Klein leed in de studio...

Bump..

Nou in het kader van klein leed. Nav het limiter topic heb ik mijn Focusrite mixmaster eens afgestoft. De laatste keer dat ik hem aan had (ca . 2015 gok ik) kraakte hij (niet consistent, maar net genoeg om ombruikbaar te zijn). Zonde natuurlijk, inmiddels heb ik wat meer electronica repareer ervaar dus dacht laat ik eens openmaken en de caps en pcb inspecteren. Afgezien van een klein zwart vlekje bij de power supply niets kunnen vinden.

Bijna opgegeven tot ik eigenlijk tot de conclusie kwam dat de drukknopjes wel heel erg kraken. Dus voor de gein maar eens bij de EQ en limit sectie (waar ik het meeste last heb als er audio doorheen komt) de knopjes permanent vastgehouden en ja hoor, geen gekraak. Dus terwijl ik al die jaren dacht dat door de enorme hitte die ding produceert intern wat kapot was gegaan blijkt het dus gewoon slechte contacten te zijn :stupid

Gelijk maar even wat test recordings gedaan en moet zeggen dat de compressie toch wel net even het stukje extra geeft!
 
Heb 4 emmers in de studio ivm dooiwater door de stuifsneeuw onder de pannen
ben denk ik al 0.5l verder, gelukkig "alleen" bij de velux kozijnen en waar de dakkapel hecht. Er is niks op de apparatuur gevallen en de vloer verder droog zonder beschadigingen, maar toch zeer vervelend.
 
Bump..

Nou in het kader van klein leed. Nav het limiter topic heb ik mijn Focusrite mixmaster eens afgestoft. De laatste keer dat ik hem aan had (ca . 2015 gok ik) kraakte hij (niet consistent, maar net genoeg om ombruikbaar te zijn). Zonde natuurlijk, inmiddels heb ik wat meer electronica repareer ervaar dus dacht laat ik eens openmaken en de caps en pcb inspecteren. Afgezien van een klein zwart vlekje bij de power supply niets kunnen vinden.

Bijna opgegeven tot ik eigenlijk tot de conclusie kwam dat de drukknopjes wel heel erg kraken. Dus voor de gein maar eens bij de EQ en limit sectie (waar ik het meeste last heb als er audio doorheen komt) de knopjes permanent vastgehouden en ja hoor, geen gekraak. Dus terwijl ik al die jaren dacht dat door de enorme hitte die ding produceert intern wat kapot was gegaan blijkt het dus gewoon slechte contacten te zijn :stupid

Gelijk maar even wat test recordings gedaan en moet zeggen dat de compressie toch wel net even het stukje extra geeft!

Nou, heel herkenbaar dit soort dingen....ben de laatste tijd wat meer in de studio en omdat ik veel spullen lang niet heb gebruikt loop ik ook tegen verschillende kleine ergernissen aan. Soms is je eerste vermoeden juist, maar vaak ook niet.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld een combi Akai MFC-42 en Alesis Bitrman in serie, die ik in de inserts van een stereokanaal van mijn mengtafel kan prikken als ik ze nodig heb. Een tijdje geleden hoorde ik steeds een irritant gekraak dat weer verdween als ik deze apparaten uit de inserts trok. Het klonk echt als een kabel/plug die niet helemaal meer lekker contact maakte, door stof of wat dan ook, dus ik heb alle aansluitingen nagelopen om na te gaan waar het dan zat (dat is al geen fijne klus want je komt natuurlijk nergens goed bij). Niets te vinden, tot ik er bij toeval achter kwam dat het in de potmeter zat van de stereo input op de Akai. Paar keer heen en weer draaien en weg was het probleem :dubbel:

Het vervelende van dit soort dingen is dat je er soms zo'n tijd mee bezig bent dat je gelijk uit je flow bent (als je daar tenminste inzat).
 
Nou, heel herkenbaar dit soort dingen....ben de laatste tijd wat meer in de studio en omdat ik veel spullen lang niet heb gebruikt loop ik ook tegen verschillende kleine ergernissen aan. Soms is je eerste vermoeden juist, maar vaak ook niet.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld een combi Akai MFC-42 en Alesis Bitrman in serie, die ik in de inserts van een stereokanaal van mijn mengtafel kan prikken als ik ze nodig heb. Een tijdje geleden hoorde ik steeds een irritant gekraak dat weer verdween als ik deze apparaten uit de inserts trok. Het klonk echt als een kabel/plug die niet helemaal meer lekker contact maakte, door stof of wat dan ook, dus ik heb alle aansluitingen nagelopen om na te gaan waar het dan zat (dat is al geen fijne klus want je komt natuurlijk nergens goed bij). Niets te vinden, tot ik er bij toeval achter kwam dat het in de potmeter zat van de stereo input op de Akai. Paar keer heen en weer draaien en weg was het probleem :dubbel:

Het vervelende van dit soort dingen is dat je er soms zo'n tijd mee bezig bent dat je gelijk uit je flow bent (als je daar tenminste inzat).

ja klopt, echt mega irritant. Maar heb me eindelijk eens verdiept in contact cleaners e.d. Bij Bax een deoxit achtig spul gekocht die ook smeert (speciaal voor mechanische dingen zoals knopjes) en alle buttons ermee ingespoten. En weg gekraak! Paar dagen erna zelfs geen klik meer bij het indrukken.

gelijk maar verdiept in het reinigen en smeren van faders (net andere spul voor nodig) dus dat wordt het volgende projectje.
 
Ach, ach, ach......

Daaaaagen vrij geweest, kwam niets uit mijn handen. Op de laatste vrije dag 's avonds toch nog weer even de spulletjes aangezet en warempel, zowaar enige inspiratie om verder te gaan met de track die toch ECHT eens afgemaakt moet worden. Jammer dat ik niet eerder zo productief was maar ja, beter dan helemaal niets zullen we maar zeggen. In ieder geval even wat tracks ingespeeld en andere verbeterd.

Tijd om naar bed te gaan! Floppy in de MPC om de gedane arbeid op te slaan... (je voelt hem al aankomen). SHIFT + SAVE en de hele teringboel slaat ineens op tilt; scherm vol met tekens en cijfertjes die me niks zeggen :( Ik overweeg even diezelfde MPC in 1 zwaai uit het raam te mikken want dit trek ik even niet nu, maar uiteraard verstandig en in plaats daarvan maar even een paar hartgrondige vloeken (buren, sorry). Gedane arbeid blijkt niet meer terug te halen.

Soms lijkt het allemaal even niet gegund, zeg maar.
Ben deze (toch wel geniale) thread even aan het doorlopen en kwam een post van mijzelf uit 2009 tegen waar ik nu gelukkig hard om kan lachen...ik weet nog precies hoe kwaad ik toen was :dubbel: Wat kan het af en toe toch een frustrerende hobby zijn :D
 
ja klopt, echt mega irritant. Maar heb me eindelijk eens verdiept in contact cleaners e.d. Bij Bax een deoxit achtig spul gekocht die ook smeert (speciaal voor mechanische dingen zoals knopjes) en alle buttons ermee ingespoten. En weg gekraak! Paar dagen erna zelfs geen klik meer bij het indrukken.

gelijk maar verdiept in het reinigen en smeren van faders (net andere spul voor nodig) dus dat wordt het volgende projectje.

Hoe heet dat spul? En kan het geen kwaad op de lange termijn denk je? Je hoort nog wel eens nare verhalen bij dit soort middeltjes....
 
Hoe heet dat spul? En kan het geen kwaad op de lange termijn denk je? Je hoort nog wel eens nare verhalen bij dit soort middeltjes....

Dit was deze:

Deze is meer geschikt voor mechanische onderdelen. Als je alleen contact cleaner gebruikt dan lost het ook het smeermiddel op waardoor je later weer problemen kunt krijgen. Op zich zou je het ook nog met speciaal spul kunnen invetten maar volgens mij smeert deze genoeg.

Voor faders ga ik wel apart deoxit gebruiken met ook aparte faderlube, die zijn ook speciaal geschikt voor kunststof oppervlakten.

Nu heb ik her en der ook krakende inputs, nu kwam ik erachter dat je special 'diamond' jacks kunt kopen (met ruw oppervlakte), deze kun je dan in contact cleaner dippen en dan een flink aantal keer in de inputs. ehh. inputten. Op zich kun je ook een losse jack hiervoor bewerken met wat tangen om het ruwer te maken. Uiteraard probeer ik dit wel eerst op het meest weggooibaar spul ;)
 
Bedankt voor de tips nomore :halleluja Ik heb genoeg dingen staan die wel wat TLC kunnen gebruiken, dus hier kan ik mijn voordeel mee doen.
 
Vandaag een Jaspers rack ontvangen van Thomann, zwaar beschadigd in volledig door tape bijelkaar gehouden doos.
dus kan weer retour.
 
Vandaag een Jaspers rack ontvangen van Thomann, zwaar beschadigd in volledig door tape bijelkaar gehouden doos.
dus kan weer retour.
Paar jaar geleden een ultimate stand voor 2x toetsen bij hun gekocht. Bij het uitpakken zag ik gelijk al overal kleine plekjes met missende verf.
Ik vraag me af of ze me toen een second choice hebben gestuurd of dat de stand in deze staat van de fabriek kwam. Ik lees trouwens vaak lyrische berichten over Thomann.
 
Nou, dit was gewoon een regelrechte b stock, de poten zagen eruit alsof ze over straat waren gesleept met volle belading.
waardeloos! Koop al jaren bij Thomann, zijn al vele tienduizenden euro’s heengegaan, maar dit nog niet mogen meemaken.
 
Maar ook echt zonde van je tijd, thuisblijven om UPS aan te nemen, deceptie bij uitpakken, weer inpakken, aanmelden. Nieuwe bestellen, retour etiket, naar UPS punt brengen (hulde voor BAX met DHL aan huis service!) nu weer minimaal een week wachten op credit. Ik bestel er niet meer. levering duurt tegenwoordig ook al 3dng minimaal. Dag 1 ordered, dag 2 aanmelden ups, dag 3 in transit, als dag 4 dan een vrijdag is heb je mazzel, anders ben je bijna een week verder voordat je je spullen hebt. Hier ook weer hulde voor BAX, kan om 22.00u bestellen, maar de tracktrace volgt en de volgende dag is het er gewoon.
 
Je kunt net geluk of pech hebben. Na jarenlange over het algemeen prima transacties bij Bax heb ik onlangs ook veel te lang moeten wachten op een order met, wat mij nog veel meer stoorde dan de vertraging zelf, buitengewoon slechte communicatie van hun zijde. Zorgt er voor dat ik daar ook nooit meer iets zal (voor)bestellen dat niet op voorraad is want je kunt er gewoon niet van op aan. Ik ken ook genoeg horrorverhalen van anderen over beschadigde retourartikelen die door hun als nieuw werden geleverd, al is mij dat zelf bij Bax nog nooit overkomen. Bij Thomann had ik een geretourneerde Pro-1 te pakken die me als nieuw werd verkocht. Heb ik uiteindelijk maar gehouden omdat er verder niets mis mee was en ik geen zin had in het gedoe (inmiddels is 'ie alweer weg ook), maar ik vond het wel teleurstellend inderdaad.
 
zéer klein leed, door mijzelf veroorzaakt; waarom hoor ik de synth niet? vergeten de volumeknop van mijn versterker open te zetten (ja ik gebruik versterker + konsumentenluidsprekers, werkt..).

of record arm, staat bij 2 DAW's altijd uit, moet dat handmatig doen. zéer klein leed dus.

maar de volumeknop dicht is handig voor de plops (aan- en uitzetten interface), en record arm is handig, vooral in cubase. dat record arm niet select volgt. en record arm uit, brengt asio guard in stelling.

goed. mijn bizonder klein leed. en ja, reaper, die alles armed, maar dat kan een setting zijn, ik ben lui in reaper..
 
Ik heb mijn muziekstudiootje in de garage zitten, achter een inbraakbeveiligd rolluik dat werkt via een kleine afstandsbediening... die afstandsbediening is eergisteren op 40 graden gewassen, waardoor ik mijn studio niet meer in kom. :stupid
 
Back
Top