Akai MPD-16 Review

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
door Olaf Molenveld (olaf@expansions.nl)

Inleiding

Sinds de release van de MPC60 in 1988 is de MPC-series wereldwijd een van de meest populaire drumsamplers. En dit is niet alleen aan z’n eenvoud of superstrakke sequencer te danken, maar voor een groot deel ook aan de 16 overbekende rubberen drumpads. Massa’s producers hebben ontdekt dat er niets gaat boven het indrummen van je sequences.
Vanwege de opkomst van de software-gebaseerde studio heeft Akai er voor gekozen om het drumpad-gedeelte van de MPC-series nu ook als een losse tabletop module te verkopen. Maar kunnen de rubberen pads wel zonder hun sequencer en sampler? AMIC (Akai Musical Instrument Corporation) Benelux (www.akaipro.nl) was zo vriendelijk om me een MPD16 ter beschikking te stellen voor een review zodat we dat zelf kunnen uitvinden.

mpd16.gif


Beschrijving

Software en manuals

De MPD16 wordt geleverd met een CD-ROM met daarop drivers, manuals en de utility-software voor zowel Mac als Windows. Verder zit er een standaard USB kabel en een compacte handleiding bij. De manuals op de CD-ROM en de papieren handleiding zijn in meerdere talen beschikbaar, maar helaas niet in het Nederlands. Omdat het Engels wel beschikbaar is zal dat voor de meeste mensen niet zo’n probleem opleveren. Overigens is de Japanse vertaling het leukst omdat daar allemaal van die leuke Japanse tekeningetjes bij zitten. De handleiding op papier is vrij compact en beslaat per taal niet meer dan 5 pagina’s. De software ondersteunt volgens de documentatie in ieder geval Windows95/98/2000/XP en Macintosh. Volgens de installatie-manual op de CD-rom kan je de MPD16 niet via een USB-hub gebruiken en heb je onder Windows98 DirectX 8.1 of hoger en WDM audiodrivers nodig. Onder Windows2000 is ServicePack 2 nodig.

Hardware

De MPD16 zelf is een stevig gebouwde zilvergrijze hard-plastic kast met daarop 16 zwarte rubberen pads zoals die ook op de MPC’s zitten. De afmetingen zijn 264(W)x205(D)x40(H)mm. De pads hebben een beschrijving erboven staan in een duidelijk zwart fontje: pad-nummer, nummers voor programmeren midi-CC (0 t/m 9, presets als pitchbend, modulation, portamento etc.). Er is verder linksonderin een slider en daarboven een 4 tal buttons (full level, 16 levels, bank, active) met elk een eigen LEDje. Aan de onderzijde zitten 2 rubberstrips over de hele breedte zodat ie niet kan gaan schuiven bij teveel drumgeweld.

Op de achterkant van de MPD16 is een sticker geplakt met daarop duidelijk uitgelegd hoe je de basis functies van de MPD16 kan instellen (note nummers toekennen aan pads, slider aan een midi CC toekennen en midi channel selecteren). Handig als je het even vergeten bent of de utility-software of manual niet bij de hand hebt.

Connectors

Aan de rechterzijde zitten 3 aansluitingen: USB (zo'n kleine vierkant achtige), MIDI out en een 9volt aansluiting. De optionele voeding is nodig als je geen gebruikt kunt of wilt maken van de USB aansluiting. Dan heb je ook de MIDI out connector nodig om de midi data naar je apparaten of midi interface te sturen. Gebruik je de USB aansluiting dan krijgt de MPD16 z’n stroom via de USB kabel. De 9V adapter wordt niet standaard bij de MPD16 meegeleverd.

mpd16-1.jpg


Functionaliteit

De 16 rubberen pads sturen elk een in te stellen note on/off en velocity messages uit als je er op slaat. Als je de pad ingedrukt houdt stuurt deze ook aftertouch uit. Met de “full-level” knop geselecteerd stuurt de MPD16 alle pads op full level (velocity van 127) uit. Als je de “16 Levels” knop indrukt wordt de laatst gespeelde note gebruikt om deze over alle pads te verdelen in 16 oplopende velocity-waarden.

Je kunt de MPD16 via het “Bank” knopje in realtime tussen 2 banks (A en B) laten schakelen. Voor elk van de 2 banks geldt dat je elke pad z’n eigen note-waarde kan geven. Zo heb je dus eigenlijk effectief 32 pads met 32 verschillende noten ter beschikking. De knop “Active” zorgt ervoor dat de slider actief wordt. Deze slider zendt een toewijsbare midi CC (tussen de 0 en 119) uit die je bv aan een filter cut-off kan toekennen.


De MPD16 in de praktijk

Nadat ik de MDP16 uit de doos had gehaald viel me gelijk op dat het apparaat er groter uitziet en steviger aanvoelt dan verwacht van de plaatjes. De 16 vierkante zwarte rubberen pads lijken hetzelfde formaat te hebben als op de MPC. USB-kabeltje van de MPD16 naar de PC verbinden, Windows98 opstarten, en er kwam netjes de melding dat er een nieuw USB device gevonden was. Nadat ik de drivers op de bijgeleverde CD-ROM had geselecteerd startte Windows verder netjes op en was de MPD16 geïnstalleerd als een nieuwe MIDI interface. Zo eenvoudig hoort het dus eigenlijk altijd te gaan! Wat in het begin wel even raar is is dat je nergens op de MPD16 kan zien dat deze actief is, omdat de knopjes standaard niet geselecteerd zijn en er dus geen enkel LEDje opgelicht is. Door even snel een button in te drukken zie je gelijk of de MPD stroom krijgt.

Vervolgens installeerde ik van de CD-ROM de Akai Utility software. Dit programma kan je gebruiken om alle instellingen van de MPD16 aan te passen, en om deze als banks te saven of weer te laden. Erg handig en je kan het programma ook gewoon openlaten terwijl je met je midi sequencer aan het werk bent. Voor wie liever zonder software werkt staat er op de onderkant van de MPD16 een mooie sticker die laat zien hoe je de meest voorkomende instellingen vanaf de MPD16 zelf kan veranderen. Dit staat natuurlijk ook in de manual beschreven. Het gaat hier om veranderen van midi kanaal, midi CC van de slider, note-numbers aan de pads toekennen en resetten naar factory defaults.. Om de software te gebruiken heb je niet echt de manual nodig, maar daarover later meer.

Nu werd het tijd voor de echte praktijk-test. Ik startte Propellerheads Reason op en zag de MPD16 vervolgens netjes als een nieuwe MIDI driver in het midi-drivers lijstje staan. Midi-driver selecteren, drumcomputer opstarten, drumkitje inladen en we zijn klaar om te rammen! Wat onmiddellijk opvalt is dat de rubberen pads erg stevig aanvoelen, ik ben geen enkel moment bang geweest dat ik het kastje doormidden zou drummen. Door de 2 rubberen strips blijft het kastje ook netjes op z’n plek onder al het drumgeweld. De rubberen pads zijn veerkrachtig waardoor het makkelijk is om snel repeterende roffels e.d. in te spelen. De pads hebben wel behoorlijk wat kracht nodig om een behoorlijk velocity-niveau te halen. Gelukkig kun je met de Utility software voor elke pad apart of voor alle pads tegelijk de “Sensitivity”, gevoeligheid dus, aanpassen. Deze is te veranderen van –8 tot +8. Blijkbaar sla ik niet heel hard want voor mij was een sensitivity van +5 het prettigst om mee te werken. Hier komen we ook op een klein nadeel van de MPD16: doordat het een universele midi controller is kan de MPD16 verschillende software pakketten aansturen. Het ene programma reageert anders op velocity data dan het andere wat nog wel eens tot verwarring kan leiden omdat je de ene keer weer harder moet slaan dan de andere keer voor een gelijk volume van je sounds. Daarom is de variabele sensitivity-setting van de pads erg prettig om de MPD zodanig bij te stellen dat bij elk programma ongeveer dezelfde “slagkracht” nodig is.

De “16 levels” mode heb ik eigenlijk nooit gebruikt. Ik kan me voortstellen dat het nuttig is als je heel precies bepaalde velocity-waarden wilt inspelen voor een bepaald geluid. Als je naar 16levels mode switched wordt de laatst gespeelde note gebruikt.

Full level is wel erg handig, vooral als de sample-set of het programma niet erg goed reageert op lagere velocity waarden of als je een geluid in een lopende sequence wilt beluisteren. Even op de full level knop drukken en je hoort alle geluiden op hun maximale niveau.

De slider is een leuk extraatje voor het bedienen van bv virtuele knopjes en sliders maar toch denk ik dat Akai misschien beter wat ruimte voor een aantal programmeerbare draaiknoppen ipv 1 slider had kunnen reserveren. Een enkele slider is tegenwoordig toch wel een beetje minimaal in vergelijking met alle uitgebreide midi controllers vol met knopjes die te koop zijn. Maarja, die hebben weer geen MPC drumpads.

Wat erg positief opvalt in vergelijking met het gebruik van een traditioneel keyboard is dat drumpatterns veel dynamischer kunnen worden ingespeeld. Snel repeterende noten voor bv fills zijn ook veel eenvoudiger met de pads in te spelen. Bij het inspelen van melodieën met de pads valt op dat je heel anders speelt dan met toetsen. Doordat je niet de witte en zwarte toetsen hebt speel je eigenlijk veel meer willekeurig totdat het goed klinkt, en bv baslijnen worden ook veel ritmischer en dynamischer ingespeeld. Een erg waardevolle controller naast een gewoon keyboard en bv een step-sequencer dus die je stimuleert om melodieën en drums heel anders in te spelen dan met de aloude toetsen.

Qua timing van de MPD16 via zowel de USB connector als de gewone MIDI aansluiting heb ik niets op te merken. Alle MIDI data wordt strak doorgestuurd, en ik kon geen verschil opmerken tussen de USB of de MIDI aansluiting. Voor USB geldt natuurlijk wel dat als je PC of Mac tjokvol USB devices zit je waarschijnlijk wel enige timing-problemen gaat krijgen. Aan te raden is dus om als je de MPD16 via USB wilt gebruiken zo weinig mogelijk andere USB apparaten aan je computer te koppelen.

In vergelijking met bv controller keyboards en midicontrollers is de MPD16 toch best wel prijzig met een adviesprijs van 406 euro inclusief BTW. Als je echter gaat vergelijken met concurrerende producten van bv de Roland SPD of Yamaha DD series valt op dat de MPD16 qua “prijs per pad” als goedkoopste naar voren komt. En bv een MPC2000 kost toch zeker meer dan het dubbele, maar dan krijg je er natuurlijk ook een sequencer en goede maar basic sampler bij.

mpd16-2.jpg


Conclusie

Al met al komt de MPD16 erg positief over. Ondanks de gevoelsmatig wat hoge prijs biedt de MPD16 volop value-for-money. Het kastje met de 16 rubberen pads is stevig en is perfect te gebruiken om dynamisch en ritmisch zowel drumtracks als melodieën op een unieke manier in te spelen. De installatie, configuratie en het gebruik van de MPD16 is duidelijk en eenvoudig. Kortom: ben je een beetje ritmisch ingesteld en wil je naast je stepsequencer en/of keyboard nog een extra manier om je drumtracks en melodieën net even anders in te spelen dan moet je zeker de MPD16 eens gaan testen. De MPC-fanaten onder ons weten natuurlijk al wel genoeg.

Positief:
- Eenvoudig qua installatie en gebruik
- Stevig gebouwd
- Biedt unieke inspeel-mogelijkheden
- Instelbare gevoeligheid van de pads
- Goede “prijs-per-pad” value
- Zowel USB als MIDI aansluiting

Negatief:
- Relatief hoge prijs in vergelijking met midi controllers
- Pads hebben behoorlijk wat “slagkracht” nodig
- 1 Slider voor MIDI CC’s wat karig
- 9Volt adapter voor MIDI gebruik niet standaard meegeleverd

Alternatieven
- Roland SPD6 en SPD20
- Yamaha DD-series
- Akai MPC-series
- Emu Command Station

Met dank aan AMIC Benelux voor het ter beschikking stellen van het test-exemplaar.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor deze review. Hoewel, bedankt? Nu zit alleen nog maar meer verlekkerd te kijken naar die foto's van de MPD16. :{

Maar ik denk dat ik me nog wel even kan beheersen totdat de prijs wat gaat dalen of dat er een concurrent op de markt komt.
 
Origineel geplaatst door oozi
heb ik een vraag:
is per pad een ander midikanaal in te stellen?

helaas niet.....ik weet ook niet of de MPD16 te flashen is ofzo met nieuwe functionaliteiten...

Olaf
 
huh? gebruikt die roland MC-series niet gewoon midi channel 10 voor z'n drumsounds?
 
309 niet 307. quasimidi is dat
 
mooie review Olaf! Ik heb zelf een SPD-6, en daarbij is het best lastig om de pads de gewenste midi noot te laten triggeren. Eindeloos stappen door drumtabellen is het gevolg... En dat mis ik eigenlijk bij jou stukje: hoe makkelijk kan je de pads laten wijzen naar een midi-noot/sample? maw, hoe stel je dat in?

gr
Arv
 
hehehehehe grappig olaf , vooral de plaatjes :D

hij lijkt voor zo ver ik heb gelezen precies zoals de mpc te zijn

ik vond die :

Goede “prijs-per-pad” value

ook wel grappig
 
Coole review.

Die drumpads mis ik wel maar denk niet dat ik ze in de vorm van de mpd ga terugkopen. Dan had ik beter m'n mpc kunnen houden. :(
 
He tof zeg Olaf.

Mag je nou ook dat ding houden?

Trouwens wat ik afvraag is hoeveel stroom dat ding trekt. Dat kun je nl. in windows meten. (weet niet in 98) Maar bij je usb properties kun je het aantal mA zien wat je USB poorten leveren. Want het kan wel eens zijn dat je een sterke USB hub nodig hebt als hem bijv aan de andere kant van de kamer hebt staan.
 
Niet goed gelezen, fuse:

Volgens de installatie-manual op de CD-rom kan je de MPD16 niet via een USB-hub gebruiken

;)
 
Origineel geplaatst door Arveyman
mooie review Olaf! Ik heb zelf een SPD-6, en daarbij is het best lastig om de pads de gewenste midi noot te laten triggeren. Eindeloos stappen door drumtabellen is het gevolg... En dat mis ik eigenlijk bij jou stukje: hoe makkelijk kan je de pads laten wijzen naar een midi-noot/sample? maw, hoe stel je dat in?

gr
Arv

dat gaat zo makkelijk dat ik het helemaal vergeten was mee te nemen in het review ;) geintje, je hebt wel gelijk...

je kan op 2 manieren de note-values per pad instellen: vanaf de MPD16 zelf: door een van de 4 knopjes (ik weet ff niet meer precies welke) 2 seconden ingedrukt te houden totdat deze begint te knipperen..vervolgens kan je een pad selecteren door erop te drukken/slaan, en kan je met 2 van de knopjes het note nummer verhogen of verlagen..als je de juiste note hebt gevonden druk je gewoon nog een keer op het knopje en is de note vastgezet....er is geen visuele feedback maar de pad zend wel gewoon midi data uit zodat je kan horen op welke note je zit..

de 2e manier is via de Utility software...je ziet dan de pads van de MPC met daarin hun note-nummers en daaronder de GeneralMidi drumsound naam...door met je linkermuis op het notenummer te klikken kan je rechtstreeks een nieuw nummertje intypen, door met de rechtermuisknop op het note-nummer te klikken kan je omhoog en omlaag door een lijst met notenummers scrollen...als je op de GM drumsound-naam klikt kan je door een lijst met GM drumsound-namen scrollen...

dat is het dus.....behoorlijk eenvoudig, en als je even vergeten was hoe het ook alweer moest draai je de MPD gewoon ff om en kan je op de sticker aan de onderkant zien welke knopjes je moet gebruiken....

om eerlijk te zijn heb ik alleen de 1e keer mijn eigen notes geprogrammeerd omdat de default waarden nogal vreemd zijn..volgens mij zijn die gebaseerd op GM drumsound groepen....ik heb gewoon van links onder naar rechtsboven oplopend genummerd....en doordat je 2 banks hebt waar je realtime tussen kan switchen heb je 32 noten ter beschikking tijdens het inspelen....da's een behoorlijke set dus veel her-programmeren was niet echt aan de orde.....je kan ook je complete instellingen als bank saven op je computer...die kan je dan gewoon weer inladen in de utility software..

Olaf
 
Origineel geplaatst door Lotuz
Niet goed gelezen, fuse:

;)

Shit man, ben takkeblind. :)

Maar de reden dat ze zeggen dat er een hub niet tussen kan is vanwege die mA die zo'n ding trekt. Als die hub extra prik krijgt zou het ook moeten kunnen lijkt me.

En volgens m'n handleiding van m'n EX5 is samples laden via SCSI ook heel snel. NOU IK DACHT HET NIET! (maar liefst 2x zo snel als een floppy)
 
ik heb geen USB Hub dus ik kan het niet voor je proberen..maar je kan er natuurlijk altijd gewoon de voeding inprikken toch?
 
Nou ja, ik bedoel eigenlijk hoeveel die MPD16 zelf gebruikt aan mA's. Dat kun je ook zonder hub checken.
(nou ja de connectoren in/aan je computer zitten uiteindelijk ook aan een hub die weer op je mobo controller (south-bridge?) zit aangesloten)

Verder is het niet zo interessant, maar leek me leuk om te weten.

Trouwens over dat model. Misschien moeten ze een MPD8 maken met 8 pads en 16 draaiknopjes. En/of nog wat toggle buttons erbij. Lijkt me ook wel een strakke layout.
Of een hele range met USB controllers zodat je ze kan chainen en je hele buro kan volbouwen met die kassies. :D
 
Origineel geplaatst door Lotuz
Bedankt voor deze review. Hoewel, bedankt? Nu zit alleen nog maar meer verlekkerd te kijken naar die foto's van de MPD16. :{

Maar ik denk dat ik me nog wel even kan beheersen totdat de prijs wat gaat dalen of dat er een concurrent op de markt komt.

Goed, vandaag dus naar Peter Verspuy geweest (om een Kerstcadeautje voor m'n zwagertje te halen) en ik kon de verleiding niet meer weerstaan. Ze verkopen de MPD16 nu namelijk voor € 339,- en hoewel ik het nog steeds nogal prijzig vind voor slechts 16 pads en een slider, denk ik dat de prijs niet veel verder meer zal zakken. En ik heb ook nog geen nieuws vernomen van concurrenten als Evolution en Midiman. Dus nu staat 'ie op m'n bureau naast m'n MK-225C. :okdan:

Alleen nog even van de week een langere USB kabel halen, want de bijgeleverde kabel is wel erg kort (nog geen meter, denk ik). Kost dat apparaat al zoveel, gaan ze nog bezuinigen op zo'n kabeltje ook! :frons:
 
bij feedback kost de MPD16 nu 299 euro... ;)

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
bij feedback kost de MPD16 nu 299 euro... ;)

Olaf

Dat meen je niet! :stupid

Staat die prijs nog ergens op Internet of in een advertentie vermeld? Zo ja, dan ga ik nog even praten met Verspuy.
 
Verdomme, je hebt nog gelijk ook! :(

Even een mailtje sturen...
 
Back
Top