Q&A sessie Rob Papen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Gear

1. Hoe sta je tegenover "alles in 1" bakjes, zoals Yamaha rm1x of Roland MC-505 (Pjotr G)

Positief. Toen ik begon in 1979 waren de Korg MS-20 en de SQ-10 ook budget synthesizers. Deze waren beperkter en minder in klank dan de grote dure Moogs en Arps.
Het belangrijkste is creativiteit en de muziek die je er mee maakt.
Apparaten zoals de Yamaha rm1x en Roland mc-505 hebben hun beperkingen maar dat is vaak ook weer een voordeel. Beperkingen namelijk maken je creatief!

2. Welke synth heb je nog nooit geprobeerd maar zou je wel eens willen proberen? En welke is jouw favoriet? (Fuse / SticKX)

De Yamaha CS-80.
Mijn favoriete synth is de Roland Jupiter-8. Jeugdliefde die niet wil verbleken.

3. Wat is in jouw ogen de meest inspiratieloze synth? (murphi)

Moeilijke vraag. Een synth moet je tot leven wekken met sounds. Als hij een slechte basis klank heeft is dat natuurlijk moeilijk. Echter sommige slecht klinkende synths produceren vaak toch net weer net die gave sound.
Wat betreft programmeren vind ik de DX-7 de meest inspiratieloze synth. Niet vanwege de klank, maar puur vanwege het ontbreken van de "Rock&Roll factor" oftewel knoppen in deze synth.

Opinie

4. Herken je je eigen geluiden in veel commerciele releases? (olaf mol)

Zeer regelmatig. De hoge FX piep die je hoort tijdens de commerciële onderbrekingen bij Jorin is bijvoorbeeld de mijn Access Virus sound genaamd SFX-<X> [bankD 064].
De randstad commercial waar ze op het strand dansen zit boemvol met mijn sounds.
Op CNN hoorde ik laats een E-mu Orbit-3 sound voorbij komen.
Op dance platen hoor ik regelmatig mijn bassen en DJ-IQ (ook virus).

5. Erger je aan softsynths? Zo ja/nee, waarom niet?(Fuse)

Nee….waarom…omdat iedere keer mijn handen tegen het beeldscherm knallen als ik aan de knoppen probeer te draaien?
Wel valt me de kwaliteit soms tegen. Ze klinken vaak erg vaak steriel en hebben een GUI om te huilen.
Ook zijn de presets in het algemeen niet om naar huis te schrijven.
Eigenlijk is het dan niet zo raar dat ik zelf binnenkort in gezamenlijk project uitkom met een VSTi Synthesizer.
Eentje met een zeer goede klank (Virus kwaliteit) en erg veel bruikbare RP presets.
De synth is ook te bedienen via een midi-controller. In mijn geval doe ik dat met de Virus b.


6. Wat vind jij van soundmodules waarbij je extra geluiden kunt bijplaatsen dmv een kaartje dat duur is. (EDP)

Duur is relatief. Je koopt eigenlijk weer een synth erbij. Natuurlijk niet wat betreft hardware (voices en outputs).
Omdat ik zelf twee van zulke kaarten (32Mb ROM's voor E-mu) gemaakt heb weet ik uit ervaring dat velen zeer veel plezier hebben van deze uitbreidingen.
Trouwens sommige mensen denken dat 32Mb niet veel is.
Echter als je de ROM voorziet van ruw materiaal kun je middels het gebruik van de synthesizer enorm veel sounds produceren. Als je die sounds wederom zou samplen zou het GIGA bytes aan data zijn. Dat word vaak over het hoofd gezien.

Ps.Natuurlijk geld dit niet voor klassieke sounds.


Productie

7. Wat is de meest gemaakte fout door beginnende muzikanten op synthesizer gebied? (JohnnyBusca)

Het niet lezen van de handleiding.
Bij het muziek maken de overdadige inzet van teveel heftige sounds.
Een simpele sound kan in een song geweldig werken. Een sound hoeft niet altijd spectaculair te zijn.
Contrast kiezen is belangrijk en de kunst van het weglaten.

8. Wat is volgens jouw de meest gemaakte fout bij het programmeren van synths? (Fuse)

Moeilijk om te bepalen. Een sound is ook vaak gekoppeld aan een song. In een song kan hij goed werken en als je hem solo hoort denk je "die klopt niet".
Een echte fout is om te denken dat iedere sound super breed moet zijn.

Sounddesign

9. Hoe maak je de geluiden voor bijv de orbitv3?(Udodance)

Hoge kwaliteit samples maken en die benaderen als oscillator materiaal (m.u.v. de meeste drum/percussie-samples).
De uiteindelijke sound ontstaat dus in de Orbit-3 zelf, middels het gebruik van de synthesizer functies.
De "Beat Garden ROM" ontwikkeling heeft een jaar geduurd.
Sampling editing deed ik eerder met SoundForge, ben echter langzaam over aan het stappen op Wavelab omdat deze op velen punten beter is. Het editen van de Orbit-3 doe ik met SoundDiver. Geluiden ontstaan vaak heel spontaan.


10. Hoe bepaal je bij het maken van een geluid of die ook in een muziekproductie bruikbaar is ?(matt second)

Daar denk ik eigenlijk niet over na. Een sound is bij mij goed of niet goed. Mijn uitgangspunt is dat ik er zelf een kick van moet krijgen.


11. Creëer je nieuwe klanken volgens theoretische principes of laat je je leiden door je oren en je gevoel?(Senso)

De theoretische principes zijn een onbewust onderdeel geworden. Voor 99% laat ik me leiden door mijn oren en gevoel. Ik ben me echter terdege bewust dat hier talent een rol speelt. Vergelijkbaar met een kunstschilder of sporter.


12. Sturen ze die spullen naar je op en zeggen ze "YO Rob, maak eens wat lekkere sounds" of ben je ook nog verder betrokken bij de ontwikkeling van synths? Misschien als 'beta-tester' (Cozko)

Aanvragen voor sounds zijn er zeer regelmatig. Zijn echter commercieel niet zo interessant. Op moment ben ik bezig met de ontwikkeling van een VSTi Rob Papen synthesizer. Een samenwerking met een zeer goede synth programmeur.
Beta testing doe ik alleen als het een eigen project is. Ben zwaar allergies voor bugs.

13. Vind je het belangrijk dat het eindresultaat van een patch een echt speelbaar instrument is dat qua spectrum en temporele eigenschappen afhankelijk is van de speeltechniek van de muzikant, of ga je meer voor de veredelde sample-trigger variant van de 'als je een toets aanraakt en het klinkt vet dan is het goed' geluiden waar zoveel synths mee volgestouwd worden tegenwoordig? (Schaapje)

Ik probeer muzikale bruikbare sounds te programmeren, dus de benadering van een echt bespeelbaar instrument.
Als de muzikant de sounds begrijpt zijn het sounds die in de muziek hun werk doen en inspireren.
Als je gaat luisteren naar mijn sounds in b.v. de Orbit-3, Virus of Alesis Andromeda, dan zul je bemerken dat de effect processor een ondergeschikte rol speelt. Ook met de effecten uit moet een sound overeind blijven, dat is mijn devies.


-edited by Yawgmoth-
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top