Live sets hoe starten?

Sir Ravel

basement-kru
Lid sinds
19 februari 2005
Berichten
148
Locatie
Oostende
Hoi

de software ben ik beu, naar dat schermpje staren maakt me nerveus enzo...
en softwarematig wil ik niet echt live gaan, want dit is toch mn specifieke vraag.

Ik zoek dus een sequencer-groovebak-whaterver (apparaat dus) dat mn midikanalen kan aansturen. zodat ik live kan zeggen van: 1234: BAM andere beat (bassline whatever) erin.
waar ik dus patterns of hoe ze ook heten, lijntjes sound ik kan schrijven om die dan door te sturen naar men instrumenten (die ik nu nog niet heb btw)(een buffetpiano of gitaar heeft gene midi;) ) en dus ook wat midi-instrumenten mee kan sturen (
en om het lijstje nog wat uit te bereiden zou een samplerdinges er niet opmistaan, maar dat kan later bijgezetworden ook)

ik heb al opgezocht naar de yamaha RM1X die mij wel leuk lijkt, alleen weet ik niet of ik daar live wel wat mee kan. kan ik daar live genoeg mee?
505? (of broertjes)
de electribe EM1?

zijn er andere seq/groefboxen die het doen?

Ik heb nog nooit met hardware gewerkt dus.. (wel al in reason dus begrijp ik wel wat, maar nog niet alles)-N00B

midivraagje: stuurt midi alleen noten door , of ook sterktes, volumes, euh knobtweaks en onthoud die seq dat?

EDIT: ik maak DrumnBass btw

Groeten
Wouter
 
Laatst gewijzigd:
de rm1x is je vriend :)

Die kost echt niks meer tegenwoordig, en is de perfecte sequencer om mee te beginnen. En ook om mee te eindigen trouwens, want het is echt een uitgebreid apparaat, en perfect voor live. De sequencer van de rs7000 is nog wat uitgebreider, maar die is dan ook 4 keer zo duur.

Er zijn andere grooveboxen die het doen, maar ik denk dat de rm1x wel de beste prijs-kwaliteitverhoudingen heeft.

De sequencer stuurt alle soorten midi uit, dus ook knobtweaks etcetera, maar ik zou zeggen; gebruik de zoekfunctie. Succes!!
 
ik d8 dat die rm1x live niet zo goed was, omdat ik ergens had gelezend dat je niet veel kan tweaken terwijl je live bezig bent, ofwel heb ik het slecht gelezen of sla ik ze door elkaar...

en naar wat ik terugvind van die mpc's zijn ze me iets te duur!!

Greetz
 
kunnen jullie jullie argumenten mssh iets duidelijker uitleggen?
gewoon opsommen maakt voor mij niet veel duidelijk, ik zoek ze wel op (als ik dat dan al niet gedaan eb) maar meestal raak ik er toch geen wijs uit...

NO OFFENCE E!!!

TnX
Greetz
 
MC 307 is de shit ! :D


hehe ach ja voor mij werkt t althans
 
okee sir ravel, no offence taken ;)

de EMU is wat uitgebreider en ook ietsjes duurder als de rm1x, je zou misschien het best ff de zoekfunktie kunnen gebruiken omdat er al heel veel over beide groovemachines gezegd is op het forum waarbij de meeste mensen keihard blijven volhouden dat de RM1X de king is terwijl ik toch zo duidelijk laat merken dat ik de wijsheid in pacht heb en die command station de RM1X er op vrijwel alle fronten uitblaast! :D

nouja... nog ff kort de voordelen van de EMU op een rijtje;
- megavette sound
- hoop audio en midi uitgangen
- volwaardige makkelijk bedienbare sequencer (vooral als je snel wilt inspelen etc.... editten blijft een beetje lastig ivm het wat kleine schermpje) met real-time en step mogelijkheid.
- veel knoppen en pads

nadelen;
- geen sample-funktie
- dat kleine schermpje dus

succes met kiezen!
 
Origineel geplaatst door C738
*C738 predikt MPC

amen!

okay, voor mij is de MPC gewoon perfect. Je kunt een loopsequence maken van maximaal 64 maten, met 64 midi sporen.
Er zit een 4 parts interne drumsampler in (okay er kunnen ook loops in maar verwacht geen complete sampler).
Het ding is simpel, doet wat ie doen moet. Je kunt via de grote zachte rubberen pads tracks muten en solo-en.
De timing is superstrak, en de samples klinken direct en punchy. Je hebt 2 midi outs en 2 midi ins, dus je kunt 32 externe apparaten aansturen (maximaal).

-C-
 
Rm1x of rs7000:

Allebei zeer goed sequencers, met genoeg tweakbaarheid! Allebei bevatten ze een ongelooflijk aantal geluiden. Deze geluiden moet je van houden. De een haat ze de ander kan er geen genoeg van krijgen. In de rs7000 zit ook een sampler.

Voordelen:
- De beste sequencer (strak en makkelijk te gebruiken)
- Veel draaiknoppen die allemaal zijn in te stellen zodat ze doen wat jij wil
- rs7000: sampler / uitbreidbaar / 2 midi uitgangen
- rm1x: zeer stevig gebouwd

Nadelen:
- Als je wisselt van style (yamaha taal voor song) zit er een kleine hapering in die je moet opvangen. Tenzij je tussen je nummers gewoon even een pauze houd van een paar seconden.
- rs7000: behuizing van plastic
 
kan je me een mpc aanraden (type)??

Die maar sec tussen een nummer ga ik kunnen missen als kiespijn denkikzo

niemand ervaring met de electribe EM1?
of is het een comerciele nietsnutbak?

Greetz
 
vertel eerst eens wat voor muziek je psies wil maken,,, dan kan ik je beter helpen denk ik
 
DOH dat ik dat daar vergeten op te zetten ben , ik dachtnogtans dat ik dat gedaan eb, nuja

DrumnBass dus...

Greetz
 
MPC!!!

MPC!!!

Ik werk live met een mpc. Voordeel is dat je er genoeg instrumenten aan kan hangen die de sequencer aan kan sturen en tegelijkertijd heb je een degelijke drumsampler. Door de pads is ie qua beat maken erg gebruiksvriendelijk en lekker strak. Nog steeds een hoogaangeschreven sequencer in de hiphop.

Doordat je synths eraan kan hangen kun je nog steeds tweaken met de synths (voor zover die dat toelaten). Het mooie is dat je niet vast zit aan die verschrikkelijke sounds die zitten ingebakken zoals bij een rm1x of een mc303. Je kan dus je (oude) analoge bakken gebruiken voor geluiden (mits ze midi hebben anders midi-to-cv-gate).

Qua sequencen kan je kiezen voor song mode (een volledig nummer achter elkaar met eventuele vertragingen etc.) of pattern mode (hierin kan je patterns maken en tracks muten en patterns achter elkaar doorlaten spelen etc)

MPC doet wat ie doet en loopt daardoor bijna nooit vast.
 
Mja, ik denk als je een sequencer wil die drums kan, maar ook tegelijk mooie melodie of bas lijntjes je de MPC even moet vergeten (no offence beste MPC users!) want die is perfect in drums, maar basslines gaan wat minder omdat het meer een one-shot-drumsampler is. Als je kiest voor simpel loop werk (sample loops) dan komt een SU700 je misschien van pas. De RS is zoals al gezegd een hele fijne allrounder met een sampler en hands on realtime tweakknobs.. De EMU ken ik eigenlijk niet goed.. De ES1/x is ook een heel aardig ding, maar niet voor extern aansturen van synths!
Als je een verschrikkelijk vette seq wil met alles erop en eraan dan is de MPC4000 misschien wat? Is helemaal niet duur meer en je krijgt erg veel voor je geld denk ik..

Maar zaak blijft dat je ze denk ik beter een keer allemaal in de winkel moet betasten..

R
 
ik koop dan liever 1iets dat ik nog lang kan gebruiken en waar mee te beginnen valt!
want als ik bijna geen deftig synthgeluid uit die mpc-s krijg dan ben ik verplicht om snel een synth te kopen(en deze te sturen via de mpc)... of ben ik verkeed?

die mpc-s lijken mij leuk, maar ze kosten zo dmmd veel...

Greetz
 
tja, die mpc's zijn nu relatief goedkoop. Maar het is een sampler en dan ook nog eens eentje van het soort percussie-sampler. Dus synth geluiden zullen er niet echt uitkomen (al kan je loops maken die heel goed klinken). Toch blijf ik erbij dat je met die ander synth/sequencers een slechte koop doet gezien de geluiden die die bakkie bij zich hebben. Ze kosten over het algemeen net zoveel als een degelijke synth en ze hebben dan ook nog eens die extra functies al sequencen etc. Dan moet je inboeten qua geluidskwaliteit lijkt mij...
 
Origineel geplaatst door Sir Ravel
kunnen jullie jullie argumenten mssh iets duidelijker uitleggen?
gewoon opsommen maakt voor mij niet veel duidelijk, ik zoek ze wel op (als ik dat dan al niet gedaan eb) maar meestal raak ik er toch geen wijs uit...

NO OFFENCE E!!!

TnX
Greetz

No offense, maar offence is met een s :geslaagd: ...........

Back to business.. wat ze je ook wijsmaken, koop geen mpc om live te sequencen! (ow, nu krijg ik het naar mn kop 8o StevenV & andere .. :luv: ). Natuurlijk als je echt ritme hebt en je kan live behoorlijk op de pads rammen in combinatie met andere muzikanten, is de mpc zeer geschikt. Maar voor dance en andere knopjes-duwende-livesets, is de mpc echt nix.. De mpc4000 kan nog wel behoorlijk veel maar is dan ook behoorlijk duur. Een echte step sequencer is naar mijn mening beter geschikt om live te spelen dan een mpc.

Echt advies kan ik je niet geven want ik zit in het zelfde bootje als jij. Ik ga volgende week voor een prikkie een SU-700 & een synth kope van iemand die er nix van kent en die met die troep zit :D .. Misshien dat die Yamaha wat mogelijkheden biedt, in combinatie met de mpc4000


Je zit natuurlijk ook :met het probleem dat al je tracks/liedjes die je tot nu toe hebt gemaakt, met software is gemaakt. Dus je moet oftewel alles naar je nieuwe machine overzetten, oftwel met loops werken, oftewel branden naar cd en mixen zoals een dj, oftewel alles door mekaar mixen met Ableton Live + een paar MIDI controllers. Deze laatste methode ga ik hanteren. En er tussendoor live wat toetsen & mpc pads induwen & ook scratchen met vinyl
 
Laatst gewijzigd:
Er klopen een paar dingen niet in dit topic.


Ik ga niet zeggen dat de MPC het perfecte apparaat is, maar wil toch even hetvolgende vermelden:

MPC is midi production center. Deze is geschik om hele nummers mee te maken. Het is geen drumcomputer wat sommige mensen beweren. Wel is deze er erg goed voor geschikt.

De MPC is een prima midi sequencer om externe midi apparaten aan te sturen. Ook kan je alles en nog wat sampelen, alleen zitten er niet veel opties in om de samples te bewerken. Tenminste in de 2000. In de 1000 al iets meer en iets minder en in de 2500 of 4000 weer wat meer sample en bewerk mogelijkheden.

Als je niet meer dan 32 MB nodig hebt voor je samples kan je voor de 2000 of 2000XL gaan. Ik zou de XL aanraden.
Heb je meer nodig, dan wordt het een mpc1000, 2050 of 4000. Allen zijn te voorzien van een kaartlezer.

Voor live is het ook prima. Stop al je loops onder een aparte pad en op de display zie je al je pads met de omschrijving die je ze gegeven hebt en met de pads zet je de loops aan en uit. OF mute/unmute je midi apparaten.
 
en een MC-505 die lijkt dan een beetje op de rm1x?
deze kan ik goed gebruiken alls drumcomp. en de synths die erinzitten lijken mij ook niet zo slecht, alleen snap ik de seq niet zo goed, kan ik er andere midi-apparaten mee aansturen?

Greetz
 
Back
Top