De geschiedenis van het Synthforum

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Op vele verzoek probeer ik eens terug te kijken hoe het allemaal gelopen is en waarom dit forum nu is zoals het is.

Zover ik terug kan gaan is het hier allemaal mee begonnen:
http://groups.msn.com/synthesizerfreaks/_messageboard.msnw

Wiener303 snapte wat mensen misten en had verstand en zin in het opzetten van een nederlandstalig forum. Aan posts te zien is dit rond maart 2001 gebeurd. Het forum is gebaseerd op Microsoft en helaas geeft dat wat problemen zoals lange posts die niet verschijnen enzovoort. Verschillende mensen ergerden zich daaraan en Twin-x is de man geweest die zelf initiatief nam om een eigen nieuw forum op te zetten.

http://groups.msn.com/synthesizerfr..._Message=327&LastModified=4675326609731426747

Hij heeft uiteraard dit met Wiener303 besproken en Wiener303 was het er ook mee eens en is ook bij ons lid geworden. Zoals je in die thread hierboven kunt zien heeft een bob gereageerd... Drie keer raden wie bob is..... Juist, de huidige admin CraZ. Verder heeft Biebel ook veel gedaan in de begin periode. Dit is rond 2001-06-20..

Daarna heeft Twin-x een beetje veel reclame zitten maken en daardoor zijn veel mensen naar deze site gegaan.

http://groups.msn.com/synthesizerfr..._Message=341&LastModified=4675329235732025442

Je ziet al dat we eerlijk met elkaar omgingen: "it doesn't fucking work !!!" "Bob ff dimmen ja. Ik heb een zeer groot probleem. Mijn web hoster is failliet. Nu ben ik al mijn shit kwijt. Ik doe mijn best om de boel weer aan de praat te krijgen. Maar als jij gaat schreeuwen DAN SCHREEUW IK TERUG. BE PATIENT. Ik ben blij dat Johnny wel normaal kan doen." Mooie tijd was dat..

Je ziet het.. Dit huidig forum heeft in het begin wat problemen gehad met vage hostings en shit, maar Twin-x heeft het op een gegeven moment goed voor elkaar gekregen. De sfeer was goed en een hecht team van moderators ontstond met Boost303, Bambam, matt second, enzovoort. Ikzelf en CraZ besloten dat het tijd was om de URL: https://www.synthforum.nl te claimen en die is nu dus in gebruik.

Twin-x is erg handig met software en hij heeft op een gegeven moment VBPortal geintroduceerd, waardoor de site nog meer een geheel werd, met voorpagina's en een mogelijkheid tot uploaden, enzovoort. Verder was er nog een grote taak: het vertalen van vBulletin naar het nederlands. We hebben bewust voor het nederlands gekozen, omdat dat de drempel laag houdt en het automatisch ervoor zorgt dat het forum door uitsluitend nederlanders / belgen bezocht wordt, waardoor je altijd het gevoel krijgt dat iedereen dichtbij woont en dat je dus ook synths gaat ruilen.

Iedereen had het beste voor met het forum, dus iedereen werkte hard, maar natuurlijk waren er kosten en meningsverschillen. De problemen zijn vrijwel altijd zonder medeweten van andere leden opgelost en de kosten van licensie en hosting zijn min of meer gedeeld.

Todat er opeens een nieuw programma geinstalleerd was op de server waarop het forum draaide.... We hadden veeeeeel te veel bandbreedte in gebruik en de hoster gooide zonder pardon de site plat. Daarna hebben Twin-x en CraZ in samenwerking met Johannes de zaak draaiend gekregen op de server waarop nu het forum draait.

Alles is een stuk sneller geworden en nu zijn we aan het zoeken naar een volgende stap en dat is het overal invoeren van https://www.synthforum.nl en een soort van besturingsvorm, dit alles met maar een doel: Groot worden zonder problemen.

Het forum is in de loop der tijd veranderd van een klein groepje synth liefhebbers naar een grote groep. Niet iedereen is blij met die veranderingen en daardoor zijn er ook mensen weggegaan. Op zich is dat niet erg, want dat hoort erbij, alleen bij 1 persoon had het nogal wat gevolgen. Twin-x had besloten om zich terug te trekken als admin om een principe kwestie en heeft ie alles overgedragen aan CraZ. Twin-x heeft zo ongeveer alles technisch gebouwd, dus een een groot gat bleef achter. CraZ is natuurlijk niet de domste, dus hij heeft het snel opgepikt en gelukkig is Twin-x nog op het forum. Hij heeft toegezegd dat we nog altijd gebruik maken van zijn expertise, mocht dat nodig zijn.

Momenteel zijn we weer druk bezig om het organisatorisch allemaal nog beter te regelen. Daardoor worden synthforum gerichten evenementen zoals de DSF Meeting georganiseerd door Schaapje en Equate mogelijk en is het forum niet meer afhankelijk van een bepaald persoon. Verder zijn er natuurlijk technisch en financiele zaken die geregeld moeten worden, maar daar hoeven jullie je niet druk om te maken.

Al met al is het dus erg leuk geworden en zal het nog leuker worden in de toekomst! Het forum is niet van een iemand maar van de leden en zo zal het blijven.
Het is de content hier die het hier interessant maakt en die content komt van jullie, dus ga door!!!

Nogmaals, Wiener303, Twin-x, Biebel, CraZ, en de rest... bedankt voor jullie inzet!

Dit is dus het verhaal zoals ik het zie, misschien ben ik dingen vergeten, want ik heb net weer een wijnbal op. Wellicht vullen andere leden mij aan.

p.s. Ook alle andere moderators die ik niet genoemd heb harstikke bedankt. Bijvoorbeeld een glennplumber, een synic, een dj41, yawgmoth, onAcid, enzovoort.
 
Last edited by a moderator:
Leuk. En zo zie je maar dat het best wel een gedoe is om zoiets op poten te zetten.

Ooit aan gedacht om hier wat geld mee te gaan verdienen?... Ik bedoel, Tach&Tally, Studio de Dijk, Feedback en dat soort zaakjes zijn wellicht geïnteresseerd... (eh... puur hypothetisch dan, ik weet hoe hier tegen commercialiteit aangekeken wordt...) :D
 
Jawel, daar is aan gedacht en het is heel eenvoudig...

"NEE"

Misschien dat er een heel kleine vorm van reclame komt voor hosting en verder basta. Alle kosten worden gedragen door mensen die het willen missen en zo is het goed.

Maar dit moet geen thread worden over de toekomst. Alleen maar een thread waarin de geschiedenis beschreven wordt.
 
Roerige tijden..

Roerige tijden..

Het waren roerige tijden.. haha..

Mooi om het allemaal eens terug te lezen. En ja mensen.. destijds was ik een stuk minder 'diplomatiek' zullen we maar zeggen.. :p
 
ach ja...en straks weer een grote gebeurtenis...15 sept :D

tenzij dat uitloopt op een mega knokpartij tussen synthfreaks en straks niemand meer met elkaar wil praten en het forum dus maar opgeheven wordt uit pure ellende maar ja wat is nou de kans dat dat gebeurt (snel lezen aub)
 
Leuk om te lezen ja. :)

Toen was iedereen een tikkie meer uitgesproken ja.

Misschien een heeeeeel klein stukje in de geschiedenis. Maar die paar dagen dat het forum plat ging was er een of andere idioot die op z'n computertje thuis in een uurtje een alternatief forum(pje) opzette om hardcore DSF'ers van ontwenningsverschijnselen te ontzien. :)

En goh, wat is dat superadmin gevoel toch machtig! :D
 
sorry fuse!!!!

Natuurlijk was jij er altijd voor de echt die hards!
 
Eigenlijk is wiener303 de oervader van DSF .

Hij is ook echt een synthfreak in hart en nieren !
 
Inderdaad leuk om te lezen!

Ik was (samen met Twin-x) lid van de synthesizerfreaks-community maar snapte eigenlijk niet wat ik daar nou te zoeken had: "Tja, een beetje plaatjes kijken, links bezoeken en dom ouwehoeren...." Zoiets dacht ik erover.

Toen Twin-x echter doorging met dit forum ben ik zelf (onder mijn eigen naam) lid geworden. Ik weet nog dat toen iedereen zich op een bepaalde dag (ergens in de zomer van 2001) opnieuw moest aanmelden omdat alle data verloren was gegaan. Errug klote.... Moesten alle 30 leden zich opnieuw registreren!!!
Het duurde toen een tijdje voor ik de lol van het forum inzag, maar waardeer het sindsdien iedere keer als ik de pagina bezoek!
Al vrij snel heb ik van www.synthforum.nl mijn startpagina gemaakt! :)

Thanxz, allemaal
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
ach ja...en straks weer een grote gebeurtenis...15 sept :D

tenzij dat uitloopt op een mega knokpartij tussen synthfreaks en straks niemand meer met elkaar wil praten en het forum dus maar opgeheven wordt uit pure ellende maar ja wat is nou de kans dat dat gebeurt (snel lezen aub)

Ach.. PjoTR.. blaas iedereen gewoon omver met een vette live-set.. en we praten nergens anders meer over!
 
Ik ben zeer vereerd als ik dit hier allemaal lees.
En ik wil ook iedereen bedanken die dit forum tot een succes heeft gemaakt. Vooral Twin-x, Craz, biebel en de rest van de moderatoren die later erbij gekomen zijn.

Ik ben ook nog eens de geschiedenis ingedoken en heb nog wat tot het verhaal van johnny toe te voegen.
Ik heb de ledenlijst van de msn community nog eens bekeken en daar zag ik dat ik begonnen ben op 1 mei 2000. Ik had toen thuis nog geen internet en heb toen op school heel wat uurtjes achter internet gezeten om het een beetje op te bouwen.
Het opzetten van zo'n msn community is trouwens echt wel kinderspel, dus zoveel verstand, als de huidige moderatoren, had ik daar ook weer niet voor nodig.
Je had daar ook een mogelijkheid om mensen uit te nodigen, dus ik ben gewoon wat mailtjes naar mailadressen, die ik o.a van marktplaats afhaalde, gaan sturen.
Toen twin-x met het idee kwam om ergens anders te beginnen, dacht ik eerst er een concurent bij te hebben, maar omdat ik mezelf ook zat te ergeren aan o.a. die berichten die verdwenen, als je op verzenden klikte, of erger nog: hele pagina's die ik net gemaakt had, vond ik het toch een beter idee om inderdaad ergens anders te gaan beginnen.
Ze hebben me toen ook aangeboden om moderator te worden, maar omdat ik wist hoeveel tijd erin gaat zitten, vond ik het een goed moment om daarmee te stoppen.

Nu ruim 2 jaar verder ben ik nog steeds zeer tevreden over dit forum.
En ik verheug me op de DSF meeting.
CU:doei:
 
Re: Roerige tijden..

Re: Roerige tijden..

Origineel geplaatst door CraZ
Het waren roerige tijden.. haha..

Mooi om het allemaal eens terug te lezen. En ja mensen.. destijds was ik een stuk minder 'diplomatiek' zullen we maar zeggen.. :p

Vertel ons eens wat jij precies hebt gedaan allemaal voor het forum mr diplomacy. Dat is iedereen onduidelijk maar natuurlijk willen we alle details vanuit het verleden. Jij kunt ze beter vertellen als ik.

Je begon als mod van het hardware forum.... en toen......


En wiener ik vind het nog steeds heeeeeeeeeeeeeel jammer dat je niet gebleven bent als mod.
 
Origineel geplaatst door wiener303

Je had daar ook een mogelijkheid om mensen uit te nodigen, dus ik ben gewoon wat mailtjes naar mailadressen, die ik o.a van marktplaats afhaalde, gaan sturen.

Yep, ik heb er ook wel eens eentje gekregen. Naar aanleiding van een post op sonicstate.com over een DX-1 bij Verspuy geloof ik.
Helaas had ik geen hotmail/msn, maar al spoedig daarop vond ik dit forum. :)
 
Hoeveel berichten zijn er nu eigenlijk geweest die niet door de beugel konden en die door de modjes verwijderd moesten worden ?

1 ?
5 ?

Volgens mij echt een fantastische score !
 
Denk wel dat er meer posts zijn genuked hoor. Maar daar gaat het niet om denk ik. Waarschijnlijk is het technisch gehalte groot genoeg om de kootzakken min of meer te filteren.
 
ben nog meer een vragend lid hier naar kennis, maar kijk regelmatig naar nieuwe leerstof. Echt beterz, dat dit bestaat
 
murphi, er zijn er wel meer gewijgerd hoor, meestal omdat ze met nieuwe computer hardware te maken hadden of echt 1-op-1 reclame messages waren. Maar goed. Het feit dat jij als frequent bezoeker denkt dat het er maar 5 zijn, leert ons dat we het goed doen!

Wiener bedankt voor je toevoeging. Twin-x heeft ook nog wat toevoegingen en die zal ik verder verwerken in een uiteindelijk verhaal die ergens in het archief kan in de FAQs of zo.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
die zal ik verder verwerken in een uiteindelijk verhaal die ergens in het archief kan in de FAQs of zo.

[Freak mode]

Kan Nick Nova geen documentaire filmen? En die dan digitaal beschikbaar stellen????

[/Freak mode]

Greetz,

Yawgmoth
 
Back
Top