te lage prijs / in je recht staan ??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Koop lekker 2e hands je spullen bij elkaar...gaat in 99 van de 100 gevallen goed...Ik koop tegenwoordig bijna alles wat ik heb (ook andere zaken dan muziekspullen) 2e hands..Internet is de beste winkel die er is...Ik zie de ene naar de andere "echte winkel" falliet gaan wegens concurrentie met internet...
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
1/ Ik ga akkoord met Conso
2/ Ik ga helemaal niet akkoord met MadR

MadR, jij hebt - blijkens je simplistische uitleg - duidelijk helemaal geen kaas gegeten van economie.
Sorry, maar dozenschuivers maken alleen maar de markt kapot. Parasieten van onze economie, enkel uit op snelle winst en die vaak zwarte handel drijven en met geen enkele sociale verplichting in orde zijn. Ik heb jaren in de muziekhandel gewerkt dus ik durf hier wel een woordje meepraten. Klanten die indertijd bij ons kwamen lullen dat ze produkt 'X' in winkel 'Y' zoveel goedkoper aangeboden kregen, konden altijd rekenen op een héél éénvoudig antwoord :

"Dan moet u vooral in winkel 'Y' kopen !"

Heel vaak was dat dan ook gelul en het is nu éénmaal zo dat importeurs minimum netto prijzen proberen af te spreken met de detailhandel. Dozenschuivende beunhazen die onder die prijzen verkopen moeten eruit. Punt.

Het is allemaal redelijk simpel. Bij elke onderneming moet liefst winst gemaakt worden. Winst die - zoals Conso het ook correct stelt - moet dienen om o.a. loonlasten,huur, elektriciteit, verzekeringen enz enz te betalen. Daarbuiten heeft elke ondernemer 1 groter doel, en dat is de continuitiet van zijn bedrijf garanderen en zo mogelijk groeien. Ondernemers dragen mee de verantwoordelijkheid voor het inkomen van werknemers, iets wat veel werknemers nog al eens durven te vergeten. Met winst maken is niets verkeerd. Ook niet met véél geld verdienen. Dat mag, zeker als daar hard wordt voor gewerkt en grote risico's in de vorm van investeringen worden voor genomen. En verder is het zo dat - om welk product het ook mag gaan - een absoluut minimum bruto winstmarge van 30% op de inkoopprijs zou moeten worden gehaald, wil een bedrijf gezond blijven.

Alles heeft zijn prijs, en ik baal van mensen die steeds maar 'alles moet goedkoper' in het achterhoofd houden. Ik vraag me af hoe diezelfde wereldvreemde individuen - zoals onze vriend Jaccis - zouden reageren als hun werkgever zou stellen dat ze vooral harder moeten gaan werken voor minder loon, want het moet maar steeds goedkoper ???
Ikzelf hoef niets goedkoper. Ik betaal graag de normale prijs, en reken daarbij op een goede service. Ik heb te vaak verhalen gehoord van mensen die dit of dat goedkoper hebben gekocht, maar achteraf op geen centimeter service of wat dan ook moeten rekenen. Maar dan huilen diezelfde mensen achteraf wel moord en brand...


Je kunt mensen toch niet verbieden om een product ergens stukken goedkoper aan te schaffen? Aannemende dat de producten identiek zijn en de garantie vanuit de fabrikant goed geregeld is. Geen enkele klant denkt "ow maar deze kerel heeft wel een duur pand en 7 personeelsleden rondlopen dus ik koop het bij hem want ik gun hem die luxe wel". Toch? Overigens vind ik dat er wel een verschil zit tussen echte 'dozenschuivers' en bonafide winkels die gewoon goedkoper kunnen leveren...
 
Ik ken bedrijven die de volle mep vragen + nog wat en dan ook een machine opsturen die gewoon 2e hands is, omdat er gewoon in de manual is geschreven..zzzzzz

Laat mij maar een dozenschuiver betalen dan, geld weggooien kan altijd nog.

En het argument dat een winkel overheadkosten heeft is waar.
En dat de dozenschuivers de markt kapot maken ook, dat is nu de vrije markt economie waar we zo dol op zijn :D

En tuurlijk maakt de winkel kosten zoals Skeletvm zegt, maar ik heb ook kosten en kan geld maar een keer uitgeven en dan gun ik het mezelf meer dan een paar gladde verkopers.
Voor de rest moet iedereen maar lekker zelf weten hoe die zijn spullen aanschaft. Ik heb deze week in ieder geval weer een negatieve ervaring gehad met een zgn. goede service+dure overkosten winkel...
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Alles heeft zijn prijs, en ik baal van mensen die steeds maar 'alles moet goedkoper' in het achterhoofd houden. Ik vraag me af hoe diezelfde wereldvreemde individuen - zoals onze vriend Jaccis - zouden reageren als hun werkgever zou stellen dat ze vooral harder moeten gaan werken voor minder loon, want het moet maar steeds goedkoper ???
Ikzelf hoef niets goedkoper. Ik betaal graag de normale prijs, en reken daarbij op een goede service.
Vraagje aan Jaccis : levert het duurdere bedrijf Y iets extra's t.o.v. de goedkope prijs van X?

Zo komt het wel op mij over, anders doe je toch niet die moeite om bij bedrijf Y na te vragen of ze het ook kunnen leveren maar koop je het toch gewoon bij X?
 
zal misschien te maken hebben met reisafstand? ofzo...
 
wat de meeste mensen vergeten is dat veel bedrijven onder de toegestaande prijs gaan zitten verkopen en dat is smerig echt heeel vies

tuurlijk voor de concuments is dat goedkoper maar voor hoe lang

ik ben nog altijd van mening dat ik liever iets meer betaal voor een product bij winkel die mij aanstaat kwa service etc dan bij een feedback die goedkoop zijn maar totaal niet vriendelijk (op een enkeling na)

maarja mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten

ik vind het goed dat winkeliers hier op aangepakt worden de prijs moet eerlijk blijven zowel voor de een als voor de ander


of bestaat er geen eerlijke handel :confused:
 
Origineel geplaatst door Arv
Je kunt mensen toch niet verbieden om een product ergens stukken goedkoper aan te schaffen? Aannemende dat de producten identiek zijn en de garantie vanuit de fabrikant goed geregeld is. Geen enkele klant denkt "ow maar deze kerel heeft wel een duur pand en 7 personeelsleden rondlopen dus ik koop het bij hem want ik gun hem die luxe wel". Toch? Overigens vind ik dat er wel een verschil zit tussen echte 'dozenschuivers' en bonafide winkels die gewoon goedkoper kunnen leveren...

Nou, ik heb niet gezegd dat het uberhaupt fout is of 'verboden' om ergens iets goekoper proberen te scoren.
En verder heeft het niets met 'luxe' te maken als er 7 of meerdere medewerkers rondlopen, in welk bedrijf dan ook.
Ik ken geen enkele ondernemer die meer personeel aanwerft dan hem lief is.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nou, ik heb niet gezegd dat het uberhaupt fout is of 'verboden' om ergens iets goekoper proberen te scoren.
En verder heeft het niets met 'luxe' te maken als er 7 of meerdere medewerkers rondlopen, in welk bedrijf dan ook.
Ik ken geen enkele ondernemer die meer personeel aanwerft dan hem lief is.

Ik heb wat overdreven, maar mijn punt is dat een winkel met personeel, mooi pand etc niet garandeert dat je een betere service hebt aangezien garantie/service vaak gewoon van de fabrikant komt en niet de winkel..


R
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nou, ik heb niet gezegd dat het uberhaupt fout is of 'verboden' om ergens iets goekoper proberen te scoren.
En verder heeft het niets met 'luxe' te maken als er 7 of meerdere medewerkers rondlopen, in welk bedrijf dan ook.
Ik ken geen enkele ondernemer die meer personeel aanwerft dan hem lief is.

Hehe, dus de ondernemer wil ook zoveel geld mogelijk overhouden aan het einde van de maand.

Ik moet trouwens wel even kwijt dat er wel zaken bestaan die goede service leveren en daar gewoon een normale prijs voor vragen.
Ik wil niet ontkennen dat er sommigen zaken bestaan, waar je gewoon goed, vriendelijk en to the point geholpen wordt. Helaas is mijn ervaring dat deze in de minderheid zijn en steeds schaarser worden. Klotedozenschuivers :D

Voor bijv een paar euro verschil bij de een of de ander vind ik ook een beetje overdreven eigenlijk. Maar bij aanschaf van meerdere items tegelijk, kan het soms aardig schelen hoor als je verschillende zaken om een offerte vraagt. En dat is eigenlijk heel normaal vindt ik.
 
als er prijs afspraken tussen fabrikant/importeur en de winkels zijn mogen ze zowieso niet goedkoper , doen ze dat wel en het zou gemeld worden (mysterie shoppers) dan hebben ze een beste boete te pakken dat willen ze niet, meestal is het tientjes-werk wat je aan korting krijgt , het is niet zoals een krop sla waarvan de prijs vrolijk verdubbeld met dubieuse redenen, electronica is met de jaren juist goedkoper geworden,(gaat het hier om een elecronica produkt??) ook de fabrikage , kijk maar naar TFT schermen, 3 jaar geleden betaalde je 800 euro voor een 17" TFT , nu is een normale prijs 200 euro..maar de marges zijn op electronica produkten niet meer zo dik als het was, computers bijv van 800 euro zit amper 9% marge op, aan de andere kant als je microsoft pakt die gasten maaken 80% winst op hun produkten dat noem ik pas schandalig , afdingen kun je altijd proberen natuurlijk en meestal lukt het ook wel, maar van 1200 euro 800 maken is echt onmogelijk daarvoor zitten er teveel schijfen tussen fabriek en winkel..maar ik ga er van uit als iemend zijn muziekale diensten hier levert aan iemand dat ie ook niet voor een bodumprijsje aan het werk gaat, je mot immers ook je gas water hypotheek etc betalen...gezeik kun je als consument nooit krijgen, de winkelier is altijd verantwoordelijk laat je niks wijsmaken..
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
als er prijs afspraken tussen fabrikant/importeur en de winkels zijn mogen ze zowieso niet goedkoper

Dan zijn ze volgens mij strafbaar voor de NMA. Prijsafspraken zijn verboden, adviesprijzen zijn niet bindend. Importeurs hebben natuurlijk wel andere methodes / truukjes om prijsvechters te straffen (slechte levering, voordeeltjes geven aan winkels die adviesprijs handhaven etc)
 
Nieuwsbrief Mededingingsrecht maart 2006

Adviesprijzen mogen, zoals de naam al zegt, niet meer zijn dan een advies. Wanneer een leverancier toeziet op naleving van deze adviesprijzen is er sprake van verticale prijsbinding. Een dergelijke praktijk is in strijd met artikel 6 van de Mededingingswet en/of artikel 81 van het EG-Verdrag.
 
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Koop lekker 2e hands je spullen bij elkaar...gaat in 99 van de 100 gevallen goed...Ik koop tegenwoordig bijna alles wat ik heb (ook andere zaken dan muziekspullen) 2e hands..Internet is de beste winkel die er is...Ik zie de ene naar de andere "echte winkel" falliet gaan wegens concurrentie met internet...

dat wilde ik ook al opmerken. zeker als je als koopjesjager geen dief van je eigen portemonee wil zijn, is 2e hands kopen (bijna) altijd beter. Niets is erger dan dat je iets nieuw koopt voor de hoofdprijs en nog geen 2 weken later hetzelfde op i-net zie staan voor bijv. 30% minder en nog met garantie!

Laatst sprak ik Kenny bij Feedback en ik begreep van hem dat Feedback vrijwel niets meer 2e hands inkoopt ivm i-net.

Sinds dat i-net er ook voor het grote publiek er is, zijn mensen veel prijsbewuster geworden.... de wereld is ineens een heel stuk kleiner en het besef dat voor de komst van i-net velen van ons ten onrechte hoofdprijs hebben moeten betalen.. hier wordt door de winkels nu de prijs voor terugbetaald!

Wat ik niet 1-2-3- uit je post begrijp is waarom je ze zo overduidelijk tegen elkaar wil uitspelen? Als je dat dan toch doe noem je niet de bedrijven bij naam en toenaam. En als bedrijf c niet dezelfde prijs wil geven als bedrijf Q, waarom blijf je het daar dan toch proberen? Zo verneuk je eigen geloofwaardigheid als klant en zal de service er voor jou persoonlijk bij hun er niet beter op worden.

succes met je (weloverwogen) keus!
 
Denk niet dat mods het op prijs stellen als er naam en toenaam gepost gaan worden.


Maar een ondernemer mag gewoon z'n prijs zelf bepalen. Dat is gewoon een essentieel onderdeel van ondernemen. En openlijk uitspelen heb ik geen problemen mee. Want hoe moeilijk is het nou om nee te zeggen?
 
ik bedoel in de winkel waar je aan het onderhandelen bent...

juist door de verkopende partij lang in spanning te laten is deze vaak heel toegankelijk om de deal toch binnen te halen. Tis net met kaarten.. je beste troef speel je uit als je um nodig hebt.. niet eerder! :D
 
Origineel geplaatst door sms303
....

Sinds dat i-net er ook voor het grote publiek er is, zijn mensen veel prijsbewuster geworden.... de wereld is ineens een heel stuk kleiner en het besef dat voor de komst van i-net velen van ons ten onrechte hoofdprijs hebben moeten betalen.. hier wordt door de winkels nu de prijs voor terugbetaald!

....

:halleluja precies ! lang leve de group buy !

Net zoals dozenschuivers (bv. LIDL/ALDI om maar ff een andere branch erbij te halen)... ze verpesten de markt niet... Ze zijn een gevolg van een "verziekte" markt imho.

En dat verhaal dat je werkgever vraagt om meer te werken voor minder geld... Is niet direct merkbaar misschien... In gewoon nederlands vallen er dan "gedwongen ontslagen", niets minder verdienen. Hup gewoon eruit, als het niet genoeg oplevert... Of er worden goedkopere krachten ingehuurd/aangenomen. Is niets nieuws of vreemds aan. Als het je niet bevalt... ga je toch ander werk zoeken? Alle werknemers willen toch ook zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk tijd? Zelfde geval, graag of helemaal niet...

Dat we in NL gewoon te beroerd zijn om bepaald werk te doen tegen een bepaalde beloning...?? In polen/azie lachen ze zich kapot om ons verwaande cultuurtje!
 
Origineel geplaatst door GeeEs
En dat verhaal dat je werkgever vraagt om meer te werken voor minder geld... Is niet direct merkbaar misschien... In gewoon nederlands vallen er dan "gedwongen ontslagen", niets minder verdienen. Hup gewoon eruit, als het niet genoeg oplevert... Of er worden goedkopere krachten ingehuurd/aangenomen.

Inderdaad. Daar ben ik vorig jaar ook slachtoffer van geworden. Ontslag, ook al werk je voor vaste dienst.. Ik ben ervan overtuigd dat je als werknemer meer risico loopt op onslag dan als werkgever op faillisement. Ik heb geen medelijden met ondernemers.. Je neemt de risico's..


R
 
Origineel geplaatst door Arv
Inderdaad. Daar ben ik vorig jaar ook slachtoffer van geworden. Ontslag, ook al werk je voor vaste dienst.. Ik ben ervan overtuigd dat je als werknemer meer risico loopt op onslag dan als werkgever op faillisement. Ik heb geen medelijden met ondernemers.. Je neemt de risico's..

R

Sorry hoor, maar als werkgever ga ik hier behoorlijk van over de zeik. Dit is van die typische domme werknemers praat. Als werknemer kom je lekker in de WW, WAO, WIA en weet ik wat al niet meer terecht als het niet goed gaat. Voor werkgevers is er gewoon helemaal niets. Als het fout gaat kom je in de bijstand terecht. Besef je wel dat doordat ondernemers hun nek ver uitsteken en grote risicos lopen jij wel een baan hebt. En gewoon mensen op straat zetten gaat helaas niet in Nederland. Als dat zo was zou het nog beter gaan met de economie.
 
Origineel geplaatst door omiel
Sorry hoor, maar als werkgever ga ik hier behoorlijk van over de zeik. Dit is van die typische domme werknemers praat. Als werknemer kom je lekker in de WW, WAO, WIA en weet ik wat al niet meer terecht als het niet goed gaat. Voor werkgevers is er gewoon helemaal niets. Als het fout gaat kom je in de bijstand terecht. Besef je wel dat doordat ondernemers hun nek ver uitsteken en grote risicos lopen jij wel een baan hebt. En gewoon mensen op straat zetten gaat helaas niet in Nederland. Als dat zo was zou het nog beter gaan met de economie.

Ik denk dat dit beeld ontstaat door de (grote) bedrijven die werknemers in een reorganisatie ontslaan, maar wel de directeuren met een vette bonus en loonsverhoging belonen aan het einde van datzelfde jaar. En al is het zo dat die twee dingen niks met elkaar te maken hebben, echt begrip kweken doe je zo niet.

Ik werk in een ziekenhuis, en in hetzelfde jaar dat onze lonen bevroren werden kreeg de directeur (die toch de werkgever personificeert) een loonsverhoging van 11%. En ook al is dat goedkoper dan 2000 medewerkers allemaal 3% opslag geven, ik vind niet dat je zoiets uit kunt leggen. Zo ontstaat ook het "ondernemer=graaier"gedachtengoed.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top