Live sets hoe starten?

kan je er niet goed mee editten mssh?

als ik dan andere instrumenten wil (piano tompet) dan moet ik een of andere synth (module) aanschaffen?

Greetz
 
Origineel geplaatst door Sir Ravel
kan je er niet goed mee editten mssh?

nee dat valt niet mee met dat kleine schermpje, maar je kunt je nummers in de computer maken en ze vervolgens op slimme wijze "kopieren" naar de MMT-8 zodat je je nummer daarin in patterns klaar hebt staan om af te ratelen.

Origineel geplaatst door Sir Ravel

als ik dan andere instrumenten wil (piano tompet) dan moet ik een of andere synth (module) aanschaffen?

Greetz

Als je een samler aanschaft ben je binnen. Een synthmodule (rompler) is niets andsers dan een sampler die niet kan samplen. Een sampler is dus een rompler waar je je eigen, zelf geselecteerde geluiden in kan laden/opnemen (samplen).

Je kunt met verschillende synthmodules gaan werken, maar dat maakt het alleen maar omslachtiger. Als je in een degelijke sampler al je geluiden in een programma zet hoef je niet elke keer bij een nieuw nummer 8 apparaten op scherp te zetten. Je zou dit alles ook met programchanges of sysex kunnen doen, maar geef mij maar gewoon een programma in een sampler.
 
Sir Ravel, ik heb gisteren met een RM1X gespeeld en dat is wat je zoekt!! Dat is echt een vette bak! Hang daar een degelijke sampler aan en je bent vertrokken ;)
De geluiden in de RM1X zijn wat psycho en een beetje cheezy maar hij heeft een goede basszz en je kan alle sounds lekker editten met draaiknoppen. Er zit zelfs een degelijke Rhodes piano in! De sequencer zag er ook puik uit. Hij heeft een zeer groot overzichtelijk display. De weergave op het scherm is meestal ingedeeld in 4 delen met voor elk deel een draaiknop + drukknop (F-knoppen, à la MPC) Mooi gedaan v Yamaha (Ik denk dat ik de RS7000 eens van naderbij ga bekijken :)... Want als de RM1X de MC505 zn evenwaardige makker moet voorstellen, zal de RS7000 de MC909 met gemak overtreffen :okdan: ) De RM1X is prima geschikt om live te spelen :dj:
Het zag er me wel een ingewikkeld toestel uit maar dat kan alleen betekenen dat ie veel mogelijkheden biedt
 
Laatst gewijzigd:
rm1x is prima voor live set kdoe t al n tijdje en je kan er prima drmbss op programeren en en synths aan hangen en nog een jomox en een electribe en n nord modular en aan knopjes draaien en breaks of drops ofzoiets maken en je hele nummer kapot tweaken :D en van 170 naar 300 bpm draaien en weer terug..

maar ik weet niet of je je nummers van de computer erin kan laden... er zit wel een diskette ding in ..
 
nog nooit gedaan ..

ik had wel de midifile van die windows flipperkast op schijfje gezet en ingeladen maar t werd een hele lange patern met rare instrumenten die lastig te veranderen waren.. dus die had ik er maar weer vanaf gehaald
 
die midi file zond misschien program change uit ofzo.. of andere onnodige data. je patroon was lang omdat de midi file lang was. je moet eerst je midi file bewerken in een midi sequencer op je compu en dan naar de rm1x transporteren.. je kan dan in je sw seq de midi file in stukjes knippen en onnodige data verwijderen.
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Misschien een rm1x + Emu/Akai sampler ?
Dan alles in een klein compact mixertje met misschien een multi-effecten unit eraan
! En knopjesdrukken maar !

Idd de ideale 2dehands budget setup is volgens mij:
- RM1x sequencer + Emu/Akai sampler
- TC Electronic (M300/M-OneXL) of Lexicon (MPX) effectjes
- Mixer zou ik nieuw kopen (zeker als het Tehringer is)
Kijk zeker ook eens bij Yamaha & Soundcraft.
- Ik zou er ook nog een leuke MIDI controller bijdoen.

Samen moet dit toch net onder de 1000 euri zitten...
 
We gaan live.. Maar hoe?

We gaan live.. Maar hoe?

Ik zit momenteel in de studio voor een nieuw project.. De opnames verlopen lekker en het wordt dus ook de bedoeling om over een paar maanden live te gaan. De stijl is rock met dance/electronische invloeden, met dus een hoop beats, synth's, etc..

We hebben een toetsenist in de band voor alle synth-partijen, alleen nu ben ik dus gevraagd om ook het podium mee op te gaan voor de beats, eventuele effecten, dat soort dingetjes!
Alleen ben ik dus best een live-n00b! Ik heb zelf zitten denken over hoe ik dit ga doen, maar een beetje (lees: bult) advies kan ik wel gebruiken denkik!

We hebben een drummer (Jos Zoomer, ex-Vandenberg), maar er moeten dus ook beats komen. Ik had al de mogelijkheid laptop + Ableton Live bedacht, of een MPC, maar ik heb dus met beiden NUL ervaring.
De drummer zal zeker met een click moeten werken, het moet natuurlijk wel strak klinken :)

Wat is voor mij de beste optie? Ik moet dus de beats gaan doen, eventuele samples starten en een beetje freaken in het algemeen :) Ik wil wel echt live bezig zijn, anders kan ik net zo goed alles op DAT zetten en dat willen we dus juist niet.

Zijn hier mensen met meer ervaring met dit soort dingen? Ik zie veel bands met een MPC optreden.. Is dit ook iets voor mij? Enlighten me!!! :biertje:
 
met beats echt live aan de slag (dus niet met een sequenser mute de kick , hihats , snare enz ) zou je denk ik het beste echt kunnen drummen op een rolland padje of een mpc of iets dergelijks , maar dan heb je al snel beperkingen . ik weet niet hoe ingewikkeld de beats zijn ?
je hebt dan als voordeel dat de band gewoon zijn gang kunen gaan , en dat jij gewoon in de maat moet blijven mee meppen . je speelt dan ook in mijn visie echt mee .

ga je met een sequenser aan de slag heeft de drummer idd een goede monitoring en/of klik track nodig van wat er bij jou allemaal gebeurt .
mijn ervaring (en dat is lang niet veel) is dat de muziek de neiging krijgt om dood te bloeden . dat de drummer helemaal gefocused op de maat van de sequenser niet meer lekker speelt . maar dat is ook weer afhankelijk van de kwalieteiten van de drummer natuurlijk.
ik denk wel dat dit op profesioneel gebied het meest gebruikt wordt.

ikzelf gebruik wel eens loopjes met de band die ik elke keer opnieuw trigger uit mijn sampler , zo hoeft de drummer zich niet helemaal op mij te focussen .
het nadeel daarvan is , als ik NIET begin , maar de loop ergens halverwege in het nummer komt , de band de bewust track te langzaam of te snel kan spelen , hiervoor moet je erg op elkaar ingespeeld zijn . of hier en daar een truckje toepassen

maar ik kan op dit gebied zelf ook nog een hoop leren . ben benieuwt wat andere hierover te zeggen hebben .
 
bel alex ff....ableton held...en lees zn thesis ;)

hij heeft alle techniek gedaan in ons NEXT project, maar maak iig keuzes, beats en drums los met een klik naar de drummer? triggermics die beats triggeren? arrangement vast of los? ik zou zeker met ableton live gaan werken iig...
 
Een vriend van me werkt met een SU-700 met een harde schijf en meerdere outputs voor een kliktrack naar de rummer. Eenmaal de samples inladen en je kunt de hele avond loos gaan met de loops, effecten, ribboncontrol etc. Vette drumbeat uit de filter en dan battelen met de drummer, leuk en lekker visueel! :)

Ook heel stoer: samples aansturen via een drumstel, laatst iemand aan het werk gezien met Clavia ddrum en dat was vet! Kicks haalden ze alleen wel uit de samplers, die kregen ze live niet strak genoeg.

Ik zou denk ook in het achterhoofd houden dat het er live een beetje leuk uitziet. Alleen knopjes draaien is saai, en dan sta je als je niet uitkijkt een beetje verloren in een hoekje.
 
RM1x LIVE?? Nou nee, ik heb hier een andere mening over. Leuke all-in-one bak maar de ongebruikervriendelijke slechte sequencer/interface suxxx en het geluid is ook niet om over na huis te schrijven. Beter is een goede sampler met sequencer. MPCtje ideaal!
 
Origineel geplaatst door mario
RM1x LIVE?? Nou nee, ik heb hier een andere mening over. Leuke all-in-one bak maar de ongebruikervriendelijke slechte sequencer/interface suxxx en het geluid is ook niet om over na huis te schrijven. Beter is een goede sampler met sequencer. MPCtje ideaal!

Toch grappig dat er bergens mensen zijn de de Rm1x en/of Rs7000 live toepassen.

Eneuh....slechte gebruikers interface? Het alternatief dat je geeft heeft amper een interface. Een enkele knop en een slider of 2 max (op de mpc ja). En slechte sequencer? Ik volg je niet.....de yamaha sequencers zijn veel uitgebreider dan die uit de mpc....wat is er slecht dan?

Hoor ik daar MPC fanboi? :D (Vooral happen...please!)

Objectiviteit mensen!! MPC's zijn net als Rm1x en en Rs7000 en veel andere machines prima live toe te passen.

Wat ik zelf bijvoorbeeld aan de Rs7000 fijn vind zijn de mute en scene memory's. Ik heb zelf enkele livesets met een rm1x gedaan en dat ging echt prima. Je hebt lekker realtime knoppen om aan te draaien en veel variatie aan te brengen en je kunt nieuwe patterns op verschillende manier introduceren (punch in of op elke volle 16 noten zeg maar).

Ik snap persoonlijk de opmerking slechte interface dus niet want alles wat je nodig hebt voor live zit toch echt op het paneel. Je hoeft geen enkel menu in.

En realtime controle van bijvoorbeeld filters mis ik toch wel bij de MPC's.

Maar goed.....het is maar net wat je zoekt.
 
Ok, flink aan het zoeken geweest, en de Yamaha SU700 lijkt aardig aan mijn wensen te voldoen.. Met een 8x output expansion, SCSI expansion moet het lukken denkik! Alleen jammer dattie alleen Apple AIFF leest, maargoed, daar valt wel omheen te werken...

Iemand ervaring in deze situaties met deze bak?

HB: Thanks voor de tips dude! Zag eindelijk je mail in mn junk-folder.. We gaan zeker een keer bieren!! :D
 
Origineel geplaatst door Ethereal
Iemand ervaring in deze situaties met deze bak?

HB: Thanks voor de tips dude! Zag eindelijk je mail in mn junk-folder.. We gaan zeker een keer bieren!! :D

Ervaring? ja, alex heeft em...

misschien binnenkort een paar tracks mixen bij jou? daarna een biertje doen? ;)
 
Acidfever. Je mag idd zeggen dat ik mpc minded ben maar dat komt omdat ik de sequencer altijd retestrak heb gevonden en dat kan ik niet zeggen van de RM1x. Buiten dat is hij degelijk, super stabiel en de samples klinken uitmuntend maar vooral de interface van MPC..........., heeeerlijk!! Dus tja, we hebben hier een fan. Neemt niet weg dat ik zeker niet anti rm1x ben maar ik zou deze bak persoonlijk nooit live inzetten. Just a matter of taste

:peukie:
 
Ik heb de rm1x al vaak als live sequencer gebruikt, en ik vind 't een prima ding er voor! Heel flexibel, veel hands on control en overzichtelijk. Ik weet niet wat de mpc zoal live kan, maar de rm1x kan ik zeker aanraden.
 
Back
Top