Mackie HR 624

Lid sinds
24 januari 2002
Berichten
2.935
Ze zijn eindelijk leverbaar de nieuwe actieve Mackie HR 624 Monitors.

Even wat specs :

vermogen : 100 W laag 40 W hoog
bereik : 49 Hz tot 22 Khz
Input : Jack, Xlr of tulp
Prijs : 750 Euro per stuk incl BTW

En hoe klinken ze ???

Goed !!

Ik heb ze vergeleken met de 1030's van Genelec die bijna even duur zijn (€ 785).

De 624's klinken rustiger, dwz wat minder hoog dan de 1030's, je kunt er langer naar luisteren zonder luistermoe te worden

Ze hebben meer laag dan de 1030's hoewel het volgens de specificaties maar 3 hz scheelt.

Het stereobeeld van de 1030's vind ik iets beter.

Ook het detail van de 1030 vind ik wat beter.

De 624's zien er qua bouw en design mooi uit (mooier dan een 1030 maar dat is persoonlijk)

Als je een goede actieve monitor zoekt en je vind de Mackie 824's te duur dan zijn de 624's heel erg de moeite waard, je moet ze zeker eens gaan luisteren en vergelijken met de 1030's van Genelec.


groeten

basicsys
 
Kwa vorm ben ik toch voorstander van de 1030. Geen poespas, gewoon een strakke box. De 624 is wat te frivool voor me. Uiteindelijk gaat het om het geluid. De 624 heb ik nog niet kunnen beluisteren al hoor ik om me heen dat ze een prima vervanger zijn voor de 824. De klank schijnt vrijwel identiek te zijn. De extra bas die de 624's moeten hebben mis ik denk ik niet. Op m'n eigen monitoren moest ik de bas zowieso al een tikkie terugschakelen. Ze staan nogal dicht tegen een betonnen muur (kleine 10-15 cm). Verder vond ik het stereobeeld mooier dan de 824 die ik wel heb kunnen beluisteren al maakte het op de Mackie wat minder uit waar je zat. Bij de 1030 heb ik het idee dat je toch vrij goed in het midden moet blijven zitten...
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat je in een kleine studio net zo veel hebt aan de 624 als aan de 824. Die extra bas zou eerder problemen opleveren dan voordelen in die 3x4m hokkies die veel van ons gebruiken.
 
precies

Goed opgemorken Lo-Fi.. .Dat wordt vaak vergeten, geluid moet de ruimte hebben. Net zoals B&W Nautilus 801's geen zin hebben op je studentenkamertje.. heb je niks aan Genelec 1036A's in je homestudio..

Ik ga persoonlijk voor PMC TB2's (over een paar maanden).. omdat het geweldige monitors zijn.. én een duidelijk "upgrade" pad hebben. Het zijn passieve monitoren.. waardoor ze relatief goedkoop zijn (ca. 800 - 900 Euro per paar). Je kunt er in 't begin een goede hifi versterker aanhangen..

Later koop ik (als het even mee zit) een Bryston eindtrap (of van die PowerPac's.. om de TB2's écht tot hun recht te laten komen).

En heb ik dan ooit een mooie studioruimte.. dan kan er een XB1 Sub bij.. en heb ik een absoluut topklasse monitoring systeem. En zelfs voor 5.1 of 7.1 surround heb ik dan al een perfecte basis staan.
 
Natuurlijk hebben we allemaal een hok van 3 bij 4.

Dat heb ik zelf ook en de meeste problemen heb ik rond de 100 tot 150 Hz.

Zelfs de kleinste monitoren gaan tot een Hz of 60 duus ook daar mee heb je bij zo'n ruimte problemen met je laag.

De 824 gaat tot 37 Hz en de 624 tot 49 Hz.

Die 12 Hz leveren je echt niet zoveel meer problemen op in een kleine ruimte.

groeten

basicsys
 
Het laag van de mackie is erg laaaag, natuurlijk heeft de genelec ook prima specs.
Ik was in 2000 op de IBC en kwam langs de stand van PMC daar hoorde ik de AML1 Monitors echt super, nu gebruik ik de KRK v6 en deze zijn ook :okdan:
Mackie HR 624 kijken of ik ze een weekend kan testen.
 
De 1030's leverden standaard al problemen op in mijn hok van 3 bij 4 met een schuin dak en dakkapel. Vandaar dat het extra laag van een 624 mij niet van m'n plaat brengt. Niet voor niks heb ik de bas met een schakelaar moeten verminderen anders is het niet om aan te horen.
Zou ik een 624 nemen moet ik dus weer die bas voor een deel afzwakken. Geen meerwaarde dus. Dan hecht ik meer waarde aan het stereobeeld waarbij ik dus de voorkeur geef aan m'n 1030's.

Nogmaals ik heb alleen de 824 beluisterd maar de 624 zet ik ongeveer op 1 lijn als ik de reviews serieus mag nemen.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem

De 824 gaat tot 37 Hz en de 624 tot 49 Hz.

Die 12 Hz leveren je echt niet zoveel meer problemen op in een kleine ruimte.

Nee, maar ze voegen ook geen bruikbare informatie toe. Waarschijnlijk zul je toch wat bas eruit moeten switchen op de speakers zelf. Dus waarom zou je dan meer betalen voor de 824s?

Ja, omdat je hoopt dat je over 'n tijdje 'n grotere ruimte kan betrekken, dat zou kunnen natuurlijk. Hoewel je dan ook voor de sub kan gaan.

Hoewel, het verschil in prijs is eigenlijk best klein, en ik hou er normaal wel van om iets gelijk goed te doen...
thomann:
824 1950/pair
624 1798/pair
Tsja, voor 152 euro extra....
 
veel geld zeg die 624's.... Maar dat kan eraan liggen dat ze net uit zijn natuurlijk. Gaan ze eerst de markt afromen... (geef ze eens ongelijk)
 
een paar HR824's gekocht bij thoma-okaze in Antwerpen voor 1700 € nieuw. Ja let wel dat is een voornamelijk tweedehandszaak die ook nieuw verkoopt en voor mackie zeer goede prijzen hanteerd omdat zij veel met de invoerder van belgië http://www.eml.be werken ivm live on stage toestanden, materiaal...

Dat was 3,5 jaar geleden !! Wat ze nu nog moeten kosten nieuw????? Voor sommigen is antwerpen niet zo ver, altijd een telefoontje waard??




http://www.thomaokaze.be/




sieejaaaa! p.

:halleluja
 
Heee dat zijn betere prijzen. Ik heb er nu het geld en de ruimte niet voor, maar toch.
 
Back
Top