Water & Toetsen

B3-jojo

Hammond Wizard
Lid sinds
15 februari 2006
Berichten
116
Locatie
Enschede
Hallo,

Ik heb laatst een dvd aangeschaft van "Jamiroquai in concert @ Verona". Het regent tijdens het concert heel hard en je kun heel duidelijk zien hoe nat en doorweekt de hammond xb.. en Nord Electro zijn.

Ik ben zelf altijd erg bang met buitenconcerten, maar geeft dit aan dat het geen kwaad kan?

((De Hammond XB series ken ik van binnen en de enige reden waarom ze tegen water zouden kunnen is omdat alle techniek er in hangt. Onder de toetsen zit niets en 't water zou gewoon op de bodem komen waar niets zit.))
 
zo live als maar kan. Ze gebruiken zelfs geen sequensers.:halleluja
 
Water en electronica gaan niet samen, nou zal bij een synth die via een adapter werkt op ca 2x15Volt niet direct de vlammen eruit schieten, simpelweg omdat de spanning te laag is en de inwendige weerstand van water te hoog is om grote stromen te veroorzaken waardoor je vuurwerk krijgt.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kapot kan gaan, het water kan genoeg geleiden om componenten stuk te laten gaan, of je heb massel dat je instr. er op dat moment mee stopt en als ie weer droog is het weer gaat doen, maar dan nog heeft het water al schade toegebracht dmv oxidatie en roest, of je moet het heel snel drogen.
 
De enige elektrische apparaten die ik ken die tegen water kunnen zijn lampen in badkamers, scheerapparaten (en dannog niet alle) e.d. en je weet hoe die eruit zien... Potdicht dus! En nu vergelijken met bovengenoemde synths? :eureka:
 
Kan je je synth niet opentrekken en alle printjes bespuiten met eoa plastic laagje?
 
Origineel geplaatst door Traxopia
Kan je je synth niet opentrekken en alle printjes bespuiten met eoa plastic laagje?

haha.. ja je hele print ingieten in siliconen!

Geen slecht idee uiteraard, maar dat wordt niet gedaan omdat alle electronica warmte moet kunnen afstaan door convectie. Doe je dat niet dan gaat alles naar de klote.

Maaruh ik neem aan dat Jamiroquai niet op een open podium stond maar onder een doek/dak.. Dan zijn een paar druppels op een synth niet echt iets om je zorgen over te maken hoor..

R
 
Origineel geplaatst door Traxopia
Kan je je synth niet opentrekken en alle printjes bespuiten met eoa plastic laagje?

Dat kan idd, er zijn speciale lakken waarmee je een print kan bewerken, dit droogt dan op als een laagje plastic, als ik het me goed herinner heet het Humiseal, en is vrij prijzig.
Maar het is zeker niet 100% waterdicht dus je kan spullen niet in de regen zetten, het is eigenlijk bedoeld voor condens of hoge luchtvochtigheid en om de onderdelen vast te plakken aan de print.
Maar je kan bv niet de connectors op de print dichtsealen, en op de scherpe afgeknipte component pootjes blijft het ook niet goed zitten, dus (veel) water zal altijd sluitingen kunnen veroorzaken.

Enigste manier is je synth in een waterdichte kast, maarja dat speelt een beetje lastig...
 
Schandalig om synths nat te laten worden, zelfs al worden ze alleen gebruikt om mee te playbacken.
 
bouw je er zo'n scheikunde opstelling omheen, dat je als je je handen door de gaten in die kist steekt ze in rubberen handschoenen zitten. En hoppa, speel maar raak, heb je ook nog eens een leuk ogende act!:D
 
Warmte afvoer?

Weerstanden + stroom = hitte

Helemaal bij die synths met discrete onderdelen. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Warmte afvoer?

Weerstanden + stroom = hitte

Helemaal bij die synths met discrete onderdelen. :)

Das waar, maar niet alle elektronica wordt heet, bovendien kan je de onderdelen die heet worden tegen de metale behuizing aan de binnenkant schroeven, zodat ze hun warmte aan de buitenkant kunnen afvoeren.:)
 
Ik zal voor jullie een screenshot maken om te laten zien hoeveel water en op staat.

Echt gruwlijk veel.
 
Ja, heb er ook een plaatje van gevonden.. Absurd! Had Q-day in Eindhoven kunnen zijn!!

ocean.jpg
 
Tissue zal dan niet veel uitmaken den'k. :)
 
Back
Top