Origineel geplaatst door Daniel001
Je hebt wel gelijk, maar het is moeilijk om te investeren in iets wat niet zichtbaar is.
Investeren in gear is begrijpelijk, ziet er nog stoer uit ook. Kan je tevens iemand uitleggen...
Maar ik kan het moment nadat ik mijn 'hok' akoestisch corrigeerde niet aan de gewone man uitleggen (is op feestjes een absolute dooddoener). Het kostte mij nog geeneens veel geld (ikea + gamma) maar mijn producties gingen van top nivo naar 'to infinity and beyond!' Ik was super enthousiast maar hier komt het: niemand hoorde het verschil!(m.u.v. sommige andere producers)
Daarom, probeer alles een beetje in perspectief te zien en geniet van waar je mee bezig bent.
Ter illustratie, ik ken gasten die absoluut top gear hebben (SSL, DynAudio, etc) die absoluut slecht klinkende producties maken. Terwijl ze de sound, de bekendheid, en de bakken met geld, verdiend hebben op hun kamertje met 4e hands mixers e.a. spullen en toen klonk het wel erg goed.
tja het is allemaal referentie ... ik heb dingen gemasterd op 1 simpele hifi box welke ik op een houten vloer zette om de laagresonatie goed te kunnen inschatten .. niet dat het super klinkt als ik het nu luister maar ik begrijp wel dat ik het effect wat ik toen wilde bereiken , bereikte
MAAR het is heel simpel .. ja kan gewoon door een onbewerkte kamer heen lopen en als je een beetje getraint oor heb hoor je toch verschillende freq harder en zachter op verschillende plekken .. wat impliceert dat je ook op de luister positie geen echte goede referentie hebt .. dat me ns 10 een piek hebben in het mid heb ik mee leren mixen .. maar al die kamerverschillen is haast geen doen ..
waar je dus vooral in investeert is in het feit dat je weet dat je kamer niet de bepalende factor is voor je sound .. je weet dat je kan vertrouwen op wat je hoort zonder rekening te houden met alle soorten pieks en dips ..
maar je hebt wel een punt .. je kan ook gewoon weg experimenteren met je boxen opstelling en 1 luisterpositie ..
trouwens laat iemand anders die in goede studios heeft gewerkt en compleet ander materiaal dan wat jij maakt eens mixen in je studio .. veel zullen zeggen dat ze geen groot verschil in je sound horen maar dat ligt denk ik omdat je gewoon een beetje vast zit in je eigen sound .. het kan ook zijn dat je akoestiek aanpassingen niet 'je van het zijn' .. kan ook natuurlijk
En nog wat over dat opknappen van je sound betreft .. en dikke studio's met ssl's .. ik hoor het wel wanneer er een goede studio, goede engineer en masteraar bezig is geweest .. legio voorbeelden van cd's die zooo vet klinken ... puur omdat de combinatie van al die factoren op elkaar af zijn gestemt .. ik kan bijna wel met zekerheid zeggen dat die akoestiek daarbij de bepalende factor heeft gespeeld .. als het overal anders had geklonken was het resultaat niet zoals het was ..
moet je maar eens de laatste cd luisteren van martin solveig - hedonist .. is gemixt in de capitol studios in parijs .. heb het vermoeden dat Lafont .. de man achter de rt60 metingen (de nagalm in je studio) en zover ik kan zien DE man als het om akoestiek gaat .. daar de akoestiek gedaan heeft .. maar ik kan het nog niet bevestigen .. begin me net een beetje te verdiepen in de man
dat er debielen zijn met ssl's en die niet kunnen mixen is weer een heel verhaal vind ik eigenlijk .. dan maakt het niet uit of ze het eerst wel konden op een 4de hands mixer .. wat trouwens wel erg vreemd is .. ik zou zeggen dat ze hun oren niet beschermt hebben ofzow .. maar het kan ook zijn dat ze voor een andere, misschien commercielere sound zijn gegaan of het gewoon weg het helemaal kwijt zijn .. maar dit blijft altijd gissen
als laatste blijf ik erbij dat de trap op en neer lopen om je sound te checken niet te doen is .. kan je nog beter een cd die je heel vet vindt als referentie gebruiken op dezelfde monitorspeakers of huis, tuin en keukensetje naast je monitors .. maar je moet tot op een zekere hoogte kunnen vertrouwen op wat je hoort ... als dat niet het geval is blijf het kloten in de marge ipv echt met je sound bezig te zijn ..
trouwens ben wel benieuwd naar je sound .. van top nivo naar 'to infinity and beyond!' klinkt erg aantrekkelijk maar zonder referentie kan ik me er niet veel bij voorstellen .. heb je iets online staan ? pben kan ook !