Live sets hoe starten?

combi sampler sequencer:
Akai mpc's
RS7000
Spectralis

Er zijn ook genoeg workstations met een ingebouwde sampler en sequencer, als is dat wel een andere manier van werken tov de bovenstaande machines. Op het forum is erg veel te vinden over deze apparaten. Hier vind je antwoord op bijna alle vragen over live-sequencing met hardware.
 
He,

Ik zat ooit met dezelfde vraag. Startte een nieuwe thread, en die werd verplaatst naar onderstaande:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=54191

Is dus inderdaad al wat meer over geschreven.

Zelf heb ik een Yamaha RM1X als sequencer. Daarbij een Alesis Ion synthesizer voor de fijne eigen geluidjes. En er komt heel binnenkort een sampler bij, waarschijnlijk een EMU. Daarmee heb ik dan een aardige basis, denk ik zelf.

Van de alles in één doosjes als de MPC's heb ik geen verstand. Maar ik denk dat, zeker als je nog moet beginnen, het maar net is waar je jezelf prettig mee leert werken.

Succes in iedergeval.
 
Bericht door een moderator:
samengevoegd

CrazyBoris, ik denk dat je ongeveer in 't zelfde schuitje zit als Sebass. Lees deze thread eens door, en er gaat een wereld voor je open. Succes!
 
EMU ESI4000

EMU ESI4000

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Had dus al een tijdje geleden besloten, oa naar aanleiding van deze thread, dat mijn volgende aanschaf een rack sampler zal worden. Nu ben ik na wat rond zoeken het volgende tegengekomen, wat mij behoorlijk interessant lijkt:

EMU ESI4000, 128mb intern, SCSI ZIP voor 200,-

Helaas geen turbocard dus, maar wel nog met rackoren en originele manual. Dat is toch een aardige deal of niet? Wat vinden jullie ervan? En het is nog aardig bij mij in de buurt ook.

Laat maar weten.

:doei:
 
Ja hoor, goeie sampler om mee te beginnen. 128mb RAM is mooi uitgebreid. Krijg je er ook ZIP's bij? Anders moet je daar weer naar op zoek.

En wat de prijs betreft: jammer dat er geen turbo bij zit; probeer nog een paar tientjes af te dingen ;).
 
Hehe, heb er al wat af gekregen. Zat aanvankelijk op 300! :L
Maar is dan ook nu niet meer dan redelijk aangezien ie inderdaad niet uitgebreid is met de turbo. Maar ik denk dat ik die de eerste tijd niet missen zal.
Er zaten geloof ik wel wa zipjes bij.
Komend weekend ga ik de Emu uitchecken.
 
Emu ESI4000 is binnen

Emu ESI4000 is binnen

Jawel! De Esi4000 is gekocht. Nu kan ik beginnen met het doorspitten van de manual. Weet nog totaal niet hoe het allemaal moet werken. Maar heb er in ieder geval zin in.
Wil er nog wel een SCSI Harddisk bij hebben. Maar dat zal niet al te veel kosten verwacht ik.
Goed, ik ga aan de slag.
Laters en bedankt.
 
oioi

dus huidige setup...
juno106
hr16b drumdoosje

zoek
seq
drumpc

gedacht aan een mmt8 (blijkt wel leuk ding te zijn en nie duur)
en mn drumz voorlopig via mn laptop te doen dus via midi mn laptop te sturen
alleen weet ik niet of ik daar een goede geluidskaart voor heb, altijd muziek gemaakt op laptop met onboard kaartje :confused:

een mpc is ook een mogelijkheid maar daar moet ik dan zeker mee kunnen wat ik wil
voor het ogenblik (een synth komt er later zoiezo bij...)(een ms2000 ofzo)
samples (vocals etc sampelen) (drums sampelen) (drumpc) (sequencen en dat voor live)

de bedoeling is drum&bass live op een podium neer te droppen....

any ideas
 
De MPC zit vol sequences en geluiden. Daarmede wat "tracks" live in elkaar draaien met de mute/unmute functie. Ook gebruik ik m'n mixer om elementen erin te mixen. Draaien aan knoppen (meestal filter van de Virus) en met de Kaoss Pad wat gekke dingen doen (effecten dus). Er synct ook een EMX mee, ik heb em echter nog niet zo lang en momenteel gebruik ik hem vooral voor extra drums (ben ook van plan em te samplen in m'n MPC) en effect geluiden.

Ik zeg er wel bij dat ik dit momenteel enkel in m'n kamertje/studio doe, niet echt live te noemen dus. Maar een MPC is heel erg geschikt voor de zaken die Heer Ravel wil kunnen doen.

Ik maak ook drum'n'bass overigens (naast andere muziekstijlen).

Overschakelen naar een "volgende track" wordt dus een probleempje; ik denk dat op te lossen door de EMX eventjes op z'n eentje te laten spelen en er dan elementen van een andere sequence van de MPC erbij te laten.
 
???snapnigoed van da laatste

kan je ni alles in patterns steken, en ni in songmode werken op de mpc ofzo?
is er een delay als je van song wisselt, of kan dit gewoon niet on the fly?

Greetz
 
Songs wisselen kan niet on the fly voor zover ik weet. Er is ook bijna niemand die die song mode gebruikt, en zeker niet live.

Wat je wel kunt doen is thuis tracks maken met song mode, en een song die je aldus gemaakt hebt kun je dan met een druk op de juiste knop omzetten naar een sequence (in een MPC mag een sequence maximum 999 maten lang zijn of zo - ruim voldoende dus voor een track, ook voor een drum'n'bass track). Er zijn veel mensen die live een lange sequence hebben die afspeelt en aldus een liveset maken. Anderen gebruiken de trackmute/unmute functie van hun sequencer om elementen aan of uit te zetten en aldus hun arrangement(en) live brengen.

Als je enkel een song door de mpc laat afspelen en verder niks doet behalve wat effecten bvb. kun je je afvragen of je niet beter een dj-set neerplant (kan ook met cd's met eigen tracks).
 
dus kan ik zeggen van , drump op midich.1 speel sequence X en drumpc2 op channel3 speel sequence Y en bass op channel1 speel sequence Z

en gewoon elk instrument laten spelen wat ik wil :) ??

bestaat er een GOEDE softsampler?
vooral om drumsounds te triggeren

Greetz
 
Laatst gewijzigd:
Verschillende tracks heet dat. Het kan dus wat je vraagt (is gemaakt om dat te kunnen). Een MPC heeft 64 midi sporen hiervoor, elk spoor kun je aan een ander midi channel toewijzen, dus maximaal 64 midi instrumenten tegelijkertijd per sequence.
 
Wij hebben in februari een liveset van een half uur... We zijn gebonden aan een budget van 450-500Euro dus na wat rondzoeken hier op SF ben ik tot de conclusie gekomen om een Yamaha RM1x + Sampler te kopen... Maar ik heb geen flauw idee welke sampler of welke zou voldoen voor een liveset (heb ook geen verstand van samplers en/of live optreden)... Akai S3x00XL, EMU ESI2000/4000, E5000Ultra, Yamaha A3000 etc etc... ik zie de bomen wel, maar het bos is foetsie...

de stijl is "early rave" (gewoon hardcore dus) en we zullen ongeveer 4 tracks + intro doen
Wat we al hebben aan spul staat hieronder, daar komt nog een Soundcraft digi mengtafel bij...

Alle hulp is welkom ;)

Groet,
Jamie
 
@Mokum: zo te horen is dit een van je eerste livesets?

zoiets moet groeien en gaanderweg leer je wat voor apparatuur je fijn vind om live te gebruiken. Neem voor februari gewoon je computer mee. Niks is fijner dan apparatuur die je kent. Zeker niks nieuws uitproberen. ok tot februari is nog veel tijd maar dan ben je alleen maar bezig om je nieuwe gear uit te proberen en je live set om te programmeren in die apparatuur. Ik vind het fijner om die tijd te gebruiken om je live set te tunen of op de kleine dingen te letten.

ga pas aan de hand van je eerste optreden nieuwe gear aanschaffen. dan weet je precies wat je de volgende keer nodig hebt om het nog vetter te maken. En goedkoop is duurkoop in dit geval. Koop solide gear waarvan je op aan kan en niet snel iets wat na de eerste keer kapot is.

ben ooit begonnen met 10 synths op het podium en 1 uur op en 1 uur afbouw tijd. nu is het 5 minuten + line check.

gear: 1 of 2 laptops, een paar doosjes en een synth...

just my 50 cnts.
 
Hee Mokum, ipv van een RM1X en een sampler zou je ook een MPC1000 kunnen kopen.
Alleen is het wel een beetje saai als je alleen bezig met met de knoppen op je MPC.

En je maatje moet dan maar de mixer besturen. De 1000 heeft 6 uitgangen.
 
Back
Top