Basgitaar, compressor en versterker... Hoe aan te sluiten?

4-Tek

Overjarig lid
Staff member
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
1.928
Locatie
Pijnackert
Ik zit er aan te denken om een TL-audio Fatman 2 te kopen voor mn basgitaar. Dat ding heeft een instrument in dus is ideaal om basgitaar te di-en. En de compressor klinkt errug lekker op een bas.
Mijn vraag is of iemand weet of ik zo'n apparaat ook nog op de een of andere manier tussen mn bas en een basversterker kan gebruiken. Hij heeft alleen een line out. Kan ik dat signaal weer op een of andere manier een basversterker in proppen?
 
Dit hangt af van de versterking van de DI. Normaal versterkt een DI niet, maar hij maakt een ongebalanceerd signaal gebalanceerd (een vorm van versterking eigenlijk). Als de output van de TL audio te hoog is voor de voorversterker, moet je hem direct in de eindtrap van de basversterker zien te krijgen. Ik neem aan dat ze op elkaar afgesteld zijn, althans dat de output van de TL audio gewoon naar de input van de voorversterker kan gaan.

Dus gewoon een seriƫle connectie, maar check de specs van beide apparaten om overbelasting te voorkomen.
 
Dit apparaat versterkt wel, maar ik kan natuurlijk de volumeknop heel laag zetten. Hij heeft alleen een line out. Wat ik me eigenlijk afvraag is of ik dan geen problemen krijg met impedantie van de outputs/inputs, ik had begrepen dat er nogal een verschil zit tussen de input op een basversterker en een line signaal uit die fatman en dat dat je geluid nadelig kan beinvloeden.
 
mmm jammer dat je geen insert op je versterker heb zitten dan kon ie er tussen zitten.

dat is toch wel het mooiste
 
Dan is het (simpelweg) en kwestie van de specs van beide apparaten goed lezen. De input (load) impedantie en de output (source) impedantie moeten in de manuals aangegeven staan. Anders moet je even navragen bij de fabriekant.
 
Die insert is trouwens wel handig. Ik heb zelf geen versterker maar we lenen voor optredens en oefenen wel es een versterker. Sommigen hebben wel een insert aansluiting. Maar andere weer niet.

Waar moet ik op letten als ik impedanties ga vergelijken? Wanneer mag ik iets op iets anders aansluiten?
 
Bijna elke (moderne) basversterker heeft wel een low-gain en een hi-gain ingang (voor actieve bassen). Ik denk niet dat de uitgang van die fat-2 veel "harder" is dan van een willekeurig ander effect apparaat wat je er ook gewoon tussen kunt proppen. Dus mijn advies, gewoon ertussen hangen, uitgang fat in de hi-gain van versterker, inputgain-pot op versterker helemaal naar beneden, omhoogdraaien en kijken wanneer er een fatsoenlijk signaal uit komt. Veel suc6.
 
Back
Top