[MIDI] Help deze prutser...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.802
Locatie
Velserbroek
'oi.

Ik snap er even geen reet meer van, please help me:

Ik heb een A3000, een Triton, een 03D, en een WaMiRack. de A3000 zit in MIDI interface 1, de Triton in 2, en de 03D in 4.

vraag 1: hoe kom ik erachter (zonder 6 meter kabel te volgen) of ik de MIDI in/uit stekkers niet per ongeluk verwisseld heb?

vraag 2: stel dat alle kabels goed zitten; het lukt me nog niet om de A3000 via het toetsenbord van de Triton te triggeren. Wel gaan alle vier de MIDI ledjes op e WaMiRack als een bezetene knipperen, ze houden dat wel een seconde of 4 à 5 vol, ik vermoed een feedbackloop ergens in het MIDI signaal. Hoe krijg ik dit werkend?

alvast bedankt voor alle hulp.
 
werk je met een sequencer en wil je je sampler triggeren of wil je je sampler standalone triggeren?

als je standalone wilt triggeren zul je met de software die bij je wamirack is geleverd in moeten stellen dat al het binnenkomende signaal van de triton (dus midi poort 2 wordt doorgestuurd(midithru) naar midikanaal 1 (je sampler dus).

wat betref die kabels weet ik even niet, omdat er geen aparte ledjes voor midi-in en midi-uit op zitten. Ik label mijn kabels altijd met gekleurd tape(in de kleur van de synth) en zet daar dan "in" of "out" op hoef je maar 1 keer te doen, ben je altijd van het gezeur af
 
Al die apparaten uit zetten en een voor een aanzetten en testen wat wel/niet werkt.
 
Origineel geplaatst door redje
werk je met een sequencer en wil je je sampler triggeren of wil je je sampler standalone triggeren?

als je standalone wilt triggeren zul je met de software die bij je wamirack is geleverd in moeten stellen dat al het binnenkomende signaal van de triton (dus midi poort 2 wordt doorgestuurd(midithru) naar midikanaal 1 (je sampler dus).

wat betref die kabels weet ik even niet, omdat er geen aparte ledjes voor midi-in en midi-uit op zitten. Ik label mijn kabels altijd met gekleurd tape(in de kleur van de synth) en zet daar dan "in" of "out" op hoef je maar 1 keer te doen, ben je altijd van het gezeur af

Dat met die tape ga ik zeker doen, ik ben het nu al zat aan het worden...

De WaMiRack geeft standaard alle binnenkomende signaal door aan alle interfaces, dus dat kan het niet zijn.

De A3000 heb ik in de MIDI menu op Receive - BasicChannel 1 - Omni On staan, dat zou afdoende moeten zijn toch?

En fuse, het uitzetten gaat niet werken, het MIDI signaal moet van de triton naar de WamiRack naar de A3000, en dan moet er een audiosignaal van de A3000 via de 03D naar de speakers gaan; ik heb alle apparaten nofig, anders gaat er geen geluid komen...

[Edit]
Update: ik heb net de MIDIkabels uit de 03D getrokken, met als resultaat dat het MIDIsignaal weer lekker kort is (lees: de ledjes om de WaMiRack knipperen weer eventjes, en niet een paar seconden zoals met de 03D aangesloten).

Echter nog steeds geen geluid...
[/Edit]
 
Laatst gewijzigd:
Suggestie: stel je synthesizers in op Local Control OFF (i.p.v. Local Control ON).
De WaMiRack werkt automatisch als een midi-thru (als er geen programma gebruikt maakt van het midigedeelte), en daar valt niks aan te wijzigen in de controlpanel van de WaMi. Hij stuurt dan alle binnenkomede signalen naar alle outputs ('echo'). Als je dus op je Triton Local Control ON hebt staan (ik dacht in: global options >midi), dan zal de Triton zowel zelf de noten spelen alswel versturen, dus krijgt hij het signaal ook weer teruggestuurd, en dan klinkt alles dubbel!. Voor synthesizers met klavier kun je dus beter Local Contol OFF gebruiken.
Op het moment dat je een programma/sequencer gebruikt dat het Midi gedeelte van de WaMi gebruikt, wordt de thru-functie automatisch uitgeschakeld (op je WaMi Rack zal naast het rode power-ledje een groen ledje 'com' gaan branden), en worden inkomende signalen niet automatisch meer doorgestuurd naar alle outputs. Dan is het afhankelijk van het programma/sequencer wat er aan portmappings wordt gebruikt. Het ene programma laat zich daarin wat beter instellen dan het andere.
Als de WaMi als midi-thru box werkt, dan heb je best kans dat je O3D bepaalde signalen opnieuw terugstuurt (echo), dus dat alles driedubbel wordt verstuurd.

Je kunt trouwens op je WaMi Rack zien waar een inkomend midi-signaal vandaan komt, het bijbehorende ledje zal rood knipperen. Uitgaande signalen worden aangegeven met een groen ledje. Je kunt op die manier dus nog wel zien waar een signaal vandaan zou kunnen komen. Toch is het handig een keer uit te zoeken welke kabel nou waar aanzit. Trek ze er eenmalig allemaal uit en geef ze een nummer; plak bijvoorbeeld een stikkertje op beide stekkers, dan kun je makkelijker zien wat waarheen gaat. Kan natuurlijk ook met kleuren...

Succes!

NorthernLightX: zou je me een lol willen doen en hier a.u.b. ook willen replyen?:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=5359
Thnx!
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Suggestie: stel je synthesizers in op Local Control OFF (i.p.v. Local Control ON).
De WaMiRack werkt automatisch als een midi-thru (als er geen programma gebruikt maakt van het midigedeelte), en daar valt niks aan te wijzigen in de controlpanel van de WaMi. Hij stuurt dan alle binnenkomede signalen naar alle outputs ('echo'). Als je dus op je Triton Local Control ON hebt staan (ik dacht in: global options >midi), dan zal de Triton zowel zelf de noten spelen alswel versturen, dus krijgt hij het signaal ook weer teruggestuurd, en dan klinkt alles dubbel!. Voor synthesizers met klavier kun je dus beter Local Contol OFF gebruiken.

Ik heb geen last van echo, ik doe gewoon de schuiven van de Triton dicht als ik een ander apparaat wil horen. (Zou willen horen dus, want het lukt nog steeds niet :( )
De Triton heeft in het Global menu geen MIDI control optie.

Op het moment dat je een programma/sequencer gebruikt dat het Midi gedeelte van de WaMi gebruikt, wordt de thru-functie automatisch uitgeschakeld (op je WaMi Rack zal naast het rode power-ledje een groen ledje 'com' gaan branden), en worden inkomende signalen niet automatisch meer doorgestuurd naar alle outputs. Dan is het afhankelijk van het programma/sequencer wat er aan portmappings wordt gebruikt. Het ene programma laat zich daarin wat beter instellen dan het andere.

Goed om te weten, maar ik ben nog niet aan het sequencen met de PC toegekomen... Ik wil alleen nog maar voor elkaar krijgen dat ik kan spelen op het klavier van de Triton en dat ik dan een sample uit de A3000 hoor, daarna zien we wel verder.

Als de WaMi als midi-thru box werkt, dan heb je best kans dat je O3D bepaalde signalen opnieuw terugstuurt (echo), dus dat alles driedubbel wordt verstuurd.

Dat gebeurde dus duidelijk (zie de edit in mijn vorige post), ondanks dat ik alle MIDI opties op OFF heb staan in de 03D... :confused:


Je kunt trouwens op je WaMi Rack zien waar een inkomend midi-signaal vandaan komt, het bijbehorende ledje zal rood knipperen. Uitgaande signalen worden aangegeven met een groen ledje. Je kunt op die manier dus nog wel zien waar een signaal vandaan zou kunnen komen. Toch is het handig een keer uit te zoeken welke kabel nou waar aanzit. Trek ze er eenmalig allemaal uit en geef ze een nummer; plak bijvoorbeeld een stikkertje op beide stekkers, dan kun je makkelijker zien wat waarheen gaat. Kan natuurlijk ook met kleuren...

Dat wist ik, maar dat bewijst dus alleen maar dat de MIDIkabels van de Triton goed zitten... Ik ga straks met tape aan de slag. Of misschien wacht ik wel tot maandag, dan leen ik de DYMO labeldinges wel even van mijn werk, stuk makkelijker...

In ieder geval bedankt voor het meedenken en voel je vrij om meer tips te posten!
 
Probeer eens te werken met enkele midi-kabels, dus alleen van Triton OUT > WaMi IN-2 en van Wami OUT-1 > A3000 IN, dus geen kabels in andere richtingen. Op die manier kun je dus geen vage echo signalen krijgen.

Over die Global options op je Triton: ik heb zelf een Triton Le, maar blijkbaar is die optie toch net iets anders dan bij de classic. Maar zoek in ieder geval eens uit (evt. met de handleiding) of je Local Control aan of uit staat. Want ook dubbele signalen kunnen soms voor problemen zorgen.
 
Nog ff over dat Global menu: ik zie net dat er meer dan 1 pagina is :stupid

Local control staat nu dus uit, maar dat heeft geen effect...

[edit]
Update: ik denk dat er meer niet klopt qua MIDI, want bZone wil ook al niet draaien hier met een foutmelding dat de Sampler niet gevonden kan worden...
De outputs van de sampler werken wel want audition werkt gewoon.

Ook MIDI uit van de triton werkt, want ik kan die lelijke microsoft MIDI-bank triggeren via het klavijf.

Please enlighten me...
[/edit]
 
Laatst gewijzigd:
Nieuws: hijdoetut!

Helaas wel alleen de eerste sample van de bank blijkbaar, want wat ik ook probeer ik krijg er alleen maar dezelfde bliep-herrie uit. Maar daar heb ik een manual voor :z
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top