50_metronoom.jpg
    m50_metronoom.jpg
    71 KB · Bekeken: 217
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je snelle reactie!!! Weet iemand trouwens of de kort m50 melletron sounds heeft en zo ja waar ik ze kan vinden? Heb al uitgebreid gekeken onder strings maar zonder resultaat.
 
ik heb er slechts eentje kunnen vinden:
B073 Tron Choir

Maar ik ben er zeker van dat je met de multisamples van een M50 genoeg materiaal aan boord hebt om zelf Mellotron (-achtige) Programs te maken.

bijvoorbeeld de Mellotron in Strawberry Fields van The Beatles zou je kunnen maken met een mono orgelgeluid (eventueel een lofi-effect of gelijkaardig erover heen). Gewoon even in de lijst met de multisamples op zoek gaan naar een orgelgeluidje dat dicht in de buurt komt. Of een Flute (blokfuit) multisample.

Gewoon even luisteren naar het Mellotron geluid dat je wil namaken en proberen om daarin geluiden te herkennen die je ook als multisample in jouw M50 aantreft.

Ik hoor in het volgende fragment bijvoorbeeld een orgeltje of een blokfluit. Gewoon in mono en, indien mogelijk 'verouderen' met bijvoorbeeld een lofi-effect of gelijkaardig.
 
Bedankt voor de tips. Ik doe een poging dit mellotron geluid na te bootsen op mn M50 (je hoort het tijdens het refrein op 1:00).


Nog tips om zo'n geluid te krijgen? Vind hem zelf heel erg gaaf klinken.

Nu heb ik al een beetje geexperimenteerd met de Tron Choir die jij noemt, en hem bewerkt. Toen drukte ik op Write Program maar ik kan de originele niet meer vinden??? Vreemd, want ik had hem op een andere locatie opgeslagen.
 
Oh, ik weet al waar ik de originele Tron Choir heb gelaten .. stupid me S:
Iemand tips om een mellotron-sound te krijgen zoals bij het bovenstaande filmpje van Opeth???
 
Hoe kom je aan expansions voor de Korg M50? Hoe zet je die op je synth (SD-kaart of wat?) ?
 
Heeft iemand nog ideeën om een mellotron geluid na te maken op een Roland XP80?

Oh ja, hier zijn nog wat goede klassieke vst's:
- Arppe2600va (ARP 2600)
- Rhythmus (Korg Minipops 7)
- Or2v (Oberheim 2 Voice)
- eSline (ARP Solina String Ensemble)
- scP5 (Sequential Circuits Prophet 5)
- Micromoon (Moog Micromoog)
- MoonSonoSx (Moog Sonic Six)
 
Heeft iemand nog ideeën om een mellotron geluid na te maken op een Roland XP80?
een mellotron geluid?
Oh ja, hier zijn nog wat goede klassieke vst's:
- Arppe2600va (ARP 2600)
- Rhythmus (Korg Minipops 7)
- Or2v (Oberheim 2 Voice)
- eSline (ARP Solina String Ensemble)
- scP5 (Sequential Circuits Prophet 5)
- Micromoon (Moog Micromoog)
- MoonSonoSx (Moog Sonic Six)
da's een geinige set idd, http://elektrostudio.ovh.org/index.php?go=2
 
hoi, een suggestie. Wellicht is het handig om deze thread 'clean' te houden. Dus alleen de nuttige informatie te vertonen. Het probleem is een beetje dat je, als je wat zoekt, bij een thread uitkomt met veeele pagina's. Dus erg leuk de comments, maar misschien aan te raden deze na een tijdje weg te filteren.
Volgens mij is het de hoogste tijd.
 
Filmpje over modi en het gebruik van akkoorden in modale muziek:

 
Last edited by a moderator:
Back
Top