Live sets hoe starten?

RM1x

RM1x

Rm1x werk er al 5 jaar mee nu nog steeds nooit een computer gehad in de studio tot op de dag van vandaag..

alleen om te internetten nartuurlijk..maar die staat niet in de studio

Fijne sequenser groot scherm snel werken,tja en wat de geluiden in de rm1x betreft die gebruik ik niet alleen maar analoog..\

maar de sequenser vind ik echt goed
 
Hoe is een live set opgebouwd?

Hoe is een live set opgebouwd?

Mijn brandende vraag gaat alsvolgt:

Het is mogenlijk om in Reasen en Live (tegelijk of apart) een live-act te maken. Maar hoe bouw je een nummer voor live gebruik nou logisch en snel toegankelijk?

Zoals ik het doe (lastig uit te leggen), duren de handelingen te lang en zit ik er steeds naast qua beschikbare tijd.

Wie kan en wil hier iets over kwijt?

Thanks in advance,

Machiel
 
wat voor handelingen? misschien een externe midi controller kopen?

zodat je sneller sliders en knoppen kan omgooien?
 
hoe ik 't doe met Live is dat ik mijn nummers opdeel in loops per 'instrument', dus met aparte tracks voor BD, SN, HH's, bass, etc en dit voor elk thema/strofe/onderdeel van een track. De clips/loops die samen horen staan naast elkaar in een scene. binnen een zelfde nummer 'navigeer' ik door opeenvolgende scenes te triggeren. als ik naar een andere track over ga laat ik sommige of alle clips van de oude track doorspelen terwijl ik er clips van de nieuwe track bij gooi. zo kan je dus bv. de beat van de ouwe track met de bassline van de nieuwe mixen. da's heel flexibel maar al die clips managen is ook zeer intensief.

goeie midi controller (BCR2000 bij mij) is een must! mixer levels, FX, mutes, etc. bestuur ik er allemaal mee. clips & scenes triggeren met 't keyboard van m'n powerbook.
 
Kun je misschien uitleggen wat er precies zo omslachtig is aan jouw werkwijze?
Er zijn hier vast wel mensen die je kunnen helpen daar iets op te vinden :)

-C-
 
nou de lijn is er lekker uit na het samenvoegen.

hoe werkt dat nou met hardwaresequencers? ik vraag me nog steeds af of ik nou een rm1x+mpc, een rs7000+mpc, een mpc+mpc, een mpc+niks moet nemen.

het enige wat ik met mijn sequencer doe is midi opnemen, en noten verplaatsen terwijl de sequencer loopt. meeste is drumwerk, de rest hier en daar wat akkoorden.
heb je dan een mpc voor zou je zeggen :engel:

tips>?
 
Hulp bij opzet live setup

Hulp bij opzet live setup

Wijze forumleden,

Er zijn al meer threads met vergelijkbare vragen, maar ik hoop hiermee wat meer info te krijgen toegspitst op mijn situatie. Ik maak al vele jaren muziek, waarvan de laatste jaren steeds meer electronisch. Heb vanalles geprobeerd, zowel hardware als software (Reason, FL), maar hardware bevalt met toch beter. Ben zo'n knopjes liefhebber.
Heb al het een en ander in mijn bezit o.a.:

Sequencer: Yamaha RM1X
Synth: Alesis ION
Mixer: Behringer MX1604A
Drumcomputer: Boss DR202

Geluid komt nu nog uit een LEM actieve podiummonitor (nog uit mijn keyboard tijd) en mijn Creative PC speakersetje. Niet ideaal, maar het werkt en klinkt niet heel slecht.

Nu ben ik van plan, na vele jaren aanmodderen, eindelijk eens naar een doel toe te werken. Wat mij helemaal geweldig lijkt is om live te kunnen performen. Een vriend van mij is een goede DJ en we hebben al een tijdje een plan om samen wat te gaan beginnen. Denk dan vooral aan Techno, misschien een beetje D&B.

Nu dan mijn vraag. Hoe kan ik mijn setup de komende jaren het beste uitbreiden?

Budget is niet gigantisch. Denk aan 1000 euro per jaar ofzo. Voor dit jaar nog ongeveer 300.

Ik denk zelf minstens nog een sampler nodig te hebben, misschien wat effecten, analoog filter?
Tja en dat geluid he. Misschien toch nog eerst een paar actieve studio monitoren. Maar die zal ik live niet gebruiken, is dat dan wel zinvol?

Zoals misschien wel blijkt ben ik nog niet bepaald de meest ervaren man hier. De mogelijkheden zijn ook nog erg groot natuurlijk. Iedereen zal wel een ander idee over de meest ideale setup hebben. Maar ik ben daar wel benieuwd naar. Dan kan ik me daar eens op orienteren.

Hoofdvraag voor de korte termijn is, wat raden jullie mij aan om van mijn resterend budget van 300,- te kopen?

Alvast bedankt.

:biertje:
 
Een sampler zou wel een oplossing zijn denk ik.
Aangezien je al met yamaha werkt zou je misschien behoorlijk goedkoop aan een A3000 kunnen komen?
Daar zitten filters en effecten in, heeft 4 outputs en volgens mij heb je ze al voor rond de 200.

Met een beetje mazzel kun je met de filterknoppen van de RM1X ook de filters van de A3000 besturen.

[edit]
Zoiets als deze sampler zou je je vingers achter moeten zien te krijgen...
[/edit]

-C-
 
Ah, verplaatst. Helemaal goed, had deze thread nog niet gezien. Dank u. (En zal volgende keer eerst beter zoeken dan).
 
Met de RM1x heb je in ieder geval een hele goede live sequencer in handen. Erg flexibel, en veel controle over je set.
Een sampler zou idd een goede aanvulling zijn. De A3000 die C738 aanraadt lijkt me een goede optie. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een ESI2000 of ESI4000 van E-Mu. Dit zijn hele basic samplers, standaard zonder effecten e.d. Een ESI2000 kun je al vanaf 100 euro vinden. Effectkaarten hiervoor zijn weer los te verkrijgen.

Een effectenporcessor lijkt me ook zeker erg handig. Om de kosten te drukken zou je op zoek kunnen gaan naar een dual mono processor, zodat je reverb en multifx uit een apparaat kan halen. Een TC M300 lijkt me een aardige optie.

Ten slotte is een extra synth module ook nog een goede uitbreiding voor een liveset, liefst multitimbraal. Daar ben je toch al snel 200 tot 400 voor kwijt. Dat past dus waarschijnlijk niet meer in je butget voor dit jaar, maar goed, heb je al wat om naar uit te kijken... Je zou hierbij kunnen denken aan een Nord Rack, Virus, of bijvoorbeeld een E-mu module. Een synth met veel knoppen om te tweaken is in principe niet nodig: vanaf de RM1x kun je 16 CC's toewijzen aan de knoppen rechts bovenin, wat genoeg tweakplezier geeft.
Als je zonder haperingen van tracks wilt wisselen, is het gebruik van interne geluiden van de RM1x niet echt aan te raden.
 
Aha, dus mijn gedachte over een grote sampler-behoefte was niet zo verkeerd. Die A3000 en de beide E-MU's die jullie voorstellen, dat zijn Rack samplers. Is daar live een beetje snel mee te werken? Ik heb nog nooit met een sampler gewerkt, maar ik kan me voorstellen dat er met grote knoppen of zachte pads zoals sommige "desk" samplers hebben, sneller en makkelijker te werken is.
Verder lijkt het me wel wat. Tweedehands is er goed aan te komen inderdaad. A3000 en ESI4000 voor zo'n 200, ESI2000 voor rond de 100. Dat past wel binnen mijn budget.
Hoe denken jullie over de Akai rack samplers, als bijvoorbeeld de Z4, is dat wat? Wel wat duurder nog volgens mij, op dit moment.

Hoe werkt het eigenlijk het beste met midi? Kun je het best al je apparatuur in een grote lus hangen, met midi thru dus. Of is werken met een patchbay al snel handig (Althans daar zijn die dingen toch voor?). Vind het nu met slechts drie apparaten in een lus al niet altijd ideaal. Denk dus dat een patchbay ook niet onaardig zou kunnen zijn als volgende aanschaf.

Goed, ik ga nog verder op onderzoek. Hoor natuurlijk graag meer advies.

Nu zal ik maar eens met mijn werk beginnen. Daarvoor ben ik immers hier op kantoor. :koffie:
 
Het voordeel van de yamaha samplers icm een rm1x is de compatabiliteit veel controlers voor filters komen volgens mij overeen (zo is het tenminste wel bij mijn cs1x, rm1x, rs7k).

Daarnaast bieden de yamaha en emu samplers standaard meer effecten en filters en zijn vaak goedkoper. Tenzij je een akai S2000 neemt die zit in dezelfde prijs klasse. Maar heeft niet de mogelijkheden van de yamaha en emu bakken. En de bediening van akai moet je liggen, ik zelf vond het een ramp.

Qua midi zou je idd alles via midi thru kunnen doen maar dat gaan na 3 a 4 apparaten iets wat vertragen. Ik heb daarvoor een thru box die ervoor zorgt dat je van 1 signaal 10 signalen maakt zodat alle apparaten op het zelfde tijdstip de midi signalen krijgen. Maar ik denk dat dit voor jou nog niet nodig is.
 
M'n ESI2000 hangt tijdens een liveset gewoon passief in z'n rackie, daar kom ik het hele optreden niet aan. Ik bedien 'm volledig met MIDI via m'n RM1x. Mocht je meer handson control willen hebben, kun je ook kijken voor een Korg Electribe S. Je hebt dan minder bewerkings- en filteropties, maar het is echt een groovebox. Of, hoger in 't zelfde segment: een Ensoniq ASR. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een E-mu of Yamaha voor jou de beste keuze is. Overigens, mocht je op zoek gaan naar een E-mu: zorg er wel voor dat je er dan een SCSI harde schijf bij hebt. Anders moet je met diskettes gaan werken, en daar wordt je niet blij van.

Wat MIDI betreft: een patchbay is live echt niet nodig. Een MIDI-thru box zoals Blinx voorstelt kan een oplossing zijn, maar dat is ook niet echt noodzakelijk. Ik Heb live soms meer dan 8 apparaten via MIDI-thru verbonden, zonder noemenswaardig signaalverlies of vertraging.
 
Ok dan, een sampler zal het worden. Ben al wat aan het rond kijken voor een Yamaha of EMU. Inderdaad zoiezo met een hardeschijf, en liever ook al uitgebreid met voldoende geheugen. Eventueel ook met CD?

Denk dat het wel gaat lukken. Zal jullie op de hoogte houden over deze mogelijk nieuwe aankoop. Misschien post ik hier eerst de link naar de advertentie, dan kunnen jullie zeggen of het wat is.

Wat betreft Midi; met alleen een midi-thru lus moet het dus gewoon allemaal goed werken. Met 4 apparaten is dat geen probleem? Wel moet ik me nog even verdiepen in alle instellingen enzo. Dat is toch altijd weer een gedoe zeg. Om het allemaal synchroon te krijgen, wel of geen programchanges, dan ook nog die bug van de RM1X.
Heeft het er eigenlijk ook nog mee te maken in welke volgorde je de apparaten aanzet? Soms heb ik toch dat idee. Echt midi is regelmatig nog een erg onduidelijk gebeuren voor mij. Gewoon proberen en dan lukt het uiteindelijk gelukkig meestal wel.

In iedergeval bedankt voor het advies. Al is meer altijd welkom natuurlijk.

:okdan:
 
yow,

Ik heb zelf de yamaha mc-909 en ben daar heel tevreden over. supergoed voor livesets.
je moet anders eens in de winkel vragen of je een paar dingens mag uitproberen.
Zo kan je het beste zien wat voor jouw het beste werkt en het beste klinkt.

Mvg
 
live setjes

live setjes

Ik zou graag live setjes doen maar dan zonder pc. Ik heb al heel wat op dit forum gelezen over sequencers maar nu begin ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer te zien...

Sorry als er hier al threads over bestaan. (n00bs can be annoying, i know :)) Wat ik eigenlijk zoek / wil in een seq is het volgende:

- hij moet midi bestanden afspelen, zodat je zelf alleen nog maar aan de knoppen van je synth hoeft te draaien. Hiervoor zou een MMT-8 al voldoende zijn dacht ik.
- er moet een harde schijf op kunnen aangesloten zijn zodat ik samples kan afspelen. Hij zou dus op een pc moeten kunnen aangesloten worden. Hoe dit afspelen van samples in zijn werk zou gaan weet ik (nog) niet, maar dat vis ik wel uit of legt iemand mij uit :) Ik heb gelezen dat de MPC's en de RS7000 een samplerfunctie hebben. Wat ik van een sampler verwacht (in dit geval toch) is dat hij gewoon audiobestanden kan afspelen. Samples bewerken doe ik wel met mijn pc. Wsl hebben die ook functies die ik niet ga gebruiken = geld uitgeven vr iets dat ik niet nodig heb.

Replies en/of links nr threads worden erg geapprecieerd!







edit: thread niet gezien. dankuwel mods :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top