Yamaha S90 ES Thread

Hoi,
ik sta op het punt een s90es over te nemen. Omdat ik enorm gecharmeerd ben door de piano sound (ook op het HIER filmpje eerder in deze threath). Maar aangezien ik de S90es bij de verkoper moet testen en altijd Roland Fantom / XP / RD gehad. Kan iemand me een preset of tone aanraden welke ik zou moeten testen ?.. of is er veel tweak werk aan ? alvast bedankt.
 
De NATURAL Piano is de meest droge en natuurlijk klinkende piano.
Dicht bij deze preset zit ook de Bright Piano, die ik zelf meer gebruik omdat ie wat scherper en jazzyer klinkt.
Alle andere piano's zijn variaties van dezelfde sample.
De piano is echt subliem, nog steeds na zoveel jaren.
Veel geluk.
 
Houd ook in je achterhoofd dat alle Mo en de Motif ES sounds allemaal in de S90ES te laden zijn. Op motifator.com kun je naar vele patches luisteren.

Ik heb de S90ES nu al geruime tijd en kan er alleen maar heel enthousiast over zijn (zoals de meeste S90ES bezitters). De combinatie van motif ES engine en extra piano is echt super wat mij betreft.

Naast de piano zijn de rhodes sounds ook erg lekker....
 
Guitar Center in the USA
Yamaha s90ES: 1,999 Dollar =1,293,75
x 1,22 BTW en invoer = 1,578 euro

Maar goed hij is iets van 25 kilo dus wat onhandig om mee te nemen in het vliegtuig.
Ik heb zelf een S80 ook goed, maar die piano sounds en ook het keyboard van de s90ES is echt weer een stuk beter.
 
Anders door patches bladeren via 'category search'. Rechtsboven staat de knop 'category', en dan staan onder de genummerde en geletterde knoppen categorieën. Alle piano's (en alle andere soorten) netjes bij elkaar. :)
 
Hoi,

alvast bedankt voor jullie reactie. Ik hoop dat vanavond (ook) de wereld van Yamaha voor me opengaat :-)
Prijs is 1400 euro, maar een betere prijs vind ik niet zo dadelijk.

Klein vraagje nog, ivm pianosound. Gebruiken jullie extra PLG bordjes op de S90es ?

Stijl muziek = Queen, Elton John, .... pop/rock
Geen Jazz/Klassiek

Groet
 
Hoi,

alvast bedankt voor jullie reactie. Ik hoop dat vanavond (ook) de wereld van Yamaha voor me opengaat :-)
Prijs is 1400 euro, maar een betere prijs vind ik niet zo dadelijk.

Klein vraagje nog, ivm pianosound. Gebruiken jullie extra PLG bordjes op de S90es ?

Stijl muziek = Queen, Elton John, .... pop/rock
Geen Jazz/Klassiek

Groet

1400 euro is een topdeal hoor, ik heb mijn s90es een paar weken geleden voor heel wat meer geld ingeruild in de winkel, de prijzen in europa liggen nou eenmaal hoger dan in amerika.

wat betreft de plg bordjes, die had ik er ook in (staan overigens te koop hier mocht je er interesse in hebben). Ik zelf had de VL1 en DX7 kaart erin. Ik vond het erg veel toevoegen aan het apparaat. Met name de VL kaart geeft een compleet andere toevoeging. Helemaal als je er ook nog een breathcontroller op aansluit.

Ik vind het ook echt jammer dat in mijn motif xs8 die kaarten niet meer passen :(

mbt testen zou ik inderdaad de natural piano testen (omdat die zo mooi klinkt hehehe), en natuurlijk alle knopjes even proberen of zo contact maken en elke key op het keyboard spelen of er geen rare aanslag of vering in zit. Maar voor de rest is het enorme buildquality dus ik verwacht geen problemen als die persoon er goed mee omgegaan is.

Mooie machine hoor, ga je geen spijt van krijgen :)
 
Ik sta al ergens anders op het forum met een zoekactie naar een alles-in-1-doos. Daar wordt mij de Kurzweil PC3X geadviseerd. Ik kom naast alle positieve geluiden over de PC3X ook wel het een en ander aan negatieve geluiden tegen.
Zou de S90ES een goede oplossing voor mij zijn ?
Ik kwam in de beschrijvingen links en rechts al heel wat info tegen, met o.a. 128 stemmen, een zeer mooie pianosound e.d.
Ik krijg de indruk dat er ook hier sprake is van een 'gewoon' pianoklavier, zoals dat bijvoorbeeld ook op mijn RD600 zit.
Is er nog wat te zeggen over het aantal performance-geheugenplaatsen ?
Als dat al zo heet bij de S90ES. Ik wil als het even kan zo'n beetje alle nummers die ik speel en wil spelen gewoon een eigen plekje geven.
Even het juiste nummer oproepen, en alle geluiden, volumes, splits en/of layers staan precies zoals ik het wil. Kortom: minimaal 128, liever 256 of meer.
 
Ik sta al ergens anders op het forum met een zoekactie naar een alles-in-1-doos. Daar wordt mij de Kurzweil PC3X geadviseerd. Ik kom naast alle positieve geluiden over de PC3X ook wel het een en ander aan negatieve geluiden tegen.
Zou de S90ES een goede oplossing voor mij zijn ?
Ik kwam in de beschrijvingen links en rechts al heel wat info tegen, met o.a. 128 stemmen, een zeer mooie pianosound e.d.
Ik krijg de indruk dat er ook hier sprake is van een 'gewoon' pianoklavier, zoals dat bijvoorbeeld ook op mijn RD600 zit.
Is er nog wat te zeggen over het aantal performance-geheugenplaatsen ?
Als dat al zo heet bij de S90ES. Ik wil als het even kan zo'n beetje alle nummers die ik speel en wil spelen gewoon een eigen plekje geven.
Even het juiste nummer oproepen, en alle geluiden, volumes, splits en/of layers staan precies zoals ik het wil. Kortom: minimaal 128, liever 256 of meer.

Klavier is geen graded hammer klavier zoals bij de RD-series maar een balanced hammer, dus de "aanslag gevoeligheid" is gelijk over het gehele klavier. Dit klavier is identiek aan die van de Motif ES8 dus zeer goed.

User memory (dus geen preset):
- 256 voices => patch met max 4 samples
- 128 performances => voor splits, layers op 1 midi kanaal
- 64 multi's => voor splits, layers op 16 midi kanalen (sequencers)

En de allerbelangrijkste voor live is je master mode: deze heeft 128 geheugens tbv 4 Zones (Master keyboard settings zoals volume, transpose), Assignable Slider settings,Program Change Table etc. Hier knal je je set list(s) in en kun je dus voice, performance en multi mode door elkaar gebruiken zonder van mode te hoeven switchen en je je originele performance of voice hoeft aan te passen.
 
De PC3X zou ik sowieso even uitproberen voor je hem koopt! (de Yamaha S90ES ook eigenlijk)
Het is een ontzettend gave synthesizer, met volgens velen hele mooie geluiden, maar hij is misschien ook iets minder gebruiksvriendelijk.

Aan de andere kant biedt de PC3X weer:
-uitgebreide 16 track sequencer
-Q.A. mode: quick acces mode, voor het naadloos (geen cut of click) overschakelen van "voices" en "performances", die in de PC3X "programs" en "setups" heten.
-16 insert effects, alhoewel bepaalde effecten 2 of 3 inserts innemen.

Een nadeel van de S90ES vind ik persoonlijk zijn lengte: 1,472m breed (!) Dat is lastig in de auto! Die 10 centimeter die andere keyboards soms korter zijn is dan erg mooi meegenomen..
 
Weet toevallig Iemand of de Piano klanken van het plug-in board PLG-150-AP beter zijn dan die van de standaard S90 of van de standaard S90es.

Ik heb de S90 en ben zeeeeer tevreden maar twijfel om de PLG-150-AP aan te schaffen of over te gaan naar de S90es
 
De S90ES piano klank is veel beter dan de PLG150-AP; ik durf wel te zeggen dat het nog steeds 1 van de beste acoustische piano sounds is. Ik meen mij te herinneren dat de PLG150-AP op de markt is gebracht om de Motif classic piano wat op te pimpen. De S90 piano is wel beter dan de Motif classic maar hoe het zit tussen de S90 vs de PLG150-AP durf ik niet te zeggen. Weet iemand dat?
 
Ik heb mijn s90 toendertijd gekocht incl. pianoboard (PLG150-AP). Die heb ik snel geruild met een dx-board omdat de piano's naar mijn smaak geen klap toevoegden aan de s700 piano van de s90. Sterker nog, ik vond ze erg vlak klinken. Ik ben nog steeds meer dan tevreden met de standaardpiano uit de s90, hij is zo lekker expressief! :)
 
Morgen ga ik mijn S90 ES ophalen in Eindhoven. Heb na lang wikken en wegen (tussen de X8 en de S90 ES) toch voor de laatste gekozen. Vanochtend nog even een uurtje bij feedback rotterdam erop gespeeld en ik ben blij met mijn keuze.

Mijn vraag aan jullie: welk plg-board is echt een goede uitbreiding op de klanken? Het AP-board niet begrijp ik uit deze thread? VL wel misschien? Verder nog suggesties?

Ik maak vooral pianomuziek, maar ben ook gek op scheurende synths:)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Versterking voor een mooie sound

Versterking voor een mooie sound

Hey Sjaak, een vraagje van een kers-verse S90ES bezitter :{ 8) :halleluja

wat verander je dan aan de EQ bij minder goede akoestiek?

Meer hoog, minder laag, of is het steeds anders afhankelijk van wat de akoestiek doet?

Hey Sjaak,

ik heb nog een Dyacord monitor van 375 w klinkt best goed maar is natuurlijk mono. Ik geloof ergens gelezen te hebben dat jij PA monitoren gebruikt. Wat gebruik je zelf en wat raad je ons aan te kopen?

Trouwens wat een tegek forum is dit man!

:okdan:
 
ik heb nog een Dyacord monitor van 375 w klinkt best goed maar is natuurlijk mono. Ik geloof ergens gelezen te hebben dat jij PA monitoren gebruikt. Wat gebruik je zelf en wat raad je ons aan te kopen?

Welke stijl speel je in de band? Ik gebruik zelf een HK Audio Lucas XT; dat is een kleine PA (265W sub + 2x 80W top). Ik heb zelf in een semi-acoustische setting gespeeld (piano, zang, synth, ac.gitaar) en dan klinkt deze set geweldig. De laatste 2 jaar speel ik in een funk/rock band en dan kom ik soms wel eens iets te kort qua power.
 
Back
Top