Kawai K1 series thread

buzz 555

Stamgast
Lid sinds
29 oktober 2005
Berichten
109
Locatie
Lede
Hij word waarschijnlijk m'n volgende aankoop. Maar m'n vraag is
wat ik er eigenlijk mee kan doen? Volgens info kan je 4 sounds
'layeren', sommige spreken van Amplitude Modulatie en op een
foto heb ik dat (leuk) Vector-pookje gespot.

Hoe klinkt het ding eigenlijk?
Is het zijn tweedehandsprijs waard?
Kan ik er mee experimenteren?
Wat qua bediening?

Graag jullie feedback *D

buzz
 
De K1 was mijn allereerste synthesizer in 1988. Als ik het mij goed herinner is het een synthesizer met 8-bit samples, geen filters maar verder de gebruikelijke synthesizer features. Een soort van goedkope Roland D-50. O ja, en multitimbraal, dus ik kon toen met mijn Atari en Cubase 8 sounds tegelijkertijd aansturen...wow. Hij ruist wel, maar ja, dat deden alle instap synths in die tijd :)
 
Origineel geplaatst door Sjaak
De K1 was mijn allereerste synthesizer in 1988. Als ik het mij goed herinner is het een synthesizer met 8-bit samples, geen filters maar verder de gebruikelijke synthesizer features. Een soort van goedkope Roland D-50. O ja, en multitimbraal, dus ik kon toen met mijn Atari en Cubase 8 sounds tegelijkertijd aansturen...wow. Hij ruist wel, maar ja, dat deden alle instap synths in die tijd :)


Enig idee waar ik demo's van die machine kan vinden?
En wat doe je met dat pookje? Roeren in de geluiden?
Ik ga nog wat verder speuren!

Tja, die ruis vertaal ik altijd naar organische warmte ;)
 
De K1 is niet een warme analoog klinkende synth.

Zeker als je de K1 solo hoort, klinkt die niet indrukwekkend.

De K1 is erg moeilijk te programeren.

Maar ik vind de K1 wel zeer bruikbaar voor de bijgeluiden in een track.



Voor 70 Euro is het wel wat.

Dat is ook de reden dat hij nog niet verkocht is. Geen stuiver krijg je er nog voor. En toch zitten er bruikbare geluiden in.
 
De K-1 was een van m´n eerste synths.
Ik heb hem nog steeds en gebruik hem ook nog regelmatig.
Ik zou er niet meer als 100 euro voor betalen.
Het is een synthesizer met aardig wat editmogelijkheden. Heeft idd geen filter maar door een beetje handig programeren kun je er wel filtersweep achtige dingen mee doen. Editten gaat met van die kleine rubberknopjes en vergt wat geduld. of je moet een computerediter zien te vinden
Het pientere pookje is inderdaad om de 4 waves waaruit een geluid bestaat te mengen.
Ik gebruik hem voornamelijk voor string en padsounds waaronder hele mooie zitten die lekker in de mix vallen.
Ook kun je er heel vreemde FX geluiden uit halen.
Ik heb al aardig wat synths gehad en heel veel ook doorverkocht maar deze is hier nog steeds en dat zegt ook wel wat.
Suk6 met je besluit!
 
Aaahh.. de K1.. mijn tweede synth (1e was de alpha juno). Probeer eens twee licht ontstemde pulsgolven met elkaar te moduleren (met AM). Het resultaat is een PWM-string geluid. Ook is de K1 leuk om allerlei bliepjes en 'lichte' bijgeluidjes mee te maken. Maar een gelayerde zaagtand met een dikke reverb en flink wat eq kan best dik worden hoor :)


Een probeerseltje uit die tijd. Meeste geluiden komen uit de K1 (strings, sax, bliepjes,drums,..)
http://cj2.nl/~jeroen/synths/sequence.mp3
 
hi de k1 heeft geen filter maar sluit m eens aan op een analoge filter dan is ie best goed te doen. Ik had ook een k1 maar je raakt ze amper meer kwijt als je m niet meer wilt. meer dan 60 euro is het echt niet waard.greetz loki
 
Bedankt voor jullie reacties *D

Ik heb een paar demo's gevonden van de K1 en
die klonken zeker niet slecht. Ach, misschien had
toch maar beter die Yamaha SY22 niet verkocht :confused:

buzz
 
Hij heeft...

Hij heeft...

...ook zeker een lekker toetsenbord, en...

....één van de mooiste string pads die ik ken (maar dat zijn er niet zo veel).
 
Origineel geplaatst door buzz 555
Ach, misschien had
toch maar beter die Yamaha SY22 niet verkocht :confused:
Dat is inderdaad niet echt de meest logische stap een SY22 vervangen door een K1......Maar probeer anders een TG33 te scoren die is beter dan een SY22 en maar een tientje duurder dan een K1. Je ziet ze alleen minder vaak te koop he.
 
De k1m was ook mijn 2e synth na de alpha juno.
ik heb hem nog steeds en gebruik het wekelijks in de band. ik heb een hele lading synths staan maar als het om studio-opnamen gaat of band optredens, de strings (orchestra-geluid) uit de k1 leg ik er altijd onder.
ik heb daarnaast ook nog een k4 maar heeft niet dezelfde samples aan board.
De ruis hangt af van hoe je aansluit. Zoals alle oude synths uit die tijd, wordt de ruis onderdrukt door limiters aan boord. afhankelijk van hoe je de k1 aansluit op het mengpaneel doen ze het wel of niet naar behoren. in het ergste geval hoor je ze abrupt dichtslaan na 2 seconden ruis. maar negen van de tien keer hoor je de ruis niet eens.

ik heb een k1r reserve mocht de k1m het begeven. ik kan dus niet zonder.

De tg33 (module versie van de sy22) is ook bijzonder maar anders en heeft eveneens geen filters.

johan


Origineel geplaatst door SideFX
Aaahh.. de K1.. mijn tweede synth (1e was de alpha juno). Probeer eens twee licht ontstemde pulsgolven met elkaar te moduleren (met AM). Het resultaat is een PWM-string geluid. Ook is de K1 leuk om allerlei bliepjes en 'lichte' bijgeluidjes mee te maken. Maar een gelayerde zaagtand met een dikke reverb en flink wat eq kan best dik worden hoor :)


Een probeerseltje uit die tijd. Meeste geluiden komen uit de K1 (strings, sax, bliepjes,drums,..)
http://cj2.nl/~jeroen/synths/sequence.mp3
 
oude thread maar de enige die ik kon vinden over de Kawai K1 serie

heb deze eergisteren uit jeugdsentiment overwegingen weer eens gekocht voor weinig, het was de eerste synth die ik ooit had, half gekregen van mn vader toendertijd :) veel later weer verkocht maar toch leuk je eerste synth van weleer weer eens te hebben...

gebruiken meer mensen hier deze nog steeds?

hier wat snel zelf gemaakte stukjes Kawai K1II :

misschien kan een mod de titel aanpassen naar "Kawai K1 serie thread"
 

Attachments

  • KawaiK1II.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 112
Ik had hem vooral als controller gekocht, maar af en toe gebruik ik hem wel eens als geluidsbron :)

https://soundcloud.com/tt_cc/k1evolving829
Door de Evolver filter, en een beetje Valhalla V3 er op.
 
Er zit een aantal onbetaalbaar goede klanken in de K1. Hij wordt vaak vergeleken met de Roland D50, maar eigenlijk is het een poor-man's Korg M1. De koor- en orgelklanken lijken erg op die van de M1, maar de M1 kan daarentegen geen goede stringsklanken weergeven. De K1-strings lijken van Kurzweil afkomstig.
Maar de overige klanken van de K1 valt in de categorie 'home-keyboard-aliasing'. De Panfluit is nog te doen, lijkt ook nog op die van de M1. Maar zodra het clavi-, piano, of e-piano wordt, komen de zwakheden naarboven. Dat zou in 1988 een probleem zijn als het je enige synth zou zijn, maar voor die paar tientjes die een K1 waard is, ga je lekker genieten van die paar klanken die de K1 wél goed kan voortbrengen. Die koor- en stringsklanken krijg ik zelfs in mijn Korg Micro-X niet voor elkaar. De klanken van de Micro-X zijn wat realistischer en breder, maar ze missen het 12-bits karakter van de K1.
Ja, de K1-samples zijn 12-bit ipv. 8-bit en doen soms sterk denken aan de Emulator-klanken die Depeche Mode gebruikte.
 
ben benieuwd of smackos nog wat leuke k1 II creaties kan posten :)
 
ik gebruik de K1m nog altijd. er zit een orchestra geluid die ik bijna altijd gebruik ter ondersteuning van mijn andere synhs. het is vol in hoog en het laag en vult mooi op, vooral bij orgelgeluiden .
ik kan dus niet zonder. twee nadelen: al twee adapters versleten en het laag lijkt te verdwijnen. mogelijk omdat ik niet de juiste adapter gebruik, maar hij klinkt minder laag dan vroeger.
 
Back
Top