welke opneem apparaat?

roal

Ingeburgerd
Lid sinds
12 november 2001
Berichten
93
Locatie
Zandeweer
minidisc cdrw cassette pc, ik heb een kleine studiootje begin dus klein

en denk er over om een opname unit te kopen maar wat is het beste ?

set-upje :korg triton pro met moss
yamaha sy77 en yamaha sy22
yamaha pm 1000 mixer

veel van deze apparaten hebben digitale opneem mogelijkheden,maar kan ze niet combineren,
hoe los ik dit op ???:confused:
 
Je moet even iets duidelijker uitleggen wat je ermee wil doen. Wil je meersporen opnames maken, of wil je je stereo eindmix kunnen opnemen? En heb je toevallig al 'n pc staan?
 
Als je gewoon je eindmix wil opnemen [dus geen multitracking]:

Minidisc: Absoluut niet, want deze is net als een Mp3 gecompressed en heeft dus verlies van data.

Cdrw [standalone modellen]: Cd is niet eigenlijk niet zo betrouwbaar omdat de error correctie niet al te best is.

DAT: Al ouderwets maar nog steeds goed. Als je nog geen PC hebt raad ik dit aan. De Tascam DA-20 MKII is zo'n beetje de meest gebruikte.

Pc: Als je al een Pc hebt staan raad ik dit aan: koop een goeie muziekkaart en brander. Zet je songs in .wav op een datatrack en ook in normale audio erachter zodat je hem ook in elke cd-speler kan afspelen.

Cassette: HAHA! >:|
 
Minidisk, Variable Bitrate, ATRACS

Minidisk, Variable Bitrate, ATRACS

De kwaliteit van Minidisk hangt sterk af van hetgeen je er mee opneemt. De gemiddelde bit-dichtheid is erg laag.. maar je schijnt er kwalitatief betere opnamen mee te kunnen maken dan met de 16Bit/44,1Khz standaard van CD.

Staat veeeel over te lezen op diverse sites.

Persoonlijk zou ik gaan voor 24/96 opnamen met je PC. Da's verreweg het makkelijkst.. en niet te duur (als je al een PC hebt.. want veel mensen vergeten dat deze bak ook 3-4000 piek kost).
 
nog een vraagje

nog een vraagje

wanneer ik m,n song (eindmix) klaar heb op de seqencer van m,n korg klinkt het al vrij goed,is het dan mogelijk om het op floppy te zetten en dan bij een kleine studio hier nog iets aan op te poetsen of is dit een domme vraag ?er zitten nl enorm veel soorten effecten in m,n synth zoals compressor distortion ed.die ik normaal in studio,s apart zie staan .
kheb nog niet zoveel ervaring met eindmixen ed.:confused:
 
Re: nog een vraagje

Re: nog een vraagje

Orgineel geplaatst door roal
wanneer ik m,n song (eindmix) klaar heb op de seqencer van m,n korg klinkt het al vrij goed,is het dan mogelijk om het op floppy te zetten en dan bij een kleine studio hier nog iets aan op te poetsen of is dit een domme vraag ?er zitten nl enorm veel soorten effecten in m,n synth zoals compressor distortion ed.die ik normaal in studio,s apart zie staan .
kheb nog niet zoveel ervaring met eindmixen ed.:confused:

ja dat kan... dat heet masteren :D

als je je mix in de pc hebt staan kan je zelf doen middels bijvoorbeeld soundforge en een paar goede MASTERINGplugins.
of je kan je mix op DAT/CD-R zetten en naar een masterstudio brengen, wat jij wil...

ik zou de mix zeker niet door de fx van je synth halen, omdat je daarmee zeer waarschijnlijk alleen maar de kwaliteit van je mix omlaag haalt, aangezien die effecten niet bedoeld zijn om te masteren.
 
Orgineel geplaatst door Breed
Als je gewoon je eindmix wil opnemen [dus geen multitracking]:

Minidisc: Absoluut niet, want deze is net als een Mp3 gecompressed en heeft dus verlies van data.

Cdrw [standalone modellen]: Cd is niet eigenlijk niet zo betrouwbaar omdat de error correctie niet al te best is.
Wat bedoel je daar mee ...dat de error correctie niet al te best is ??

DAT: Al ouderwets maar nog steeds goed. Als je nog geen PC hebt raad ik dit aan. De Tascam DA-20 MKII is zo'n beetje de meest gebruikte.

Pc: Als je al een Pc hebt staan raad ik dit aan: koop een goeie muziekkaart en brander. Zet je songs in .wav op een datatrack en ook in normale audio erachter zodat je hem ook in elke cd-speler kan afspelen.


Cassette: HAHA! >:|

Zelf ben ik ook een voorstander van dat, maar sinds die hier kapot in een hoekje staat gebruik ik mijn standalone cd/rw vandaar deze vraag.

Thanks Glenn
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon niet moeilijk doen en alles op je PC met een 24 bits geluidkaart opnemen. 96Khz is geen must trouwens.

Als je nog niet zo'n kaart hebt kun je voor niet al teveel geld kopen (100 a 200 euro). En er zijn zat (gratis) programma's waar je prima kunt knippen en plakken en nog wat details kunt bijwerken als je wilt om een eindprodukt te presenteren.

Al het andere is technisch kwalitatief minder goed en in geval van DAT nog duurder ook. CD-RW is ideaal om mee te backuppen en master CD's te maken. En ja, mijn DAT staat ook stof te happen maar is altijd handig in het geval dat. ;)
 
DAT

DAT

Ik zou het liefst met DAT werken. Goede kwaliteit.. nog steeds een echte studio-standaard.. en als grootste voordeel: Het is een los apparaat, zonder verdere rompslomp. Bandje erin, audio erin.. en gaan.

Mijn oog is gericht op een DTR-2000 van Denon, of een DA-20/30 van Tascam.. maar voorlopig moet ik de centen even in mijn zak houden (auw auw... dat gat in mijn hand doet pijn).

En ja.. als ik eenmaal een DAT-recorder heb.. dan gaat ie gewoon op 'rec' zodra ik begin te rommelen.. zonder problemen dat ene gave stukje even terughalen.. heerlijk lijkt me DAT.
 
Glennplumber, lees dit even na:
http://www.geffers.demon.co.uk/cd.html

Error correctie is erg laag bij audio cd's; meerdere fouten achter elkaar kunnen als correct gelezen worden. Bij data cd's is deze wel hoog. T'is maar de vraag of het de einde van de wereld is maar er is een kans dat jouw mooie master cd-tje niet 100% klinkt zoals t hoort... Waren er niet ook tests mee gedaan?
 
Ik weet niet hoe het met jullie zit hoor maar ik vind DAT nou niet echt erg fijn hoor. Al dat heen en weer spoelen en start/end's lopen bakken.
En ik heb wel eens last van een corrupte DAT tape, en da's niet prettig kan ik je verzekeren. (nieuw loopwerk en regelmatig cleanertape draaien)

Trouwens om masters op DAT op te nemen is er echt verschil met een 24 bits geluidskaart hoor. (moet jij weten Craz want je heb ook zo'n ding) En als een DAT gaat clippen hoor je dat ECHT heel snel niet te filmen.

Dan heb ik nog liever een HD recorder (wel een dure dan he) als het toch hardwarematig moet. Zo'n Tascam of zo.
 
Orgineel geplaatst door Breed
Glennplumber, lees dit even na:
http://www.geffers.demon.co.uk/cd.html

Error correctie is erg laag bij audio cd's; meerdere fouten achter elkaar kunnen als correct gelezen worden. Bij data cd's is deze wel hoog. T'is maar de vraag of het de einde van de wereld is maar er is een kans dat jouw mooie master cd-tje niet 100% klinkt zoals t hoort... Waren er niet ook tests mee gedaan?

Thanks breed t'is me weer iets duidelijker!

Glenn
 
Orgineel geplaatst door fuse
Ik weet niet hoe het met jullie zit hoor maar ik vind DAT nou niet echt erg fijn hoor. Al dat heen en weer spoelen en start/end's lopen bakken.
En ik heb wel eens last van een corrupte DAT tape, en da's niet prettig kan ik je verzekeren. (nieuw loopwerk en regelmatig cleanertape draaien)

Trouwens om masters op DAT op te nemen is er echt verschil met een 24 bits geluidskaart hoor. (moet jij weten Craz want je heb ook zo'n ding) En als een DAT gaat clippen hoor je dat ECHT heel snel niet te filmen.

Dan heb ik nog liever een HD recorder (wel een dure dan he) als het toch hardwarematig moet. Zo'n Tascam of zo.

Ben het met je eens dat het niet de makelijkste weg is. Maar als ik een master op een pc maak en op DAT vind ik de DAT beter uit de verf komt. Op de een of andere manier maakt ie je mix "compacter" niet helemaal het juiste woord mischien maar het klinkt anders.
Er zijn volgens mij nog "bergen producers" die zelfs nog zweren bij de ouderwetse bandrecorders en het daarna op DAT zetten.

Je schrijft ook een stukje over verschil tussen DAT en een 24bits
geluidskaart. Kan je mij eens uitleggen wat het verschil is ??
En is het niet een "standaard regel" dat je master nooit mag clippen ??

Thanks Glenn
 
De originele audio cd-speler is ook ontworpen voor de grote markt en het huis-, tuin- en keukengebruik.

De error correction is inderdaad niet stevig genoeg voor audio mastering.

CD's zijn in dat geval alleen interessant voor data en mastering in WAV formaat.
 
Orgineel geplaatst door glennplumber

Je schrijft ook een stukje over verschil tussen DAT en een 24bits
geluidskaart. Kan je mij eens uitleggen wat het verschil is ??
En is het niet een "standaard regel" dat je master nooit mag clippen ??

Thanks Glenn

Het verschil is de dynamiek en bij akoestiche instrumenten en stemmen het rafinament wat je bij 24 bit veel beter blijft horen dan bij DAT. En ook het gehele stereo 'gevoel' komt er beter uit. En zowieso dat zoveel mogelijk 24 bit mixen als je niet al teveel samples gebruikt (die 16 bits zijn) is op zich al fijner omdat je echt gedetailleerder aandacht aan het spectrum en dynamiek kan besteden.
 
Back
Top