Tip-verzamelpunt Ableton Live

ik gebruik ableton nu al jaren, maar pas 2 weken geleden kwam ik erachter dat je noten gewoon vrij in kunt tekenen kwa lengte en velocity. Ik dacht altijd dat je moest dubbelklikken in het grid om een noot te plaatsen en dat je dan de noot handmatig naar de juiste lengte moest slepen, maar dat kan dus in 1 keer als volgt:

- open de midi clip
- dubbel klik in de clip waar je de noot wil hebben, maar in dit geval hou je bij de 2e !!! klik de linker muistoets ingedrukt.
- nu kun je met het links rechts draggen bepalen hoe kort / lang de noot is
- met het omhoog en omlaag draggen tijdens dit tekenen kun je de velocity bepalen.

superhandig!
 
Nice, @quifster!


Ik dacht altijd dat je moest dubbelklikken in het grid om een noot te plaatsen

Met "b" kan je wisselen tussen de normale cursor voor het dubbelklikken, en een potloodje voor enkelklikken. Misschien nog handig voor je.


met het omhoog en omlaag draggen tijdens dit tekenen kun je de velocity bepalen.

Even geprobeerd, met control/command kan je dit ook achteraf doen, bij nootjes die er al staan.
 
Nice, @quifster!




Met "b" kan je wisselen tussen de normale cursor voor het dubbelklikken, en een potloodje voor enkelklikken. Misschien nog handig voor je.




Even geprobeerd, met control/command kan je dit ook achteraf doen, bij nootjes die er al staan.
de B optie kende ik en gebruikte ik inderdaad veel, die control wist ik niet :)
 
B is - na de spatiebalk - hier veruit de meestgebruikte sneltoets. en a om te switchen naar automation view. tab gebruik ik dan weer haast nooit. blijf toch een session-muzikant :P
 
dit is een heel handig overzicht om even te printen of bij je te hebben als je in ableton werkt.

ableton_shortcuts.jpg
 
vraagje:
is er iemand hier die de plugin: Stepic van Devicemeister gebruikt?

Ik kwam deze tegen en wat deze plugin extra heeft is dat die automation in je externe synths kan aansturen voor meerdere parameters tegelijk. Dus in feite een soort van korg wavestate lanes die je dan toevoegt aan welke synth dan ook.

Dus die wil ik zeker gaan aanschaffen, maar ik snap het verschil niet helemaal tussen de verschillende versies. Ze hebben een Ableton only versie en een VST versie (die iets duurder is), maar wat is het verschil dan, is die ableton only een niet VST device? of heb je die ableton only device juist nodig om parameter mapping te doen in ableton en kan die vst versie dat niet?

Wie weet dit?

ik wil dus met name deze plugin gaan gebruiken voor automation (zie 06:15 in deze video)
 
Ableton only zal vast een maxforlive device zijn, wat ik persoonlijk vaak aangenamer vindt dan vast qua visualisatie. Dat wilt wel zeggen dat je Max moet hebben, oftewel los of als deel vande Ableton Suite
 
Wat ook wel leuk is om de Pigments sequencer te gebruiken om andere instrumenten mee aan te sturen. Je moet dan wel Pigments bij MIDI From instellen op een tweede MIDI track.
klopt, dat is een goede tip, ik gebruik dat ook vaak op die manier.
 
Ableton only is m4l device. Zo te zien zijn vst en m4l even duur. En ze hebben een bundle die 10 EUR meer kost.
ik heb de bundel aangeschaft om het verschil te kunnen zien, er is wel degelijk een verschil in gebruik. Hieronder de verschillen:

Stepic M4L device (ableton only):
dit is een M4L device waarbij de editor via een VST3 component loopt. Je moet hier handmatig eenmalig je buffersize in samples instellen want deze heeft geen automatische latency compensation. Dit is niet moeilijk overigens, want je kunt gewoon het aantal samples intypen dat je bij je audio kaart instellingen ziet staan in ableton. Dat hoeft dus maar 1 keer.
Groot voordeel van dit M4L device is het controle panel in je device lane (zie screenshot links onderin), dit is alleen voor het M4L device, de VST versie heeft deze niet.

Stepic VST device:
deze werkt op alle DAW's die vst3 ondersteunen, dus dat is wel megahandig als je ook in andere daws werkt (zoals ik in cubase). Latency compensation is hier wel automatisch, hoef je niet apart in te stellen. Voor de rest ziet die exact hetzelfde eruit als de M4L device en de werking is hetzelfde op het snelle pattern selectie paneel na dus in je device lane.

Stepic werking:
Als je into pattern sequencers bent dan is dit wel de beste pattern sequencer die ik tot nu toe ben tegen gekomen. Wat hier allemaal in kan is bizar. hieronder een aantal features:
- Je hebt 16 patterns die je kunt maken
- je kunt patterns chainen
- je kunt patterns chainen tot een complete song (dus bijvoorbeeld pattern 1 4 keer, pattern 2 10 keer, etc.)
- je kunt polyritmes instellen (dus afwijkende lengtes voor praktisch alles)
- je kunt pitch patterns maken
- je kunt octave patterns maken
- je kunt velocity patterns maken
- je kunt duration patterns maken
- je kunt swing patterns maken
- je kunt divider patterns maken
- je kunt note repeat patterns maken
- je kunt meerdere automation patterns maken tegelijk die je kunt routen naar hardware synths CC's of naar parameters in je VST's (gaat echt heel ver)
- je kunt je automation settings als device opslaan, dus als je een hardware synth hebt kun je die toevoegen zodat je niet steeds de CC's hoeft uit te zoeken
- elke step !!! in elke pattern lane kan gerandomised worden
- je kunt zoveel stepic devices als je maar wilt gebruiken tegelijk
- en ga zo maar door, het is echt ongelooflijk en de gui interface is heel overzichtelijk.

Ik had vandaag even een berlin school achtige track gemaakt met 5 korg modwaves / natives en verschillende stepic sequencers met veel automation routings. Met name de polyritmes hierin en de randomisation (zelfs randomize op wel of niet afspelen van een step kun je instellen) maakt het dat de patterns continu uniek klinken.


ModwaveStepic.JPG
 
Klein vraagje over de Push 1 controller:

voeding via USB, en bij gebruik van die 6V 1A adapter wat meer licht uit de pads.
Even benieuwd of het ook gevolgen heeft voor het tekst-display, of blijft dat dan gelijk qua helderheid?

(wellicht wordt het zelfs wat minder goed leesbaar als die LED-pads extra gaan stralen 8o) )

Dank!
 
Klein vraagje over de Push 1 controller:

voeding via USB, en bij gebruik van die 6V 1A adapter wat meer licht uit de pads.
Even benieuwd of het ook gevolgen heeft voor het tekst-display, of blijft dat dan gelijk qua helderheid?

(wellicht wordt het zelfs wat minder goed leesbaar als die LED-pads extra gaan stralen 8o) )

Dank!
ik heb een push 1 en 2 hier, je kunt de led pad intensity instellen in het menu van de push en het is inderdaad zo dat het text display feller is als je er een adapter aankoppelt
 
ik heb een push 1 en 2 hier, je kunt de led pad intensity instellen in het menu van de push en het is inderdaad zo dat het text display feller is als je er een adapter aankoppelt

Dank je voor de info! :okdan: Goed te horen, dan heeft het nut een adapter bij te kopen.

Ik zag wel een YT-filmpje over aparte instellingen voor de Push 2 (LED & display brightness),
maar klopt het dat de Push 1 geen van deze beide instellingen heeft?

Dank & groet!
 
Dank je voor de info! :okdan: Goed te horen, dan heeft het nut een adapter bij te kopen.

Ik zag wel een YT-filmpje over aparte instellingen voor de Push 2 (LED & display brightness),
maar klopt het dat de Push 1 geen van deze beide instellingen heeft?

Dank & groet!
op de push 2 is dat inderdaad instelbaar op de push 2 zelf (via de settings knop), op de push 1 kan dat niet, daar moet je even zelf de kleuren aanpassen in een script, waarin je dan de shade optie gebruikt.
bijvoorbeeld: RecordButton = Rgb.RED.shade(2)

die informatie hoe je dat moet doen kun je hier vinden:
Ableton Live Tutorial: Create Your Own Colour Scheme for Ableton Push

Ik had zelf ook de kleuren voor mijn push 1 aangepast naar een wat prettiger kleur schema (zie de video op ongeveer 05:27 hieronder waarin ik een push 1 gebruikte), maar voor de push 2 doe ik dat niet meer, die gebruik ik nu standaard.
 
Back
Top