Tip-verzamelpunt Ableton Live

Klinkt lekker dat stutter effect op de hihats moet ik zeggen, mooi hoor!
ja, superhandige plugin,

in principe kun je ook alles wel doen in ableton live zelf met wat plugins en een hoop knip en plakwerk in het arrangement view en automation envelopes, maar met deze plugin programmeer je je effecten in een paar seconden en kun je met wat noot informatie of via auto mode (dan heb je geen noot informatie nodig) dit perfect op alle punten in je mix toepassen.

En dat voor 12 effecten die je afzonderlijk of in chains in elke volgorde kunt activeren per preset.
Dingen als tapestops, pitch variaties (zelf in de reverb zelf) of dingen als comb filter, LFO filters, Chorus, phaser, en ga zo maar door. Alles kan op die manier.

Als je dat allemaal moet doen in je arrangement window ben je wel even een tijd bezig.

Helaas zijn de demo's online van die plugin nogal slecht, je moet er zelf wel mee aan de gang om het naar je hand te zetten, maar goed, dat is erg eenvoudig en zelf vind ik die audio effect rack parallelle oplossing een hele fijne om te gebruiken in projecten zoals ik in die demo hierboven liet zien.
 
Ik werd getriggerd door jouw dry wet verhaal @quifster .
Soms wil je een dry wet op een track als een soort send. Bv bij echo en reverb wil je wanneer je van wet naar dry gaat dat de wet tail nog door gaat. Dat kan je oplossen met een rack door twee chains en alleen op de dry chain een chain fade en op de wet chain een Utility voor het echo/reverb device met macro op Gain.

Voorbeeldje met delay bijgevoegd.
 
dit is echt een leuke tips en trick video met veel voorbeelden!

 
nav de discussie over vocals in een andere thread, heb ik gekeken of ik een youtube video waarin uitgelegd wordt hoe je met formant filters kunt omgaan, kwam ik deze formant filter racks tegen met leuke demo's in de video. Hier wordt het niet over vocals gebruikt maar over synth sounds, maar het geeft mooi aan hoe je comb en formant filters kunt gebruiken.

Het mooie is dat alle effect racks die in de video gebruikt worden, gratis te downloaden zijn via de link in de description van de youtube video. Dat is wel een aanrader, dat zijn leuke experimenteer racks voor je eigen sounds.

 
gisteren bezig geweest met de spectral blur effecten in ableton. Dit is een geweldige plugin om audio frequentie ranges te blurren in realtime om zo de 1 na de andere soundscape te creeeren.

Probeer het zelf maar eens, via onderstaand rack kun je dit doen:
- kies bouncy notes en stel hem zo in als onderstaand screenshot (dit zorgt voor random noten die in een gecontroleerde A mineur pattern pigments aansturen)
- laad pigments hierachter en kies de preset: Ambient Bi-timbral
- zet het Spectral Blur effect erachter en kies de frequentie range om te blurren zoals in het screenshot.
- Zet Residue op 30 procent (dus je laat 30 procent door van alles wat buiten het frequentie gebied valt en dus niet geblurd is kwa audio)

Sla nu een akkoord serie aan zoals bijvoorbeeld: Am - G - F en luister naar wat voor magie er nu kwa klankpallet naar voren komt.

Die spectral blur werkt ook perfect op vocals, dat zijn instant vocal soundscapes op die manier.

Ik vind het een indrukwekkende plugin met veel creatieve mogelijkheden.
abletonBouncy.JPG
 
vandaag iets ontdekt dat zo basic is, dat vermoedelijk iedereen dit weet hier, maar ik wist het niet.

Als je midi noten wilt intekenen in een midi grid in ableton dan kan dat gewoon via dubbelklik met je muis. Nu doe ik steeds letter B (draw mode) dan de noot tekenen en dan de B weer indrukken om draw mode uit te zetten.

Echt megadom dat ik dat niet eerder ontdekt heb. Mocht je het ook niet weten, dan is dit denk ik een super tip :D
 
Je hebt ze nog van die mensen, die nu pas eens aan Ableton Live willen gaan beginnen te snuffelen... 8o)

Voordat ik 'instap' vroeg ik me af of je er binnen 1 Scene aan vastzit dat alle Clips dezelfde afspeellengte moeten zijn?
- Of kun je ook bijv eentje van 16 maten hebben, zodat kortere Clips van zeg 4 maten in die periode dan 4 keer afgespeeld worden?
- En kun je 'op de achtergrond' 1 heel lang stuk (geluid en/of beeld) triggeren, terwijl je op de 'voorgrond' allerlei andere Scene en/of Clip-bewegingen doet?

En uiteraard ook de vraag of het in deze thread hier OK is om wat vragen (zoals die voorafgaande) te stellen, of dit puur bedoeld als tip-verzamelpunt?

Dank! :halleluja
 
Je hebt ze nog van die mensen, die nu pas eens aan Ableton Live willen gaan beginnen te snuffelen... 8o)

Voordat ik 'instap' vroeg ik me af of je er binnen 1 Scene aan vastzit dat alle Clips dezelfde afspeellengte moeten zijn?
- Of kun je ook bijv eentje van 16 maten hebben, zodat kortere Clips van zeg 4 maten in die periode dan 4 keer afgespeeld worden?
- En kun je 'op de achtergrond' 1 heel lang stuk (geluid en/of beeld) triggeren, terwijl je op de 'voorgrond' allerlei andere Scene en/of Clip-bewegingen doet?

En uiteraard ook de vraag of het in deze thread hier OK is om wat vragen (zoals die voorafgaande) te stellen, of dit puur bedoeld als tip-verzamelpunt?

Dank! :halleluja
vraag 1: je bent volledig vrij in een scene om clips van verschillende lengte te activeren, zelfs clips met polyritmes en polymeters zijn mogelijk. Dat is helemaal hoe je dit zelf instelt.
vraag 2: ja dat kan ook, dat kan in loop mode en je kunt per clip het aantal repeats instellen of dit oneindig zetten, dan maakt lopen die 4 measures net zolang als je maar wil terwijl er langere clips draaien.
vraag 3: ja dat kan ook, je kunt het arrangement en session (clip mode) combineren als je dat wil, dan heb je bijvoorbeeld je song in arrangement lopen terwijl je daarover heen gewoon in sync clips activeert.

Eigenlijk zijn dit allemaal basic functies, dus op dit vlak hoef je je geen zorgen te maken.
 
Laatst gewijzigd:
Super, dank je voor de snelle & duidelijke info Quifster!

Klinkt goed dat alles, mooi dat Session & Arrangement aparte dingen zijn die samenwerken.

Nou, dan er eens verder induiken. Via het mij bekende Reaper ook al MIDI-controlled 'segment-triggering' gedaan, dat gaat daar ook. Maar me inmiddels wel duidelijk dat Ableton Live hier by design 'the one' voor is.

Groet!
 
Deze YouTuber Reid Stefan heeft ook goeie Ableton live tips :

 
Even een vraagje: kun je in Ableton het volume van alle individuele tracks tegelijk aanpassen? Dus niet de master track maar de faders van alle losse tracks tegelijk. En zo ja, hoe doe je dat? Bedankt alvast.


ja. Selecteer meerdere tracks.. (Cmd op Mac) en beweeg 1 fader.. ze bewegen nu allemaal tegelijk
 
Even een vraagje: kun je in Ableton het volume van alle individuele tracks tegelijk aanpassen? Dus niet de master track maar de faders van alle losse tracks tegelijk. En zo ja, hoe doe je dat? Bedankt alvast.
beter is het om gewoon een nieuwe audio track aan te maken en die noem je dan bijvoorbeeld; Bus: All channels
dan route je elke fader naar die bus in plaats van naar master en dan heb je een audio bus channel aangemaakt waarmee je alle channels in 1 keer zachter of harder kunt zetten, zelf doe ik dat voor bijvoorbeeld drums, bass channels, vocals en overige sounds.

een alternatief is om bijvoorbeeld te gaan werken met groups in je project, dan groepeer je de tracks en die kun je ook dichtklappen terwijl alle tracks dan via 1 group fader bedient worden. super handig als je met veel channels werkt. Dat doe je door op een channel rechtermuis te klikken en dan kies je group (die kun je ook een naam geven) en daar sleep je dan alle tracks in die je wilt groeperen. Dit gebruik ik zelf ook veel.

In onderstaand voorbeeld zie je hoe ik die group channels gebruik in 1 van mijn onderstaande projecten:
 
Ik heb deze plugin nog niet geprobeerd, maar het filmpje heeft me behoorlijk overtuigd, dus dacht deel hem even:

Duck Buddy

 
Ik heb deze plugin nog niet geprobeerd, maar het filmpje heeft me behoorlijk overtuigd, dus dacht deel hem even:

Duck Buddy


ik volg slynk al een tijdje, want hij heeft altijd waanzinnige tips en tricks in zijn videos. Deze had ik inderdaad ook gezien en ik wist dat echt niet dat sidechaining zo werkte in ableton met die volledige vertraging.

Aan de andere kant ben ik het niet met hem eens wat betreft de titel van zijn video, de lfotool plugin (die sidechain plugin) die werkt exact hetzelfde als zijn eigen duckbuddy tool, dus ik snap zijn video met de uitleg van ableton stock plugins, maar die commerciele sidechaining plugins zoals lfotool doen het gewoon precies zo als zijn oplossing.
 
ik volg slynk al een tijdje, want hij heeft altijd waanzinnige tips en tricks in zijn videos.
Jazeker, Slynk is perfect als je wat dieper Ableton in wilt duiken, deze twee over hoe je septuplet en quintuplet swing in je drumtrack maakt waren voor mij echt prima videos, lekker als je 'ns wat anders wilt dan four on the floor;




 
ik volg slynk al een tijdje, want hij heeft altijd waanzinnige tips en tricks in zijn videos. Deze had ik inderdaad ook gezien en ik wist dat echt niet dat sidechaining zo werkte in ableton met die volledige vertraging.

Aan de andere kant ben ik het niet met hem eens wat betreft de titel van zijn video, de lfotool plugin (die sidechain plugin) die werkt exact hetzelfde als zijn eigen duckbuddy tool, dus ik snap zijn video met de uitleg van ableton stock plugins, maar die commerciele sidechaining plugins zoals lfotool doen het gewoon precies zo als zijn oplossing.
Grootste verschil met LFO tool is volgens mij dat hij bij het kopieren van de plugin naar andere tracks alle routings meeneemt. Bij LFO tool moet je alles telkens opnieuw instellen als je het kopieert naar een andere track. Verder ken ik LFO tool niet goed genoeg om te bepalen of er nog meer verschillen zijn, volgens mij is de velocity knop ook niet aanwezig bij LFO tool?
 
Back
Top