te lage prijs / in je recht staan ??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door witteredink
kom naar België, hier mag alles :maffia:

De consument is meestal beter beschermd door de wet dan de verkoper :biertje:

Omdat het Nederlands en het Belgisch consumentenrecht beide afgeleid zijn van Europees recht, zal dit in Nederland niet veel minder zijn (uitzonderingen daargelaten).

Dat Y jou zou kunnen pakken, lijkt me sterk. Y heeft namelijk alleen een vordering hard te maken naar X wegens derving van inkomsten uit oneerlijke concurrentie op het moment dat daar rechtmatige contracten over zijn gesloten - anders is het gewoon de marktwerking. Y zou het bij de importeur aan kunnen kaarten, maar dan nog: niet rechtstreeks bij X. De importeur zou dan via zijn leveringscontracten X kunnen sturen in de prijs, maar in beperkte mate. Uiteindelijk is X vrij om elk product voor welke prijs dan ook aan jou te verkopen.

Laat Y ons maar het wetsartikel of de jurisprudentie lezen waar anders in staat bepaald. :W
 
Origineel geplaatst door RedTitan
De importeur zou dan via zijn leveringscontracten X kunnen sturen in de prijs, maar in beperkte mate. Uiteindelijk is X vrij om elk product voor welke prijs dan ook aan jou te verkopen.

in de praktijk levert de importeurdan gewoon niet meer aan X.
Zij willen dat iedereen een goede marge overhoudt aan de verkoop van hun producten.
Dat is namelijk hun key selling point.
 
Origineel geplaatst door MadR
nou nou .. dat ligt er geheel aan .. sommige digne gana gewoon 4 keer over de kop hoor ..
op andere producten zit weer een marge van 20 % ofzow .. ligt geheel aan het artikel etc ..

wat denk je .. dat de marge op een cola voor de horeca op 15 % zit ? hahahaha

Waar haal je dat vandaan? Is een volledig uit je eigen duim gezogen voorbeeld. Misschien ook die paar lessen maar eens gaan volgen, of gewoon even nadenken? Natuurlijk zit op bijv. cola een grotere marge dan op een wasmachine. Dat is hard nodig ook. Ooit gedacht aan lonen en verzekeringen, advertentiekosten, rente op leningen, winkelinrichting (en glazen om die cola in te doen), huur of hypotheek, boekhouders en accountants, btw. en nog vele andere kosten die ondernemers moeten ophoesten voordat ze uberhaupt iets overhouden?

Het valt me al lang op dat hier een beetje wereldvreemde groepis die blijkbaar vindt dat ondernemers (uit sympathie voor synthforumleden?) desnoods alle bedrijfskosten maar uit eigen zak moeten betalen en verder zelf gratis moeten werken?

Maar vertel eens: doe jij dat ? Werk jij tegen onkostenvergoeding of ben je van plan dat te gaan doen?
 
ach, die dreigverhalen heb ik in belgië al vaak mogen horen. ik bel voor een prijs van de dx200 een paar jaar geleden - krijg te horen dat ik hem voor de luttele som van 800 euro kan krijgen en dat dat een fantastisch goeie prijs is. als ik dan laat vallen dat ik hem in nl/de voor nog geen 200 euro kan krijgen, worden ze kwaad en zeggen ze dat dat niet kan, illegaal is en dat ik vraag om problemen als ik hem voor zo weinig geld koop... en dat is meermaals gebeurd met verschillende instrumenten... de les die ik geleerd heb is: koop altijd bij de duurste winkel, want zelf al is het hetzelfde product dat elders voor een vierde van de prijs wordt aangeboden, het is veel veel beter 8o)

btw, m'n goedkope dx200 doet het nog steeds *houdt hout vast*
 
Oké Jaccis, weer eentje voor je vitrine!

Je hebt zojuist de "komkommerthread zomer 2006 award" gewonnen!

:okdan:

-C-
 
Origineel geplaatst door conso
Waar haal je dat vandaan? Is een volledig uit je eigen duim gezogen voorbeeld. Misschien ook die paar lessen maar eens gaan volgen, of gewoon even nadenken? Natuurlijk zit op bijv. cola een grotere marge dan op een wasmachine. Dat is hard nodig ook. Ooit gedacht aan lonen en verzekeringen, advertentiekosten, rente op leningen, winkelinrichting (en glazen om die cola in te doen), huur of hypotheek, boekhouders en accountants, btw. en nog vele andere kosten die ondernemers moeten ophoesten voordat ze uberhaupt iets overhouden?

Het valt me al lang op dat hier een beetje wereldvreemde groepis die blijkbaar vindt dat ondernemers (uit sympathie voor synthforumleden?) desnoods alle bedrijfskosten maar uit eigen zak moeten betalen en verder zelf gratis moeten werken?

Maar vertel eens: doe jij dat ? Werk jij tegen onkostenvergoeding of ben je van plan dat te gaan doen?

Vind dit wel heel erg kort door de bocht. Heb je misschien iets verkeerd gequote ofzo??

Naar mijn mening klopt het helemaal wat hij beschrijft... Sterker nog, 4x over de kop is echt niet zo gek hoor...
Niemand zegt dat de ondernemer alles uit eigen zak moet betalen, eerder word er aangegeven dat bepaalde winkeliers vaak schandalig hoge prijzen vragen tov. concurrent !!
Je weet net zo goed als iedereen hier dat dit gewoon een feit is. Kijk maar eens op internet hoe de group-buy's uit de grond springen (consument neemt heft in eigen hand en bestelt direct bij de leverancier met 100 of 1000 stuks tegelijk.) en terecht !!!
 
Origineel geplaatst door conso
Het valt me al lang op dat hier een beetje wereldvreemde groepis die blijkbaar vindt dat ondernemers (uit sympathie voor synthforumleden?) desnoods alle bedrijfskosten maar uit eigen zak moeten betalen en verder zelf gratis moeten werken?

Nee heb je, ja kan je krijgen. Een ondernemer is er zelf bij als iemand om een lagere prijs vraagt. Het is aan de ondernemer om te bepalen óf hij wat van de prijs afdoet en zo ja, hoeveel. Met een paar procent korting verdien je misschien iets minder op een verkoop maar je kunt zeker weten iemand over de streep trekken om iets te kopen op die manier.

Wat doe je liever? Iets minder winst maken of niets verkopen en dus géén winst / omzet hebben?

-C-
 
en dan toch altijd grappig, een hoop winkels die je vertellen( veel te veel winkels zo niet alle hier in nl) , wij bieden de laagste prijs, nou ik heb nog nooit meegemaakt dat een winkel akkoord ging met een lagere prijs van elders. echt nog nooit en ik ben een aardige koopjes jager .

Ik heb altijd nog gehoord : wij kunnen helaas niet meedoen met die lage prijzen, toch adverteert wel bijna elke winkel met die laagste prijs garantie. eigenlijk best een smerige praktijk. want dat heeft me al verschillende ritjes gekost, om er vervolgens achter te komen dat ze je alleen maar naar de winkel lokken in de hoop dat je akkoord gaat met de toch wel hogere prijs, die ze je natuurlijk pas in de winkel vertellen.

tegenwoordig mail of bel ik gewoon als ik het zeker wil weten of een winkel het voor dezelfde prijs kan aanbieden zoniet dan heb ik er ook niks meer te zoeken, heel simpel.
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Vind dit wel heel erg kort door de bocht. Heb je misschien iets verkeerd gequote ofzo??

Naar mijn mening klopt het helemaal wat hij beschrijft... Sterker nog, 4x over de kop is echt niet zo gek hoor...
Niemand zegt dat de ondernemer alles uit eigen zak moet betalen, eerder word er aangegeven dat bepaalde winkeliers vaak schandalig hoge prijzen vragen tov. concurrent !!


inderdaad.. En: We don't owe them a living..
 
concurenten zoals thomann zeker :D
en dan ook nog zeiken op de kapitalistische maatschappij & corporate business, etc...
 
Miss zou ie idd met zijn dealership probs kunnen krijgen, maar jij als consument ZEKER niet. Wat een onzin. Ik koop bij een geregistreerde winkel een product en krijg een proces aan mijn broek, omdat ik het te goedkoop heb gekregen?!:dubbel:

volgens mij is dit gewoon een kwestie van intimidatie. Zaak Y denkt "De tyfus, als X die prijzen kan leveren, dan hou ik strax geen klant meer over, ff een verhaaltje bedenken".

BTW: wat nou zaak Y en zaak X, tis James Bond niet! Ben nu wel eens benieuwd welke winkels het om gaat.
 
Origineel geplaatst door MadR
idd .. vaak worden er minimum prijs gesteld vanuit de fabriek/importeur en als je daar onder gaat zitten kan je weleens je dealer status kwijt kunnen raken .. maar soms kan je als niet officiele dealer dezelfde inkoopprijzen via andere landen in europa regelen ..

mijn enige vraag is wrm wil je bij bedr x kopen ?

Maar de importeur mag slechts adviesprijzen stellen, deze geven geen verplichtingen!! Wel kun je als winkel in de problemen raken wanneer je alles onder de inkoopsprijs verkoopt, want dit is oneerlijk concurreren en daar kunnen mensen klachten tegen indienen
 
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Maar de importeur mag slechts adviesprijzen stellen, deze geven geen verplichtingen!! Wel kun je als winkel in de problemen raken wanneer je alles onder de inkoopsprijs verkoopt, want dit is oneerlijk concurreren en daar kunnen mensen klachten tegen indienen

Je zit er precies helemaal naast. Importeur heeft afspraken met de winkeliers over de minimale en maximale verkoopprijs (oftewel adviesverkoopprijs). Ze willen niet dat winkels met hun producten gaan stunten maar zien het liefst dat alle winkels dezelfde prijs vragen. Daardoor kunnen zij hun product precies goed in de markt zetten en kunnen ze landelijk adverteren. Bugaboo kinderwagens is daar heel strak mee. Die dingen staan door heel Nederland voor exact dezelfde prijs in de winkel. Als winkeliers onder de prijs gaan verkopen verliezen ze gelijk het dealerschap en dat wil niemand want die dingen verkopen als een tierelier en er zit waarschijnlijk een leuke marge op. Wat winkels dan wel doen is dat wanneer je zo'n karretje koopt voor een bepaald bedrag iets anders uit mag zoeken. Verkapte vorm van korting dus.

Als een winkel onder de inkoopsprijs verkoopt is dat geen oneerlijke concurrentie en je kan er ook geen klacht tegen indienen. Het is alleen gruwelijk stom omdat je dat niet heel lang houd als ondernemer. Er moet namelijk meer binnenkomen dan er uit gaat. Aan veel levensmiddelen (brood en melk bv) is door de regering wel een minimum verkoopprijs gesteld. Een jaar of 20 geleden zat de Edah onder de minimum broodprijs en die hebben daar toen een hoop gezeik mee gehad.

Oneerlijke concurrentie is bijvoorbeeld parallel import en dat is dan ook wettelijk verboden.
 
Origineel geplaatst door omiel
Jij kan het product gewoon voor die lage prijs kopen bij zaak X. Als die daardoor wellicht zijn dealerschap verliest omdat hij veel te goedkoop verkoopt is zijn probleem en kan nooit het jouwe worden. Zelfs als hij zin heeft om zijn spullen gratis weg te geven is dat nooit jouw probleem. Zaak Y zijn een stelletje sukkels die je schrik aan proberen te praten en die zou ik mooi links laten liggen.

Idd...

Deze verhaaltjes heb ik ook al vaak gehoord en is natuurlijk echt bullshit. Hij kan idd zelfs geld toegeven als ie wilt....
Toch niet toevallig een zaak uit Utreg he :D
 
Origineel geplaatst door conso
Waar haal je dat vandaan? Is een volledig uit je eigen duim gezogen voorbeeld. Misschien ook die paar lessen maar eens gaan volgen, of gewoon even nadenken? Natuurlijk zit op bijv. cola een grotere marge dan op een wasmachine. Dat is hard nodig ook. Ooit gedacht aan lonen en verzekeringen, advertentiekosten, rente op leningen, winkelinrichting (en glazen om die cola in te doen), huur of hypotheek, boekhouders en accountants, btw. en nog vele andere kosten die ondernemers moeten ophoesten voordat ze uberhaupt iets overhouden?

Het valt me al lang op dat hier een beetje wereldvreemde groepis die blijkbaar vindt dat ondernemers (uit sympathie voor synthforumleden?) desnoods alle bedrijfskosten maar uit eigen zak moeten betalen en verder zelf gratis moeten werken?

Maar vertel eens: doe jij dat ? Werk jij tegen onkostenvergoeding of ben je van plan dat te gaan doen?

waar ik dat vandaan haal ? eh ik werk in de horeca misschien ? en ik laat me door niemand vertellen hoe ondernemers zijn .. ken ze redelijk goed hoor ;)

maar wat zuig ik nou uit me duim ? enige wat ik in twijfel trek is het feit dat de prijs die ondernemer voor een product vraagt niet altijd de prijs is wat het waard is .. en tuurlijk weet ik wat kosten zijn :stupid .. maar dat hoort er ook gewoon bij .. das iets waar de ondernemer keuzes in maakt .. de 1 wil een super duur pand met dito inrichting .. en daar ga ik niet voor betalen .. das de keuze van de ondernemer niet die van mij !!! als hij werknemers 20 euro per uur wil betalen is dat zijn keuze niet de mijne .. enz

ik ken dozenschuivers die gewoon vanuit thuis werken en zo hun kosten laaghouden .. ligt dus geheel aan de ondernemer en misschien moet jij dus nog maar eens economie lessen gaan volgen .. want niet ik maar jij bent het mijn inziens een beetje kwijt !

:geslaagd:
 
Re: te lage prijs / in je recht staan ??

Origineel geplaatst door jaccis
Ik ben van plan iets te kopen met een winkelprijs van een 1170 ....

Nu vind ik dit te duur en wil dit bedrag eigelijk niet uitgeven.

Het is niet zo zeer dat ik het financieel niet kan, als wel gewoon niet wil. Een principe kwestie...

Nu vind ik dat ik als consument het recht heb om het onderste uit de kan te halen en ben dat dan ook van plan, in een klimaat waar toch alles te veel kost en waar toch voor 80 % te veel wordt betaald voor bijna alle soorten goederen.

Nu heb ik min of meer ' tussen de soep en aardappels ' door een prijs weten te regelen/ voorleggen wat mij wel enigszins acceptable lijkt. Bij gewoon een Muziekzaak, zaak X Ik ga daar mee naar een muziekzaak, zaak Y en leg hen dit bedrag voor in de hoop dat ze bereid zijn om mij het produkt voor de prijs te leveren die ik bij zaak X ' kan krijgen ' ...

Zaak Y zegt te zullen kijken of dit mogelijk is en belt me hier later over terug. Zaak Y neemt contact op met de importeur en later met mij om verslag te doen van hun bevindingen...

De prijs die zaak X mij ' eventueel zou kunnen gaan leveren' is volgens een verkoper van zaak Y veel te goedkoop.
' gevaarlijk goedkoop' maak ik uit zijn verhaal op want; het betreft hier volgens hem, een absurd lage prijs. Waar zelfs
' eventuele gerechtelijke sancties' tegen mogelijk zouden kunnen zijn. Vanuit de importeur-positie gezien...

samenvattend;

Muziek zaak X zou mij nog eens niet het product mogen verkopen voor die prijs, al zouden ze daar zelf achter staan...

Om het nog sterker te maken; Ik, als consument zijnde zou daar zelfs eventueel ' gerechtelijk gelazer ' mee kunnen krijgen...

Wat is dat nu toch voor onzin :confused:

Ik heb toch als consument het recht om het onderste uit de kan te halen ? En hoef in mijn positie toch geen rekening te houden met de contacten en contracten die het bedrijf, waar ik mijn procuvt wil kopen' heeft tav . eventuele leveranciers ed ??

Zwetskees
 
Origineel geplaatst door omiel
Je zit er precies helemaal naast. Importeur heeft afspraken met de winkeliers over de minimale en maximale verkoopprijs (oftewel adviesverkoopprijs). Ze willen niet dat winkels met hun producten gaan stunten maar zien het liefst dat alle winkels dezelfde prijs vragen.

Volgens mij zit jij er naast. Volgens mij is een paar jaar geleden de wetgeving (europees geregeld dacht ik) veranderd, waardoor importeurs winkels niet meer kunnen verplichten om bepaalde prijzen te vragen; ze kunnen alleen een adviesprijs aangeven, waarbij de winkeliers (volgens de wet iig) vrij zijn om deze te volgen of niet. Dat de importeurs gebaat zijn bij het aanhouden van de adviesprijs door de winkels is duidelijk, dus ze zullen tegenwoordig vast creatief zijn in het op een andere manier dan vroeger ervoor zorgen dat winkeliers naar ze luisteren. Maar het feit dat adviesprijzen echt adviserend zijn en niet meer bindend is volgens mij al een tijd zo, en dit was dacht ik ingevoerd in de europese strijd tegen prijsafspraken (zie vooral ook Duitse advertenties: staat heel vaak UVP bij, afko voor unverbindliche Preisempfelung, dus niet-bindend prijsadvies).
 
Origineel geplaatst door MadR
ik ken dozenschuivers die gewoon vanuit thuis werken en zo hun kosten laaghouden .. ligt dus geheel aan de ondernemer en misschien moet jij dus nog maar eens economie lessen gaan volgen .. want niet ik maar jij bent het mijn inziens een beetje kwijt !

1/ Ik ga akkoord met Conso
2/ Ik ga helemaal niet akkoord met MadR

MadR, jij hebt - blijkens je simplistische uitleg - duidelijk helemaal geen kaas gegeten van economie.
Sorry, maar dozenschuivers maken alleen maar de markt kapot. Parasieten van onze economie, enkel uit op snelle winst en die vaak zwarte handel drijven en met geen enkele sociale verplichting in orde zijn. Ik heb jaren in de muziekhandel gewerkt dus ik durf hier wel een woordje meepraten. Klanten die indertijd bij ons kwamen lullen dat ze produkt 'X' in winkel 'Y' zoveel goedkoper aangeboden kregen, konden altijd rekenen op een héél éénvoudig antwoord :

"Dan moet u vooral in winkel 'Y' kopen !"

Heel vaak was dat dan ook gelul en het is nu éénmaal zo dat importeurs minimum netto prijzen proberen af te spreken met de detailhandel. Dozenschuivende beunhazen die onder die prijzen verkopen moeten eruit. Punt.

Het is allemaal redelijk simpel. Bij elke onderneming moet liefst winst gemaakt worden. Winst die - zoals Conso het ook correct stelt - moet dienen om o.a. loonlasten,huur, elektriciteit, verzekeringen enz enz te betalen. Daarbuiten heeft elke ondernemer 1 groter doel, en dat is de continuitiet van zijn bedrijf garanderen en zo mogelijk groeien. Ondernemers dragen mee de verantwoordelijkheid voor het inkomen van werknemers, iets wat veel werknemers nog al eens durven te vergeten. Met winst maken is niets verkeerd. Ook niet met véél geld verdienen. Dat mag, zeker als daar hard wordt voor gewerkt en grote risico's in de vorm van investeringen worden voor genomen. En verder is het zo dat - om welk product het ook mag gaan - een absoluut minimum bruto winstmarge van 30% op de inkoopprijs zou moeten worden gehaald, wil een bedrijf gezond blijven.

Alles heeft zijn prijs, en ik baal van mensen die steeds maar 'alles moet goedkoper' in het achterhoofd houden. Ik vraag me af hoe diezelfde wereldvreemde individuen - zoals onze vriend Jaccis - zouden reageren als hun werkgever zou stellen dat ze vooral harder moeten gaan werken voor minder loon, want het moet maar steeds goedkoper ???
Ikzelf hoef niets goedkoper. Ik betaal graag de normale prijs, en reken daarbij op een goede service. Ik heb te vaak verhalen gehoord van mensen die dit of dat goedkoper hebben gekocht, maar achteraf op geen centimeter service of wat dan ook moeten rekenen. Maar dan huilen diezelfde mensen achteraf wel moord en brand...
 
Psies, van die firma's in Utrecht die onder de gemiddelde prijs gaan zitten, maar je ondertussen zonder het erbij te vertellen wel een demomodel met defect verkopen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top