Tip-verzamelpunt Ableton Live

Heb wat zitten proberen met 't triggeren video-clips. Dacht dat ik het eerst ook gewoon in Session-mode had zien werken, maar inmiddels niet meer, en zo is het ook gedocumenteerd.
En als ik vanuit Arrangment-view een video-fragment start dan stopt daar de playback van zodra ik in Session-view een andere (audio)clip start. Nog wat verder uitpluizen...

Had begrepen dat er voor video-triggering vanuit Session een 'fix' mogelijk is (Vizzable oid). Voor wie het al vanuit Session-view werkend heeft gemaakt, wat is de aan te raden manier?
Die Vizzable, of inmiddels iets beters?

Dank!
 
Laatst gewijzigd:
De push 2 blijft een gaaf apparaat hier een leuke drum tutorial en dat in het Nederlands!

 
Ik zag vandaag wat handigs, geen idee of dat al eens is langsgekomen....

Je kan in een clip wanneer de sequencer stil staat easy noten 'uitrekken' met je pijltjes toets terwijl je een akkoord aan slaat.... Hij plaatst dan direct de notes in de clip..

1. Maak een nieuwe clip - niet starten
2. ze de cursor neer op een punt in de clip
3. sla een akkoord aan op je midi-keyboard en houd de toetsen ingedrukt
4. nu kan je met je pijltje-naar rechts de notes uitrekken...
5. vervolgens kan je nu vanaf dit punt weer een ander akkoord aan slaan en weer de notes uitrekken
6. etc.

Handig!

Hier zie je het op 08:50

 
Laatst gewijzigd:
Iemand hier mee bekend of mee gewerkt ?

 
Iemand hier mee bekend of mee gewerkt ?



alleen bekend mee, 12 euri is niks, het is vooral bedoeld voor live performance. ik heb het daarom niet al, is dat misschien een denkfout..
hij mag in het filmpje wel een sterker systeem gebruik, buffer gaat naar 100%, weet niet of dat dan met Push Hacker 2 te maken heeft..
staat wel bekend als een goede M4L implementatie. en gezien het filmpje... lijkt me lekker werken..

dit is geheel iets anders, een M4L device om met de arranger mode te werken en de push 1/2;


om even een andere tip aan te tippen..
 
alleen bekend mee, 12 euri is niks, het is vooral bedoeld voor live performance. ik heb het daarom niet al, is dat misschien een denkfout..
hij mag in het filmpje wel een sterker systeem gebruik, buffer gaat naar 100%, weet niet of dat dan met Push Hacker 2 te maken heeft..
staat wel bekend als een goede M4L implementatie. en gezien het filmpje... lijkt me lekker werken..

dit is geheel iets anders, een M4L device om met de arranger mode te werken en de push 1/2;


om even een andere tip aan te tippen..
Cool is daar ook een filmpje van?
 
Cool is daar ook een filmpje van?

voor zover ik weet niet, ik heb 'm nog niet gebruikt, ik zit nog al vast in een projekt, heb nog wel andere projekten lopen in Live 11 Suite, maar aan een arrangement ben ik nog niet toegekomen, om m dan te gebruiken.

in het tweede plaatje (...), via de link, zie je een overzicht van de funkties op de Push 2.
 
Ableton sneltoets cheat-sheets, te downloaden als pdf:




gevonden via deze:

 
de nieuwe shifter plugin van ableton 11.1 is echt wel een top plugin om te gaan gebruiken met je synths en drums. Het is echt een plugin waarmee je dat statische karakter van je sounds tot leven kunt brengen. Echt veel bruikbaarder dan die oude frequency shifter plugin in de vorige versie.

1 van de tutorials online heeft hele mooie voorbeelden hoe je dit toe kunt passen. Die vind je hieronder
 
Vanavond eens uitgebreid gespeeld met die nieuwe shifter plugin in ableton 11.1. Dat gaat een van mijn meest gebruikte plugins worden vermoed ik. Wat kun je daar veel mee en zeker met subtiele settings kun je nu op praktisch elke synth de meest gave pitch variaties doen op de sound. Ook leuk om deze te koppelen aan step sequencers. Het opent een vat aan nieuwe creatieve toepassingen omdat je dit nu kan doen op het totale synth signaal ipv alleen op de oscillators zelf En deze in een chain kunt opnemen nu en dan vervolgens weer doorlussen in de chain naar saturators en de nieuwe align delay plugin (Ook een aanrader!).

ik ben overigens erg blij met die gratis 11.1 upgrade . Alleen dat opstarten al waarbij je vst folders niet meer gescanned worden maar dat dit asynchroon gebeurd is al een enorme verbetering. Eerste keer moest die bij mij 334 plugins scannen, maar daar merk je helemaal niets meer van nu. Superhandig!
 
Ja toffe update weer! De nieuwe views van de clips zijn ook fijn. Veel meer ruimte en overzicht. Ik zag gisterenavond ook de optie om midi notes in cents te tunen. Misschien bestond dat al maar kende ik nog niet. Tof voor slides per note of microtonal stuff.
 
Ja toffe update weer! De nieuwe views van de clips zijn ook fijn. Veel meer ruimte en overzicht. Ik zag gisterenavond ook de optie om midi notes in cents te tunen. Misschien bestond dat al maar kende ik nog niet. Tof voor slides per note of microtonal stuff.
ja die nieuwe clip view is echt vele malen beter met die tabs aan de linkerkant, je krijgt er zoveel ruimte bij op deze manier, echt top.

wat ik ook een gave nieuwe plugin vind is die nieuwe midi shaper. Dat heb je normaal op veel synths ook wel zitten dat je een modulation kan aanmaken op basis van je key aanslag, maar dat je dit nu helemaal naar eigen idee kunt instellen en overal aan kunt koppelen in ableton is super handig. Ik had het gisteren aangestuurd via een arpeggiator die de midi shaper aanstuurde en die midi shaper had ik gekoppeld aan een saturation / distortion effect waarin parameters via envelopes in de midi shaper aangepast werden in realtime, die ik gekoppeld had aan de outout van een jupiter 8 vst. Dus elke akkoord die ik aansloeg genereerde allerlei sound design tricks op die jupiter 8 die er normaal niet opzitten en was gekoppeld aan mijn midi aanslag. Gave mogelijkheden die je daardoor krijgt.

Dat betekent dus dat die midi shaper kwa sound design ineens onderdeel wordt van je complete instrument chain (waar ik veel gebruik van maak). Handig!
 
Ja het wordt echt steeds meer een soort software modular zo he. Ik heb Standard dus voorheen al die modulatie effect niet. Met die LFO, envelope follower en shaper zit er nu veel meer leven in.
 
Hier een overzicht van Ableton live 11.1 :

 
Ja het wordt echt steeds meer een soort software modular zo he. Ik heb Standard dus voorheen al die modulatie effect niet. Met die LFO, envelope follower en shaper zit er nu veel meer leven in.
ja exact!

als je eenmaal een instrument chain hebt gemaakt kun je die makkelijk saven als een eigen chain en dan kun je die altijd zo weer inladen.
Zeker nu we ook zo'n uitgebreide midi shaper erbij hebben maakt dat eigenlijk alle controle mogelijkheden die je al had helemaal af kwa chain.

In deze demo die ik eerder had gemaakt voor de arturia collection thread zie je zo'n chain waarin ik de moog mini van arturia in een chain koppel aan allerlei effecten en een lfo tool regelt de automation van dat. Als je dan eenmaal zo'n chain gemaakt heb en je maakt er een group van dan kun je die saven en is het eigenlijk gewoon een uitgebreide instrument geworden. Super handig en erg laagdrempelig om te maken!

 
Welke Ableton Live-gebruiker weet dit? Als ik een project op mijn laptop open, vindt Ableton niet direct alle bestanden.

Dit is wat ik doe:

1. Ik heb een live-set gemaakt in Ableton, op mijn desktop pc.
2. Dat project sla ik met alle audiobestanden op in een vaste map.
3. Die map kopieer ik naar een externe harde schijf.

4. Als ik het Project op mijn laptop open in Ableton, vindt het programma verschillende bestanden niet.
5. Via Missing Files los ik dat wel op, maar dat is best omslachtig.

Waarom vindt Ableton ze niet meteen? En kan ik daar wat aan doen?

In FL Studio kan ik een project opslaan als Zip-file met alle bestanden erin. Misschien bestaat zoiets ook voor Ableton?

Misschien is het een makkelijke vraag, maar ik gebruik Ableton alleen voor optredens en het is nog vaak zoeken 🤨
 
Welke Ableton Live-gebruiker weet dit? Als ik een project op mijn laptop open, vindt Ableton niet direct alle bestanden.

Dit is wat ik doe:

1. Ik heb een live-set gemaakt in Ableton, op mijn desktop pc.
2. Dat project sla ik met alle audiobestanden op in een vaste map.
3. Die map kopieer ik naar een externe harde schijf.

4. Als ik het Project op mijn laptop open in Ableton, vindt het programma verschillende bestanden niet.
5. Via Missing Files los ik dat wel op, maar dat is best omslachtig.

Waarom vindt Ableton ze niet meteen? En kan ik daar wat aan doen?

In FL Studio kan ik een project opslaan als Zip-file met alle bestanden erin. Misschien bestaat zoiets ook voor Ableton?

Misschien is het een makkelijke vraag, maar ik gebruik Ableton alleen voor optredens en het is nog vaak zoeken 🤨

heet het in Ableton niet consolidate, heb ff ableton live niet voor mijn neus, maar dan worden alle gebruikte samples, zelfs M4L devices???, in 1 directory gegooid.
 
Back
Top