apparatuur schoon houden

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
collega's,

misschien is er al een thread over geweest, dan heb ik niks gevraagd en wil ik weten waar die staat :D

maaruh...

de vraag is hoe houd ik mijn apparaatjes schoon?
Ik heb al 's gehoord; met alcohol?
En wat te doen met faders die wat stroever lopen of kraken?

Een apparaat kan bestaan uit b.v. plastic, hout, rubber, metaal.... heeft alles zijn eigen behandeling nodig?

En met wat kun je het beste de stof afnemen?

Wat moet ik zeker niet doen?
.....

En dan nog zoiets; heeft iemand al 's wat slims bedacht wat je het beste kan doen met die paar honderd meter kabel onder je tafel???

Tips zijn heel erg welkom....
 
over schoonmaken zijn al wat post geweest maar over die kabels

ik zelf heb alles onder het bureau blad wegewerkt, wat gaten in het bureau blad. en dan heb ik alles bij elkaar gebonden dmv klitteband zo kan je het weer makelijk los maken.

en zo is de grond ook helemaal leeg.
 
Je kun voor stof het beste met een stofzuiger met daarop een borstel bevestigen.
Er zijn wel podukten voor de computer die kun je ook gebruiken voor het
schoonmaken van je Synths.
(Kabels ) Een kabelgoot ( Praxis, Gamma ) of een PVC dakgoot langs de muur plaatsen.
 
Dus als je synths stoffig zijn gewoon even zuigen? (kan het niet laten)

Maar van die goten is wel handig ja. Als je ze wat hoger plaatst kun je d'r nog posters aan hangen. :)

Maar stofzuigen geeft ook zo'n eh... stof. Een natte doek (gewoon water) en dan uitknijpen is meestal ook heel goed om stof weg te halen.
 
Ik hoorde laatst een opmerking over faders schoonmaken. Gooi ze in de biotex. Daarna wel goed afspoelen, maar schijnt geweldig te werken (vooral als er cola over je tafel is heen gegaan, tja......).

PS. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, en sta ook niet in voor de consequenties.
 
Wie gooit er dan ook cola tussen z'n faders?
 
Je hebt van die mini compresortjes op 220 voor fietsbanden
daar kun je alle stof mee afblazen van de boven kant van je bakkies,maar voor printplaatjes zou ik gewoon
zoon spuitbus halen.
 
Je hebt ook van die multijacksignaalkabels van 1, 2, of 3 meter. Ideaal. Je midikables met klitband samenbinden. Stroom allemaal in dezelfde multistekkerdoos en adapters labelen.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Je hebt ook van die multijacksignaalkabels van 1, 2, of 3 meter. Ideaal.

Zijn dat die 'snake kabels' (die meestal wel wat kosten) ?
 
Weggooien en nieuw spul kopen, zo doe ik dat...

Nee, maar effe zonder dollen, voor de behuizing gebruik zo'n soort doekje met haartjes die je licht vochtig kunt maken of droog kunt laten. Is zo'n doekje die je niet met wasmiddel mag reinigen maar het neemt stof en vuil echt perfect op.
 
Geen spuitbus

Geen spuitbus

Origineel geplaatst door marcuuu
Je hebt van die mini compresortjes op 220 voor fietsbanden
daar kun je alle stof mee afblazen van de boven kant van je bakkies,maar voor printplaatjes zou ik gewoon
zoon spuitbus halen.

Hoo stop! De enige spuitbus die je in de buurt van je synths mag/moet gebruiken is er eentje met perslucht. Het wordt altijd ten strengste afgeraden om contactspray en/of aanverwante "schoonmaak"-zooi te gebruiken..
 
Tjee ik gebruik altijd de stofzuiger om synths stofvrij te krijgen. Met zo'n mini-borsteltje erop. Afblazen met perslucht zou ik niet doen, dan blaas je juist de stof van buiten naar binnen.
Daarna vochtig keukendoekie en een thedoek en voila.
 
gewoon een tandenborstel die je af en toe doopt in n glas water :D
 
Origineel geplaatst door fuse
Wie gooit er dan ook cola tussen z'n faders?

Antw: het publiek. Ben het wel met je eens dat het dan nog stom is. Had die gozer het maar moeten afdekken.

Ik heb trouwens zelf eens een keer een BACO in de aansturing van een scan gegooid. (zo'n klein bakkie met een aantal faders voor diafragma etc) We gingen helemaaal uit ons dak tijdens een set van BuzzFuzz :z memories. Maar die faders begonnen toen pas lekker te lopen. Dus misschien zijn baco-tjes wel het wondermiddel.

Persoonlijk vind ik multikabels alleen handig bij wat langere afstanden of voor vaste opstellingen (mengtafel <-> effects). In de meeste andere gevallen moet je altid weer doorlengen dus een multi/snake van 2 mtr lijkt mij nutteloos.
 
Ken wel een gast die altijd metalen autoonderdelen van roest ontdeed door ze in een bak met cola in de magnetron te zetten.

Dus wie weet!
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ken wel een gast die altijd metalen autoonderdelen van roest ontdeed door ze in een bak met cola in de magnetron te zetten.

Da wil ik m wel eens zien doen ... >:|

Bij mijn weten is het ten strengste verboden om metaal in een magnetron te zetten tenzij ge mooi vuurwerk wilt zien ...

Greetz Bart !
 
Lijkt me ook niet zo handig; sinds ik Gremlins heb gezien heb ik mijn magnetron zelfs de deur uitgedaan. Maar foto's zou ik zeggen.............
 
Back
Top