Hoe het beste aan te sluiten

Six4Eight

Nieuwkomer
Lid sinds
2 mei 2002
Berichten
18
Locatie
Rotterdam
Ik heb momenteel een klein probleem. Ik ben bezig met een manier om de volgende setup goed aan te sluiten, maar ik creëer consequent een audio lus.

Ik werk met de volgende aparatuur:

- PC, Terratec EWS 88MT geluidskaart
- 26 kanaals Behringer Mixer (MX2642A)
- Cubase VST als sequencer

Ik hou me bezig met het produceren van house muziek, voor de drums gebruik ik samples en die importeer ik in Native Instrument Battery, een software sampler die in Cubase wordt aangestuurd via een MIDI spoor.

Ik wil nu deze drums door een hardware compressor of effect processor halen. Geen probleem zou je zeggen. Niet dus :(

Ik laat Cubase het spoor afspelen, dit gaat via mijn geluidskaart en mixer naar het desbetreffende apparaat. Het probleem dat zich voordoet is bij het opnieuw opnemen. Cubase knalt namelijk alles dat hij binnenkrijgt voor zover ik weet gelijk weer naar buiten via de line out. Ik krijg dus een audio lus door het effect apparaat, door Cubase en over mijn speakers. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb 8 inputs en 8 outputs tot mijn beschikking op de geluidskaart maar volgens mij stuurt Cubase alle inkomende signalen gelijk weer uit via de geselecteerde output.

Wie helpt me uit de brand :-)
 
windows mixer, de line input muten bij weergave/playback
 
Een compressor sluiten de meesten mensjes niet aan op een aux, behalve CraZ en olaf. :)
 
Je kunt ook de direct monitoring uitzetten. (vinkje in je audio setup panel)
En de kanalen die je opneemt de schuif naar beneden zodat ook de software monitoring er niet door komt. Hij neemt dan nog wel de inputs op maar stuurt dat niet door naar de mixers.

Of je routed alle inkomende kanalen naar een groep channel die uit staat of naar een niet aangesloten bus gaat.

Je line outs naar je mixer kun je ook muten als je direct monitoring niet uit wilt zetten.
 
Origineel geplaatst door krz
Een compressor sluiten de meesten mensjes niet aan op een aux, behalve CraZ en olaf. :)
Hoe zou je die dan aansluiten? Ik heb namelijk geen zin om kabels uit mijn mixer te trekken en hem handmatig door de compressor heen te gooien :)

Kun je daar een patchbay voor gebruiken?
 
Een compressor sluit je normaal aan op de insert van een kanaal. Maar een patchbay is wel makkelijker ja
 
Origineel geplaatst door Six4Eight

Hoe zou je die dan aansluiten? Ik heb namelijk geen zin om kabels uit mijn mixer te trekken en hem handmatig door de compressor heen te gooien :)

Kun je daar een patchbay voor gebruiken?

Dit is zelfs de beste manier (in jouw geval). Compressors, EQ's, limiters, gate's, expanders etc sluit je nooit aan op auxilairies/sends.

Even een stukje belangrijke theorie:

- Signal processors sluit je aan op inserts points, omdat ze je complete signaal <i>veranderen</i>, ze voegen dus niets toe. De enige uitzondering zijn exciters. Die voegen wel degelijk iets toe, maar kan je nog steeds het makkelijste aansluiten op de inserts.

- EFX processors (reverb, delay, chorus, flangers etc) sluit je aan via auxilairies/sends, omdat deze iets <i>toevoegen</i>. Je spreekt over een 'dry' en een 'wet' signaal, die minimaal op 2 kanalen moeten terugkomen, anders kan je geen balans maken. Je kan ook inserts gebruiken voor dit type effecten, dan moet je de balans bepalen met de 'mix' functie in je effect apparaat.
 
???? deze thread geeft me n vette deja vu ervaring (no kidding)
 
Origineel geplaatst door Sycorax
Wat is dan het verschil tussen een compressor rechtsreeks aan een apparaat aansluiten en een compressor via de insert van je mixer?

Qua geluid niets, maar je mengtafel en de patchbay horen nu eenmaal het hart van je studio te zijn, dus daar sluit je alles op aan. Als je de inserts op je patchbay laat terugkeren, kan je de compressor op verschillende signalen gebruiken (per mix 1 of 2 signalen), zonder dat je op je mengtafel zaken hoeft om te routen. Het principe van een patchbay :)
 
Re: Hoe het beste aan te sluiten

Origineel geplaatst door Six4Eight
Ik heb 8 inputs en 8 outputs tot mijn beschikking op de geluidskaart maar volgens mij stuurt Cubase alle inkomende signalen gelijk weer uit via de geselecteerde output.

Wie helpt me uit de brand :-)

Natuurlijk stuurt hij die terug naar buiten als je VST-inputs open staan.

Oplossing : mute de audio track waarop je opneemt tijdens de opname... (het zwart bolleken links van uwen track)
 
Back
Top