Interne ruis: hoe los ik het op?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Ik heb hier een Soundcraft mengtafel. Heel oud, maar robuust ding. Het is eigenlijk meer een live-PA-tafel.

Maar goed. Ik stoor me al een tijdje aan het feit dat ie nogal ruist. Ik vroeg me af of dit in de soundcraft zelf op te lossen valt.

Ruis. Is dit een verschijnel dat zijn oorzaak kent in slechte componenten of draadjes, of kan het ook aan gebrek aan onderhoud liggen. Kan ik bv door vanalles proper te gaan maken die ruis behoorlijk gaan verminderen?

Zoja, wat moet ik dan kuisen, zo nee aan wat ligt het dan?
 
ruis kan zijn oorzaak in zowat alles van je setup vinden...slechte kabels..slechte contacten...slechte aarding (brom) of voeding...versleten componenten...te hoge input...te hoge output (gains).....als de ruis er ook is wanneer alle schuiven, auxen ed. dicht staan, ligt de oorzaak intern...anders ligt het waarschijnlijk aan je cablage of een vuil contact in een fader...trial en error zal de enige manier zijn om de oorzaak te vinden....veel oude analoge mixers hebben trouwens een naar huidige normen slechte S/N verhouding....een noisegate kan wat soulaas brengen.

 
Wat voor type is het? Op mn werk hebben we een ouwe 200B staan en die ruist ook behoorlijk.
 
Daar is volgens mij weinig aan te doen. Het is gewoon oude electronica.
Houd gewoon je gain structuur goed in de gaten om e.e.a. te minimaliseren. Je kunt altijd voordat je de midi sequence start ook een seconde of tien een "ruisprofiel" opnemen. Daarna in Cool Edit Pro ofzoiets de denoiser aan het werk zetten ...

Paul.
 
Ruis opnemen..

Ruis opnemen..

Nick.. je kunt die ruis toch opnemen.. zonder verder signaal erbij.. in je eindmix kun je die er dan vrij eenvoudig weer uitfilteren met een wavelab of soundforge.

Gewoon 'live' wordt het al een stuk moeilijker.. ik weet niet of er ruis-onderdrukkers zijn die met ruis-profielen kunnen werken..
 
Meestal als je de ruis er probeert uit te halen, haal je meestal ook geluiden van je track weg ,dus dat is wel balen ja.
 
Inderdaad; als je live de ruis eruit wilt halen is er weinig aan te doen, ligt aan het type mengtafel.

Maar voor opnames is Cooledit een uitkomst:

als je wilt weten hoe het werkt; kijk dan in deze thread
 
Back
Top