Tip-verzamelpunt Ableton Live

Welke Ableton Live-gebruiker weet dit? Als ik een project op mijn laptop open, vindt Ableton niet direct alle bestanden.

Dit is wat ik doe:

1. Ik heb een live-set gemaakt in Ableton, op mijn desktop pc.
2. Dat project sla ik met alle audiobestanden op in een vaste map.
3. Die map kopieer ik naar een externe harde schijf.

4. Als ik het Project op mijn laptop open in Ableton, vindt het programma verschillende bestanden niet.
5. Via Missing Files los ik dat wel op, maar dat is best omslachtig.

Waarom vindt Ableton ze niet meteen? En kan ik daar wat aan doen?

In FL Studio kan ik een project opslaan als Zip-file met alle bestanden erin. Misschien bestaat zoiets ook voor Ableton?

Misschien is het een makkelijke vraag, maar ik gebruik Ableton alleen voor optredens en het is nog vaak zoeken 🤨
het is inderdaad een makkelijke vraag voor de ableton gebruikers vermoed ik.

dat komt omdat standaard ableton je samples referenced op je verschillende harddisks in een ALS file. Wat je moet doen is deze dan in jouw situatie onderdeel maken van je project. Dat is gelukkig doodsimpel, doe dit als volgt:

- maak een directory aan waarin je je songs opslaat (bijvoorbeeld Songs
- open je bestaande song en save deze in de songs directory met save As
- er wordt nu een nieuwe project folder aangemaakt met de naam van je song in die songs directory)
- nu is het belangrijk dat je alle references onderdeel van je project maakt (dus alle samples die je overal op je schijf vandaan haalt, dat doe je door te gaan naar: File - Collect All and Save (laat in ieder geval de bovenste drie opties aan in dat scherm)
- nu worden alle samples die je gebruikt op je schijf opgezocht en wordt er in je song project folder een sample folder aangemaakt waarin al die samples gekopieerd worden, ook worden alle references in je ALS file aangepast. Dus als je die folder naar iemand zou sturen dan zou die exact jouw project kunnen afspelen ondanks dat hij alle sample libraries op jouw schijf niet heeft. Dat werkt dus ook handig tussen verschillende pc's
- het enige dat je nu nog hoeft te doen is in de songs folder je song project aan te klikken en die volledig over te zetten op je pc.

Dat is alles eigenlijk.
Sowieso een handige methode om je songs compleet te backuppen
 
het is inderdaad een makkelijke vraag voor de ableton gebruikers vermoed ik.

dat komt omdat standaard ableton je samples referenced op je verschillende harddisks in een ALS file. Wat je moet doen is deze dan in jouw situatie onderdeel maken van je project. Dat is gelukkig doodsimpel, doe dit als volgt:

- maak een directory aan waarin je je songs opslaat (bijvoorbeeld Songs
- open je bestaande song en save deze in de songs directory met save As
- er wordt nu een nieuwe project folder aangemaakt met de naam van je song in die songs directory)
- nu is het belangrijk dat je alle references onderdeel van je project maakt (dus alle samples die je overal op je schijf vandaan haalt, dat doe je door te gaan naar: File - Collect All and Save (laat in ieder geval de bovenste drie opties aan in dat scherm)
- nu worden alle samples die je gebruikt op je schijf opgezocht en wordt er in je song project folder een sample folder aangemaakt waarin al die samples gekopieerd worden, ook worden alle references in je ALS file aangepast. Dus als je die folder naar iemand zou sturen dan zou die exact jouw project kunnen afspelen ondanks dat hij alle sample libraries op jouw schijf niet heeft. Dat werkt dus ook handig tussen verschillende pc's
- het enige dat je nu nog hoeft te doen is in de songs folder je song project aan te klikken en die volledig over te zetten op je pc.

Dat is alles eigenlijk.
Sowieso een handige methode om je songs compleet te backuppen
Toen ik de vraag van @bombario zag voorbij komen dacht ik gelijk aan deze functie “Collect All and Save”.

Deze functie gebruik ik meestal als ik me projecten ga opslaan om later niet voor verassingen komt te staan!

Ik heb verder nog hele goeie site met Ableton live tips en trucs :
Patches zone
 
Toen ik de vraag van @bombario zag voorbij komen dacht ik gelijk aan deze functie “Collect All and Save”.
Ik heb het gisteren meteen getest. Ik heb mijn Push en midi-controller van zolder naar de keukentafel gesleept en het project ingeladen in Ableton op mijn laptop. Hij moest nog steeds even zoeken (samples met dezelfde naam?) maar dat ging snel. Daarna werkte het perfect en heb ik meteen een set van een uur opgenomen. De kinderen keken me wel raar aan, toen ik me even liet meeslepen 😁
 
Ik heb het gisteren meteen getest. Ik heb mijn Push en midi-controller van zolder naar de keukentafel gesleept en het project ingeladen in Ableton op mijn laptop. Hij moest nog steeds even zoeken (samples met dezelfde naam?) maar dat ging snel. Daarna werkte het perfect en heb ik meteen een set van een uur opgenomen. De kinderen keken me wel raar aan, toen ik me even liet meeslepen 😁
herkenbaar, als je eenmaal de push controller en je midi controllers een beetje zonder na te denken kan bedienen dan gaat er een wereld voor je open kwa live performance mogelijkheden. Hoe vaker je oefent hoe handiger je er in wordt en voor je het weet zit je live: arpeggiators, chord patterns, drums via de sequencer, automation effects en ga zo maar door toe te voegen tijdens je live performance.

Ik had van de week zelf ook nog meer dan twee uur gejammed met wat drum loops, Battery en vier tb 303's (uit de roland cloud). De push controller geeft je dan zoveel performance mogelijkheden, die uren vliegen voorbij!

Nog een tip, als je extra midi controllers toevoegt naast je push dan is het handig om die vooraf eenmalig te configureren kwa mapping op je ableton device, kies daarna op dat device: save as default configuration en vanaf dat moment als je ooit nog dat device laadt dan staan al je midi mappings voor die extra controllers direct goed.
 
De push controller geeft je dan zoveel performance mogelijkheden, die uren vliegen voorbij!
Ik kan nog bijna niks met de Push, haha. Gebruik hem alleen om live clips te triggeren. Dat kost me al moeite genoeg. Maar maximale ruimte voor verbetering, noemen ze dat toch? 😁

Nog een tip, als je extra midi controllers toevoegt naast je push dan is het handig om die vooraf eenmalig te configureren kwa mapping op je ableton device.
Die sla ik ook op, top.

Het idee is nu om de live-set nog een keer te filmen en een presskit te maken. De komende maanden zijn hier verschillende kleine festivals en daar probeer ik tussen te komen. Al is het maar voor reiskostenvergoeding en een paar consumptiebonnen. Zoon van 10 wil dolgraag naar een festival en dan gaan we samen. Dan mag hij de spullen slepen 😉
 
Misschien heb je hier wat aan deze tutorials :





 
ableton gates third party plugins op -110dB RMS, wat -schijnbaar- effektief betekent dat er géen 32float berekeningen worden uitgevoerd; zie deze thread op het ableton forum;
is het van groot belang? dynamic range is niet het enige wat fijn is aan 32float.. maar ook rounding errors etc. een betere berekening, simpelweg, een meer precieze.
de precisie is van belang bij compressie, veel summing, effekten etc. hoe dit in real life vertaald blijft gissen, denk ik:

ze de thread met gating bewezen, door ableton bevestigd, een workaround (die tijd kost...);



dit doet ableton/live níet voor de eigen devices (weet niet of ze daar ook b.v. M4L devices van third parties bedoelen...).

ach, dit kan éen van de dingen zijn... maar wellicht interessant, ook om meer te leren hoe live under the hood werkt (ik moet niet te veel @bombario luisteren, ga allemaal engelse termen gebruiken, flauwe, leuke/goeie podcasts, ligt in werkelikheid anders, te veel op andere engelse fora...), en wat 32float werkelik betekent.

de dynamic range (geen installatie in je huis die het aankan, en ander spul?) is vooral belangrijk wanneer je signalen gaat bewerken, dat de noise floor laag blijft, en de precisie zoals al gezegd, en minder last van clipping in je projekten, vanzelfsprekend.. een lagere noise floor betekent dat meer bits signifikant worden (dit is niet de korrekte terminologie ik weet het), dat de bewerkingen het grootste aantal bits betreffen, met een noise floor van -110 dB, zakt het naar 20 bits, waarschijnlik. dus minder bits die bewerkt worden en de rest wordt zinloos meegetrokken, als artefakten.
 
ik denk dat dit voor sommigen ook wel een handige tutorial is, ik heb een tutorial gemaakt voor het gebruik van een hardware synth (in dit geval de korg wavestate) en hoe je die kunt gebruiken in ableton en hoe je daar latency compensation op doet, hoe je de connecties instelt, hoe je live vst FX over je hardware synth heen gooit, etc.

In deze tutorial laat ik bewust niet zien hoe je dat voor een gedeelte met external devices kan doen, maar ik laat het juist zien hoe het handmatige proces is van latency bepaling en wat je kunt doen om je audio in sync te krijgen handmatig met de rest van je project. Dit is een goede basis-kennis voor hoe hardware en software te combineren zijn en welke valkuilen je tegenaan loopt, en als je dit eenmaal snapt dan is het aanmaken van een external device met de automatische latency compensation die je dan eenmalig invult heel gemakkelijk aangezien je de achterliggende theorie hiervan al weet.

Zeker als je nog weinig ervaring hebt met ableton projecten gecombineerd met hardware, dan kun je best veel informatie uit deze tutorial halen.

Dit zijn de onderwerpen en de tijd-markeringen van de onderwerpen:
00:00 Introduction
00:30 Connection Instructions
01:00 How to setup the connection in Ableton
01:50 Setup the Midi track and the audio track
03:45 Using the Korg Wavestate Editor
04:58 Recording your first part
05:50 Midi automation (for instance automate the Cutoff on the wavestate)
07:35 Record the real part for the project
09:33 Create a audio file from the wavestate input
09:59 Latency Compensation (how to solve this)
11:53 Use VST Effects on the Wavestate sounds that you recorded
15:08 How to use realtime VST effects on the wavestate while playing live
16:58 Outro

Hier is de tutorial:
 
Heb even het volgende probleem.
Ik heb een oude track (Orpheus Garden), waarvan ik het Ableton-bestand (als-file) niet meer heb.
Dat vind ik wel enorm jammer.
Daarom wil ik deze track (in wav-formaat) gaan opdelen en de losse samples (oa bas, drums, pads, leads etc) in Session-view gaan plaatsen.
Weet echter alleen dat je (via Warp-functie) 'slice to new midi track' kunt doen.
Ook werk ik niet vaak in Session-view (meer in Arrangement-view).
Hoe kan ik deze track gaan opdelen en de losse (audio) samples in Session-view gaan plaatsen enz?
 
Laatst gewijzigd:
da's een lastige omdat je alleen geïsoleerde geluiden (bijvoorbeeld de momenten dat je alleen de kick hoort en verder niks) goed eruit kunt plukken. Er is een AI die je track kan splitten in losse tracks maar het wordt nooit zo hi-fi als het was. maar wie weet past dat wel heel goed bij deze track.

 
Voor iedereen met Ableton Live 11.1 en Max For Live die verder wilt gaan dan de 'standaard' toonladders: Met de gratis Microtuner kun je los gaan met microtonale toonladders!


 
Voor iedereen met Ableton Live 11.1 en Max For Live die verder wilt gaan dan de 'standaard' toonladders: Met de gratis Microtuner kun je los gaan met microtonale toonladders!




haha! ik had deze al in 2 threads gezet, maar hier vangt ie wellicht het meest... erg bizonder.... en zeker vanwege dat ik mijn oog had op ODDSOUND MTS-ESP Suite... maar nog uitgeprobeerd, laat staan gekocht, is dit een heel mooi alternatief. de ODDSOUND kan wellicht meer, maar voor nu even voldoende.

dank! om het hier te plaatsen!
 
Back
Top