aux sends en returns. Hoe werkt dat nou?

Origineel geplaatst door renepela
Ik voel me zo'n idioot. 't Is volgens mij gewoon basis kennis, maar helemaal snappen doe ik het nog steeds niet.
(...)
Sorry voor mijn gebrek aan kennis en de wellicht domme vragen.

Niet excuseren, nergens voor nodig. Vragen staat vrij, en we zijn hier om elkaar te helpen.
Gewoon alles lezen en lekker uitproberen! :)
 
Origineel geplaatst door renepela
Ik begrijp nu wel dat ik 4 auxen heb die elk aan een auxmaster hangen. Dus ik heb een auxmaster met alle aux 1's eentje met de aux 's enz.

Die komen terug op de aux send 1 t/m 4 die ik op de ddx3216 kennelijk elk op een apart kanaal moet terug laten komen. Snap ik het nu wel goed?

Nu moet ik even voorzichtig zijn. de eerste zin klopt, Daarna breng je me een beetje in verwarring. Als het goed is stuur je de auxmasterr (bijvoorbeeld auxmaster1) naar een multioutput. Daar zit geen fader of wat dan ook tussen. Op een analoge tafel heb je meestal echter een potmeter die als het MASTERvolume van de auxmaster dient. Dus als je vanalles naar een effectprocessor stuurt en het totale signaal is te hard (fx input gaat in het rood) dan kun je met die potmeter het iets zachteruitsturen. Eigenlijk hetzelfde als de input van de fxprocessor omlaagdraaien.

De verwarring bij jou zit in het terugkomen van het signaal. Je denkt volgens mij nog steeds in insertgedachte. Laat lopen die gedachte...dit is iets heel anders dan via insert werken.

DUS:
Signaal stuur je op het kanaal via AUX1 naar multioutput1. Je verbind multioutput1 met een jackkabel met de ingang van de effectprocessor. De output (stereo) van je effectprocessor sluit je met een kabel (of twee indien stereo) weer op een ingangskanaal van je mixer aan.


De rest van je vragen in dat antwoord komen hiermee te vervallen
 
Ik denk inderdaad teveel "insert" denk ik.
Wat ik nog niet snap is wat ik nu precies kan doen met die kanalen waar de sends op terug komen.

Wat regel ik nu met die kanalen dan? Daar zitten toch faders op? Als ik die harder/zachter zet, wat gebeurt er dan? Hoor ik nu op die return kanalen de som van alle aux 1's (er vanuit gaande dat ik even alleen aux 1 gebruik)?
Ik regel dus met het aux return kanaal het volume van de som van alle aux 1's.

Hopelijk heb ik het nu goed begrepen. Het is wel klote dat ik voor 4 stero effecten dus 8 kanalen nodig heb. Ik moet dus aan de adat uitbreding en die is dus nergens meer te krijgen :(
 
Ja, da's vervelend maar zulks is het leven. Houd er wel rekening mee dat aan de andere kant je effecten meestal niet 'true-stereo' zijn (een smallstone al helemaal niet, maar zelfs ook fx gear met stereo aansluitingen niet altijd).
Je kan er evt. dus ook voor kiezen om je effecten mono te houden. Ook omdat stereo sends vaak betekent: opofferen van 2 mono sends. Dus of 2 mono effect apparaten of 1 stereo effect apparaat.
 
als het goed is komt er puur galm uit je processor (ik gebruik effe galm als voorbeeld.) Dus hoe meer je galmschuif openstaat hoe meer galm in de mix. Dit is nameljk gewoon de uitgang van je effectprocessor.

Als ik die harder/zachter zet, wat gebeurt er dan? Hoor ik nu op die return kanalen de som van alle aux 1's (er vanuit gaande dat ik even alleen aux 1 gebruik)?
*antw. Nee, je hoort de uitgang van je effect apparaat

Ik regel dus met het aux return kanaal het volume van de som van alle aux 1's.
*antw: nop, de return heeft niets met de 'send' te maken

Hopelijk heb ik het nu goed begrepen. Het is wel klote dat ik voor 4 stero effecten dus 8 kanalen nodig heb. Ik moet dus aan de adat uitbreding en die is dus nergens meer te krijgen
*antw: welkom in de oneindige spiraal van spulletjes kopen. Dit probleem hebben we allemaal hehe
 
inserts vs send/returns

inserts vs send/returns

Ik schop deze nog maar eens even omhoog. Ik verkeer net als de topic starter helaas niet in de omstandigheden dat ik ooit met een analoge mengtafel heb gewerkt. Dus ik heb wat moeite met het bepalen van het verschil tussen inserts en send/returns en hoe ze in te zetten.

In zo begrijpelijk mogelijk Nederlands dan maar:

Begrijp ik goed dat een insert een onderbreking is van je inputsignaal zodat je op dat specifieke kanaal een effect kan toevoegen? De wet/dry mix van dat effect geldt dan alleen voor het betreffende kanaal en is alleen te regelen op het betreffende fx-apparaat of in de betreffende plugin. De fader op je mixer bepaalt alleen het volume van het signaal waar al fx zijn toegevoegd.
Het lijkt me dat dit als voordeel heeft dat er geen aparte kanalen voor beschikbaar hoeven te zijn op de mixer. Alles blijft binnen één signaal?
Toch?

Een send/return splitst het signaal af naar een aparte kanaal op je mixer. Traditioneel is dat een aux op je mixer en soms (in het geval van de ddx3216) met je een aux kanaal toewijzen aan een van de beschikbare kanalen. De aux fader bepaalt in dat geval hoeveel van het effect wordt toegevoegd aan het signaal.
Toch?

Een aantal dingen zorgen bij mij voor enige verwarring.

- Als je een effect hebt dat je over diverse signalen zou willen gebruiken maar met verschillende wet-dry signalen hoe kun je dit dan het beste organiseren. Stel dat je een digitale reverb-unit hebt met een prachtige preset en je wilt dit over 3 vocalen gebruiken maar met een andere wet/dry verhouding. Heb je dan genoeg aan één send return of moet je er dan toch 3 gebruiken om met de faders de wet/dry verhouding te kunnen bijstellen.
- Wanneer gebruik je een insert en wanneer een send/return. Zijn er fx waarbij je specifiek één van beide moet gebruiken?
- Het lijkt mij dat als je meerdere effecten op één signaal wilt gebruiken (bv. compressie, eq en reverb) je dat onmogelijk met allemaal sends en returns kunt doen. Dan zou je 3 keer zoveel send/returns nodig hebben als audio-kanalen. Hoe los je dat op?

Ik heb idee dat ik al heel aardig op weg ben ik het begrijpen van deze zaken, maar wie weet zit ik er ongelooflijk naast.

Alvast bedankt!
 
Re: inserts vs send/returns

Re: inserts vs send/returns

Ik denk dat je niet alle effecten gelijk moet zien. De volgende dingen zet je 'altijd' op een aux:

- reverb
- delay

De volgende dingen zet je 'altijd' op een insert:

- flanger / phaser / chorus
- distortion
- compressie

De reden dat je reverb en delay op een aux zet, is voornamelijk dat dit effecten zijn waarmee je je 'omgeving' bepaalt, en je wil dat alle instrumenten zich in dezelfde ruimte bevinden, dus met dezelfde reverb en delay eigenschappen. Ga je ieder geluid zijn eigen reverb geven verspil je of te veel CPU / dure FX bakken, of het klinkt gewoon niet omdat ieder geluid in een andere ruimte zit. Maar omdat het in de praktijk ook weer niet wenselijk is om over alle geluiden even veel reverb en delay te hebben, ga je auxen gebruiken.

Misschien helpt het als je aux potten ziet als een soort faders waarmee je een alternatieve mix maakt om door bijvoorbeeld een reverb heen te halen. Een waarin voor je strings en vocals zitten, en je kick helemaal niet in zit, en die mix gaat dan door je effectapparaat. Omdat je met je gewone faders al een mix gemaakt hebt moet er dus nooit 'dry' terug komen, want dat heb je al.

Een flanger / phaser / chorus / distortion / compressie gooi je over een geluid of een groep geluiden heen, die effecten hebben niets te maken met hoe de andere geluiden moeten klinken. Dat is typisch iets waarmee je een individueel geluid beter laat klinken, en wat helemaal niet goed past bij andere geluiden in je mix.

(ja het is niet altijd ZO simpel, maar toch....het is een leidraad.)
 
insert is idd omleiding van het input pad. Over het algemeen gebruik je de insert om een EQ of compressor in het signaal pad op te nemen. Effecten waarbij wet/dry van belang is "horen hier niet thuis". Kan natuurlijk wel. Creativiteit kent geen technische beperkingen :)

In de DDX zit bijvoorbeel een ingebouwde compressor voor ieder kanaal. Dat is bij de meeste analoge tafels (in de ddx prijsklasse) niet het geval.
Dan sluit je dus een compressor aan op de insert van het kanaal dat je wilt compressen.

Een aux is een aftakking van een input signaal. Dit afgetakte signaal wordt naar een aux-output gestuurd. Op de DDX idd instelbaar waar dit heen gaat maar op analoge budget tafels vast verbonden aan aux-ouput jacks.

Een AUX is bedoeld om effecten als reverbs en delays enzo op aan te sluiten. De wet/dry instelling op het effect moet dan volledig op wet staan. Dit natte signaal komt door de aux return weer het paneel binnen. Bij een DDX ontbreekt die dus zul je daar een extra input kanaal voor moeten gebruiken. De hoevelheid galm die je wilt bepaal je dan met de aux-send knoppen en niet meer met de wet/dry knop. je hebt immer met de aux send knop de controle over hoeveel droog signaal er naar de galm gestuurd wordt. Die stuurt alleen nat signaal terug naar een enkel kanaal. Het oorspronkelijke droge signaal wordt gewoon via het oorspronkelijke kanaal ingemixt.

hoop dat het zo wat duidelijker is.
 
als je trouwens hetzelfde effect over meerdere kanalne wilt zet je gewoon op meerdere kanalen het aux send knopje open.

Wil je meerdere effecte over een kanaal via aux dan heb je meerdere aux sends nodig en ook meerdere returns. De DDX heeft er vier + vier interne effecten die eigenlijk op dezelfde manier werken.
 
Persoonlijk heb ik trouwens chorus, delay en reverb op aux sends zitten. Dat is deel uit armoe (ik heb maar een chorus, maar dan wel een goede), maar ook deels omdat chorus ook een soort 'plaatsing' aan je geluid geeft.

In principe ben je nergens toe verplicht en kan het gewoon heel kicken klinken om een vette distortion op een aux send te zetten in plaats van op een insert, maar je kunt het bovenstaande als vuistregel gebruiken.
 
distortion over aux is idd fijn :)
beetje chorus over de distortion, misschien beetje reverb of een delaytje............ 8)
 
Re: inserts vs send/returns

Re: inserts vs send/returns

Een aantal dingen zorgen bij mij voor enige verwarring.

- Als je een effect hebt dat je over diverse signalen zou willen gebruiken maar met verschillende wet-dry signalen hoe kun je dit dan het beste organiseren. Stel dat je een digitale reverb-unit hebt met een prachtige preset en je wilt dit over 3 vocalen gebruiken maar met een andere wet/dry verhouding. Heb je dan genoeg aan één send return of moet je er dan toch 3 gebruiken om met de faders de wet/dry verhouding te kunnen bijstellen.

dat regel je dus met het knopje aux send....

- Wanneer gebruik je een insert en wanneer een send/return. Zijn er fx waarbij je specifiek één van beide moet gebruiken?

heeft het fx iets met tijd te maken (reverb delay) dan altijd aux (behalve bij dub, dan moet je het als een maloot aansluiten)

Heeft het fx iets met volume/dynamics/eq te maken (compressor, eq e.d.) altijd op insert(meestal onder je kanaal en heb je aparte insert kabels voor)

- Het lijkt mij dat als je meerdere effecten op één signaal wilt gebruiken (bv. compressie, eq en reverb) je dat onmogelijk met allemaal sends en returns kunt doen. Dan zou je 3 keer zoveel send/returns nodig hebben als audio-kanalen. Hoe los je dat op?

Door de fx aan elkaar te hangen. dus aux 1 gaat naar reverb en de reverb gaat naar delay en die gaat weer naar de mixert.

-Ik heb idee dat ik al heel aardig op weg ben ik het begrijpen van deze zaken, maar wie weet zit ik er ongelooflijk naast.

Ja het bovenste heb je goed door, ik heb het geleerd door trail and error(en zo veel dub technieken geleerd)
 
Origineel geplaatst door Traxopia
insert is idd omleiding van het input pad. Over het algemeen gebruik je de insert om een EQ of compressor in het signaal pad op te nemen. Effecten waarbij wet/dry van belang is "horen hier niet thuis". Kan natuurlijk wel. Creativiteit kent geen technische beperkingen :)

In de DDX zit bijvoorbeel een ingebouwde compressor voor ieder kanaal. Dat is bij de meeste analoge tafels (in de ddx prijsklasse) niet het geval.
Dan sluit je dus een compressor aan op de insert van het kanaal dat je wilt compressen.

Een aux is een aftakking van een input signaal. Dit afgetakte signaal wordt naar een aux-output gestuurd. Op de DDX idd instelbaar waar dit heen gaat maar op analoge budget tafels vast verbonden aan aux-ouput jacks.

Een AUX is bedoeld om effecten als reverbs en delays enzo op aan te sluiten. De wet/dry instelling op het effect moet dan volledig op wet staan. Dit natte signaal komt door de aux return weer het paneel binnen. Bij een DDX ontbreekt die dus zul je daar een extra input kanaal voor moeten gebruiken. De hoevelheid galm die je wilt bepaal je dan met de aux-send knoppen en niet meer met de wet/dry knop. je hebt immer met de aux send knop de controle over hoeveel droog signaal er naar de galm gestuurd wordt. Die stuurt alleen nat signaal terug naar een enkel kanaal. Het oorspronkelijke droge signaal wordt gewoon via het oorspronkelijke kanaal ingemixt.

hoop dat het zo wat duidelijker is.

Aan welke knoppen refereer je op de DDX3216 als wet dry?

Je hebt namelijk de send en de return faders maar daar tussen nog in het fx menu de draaiknoppen waar mee je ook het effect kan doseren.
Meestal bij gebruik op 1 kanaal staat die op 0db. Stuur de send in op het maximale signaal en dosseer met de return.
Bij 1 kanaal is dit duidelijk
Echter bij gebruik van het effect op meerdere kanalen tegelijk kan je met die draaiknoppen de onderlinge verhouding van het effect mee doseren en is het toch niet een wet dry verhaal?
 
Last edited by a moderator:
En hoe zit het als je een kanaal gepaired hebt in de DDX3216?.

Dan met een stereo galm (2 in puts) over zo'n stereo kanaal gaat volgens mij niet goed.

Volgens mij moet je dan het stereo kanaal niet pairen!! Maar met de hand kanaal 1 naar links en kanaal 2 naar rechts pannen daarna Aux1 op het linker kanaal zetten in fx menu op 0 db en aux2 op odb in het rechter kanaal zetten.

Als je 2 kanalen gepaired hebt kan dat namelijk niet! Dan gaat dus niet kanaal 1 naar input 1 op je FX bak en kanaal 2 naar input 2. Of wel?
 
In de lijn van deze vraag ook een vraag van mij. Ik gebruik een looper ipv een effect.

Mixer = Behringer XENYX1202fx
Looper = Kaossilator pro

De bedoeling is dat de Kaoss alle losse kanalen apart of bij elkaar moet kunnen opnemen/loopen, dit dacht ik te regelen door de FX send open te draaien voor de kanalen die ik loop.
De Kaoss hangt aan de FX send van mijn mixer. Dat is 1 jack uit naar 2 tulp in. Klopt het dat dit dus hoe dan ook mono geluid gaat opleveren?

Terug via 2x tulp uit naar 2x jack in naar een leeg stereokanaal.

Het resultaat is in ieder geval dat de geloopte sample alleen op links hoorbaar is, of vervormt bij mono. Geluid gegenereerd uit de kaoss zelf is stereo, alleen de samples niet (veruit het belangrijkst). Is het serieus niet mogelijk om stereo send fx te versturen?

Zo ja, is er een alternatief om meerdere inputs in mijn Kaossilator te krijgen?
 
Soldeer/koop een kabel die mono aan een kant is (de jack plug die in je mixer gaat) en twee keer mono aan de andere kant (input Kaoss).
 
Als je een mixer met direct outs hebt op elk kanaal, en je sluit een external effect aan. en als je dan het kanaal wil recorden via direct out krijg je dan je effect ook mee?

( vroeg me dit af ben namelijk van plan om een mackie 32-8 bus te kopen)
 
Als je een mixer met direct outs hebt op elk kanaal, en je sluit een external effect aan. en als je dan het kanaal wil recorden via direct out krijg je dan je effect ook mee?

( vroeg me dit af ben namelijk van plan om een mackie 32-8 bus te kopen)


Als je de fx met een send/return op dat kanaal hebt gedaan wel ja.

*edit
Je moet even checken of de direct outs wel de send/return meenemen, ben er nu niet meer zo zeker van..
 
Als je de fx met een send/return op dat kanaal hebt gedaan wel ja.

Ik wou het effect gewoon aan sluiten zoals der in de manual van de mackie 32-8 bus staat , aux send naar effect en effect terug op aux return.

Dan gaat ik ff lezen in de manual of de direct outs de send return meenemen, zou fijn wezen =)
 
Een send is een routing naar een FX apparaat. De return is het kanaal waar je FX op aansluit en dit geluid komt dus nooit op de direct out van het kanaal waar je de send open hebt staan.. voor zover ik de vraag begrijp is dit wat je wilt toch? :)

Wel kun je een insert pakken en hier je fx op aansluiten maar da's dan wel mono (i.g.v.) 1 kanaal.

Wat je wel kunt doen is het kanaal wat je met FX wilt opnemen samen met de return op 'n subgroep zetten, sinds de Mackie 32-8 daarvoor 8 subgroepen heeft.. en deze subgroep opnemen :)
 
Back
Top