[gezocht] "Benchmark" voor luidsprekers/monitor

Damjone

digifiel
Lid sinds
20 april 2002
Berichten
64
Locatie
Leeuwarden
Ik vroeg me af of iemand weet of er een programmaatje bestaat dat het bereik van je luidsprekers/monitoren kan testen op bereik. Natuurlijk kun je zelf verschillende tonen door je installatie knallen, maar ik dacht dat er ischien een standaard procedure bestaat om dit te testen?

Het is gewoon voor de leuk hoor, dus heel profi hoeft het ook niet te zijn. Ben gewoon benieuwd welk bereik bijvoorbeeld standaard boxjes hebben tov duurdere monitoren (afgezien van de specificaties op de doos ;))

dmj1
 
ik geloof dat er op de site van interface een of ander programmaatje besteld kan worden, audio agent heet het geloof ik, alleen weet ik niet precies wat het nou doet, maar het test in ieder geval je installatie van wat ik begrepen heb
 
Enkele maanden geleden zat er bij de INterface een cd met een testtoon, een sinussweep van 20 Hz tot 20,.000 Hz. Misschien heb je daar iets aan.

Je moet dan op het gehoor beoordelen. Wil je echter meetgegevens hebben, dan zul je moeten beschikken over een meetmicrofoon en een (software) analyzer.

Je kunt zo'n sinussweep natuurlijk ook eenvoudig zelf maken met bijvoorbeeld Cool Edit Pro. Ik heb dat laatst zelf gedaan om een nare resonantie in mijn huiskamersysteem op te sporen.


Paul.
 
Back
Top