kleuring versterker meten

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
wat het frequentiebereik betreft:
hoe kan je meten of je versterker een gekleurd of lineair signaal uitstuurt?

een toongenerator aan de ene kant erin, aan de uitgangs(luidspreker)zijde een spectrum analyzer?
 
ik zit te denken om met 2 verschillende cdspelers een stuk roze ruis direct mijn versterker in te sturen, en met een spectrummeter achter de eindtrap te kijken of een vlakke lijn van frequenties te zien is.

iemand van de studiomensjes die kan zeggen hoe en wat?

reden van dit verhaaltje is dat ik wil kijken of ik met mijn versterker passieve monitorluidsprekers aan kan sturen.
 
Het hangt van allerlei zaken af, wat het eindresultaat zal zijn. Als je de 'chain; bekijkt, kan elk onderdeel kleuren:

- CD speler utgang, LPF, oversampling
- kabels tussen de CD speler en de input van de versterker
- kabels tussen de versterker en de spectrum analyser

Het is een (simpele) goede methode om de kleuring te meten, maar het zal niet helemaal natuurgetrouw zijn, maar wel vrij accuraat. Je kunt in de specs van je amp al aardig wat informatie vinden over THD en IMD. De THD (Total Harmonic Distortion) kleurt je versterker enorm, op een 'lekker klinkende' manier. Buizenversterkers voegen bijvoorbeeld voor even harmonische toe. Je IMD (Intermodulation Distortion) moet zo laag mogelijk zijn, dit zijn harmonischen die geen integere relatie hebben met het signaal, dus niet even (warm) of oneven (scherp) zijn. Welke versterker is het en welke speakers wil je erop aan sluiten?
 
Zet je versterker niet te hard!

Maar ik zie de logica niet. Wat heeft het voor zin om je versterker te meten? Veel beter is om met een meetmicrofoon je ruimte te meten.

By the way: een toongenerator heeft geen zijn. Je moet pink noise als bron nemen. (roze ruis)
 
de zin om de versterker te meten is in principe om te kijken of ik het wel aandurf om passieve monitorspeakers te kopen. met een kleurende versterker kan je net zo goed geen monitors kopen :) toch?
 
Hangt ervan af welk merk dat dat is, misschien zijn hier wel mensen aanwezig die er ook mee gewerkt hebben dus..... ik zou het zover niet gaan zoeken om dat te gaan uitmeten.

Active monitors zijn een goede investering en "a serious tool for te job", ze trekken het gordijn weg daar waar je vroeger achter zat te luisteren. Maar passives kunnen evengoed een openbaring zijn, je moet toch altijd JOUW systeem leren kennen hoe alles er klinkt en dus ook afgewerkte producten van andere producers.




p.
 
Misschien dat je met Fourier-Transformatie (FT) meer duidelijk kunt maken over kleuring van een signaal. Ik heb een idee dat je misschien zou kunnen toepassen, maar waarvan ik niet weet of het ook inderdaad werkt. Vanuit mijn wetenschappelijk oogpunt gezien zou het moeten kunnen werken, maar ik denk dat je daar wel het een en ander aan apparatuur voor nodig hebt.

Ik zal eerst ff kort wat uitleggen over FT zelf:
Fourier (wetenschapper) bedacht dat je elke geluidsgolf (dus ook ingewikkelde geluidsgolven van muziekopnames; kijk maar eens naar het patroon dat je wave-editor weergeeft van je wave-files...) kunt opbouwen uit allemaal sinus-golven (met allemaal verschillende fases, amplitudes, frequenties etc.). Dit is wiskundig dus mogelijk, en met de PC van tegenwoordig is dit dus enorm makkelijk te bereken. Je kunt een signaal (audio of niet) in feite dus wiskundig strippen naar allemaal aparte sinusgolven.

Wat is nou Fourier-Transformatie?
Bereken uit welke sinusgolven een ingewikkelde golfvorm is opgebouwd (= FT). Je krijgt daaruit in wiskundige formules een aantal sinusgolven met karakteristieke frequenties (Hz) en amplitudes (miliVolt of andere eenheid), welke je kunt verwerken in een grafiek (x-as: frequentie, y-as: amplitude). Je krijgt dus een grafiek met allemaal verticale lijntjes, waarin je kunt zien op welke frequenties er signalen aanwezig zijn. Hoe hoger het lijntje, hoe sterker het signaal.

Je zou het kunnen toepassen door digitaal een golfvorm op te nemen (stukje muziek ofzo) op je PC, en vervolgens met de juiste software een FT uit te voeren, waarmee je dus de karakteristieke frequenties van die golfvorm te zien krijgt.
Doe vervolgens hetzelfde, maar dan met een versterker tussen je geluidsbron en PC. Combineer daarna de twee FT spectra, en filter de digitale eruit. Dan zou je een FT spectrum over moeten houden met daarin de signalen die door de versterker zijn veranderd/toegevoegd/weggehaald.
Als je het goed wilt doen, dan zou je evt. ook nog een FT spectrum moeten maken van alleen het ruissignaal, en het ook nog moeten vergelijken met andere versterkers.

Al met al is het een flink wetenschappelijk verhaal, en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken aan de niet-wetenschappers onder ons.
Daarnaast weet ik dus ook niet hoe makkelijk dit is uit te voeren. Er bestaat software om allelei signaalmetingen te doen, maar ik heb alleen geen idee van de fabrikanten ofzo.
 
Leuke theorie!, ik denk alleen (maar ik ben een leek, mind you) dat er een paar (praktische) haken en ogen aan zitten. Ten eerste heb je ook nog kleuring van je AD/DA omzetters die je dus eerst apart zou moeten meten (ook suf, bedenk ik me terwijl ik het type :stupid ) ten 2e zou ik geen makkelijke manier weten om de speakeruitgang van de versterker in een AD converter te stoppen, de line -in is daar vast niet geschikt voor. Verder zou ik zeggen.eeeh doe je best!

Een simpelere manier zou zijn om je versterker mee te nemen naar de dealer en daar een a/b testje te doen met jou en een andere (professionele) versterker met de passieve monitors van jou keuze.
 
Tja, ik gaf ook al aan dat ik niet weet in hoeverre dit ook makkelijk haalbaar is. Technisch gezien is het mogelijk, maar je hebt een speciaal electronisch interface bord nodig. Ik heb ze wel gebruikt voor natuurkundepractica op mijn opleiding (scheikunde), maar ze zijn niet goedkoop.

Je kunt idd het beste gewoon op je gehoor afgaan
 
Origineel geplaatst door BDeep
Leuke theorie!, ik denk alleen (maar ik ben een leek, mind you) dat er een paar (praktische) haken en ogen aan zitten. Ten eerste heb je ook nog kleuring van je AD/DA omzetters die je dus eerst apart zou moeten meten (ook suf, bedenk ik me terwijl ik het type :stupid )

Volgens mij is dit geen probleem als je de FT zoals hierboven doet want je meet namelijk eerst alleen op de ingang van je versterker; daarna op de uitgang (=ingang +versterker). dus als je die van elkaar aftrekt heb je........ versterker. Alle zooi die in het ingangssignaal staat haal je er dus uit.

Je hebt natuurlijk wel gelijk met je opmerking dat de converters kleuren, maar dat doen ook de kabels, etc.

nog ff ontopic:
Volgens mij is het gewoon een kwestie van goed luisteren. Niet alleen reeds gemasterde opnames op jou systeem, maar ook die van jou op andere systemen.
 
ah joh, al die theorie. kzou hoog uit checkuh wat aux vertelde, voor de rest moet je gewoon op je gehoor afgaan. bel gewoon naar de muziek winkel waar je van plan ben je spullen te kopen, vraag of dat je je eigen versterker mag mee nemen, zo niet, dan is dat wel jammer, maar tis niet anders. neem dan ook een muziek stuk waarvan jij vind dat dat heel goed gemixed, gemasterd etc is. en ga een middagje luisteren.

daarnaast is het zo dat je je setje moet leren kennen. een signaal komt er altijd (beetje)gekleurd uit. daarnaast speel ook nog s de ruimte, waarin je werkt, mee. dus wat ik deed(en af en toe nog steeds). pak een muziek stuk waarvan jij denkt dat goed gemixed is en gebruik dit als uitgangspunt en als je een nummer af heb, speel het dan op zoveel mogelijke verschillende systemen af. je zal altijd zien, zelf bij de meest uber, super, state of the art, monitors kom je nog wel s voor verassingen te staan.
 
probeer gewoon eerst is een tijdje muziek te luisteren die je goed kent en waarvan je weet hoe het klinkt.
Je kan nog zo'n rechte EQ lijn hebben zonder kleuring en een perfect geluid maar als je niet weet hoe je ruimte in combi klinkt met je spullen kun je er gewoon simpelweg NIET op afmixen.
Geef mij een maand, een yoko versterker met hemaspeakers en ik kan er op afmixen maar geef mij vandaag een set vande duurste monitors met een nog duurdere versterker en een mengtafle van 2 miljoen en als ik ga afmixen klinkt het nergens naar.
Wat ik wil zeggen is... wat heb je aan een vlakke response als je niet weet hoe je ruimte en je setup klinkt.

Ga gewoon eerst een maand andermans muziek luisteren waarvan je weet hoe het klinkt, zorg dat je weet hoe het geheel klinkt en ga dan pas kijken of je kunt afmixen.

Goede monitors en versterkers zeggen helemaal niks..
 
Origineel geplaatst door actionHank
ah joh, al die theorie. kzou hoog uit checkuh wat aux vertelde, voor de rest moet je gewoon op je gehoor afgaan. bel gewoon naar de muziek winkel waar je van plan ben je spullen te kopen, vraag of dat je je eigen versterker mag mee nemen, zo niet, dan is dat wel jammer, maar tis niet anders. neem dan ook een muziek stuk waarvan jij vind dat dat heel goed gemixed, gemasterd etc is. en ga een middagje luisteren.

daarnaast is het zo dat je je setje moet leren kennen. een signaal komt er altijd (beetje)gekleurd uit. daarnaast speel ook nog s de ruimte, waarin je werkt, mee. dus wat ik deed(en af en toe nog steeds). pak een muziek stuk waarvan jij denkt dat goed gemixed is en gebruik dit als uitgangspunt en als je een nummer af heb, speel het dan op zoveel mogelijke verschillende systemen af. je zal altijd zien, zelf bij de meest uber, super, state of the art, monitors kom je nog wel s voor verassingen te staan.


sorry... zag dat jij al een soortgelijke post had geplaatst...
 
Back
Top