Welke analoge sequencer moet ik nemen?

Geheugen? In een modular? Tsssss... blasfemie.
Overigens, bij zelfbouw, onderschat de kosten voor een beetje fatsoenlijk alu frontje (bijv. van Schaeffer) ook niet. Even 100 euro ben je zo kwijt, uit m'n hoofd.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn Anyware Inseqt is deze week aangekomen. Twee analoge sequencers in een apparaat, waarvan een een Arp-cloon is.

Wat zijn je ervaringen met de InSEQt? Heb je die gewoon bij Anyware Instruments gekocht en voor hoeveel? Ik zag dat de website nog uit 2006 stamt dus daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik zit zelf te denken aan een Q960 maar misschien is dit ook wel interessant.
 
Wat zijn je ervaringen met de InSEQt? Heb je die gewoon bij Anyware Instruments gekocht en voor hoeveel? Ik zag dat de website nog uit 2006 stamt dus daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik zit zelf te denken aan een Q960 maar misschien is dit ook wel interessant.

De InSEQt is volgens mij niet meer leverbaar. Kijk eens op de voorpagina....misschien is de MFB Urzwerg iets voor je?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=124763

Kost maar 380 euromannen
 
heb de midibox seq zo'n beetje af, kwa elektronica dan.
Moet er nog een mooi paneeltje en kastje omheen bouwen, voorlopig mag die in dit konijnenhok:

getoBox.jpg


echt een dikke sequencer, zit bijna alles op wat ik wil, kost wel even om 'm te leren..
 
Laatst gewijzigd:
Welke step sequencer?

Welke step sequencer?

De laatste tijd ben ik rond gaan kijken om eventueel een step sequencer aan te schaffen, alleen weet ik nog niet welke.

Het begon allemaal met mn Korg Monotron waar zo langzamer hand de nieuwigheid van af is, het is en blijft een leuk speeldoosje en thats it. Dus wil ik de Monotron laten modden met CV/gate zodat het echt een synthje wordt waar ik wat aan heb. Leuk en aardig maar ik heb verder geen spullen met CV/gate, dus ben ik dan eigenlijk genoodzaakt om een CV/gate converter te kopen. Alleen vindt ik een CV/gate converter ook maar een CV/gate converter :mega: - wat ik ermee wil zeggen is, naast ze vast wel handig zijn, ik het totaal inspiratieloze bakjes vindt. En hierbij komen we dan bij de step sequencer.

Zo zat ik hier op het forum met daarnaast YouTube en kwam ik de Doepfer Dark Time tegen, wat me echt een geweldig monster lijkt met de hypnotiserende melodie lijntjes en zoveel hands on control! Pracht van een apparaat maar natuurlijk ook met een flinke prijs. Voor mij zou de CV/gate en Monotron probleem direct zijn opgelost; een stepsequencer (bijv. de Dark Time) als CV/gate converter gebruiken + een dikke sequencer met enorm veel hands on control = enorm inspirerend apparatuur!

Zoals ik al zei is de Doepfer Dark Time me aan de dure kant, opzich wel begrijpelijk voor zo'n apparaat, maar om dat nou in huis te halen om een gemodde Korg Monotron mee te besturen gaat wel wat ver, dan moet ik eerst op zn minst een echt mooie synthesizer hebben staan waar de Dark Time dan het geld waar voor zou zijn. Nou komt die er wel alleen voor als nog vindt ik het wat een scheve verhouding. Dus ben ik gaan kijken wat je zoal meer hebt, ik kwam uit op de volgende drie step sequencers:

-Doepfer Dark Time

-MFB Step 64

-Doepfer a155 module

Nou heb ik wat YouTube filmpjes van de drie zitten bekijken maar er resten mij toch nog wat vragen.
Hoe hands on is de MFB Step 64 eigenlijk? Op YouTube ben ik eigenlijk nog geen filmpje tegen gekomen waar de sequence op de MFB Step 64 realtime wordt veranderd. Ook zitten er geheugen spul in wat ik eigenlijk liever niet heb omdat ik dan toch niet de verleiding kan weerstaan om toch weer iets te saven. De prijs zit alleen wel goed.

Van wat ik begrepen heb is de Doepfer a155 een step sequencer voor in een modulair systeem, je krijgt het dus zonder doos waar het apparaat ingebouwd zit. Is de achterkant dan een open print plaat of kan ik het op mn bureau neer leggen? Daarnaast hoe komt het met de voeding, hebben alle componenten in een modulair systeem een eigen stroomvoorziening? Dit is namelijk wel meer het soort apparaat wat ik zoek en voor een mooi prijsje in principe. Alhoewel ik de Doepfer Dark Time eigelijk helemaal het einde vindt alleen eigenlijk toch echt te duur voor wat ik er momenteel mee zou kunnen doen, maar voor in de toekomst daarintegen....!

Let me know your thoughts!

Goed weekend,
Jacob
 
Concrete vragen

Concrete vragen

Het is misschien wat een lap tekst, dus hierbij mn concrete vragen;

-Hoe hands on is de MFB Step 64 eigenlijk?

-Hoe komt het met de voeding bij een Doepfer A155?
(hebben alle componenten in een modulair systeem een eigen stroomvoorziening?)

-Weet iemand misschien andere suggesties voor step sequencers die ik over het hoofd zie maar wellicht wel iets voor me kunnen zijn?

Bvd,
Jacob
 
De MFB step 64 ken ik niet.
Doepfer voeding moet je zelf in elkaar klussen of bij doepfer kopen. Dan koop je een voeding voor meerdere modules en soms een kast erbij.

Verder zijn betaalbare analoge sequencers idd moeilijk te vinden. In zelfbouw is er nog wel het eea, zoek eens op baby 10 sequencer. Maar ja dan moet je wel kunnen knutselen.
 
De MFB64 is imo vrij hands-on. Je kan de nootwaarden tijdens het afspelen van sequences editen, dus gewoon realtime. Sequences worden bij uitzetten automatisch opgeslagen. Stuurt zowel midi als CV/gate uit.Je kan max 4 sporen sequencen. Ik heb verder geen gear van MFB onder handen gehad, maar de MFB64 beviel me prima. De 2-pagina tellende handleiding is vrij summier maar bevat wel alle info.
 
Waarom kijk je anders niet naar de MFB Urzwerg? Meer een 'echt' alternatief voor de Doepfer Dark Time dan de MFB64, denk ik.
En ruwweg 100 euro goedkoper dan de Dark Time, dus misschien interessant omdat je nadrukkelijk in de budgethoek kijkt.
Persoonlijk zou ik liever de Dark Time hebben, trouwens.

Overigens heb je voor minder geld in de modulaire hoek ook niet zo gek veel meer.
En dan moet er nog een behuizing en voeding bij. Zelfs een Doepfer beauty case kost al meer dan €100...
En ook voor zelfbouw (Baby 10 inderdaad) moet je dan nog knijpen op componenten, frontpanel, knoppen, behuizing en voeding (of je moet echt voor ghetto gaan).
Maar dan lever je aan functionaliteit weer behoorlijk in, die Baby 10 lijkt me niet geweldig geavanceerd.
 
Ik heb zelf een Doepfer MAQ16/3 en een Synthesizers.com Q960/962/963. Afgelopen vrijdagavond heb ik bij een vriend de Doepfer Dark Time gezien en even mee kunnen spelen. Het eerste wat mij opviel is dat hij vrij klein is. Twee schakelaars per step dus 16 schakelaars op een rij die vrij dicht op elkaar zitten. Ik zou daar gekleurde caps op doen om duidelijk te kunnen zien welke schakelaars bij welke step horen. Er zaten wat eigenaardigheden aan maar ik heb niet het manual bestudeerd. Op zich een mooi apparaat maar voor mij had hij 2 keer zo groot moeten zijn.
Volgens mij moet bij die A-155 ook nog een clock dus bijv. een LFO of VCO om de sequencer aan te sturen. Dus als je niet van plan bent om een (kleine) modular te gaan maken, dan zou ik hier niet aan beginnen.
De Urzwerg lijkt mij inderdaad ook interessanter dan de MFB64.
Van de drie keuzes die je opnoemt zou ik voor de Dark Time gaan.
 
Tja, het is voor/tegen. De Urzwerg heeft meer stappen / rijen. Maar is op bepaalde vlakken meer 'basic'.
Dark Time heeft USB interface (scheelt weer als je vrij minimal wilt werken) en de handige functie met gate time op rij 2, dat soort dingen.
Zover ik kan beoordelen kan je met de Urzwerg ook niet per stap jump/reset doen, en stop.
Best iets waar je leuke dingen mee kan doen, net zoals de betere externe interfacing met o.a. een trigger bij stop/reset.
Verder geen 'random' direction op de Urzwerg. En geen LED per stap, dus minder overzichtelijk.

Ik heb het niet natuurlijk 100% naast elkaar, het is ook een persoonlijk gevoel.
Hij doet me bijv. iets degelijker aan, maar dat kan zo lijken (de Urzwerg heb ik beet gehad, de Dark Time niet).
MFB dingen vind ik vaak lichtelijk gammel (je moet ze bij Schneiders eens horen...) - Doepfer is ook niet heilig maar toch wel iets beter.
 
Laatst gewijzigd:
Hela, ik zie dat er nu ook een Urzwerg Pro is... 480 euro adviesprijs, een paar tientjes duurder als de Dark Time.
Neemt een paar van de boven genoemde dingen weg, en voegt leuke dingen toe (scale generator, glide etc.) trouwens.

u_pro11.jpg


FB’s step-sequencer URZWERG PRO is the extended version of our URZWERG. This advanced version has been inspired by feature requests and suggestions of many users to ensure better flexibility than ever. Most prominently, URZWERG PRO now offers output of MIDI-notes and -controllers as well as 32 individual step LEDs to keep track of the sequences’ status.

URZWERG PRO offers 32 steps that can either be used for two sequences with up to 16 steps each or with four sequences with up to 8 steps each. You may control up to four synthesizers or CV-controllable parameters in an analogue modular system simultaneously. Using the MIDI-output allows to address four separate synthesizers or multitimbral parts in a single synthesizer. In addition, you may play your MIDI-synth with two, three or voices polyphony. When playing it duo-phonically, the two remaining tracks can be used to control velocity and mod-wheel-data (MIDI-CC 01). Using it with three polyphonic voices, still allows for velocity control.

In 4 x 8 mode, URZWERG PRO can control up to four individual NANOZWERG synths using CV/Gate. As another example, you can also control and individually modulate pitch, pulse width, filter-cutoff and LFO-speed in MFB’s KRAFTZWERG. Finally, using URZWERG PRO in combination with a modular synthesizer-system will allow for even more versatile options. URZWERG PRO’s Gate- and CV-inputs are fully compatible to all common eurorack-format modular systems.

The use of MIDI allows similar applications as using CV/Gate connections but will add further functionality.Sounds can be played polyphonically with up to four voices. Using URZWERG PRO duo-phonically or as dual-monophonic, you can use the remaining two MIDI-controllers to output velocity and mod-wheel-data in parallel with the first two tracks. In a CV/Gate-based synthesizer, all parameters with CV-input can be addressed directly. On the contrary, MIDI-control through URZWERG PRO always also depends on the routing-options of the connected instrument.

URZWERG PRO was designed for intuitive operation. All functions feature designated controls for editing while the sequencer is running. For best overview, URZWERG PRO now features LEDs per step. These LEDs do not only visualize the sequence current position but also the skip-buttons’ status. While setting the MIDI-channel and the operating modes, these LEDs also function as a display.

When using URZWERG PRO on stage, you can set, edit and remove steps live. In addition, you can also modify the sequences’ directions and their individual lengths. As a new feature, URZWERG PRO features a random-function to playback a row’s steps at random. Another novelty is the auto-glide-function. Here, as in the TB-303, glide will only become active with tied notes.

URZWERG PRO allows setting of independent gate-lengths, ranges and glides for rows 1/2 and 3/4. Range defines the CV-range for the step-knobs between 1-10V. For pitch control, the range up to 5V can be quantized. Here, we have added four different scalings to chose from: semitones, whole tones, pentatonic, hexatonic.

All four rows feature skip-buttons per step to activate/deactivate gate-triggers for these positions. Alternatively, the skip-buttons can also deactivate the CV-step-control. To add more liveliness, URZWERG also offers two optimized shuffle-modes.

URZWERG PRO provides four Gate- and CV-outputs to control compatible analogue synthesizers and modular systems. Start-I/O and Clock-I/O allow URZWERG PRO to be synchronized to and sync other analogue sequencers. The additional CV-Clock-input allows for dynamic tempo-control, e.g. using an external LFO or a CV-controller. To sync URZWERG PRO via MIDI, the unit can send and receive start/stop-commands as well as MIDI-clock. In addition, it is possible to transpose sequences and address individual steps using a MIDI-keyboard or DAW.

MFB’s URZWERG PRO has the following dimensions: 310 x 165 x 38/72 mm. An external power supply is included.

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/Urzwerg_Pro/Urzwerg_Proe/urzwerg_proe.html
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit zelf erg te twijfelen tussen de Urzwerg Pro en de Darktime. Quality build is daarin waarschijnlijk ook het grootste aspect waardoor ik twijfel. Ik zou best nog wat extra kunnen uitgeven aan een nieuw kastje om die Urzwerg (hout) en wat betere pots (misschien weet iemand betere aan te raden??).


Ik heb ooit die Step64 van hun geprobeerd maar dat vond ik gewoon treurig. Frontplaat was een zwart gespoten printplaat (ik hoop dat dit nu verbetert is?!) en de pots voelde aan alsof ze ieder moment konden breken. Dat dan nog eens in maar een 2 mm dikke plastic behuizing :stupid:
 
Tja, ik weet niet, je zou ze allebei gewoon moeten kunnen proberen, dan wordt het 'dagelijks gebruik' ook een stuk duidelijker.
Ik vind bijv. bij allebei de bakjes, maar het ergst bij de MFB, de gebruikersinterface. Niet alleen dat ultracheape (van de MFB vooral) maar ook dat gefriemel op de vierkante millimeter.
Als ik het dan vergelijk met m'n Asys RS-200, of een Q960 (maar OK, Euro vergelijken met 5U, dat is valsspelen... :D), dan is dat natuurlijk een wereld van verschil in ergonomie, dus speelplezier, dus gebruiksrendement.

Iets wat pas bij gebruik naar voren komt: hoe de MFB's en Doepfer omgaan met stomme doch essentiele dingen als CV transpose, of bijv. manual step advance - voor een stepseq met analoge potmeters is dat een must have, om per step snel even de knoppen goed te zetten, en zo door je steps heen te wandelen.

Overigens zou ik bij de Dark Time inderdaad ook die schakelaars voorzien van een gekleurde switch cap, bijv. rood/wit, dat scheelt enorm in het gebruik.
Switch caps koop je bij Banzai voor nog geen 35 cent per zakje...

Tot slot wil ik even zeggen dat ik natuurlijk helemaal niet zuur wil doen...
Als een jaar of 10 geleden dit soort spul op de markt was, dan 1) had ik me een boel gedonder bespaard met kopen/proberen/verkopen en 2) had ik ze waarschijnlijk hier wel staan...
Maar ja, nu heb ik gewoon andere dingen staan, en wat minder budgetgericht geworden, dan kan je wat makkelijker kritisch zijn.
 
Laatst gewijzigd:
RS-200 is nog wel betaalbaar. Met kast/voeding denk ik dat je rond 600euro zit (module versie)
Maar kwa functionaliteit vind je de RS200 beter dan bijv. de Urzwerg?

De 960 vind ik een beetje te duur worden. Voordat die thuis staat en draait ben je al gauw een rug armer.
Ook is het voor mijn 100m dus ik heb liever mini-jack wat de 960 niet heeft :P

Ook heb ik naar Inteljiel designs dingen gekeken samen met eenTipTop Z8000.
Maar ik ga persoonlijk denk ik liever voor de klassieke benadering.
 
Qua functionaliteit is de RS-200 zeker niet beter, al heeft-ie (met de utility modules erbij) een paar specifieke dingen die ik nuttig vind, en niet zo snel terug vind in de Dark Time of met name MFB.
Denk sequential switch, divider, gate delay, manual step advance, de trigger bus, de bizarre 'skip' implementatie met cv control, slew op row 3, end pulse out etc.
Maar belangrijker (voor mij tenminste) ik vind de ergonomie, looks en degelijkheid van een heel andere klasse, helemaal zoals ik 'm nu heb staan.

Ik heb van de week bij Schneiders gespeeld met een Z8000 en met de Makenoise Rene.
Leuk hoor, maar ik ben er gewoon te dom voor, zeg ik dan maar eerlijk.
Rechttoe-rechtaan ergens tussen 'klassieke' synth muziek en Berlin Schule is toch meer in de richting wat ik ermee wil bereiken.
En dan komt een RS-200 in het Euro formaat toch wel het dichtst bij de 'klassieke' Q960 setup die daarvoor vaak wordt ingezet.
Alternatief is de Doepfer A155/A154/A156 set, die is ook mooi en echt niet duur, eigenlijk het modulaire equivalent van de Dark Time... (met wat extra's).
De Oberkorn is ook een beetje in hetzelfde straatje, maar ik ben zelf niet zo weg van Asol.

Als ik nu opnieuw zou kiezen, zou ik m'n RS-200 wel uit de modular case kunnen halen en vervangen door bijv. de Dark Time.
Het zou me een paar dingetjes brengen, maar die los ik momenteel allemaal op via Expert Sleepers modules / software, en dat is toch wel ultra powerful (bijv. quantizing/scale generator... daar kan geen hardware tegenop!)
Dus tja, het voordeel zou zijn dat ik weer een paar extra modules kwijt zou kunnen in m'n case (die nu ramvol zit). Aan de andere kant heb je er dan weer een los kastje bij slingeren met wallwart en alle ellende van dien.
Ik denk dus dat ik het lekker maar zo laat... :D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top