Subsonic mixing

't is geen pretje die subs.. :)

ER zijn natuurlijk mics die daarvoor in aanmerking komen, en er speciaal op gebouwd zijn.. maar even een nieuw lichtje op de discussie werpen.

Frequencie verhoud zich logarythmisch t.o.v. de perceptie.. wat eigenlijk wil zeggen dat er tussen 100Hz en 200Hz een zelfde afstand is als tussen 50Hz en 100Hz. (een octaaf eigenlijk..) Ons gehoor hoort frequencies tot 20Hz (als je nog een perfect gehoor zou hebben.) Basically worden de verschillen tussqen de frequencies heel groot en bijgevolg ook makkelijk vervormbaar (zowel door je gehoor en positie t.o.v de boxen als door de versterkers en afspeelaperatuur). Je moet de test maar is doen met dub bassen ofzo, die heel diep gaan. Maar hoe dieper je gaat hoe minder toonvast je waarneming wordt. Dit zorgt ervoor dat subbasses meestal vals klinken als ze slecht gereproduceerd worden en op 90% van alle hifi systemen is dat ook zo (met al die bass boosts enzo). Dit is ook een van de redenen waarom die eruit gefilterd worden (naast diegene die er al zijn gegeven..).
 
Re: Subsonic mixing

Origineel geplaatst door fuse
Even een uitlichting uit de RNC compressor draad.

Daarin hebben Paul Jenner en Olaf Mol het over subsone freqenties uit de mix wegdraaien. En nu vraag ik me af of het wel nodig is. Je haalt dan wel heel veel vermogen uit de mix en is het makkelijker te mixen maar qua sound word het dan ook minder warm.
[/QB]
Het weglaten van de subsonischen wordt je sound niet echt direct minder warm van. Sterker nog, je houd meer energie-reserve en ruimte over om lekker te kunnen gaan spelen met "warm".
Met subsonisch bedoelen wij echt hele lage frequenties, dus onder de 40 Hz en in ieder geval onder de 20 Hz.
Wat anders wordt het natuurlijk wanneer je de grondtoon van je bassen enzo gaat wegdraaien. De grondtoon van een hele lage basnoot ligt maar ietsie hoger (ik meen 110 Hz en 55 Hz, daaromtrent) en die willen we graag behouden, toch ? It's a thin line my friend ....

[QB]Misschien wel interessant om even op door te bakkeleien.
Want mij theorie is dat als je die lage frequenties eruit haalt en apart compressed (desnoods een paar keer als het moet) je die subsone rotzooi eigenlijk wat meer temt en het zich rustiger houd in de mix dat het ook op goedkope Yoko setjes nog te harden is. Nog steeds met beleid uiteraard.
[/QB]
Hier begrijp ik nix van. Yoko setjes storten per direct inelkaar zodra ze subsoon toegevoerd krijgen. Nee hoor, nix te compressen van subsoon, dat wordt ellende. Alleen compressen de grondnoten van je lage bassen, da's goed ...

[QB]Want als ik bijv Beacoup Fish van Underworld hoor dan zit er een strakke en lage bas in waar je helemaal gek van word.
Oh ja, het hangt natuurlijk wel van het soort muziek af dat wel.
Dan ben ik benieuwd op wat voor systeem jij luistert. Ga er maar rustig van uit dat die Underworld weinig doet onder de pakweg 40 Hz.

Het probleem is dat niet veel mensen weten wat ECHT laag is, laat staan wat subsonisch laag is. De meesten onder ons hebben eenvoudigweg niet de monitoring om dat weer te geven. Wat JIJ laag noemt kan toch wel een aardig aantal Hertzjes hoger liggen dan wat IK laag noem, luisterend op mijn Transmissielijn dat tot 20 Hz goed hoorbaar weergeeft. Zo ontstaan dus spraakverwarringen.

Om verdere spraakverwarring te voorkomen, vertel eens op welke set jij luistert naar dat diepe laag van Underworld ?


Paul.
 
Re: Re: Subsonic mixing

Re: Re: Subsonic mixing

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Het weglaten van de subsonischen wordt je sound niet echt direct minder warm van. Sterker nog, je houd meer energie-reserve en ruimte over om lekker te kunnen gaan spelen met "warm".
Met subsonisch bedoelen wij echt hele lage frequenties, dus onder de 40 Hz en in ieder geval onder de 20 Hz.
Wat anders wordt het natuurlijk wanneer je de grondtoon van je bassen enzo gaat wegdraaien. De grondtoon van een hele lage basnoot ligt maar ietsie hoger (ik meen 110 Hz en 55 Hz, daaromtrent) en die willen we graag behouden, toch ? It's a thin line my friend ....
Nou ja lager dan 20Hz gaat digitaal systeem niet dacht ik maar wel dat je zo rond de 20 - 40/50 Hz gaat zitten. En dat is dan onder C0 qua noten.

En dan bedoel ik de ondertonen van de lage geluiden. Dus die C0 heeft ook nog een 27,5Hz ondertoon die je kan versterken of weg EQ'en.

Hier begrijp ik nix van. Yoko setjes storten per direct inelkaar zodra ze subsoon toegevoerd krijgen. Nee hoor, nix te compressen van subsoon, dat wordt ellende. Alleen compressen de grondnoten van je lage bassen, da's goed ...

Als er een bassboost op zit dan zal die rond de 60 a 80Hz liggen lijkt me omdat daar al het lage geweld plaats vind. Maar die Yoko setjes halen lager dan 40Hz toch niet omdat de speakers kl*te zijn. Misschien dat de versterker over z'n nek gaat maar dat is dan ook de kunst om net zoveel gecompressede subsoon toe te voegen dat die yoko niet over z'n nek gaat en dat kan wel. Daar kunnen we het wel over oneens zijn hoor, geen probleem.

Dan ben ik benieuwd op wat voor systeem jij luistert. Ga er maar rustig van uit dat die Underworld weinig doet onder de pakweg 40 Hz.

Mijn spectrumanalyser zegt van niet.
Maar het is wel zo dat de magische warme compressie hier in het 40-120Hz gebied zit maar het lijkt wel alsof die CD gemastered is voor vinyl. Zowieso een leuke klus om het lekker eens uit te knutselen van hoe en wat.

Het probleem is dat niet veel mensen weten wat ECHT laag is, laat staan wat subsonisch laag is. De meesten onder ons hebben eenvoudigweg niet de monitoring om dat weer te geven. Wat JIJ laag noemt kan toch wel een aardig aantal Hertzjes hoger liggen dan wat IK laag noem, luisterend op mijn Transmissielijn dat tot 20 Hz goed hoorbaar weergeeft. Zo ontstaan dus spraakverwarringen.

Om verdere spraakverwarring te voorkomen, vertel eens op welke set jij luistert naar dat diepe laag van Underworld ?
Paul.
Gewoon op een headset, HD600 van senneheiser die een 20 -14000Hz karakteristiek heeft. Die Absolute 2's trekken dat niet dus moet ik het zo doen.

Maar mijn laag is 43,07843 Hz en lager. :)
 
Re: Re: Re: Subsonic mixing

Re: Re: Re: Subsonic mixing

Origineel geplaatst door fuse
Maar mijn laag is 43,07843 Hz en lager. :)
Ha ! Iedereen weet dat laag pas ECHT begint op 43,07842 Hertz :fuckoff: :)

Maar o.k. goed dat je checkt op een kopfhörer. Dat kan een vertekend beeld geven maar je hoort in ieder geval lager dan met een paar nearfields.

Ondertonen ? Het lijkt hier hear.nl wel *D ! Uiteraard loop je het risico het geluid uit te dunnen als je subsonischen weghaalt, maar voor de meeste instrumenten (leads etc.) kun je dat beter wel doen. De maximaal toegestane portie laagenergie kun je dan vrijhouden voor je kiks en bassen ...


Paul.
 
Re: Re: Re: Re: Subsonic mixing

Re: Re: Re: Re: Subsonic mixing

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Ha ! Iedereen weet dat laag pas ECHT begint op 43,07842 Hertz :fuckoff: :)
Ha, jij rekent zeker in 48 bits floats en ik in 64 bits want het is een afrondingsfoutje van je hoor. 8>

Maar o.k. goed dat je checkt op een kopfhörer. Dat kan een vertekend beeld geven maar je hoort in ieder geval lager dan met een paar nearfields.
Weet ik. :)

Ondertonen ? Het lijkt hier hear.nl wel *D ! Uiteraard loop je het risico het geluid uit te dunnen als je subsonischen weghaalt, maar voor de meeste instrumenten (leads etc.) kun je dat beter wel doen. De maximaal toegestane portie laagenergie kun je dan vrijhouden voor je kiks en bassen ...
Paul.

Als je een lead met een subsoon element hebt dan doe je toch iets fout denk ik dan maar zo. :D Maar inderdaad moet je zowieso opletten wat je allemaal met elkaar mixed. En daar gaat al genoeg tijd zat in zitten.
 
Nou, zelfs met een overigens goede synth kun je best iets subsone rommel hebben, bijvoorbeeld wanneer je de attack op "snelst" hebt staan of een "gate" voor de versterker gebruikt. Dan kan aan het begin van iedere noot een tik of clunk zitten, die misschien niet direct opvalt.

Wat mixen betreft: Als het goed is heb je op ieder kanaal een laagaf filter. Als je met filter aan geen verschil hoort, is dat al reden genoeg om het filter aan te laten staan ...

Ik float momenteel met twee bits trouwens (kom net uit de kroeg). Wat dacht je daarvan ? :)



Paul.
 
met dat proffesorisch gedoe hier kom je niet veel verder denk ik want straks denkt iedereen dat hij avondschool moet gaan volgen in psycho-akoestiek en electronica :D :

als je je track mastered, hoe beoordeel je je amalgaam van klanken en ritmes dan? toch met je oren, met je buik en met je ziel en niet met een oscilloscoop of spectrum analyzer?

( een spectrum analyzer kan een hulpmiddel zijn om even te kijken of men wel in de juiste regionen zit, bvb A/B vergelijkingen met gelijkaardige producties bedoel ik hier dan )

Check je master zowel op laag volume, maar ook op een hoog volume en op mono stand en op een zeer goede koptelefoon. Koop zeer goeie monitoren anders lukt het niet. En check je mix ook op andere systemen. Heb net nog een klein schoonheidsfoutje ontdekt op men Labtec PC boxen van een nieuwe mix ipv op men dure Mackie's, zo zie je maar.

Subsonisch, quadrophonisch of 3D effect geluid, het maakt niet uit en natuurlijk cut je het laag op een aantal instrumenten in delen van je mix(of constant het ganse nummer) om de bass en de kick wat meer plaats te gunnen, maar cut niet teveel hè? Bass is warmte en een koude mix voelt meestal koud aan"Logic".Het hangt ook van het genre en het gevoel van het nummer af.


"THE FINAL JUDGE ARE YOUR EARS" :L



greetz, p. :biertje:
 
Origineel geplaatst door Prophet
met dat proffesorisch gedoe hier kom je niet veel verder denk ik want straks denkt iedereen dat hij avondschool moet gaan volgen in psycho-akoestiek en electronica :D :
Electronica? Eitje. ;) Moet je maar eens een andere thread checken. Die's nog veel erger. :)
Heeft idd. weinig met synths te maken maar het zit wel in de buurt of op het randje.

als je je track mastered, hoe beoordeel je je amalgaam van klanken en ritmes dan? toch met je oren, met je buik en met je ziel en niet met een oscilloscoop of spectrum analyzer?

( een spectrum analyzer kan een hulpmiddel zijn om even te kijken of men wel in de juiste regionen zit, bvb A/B vergelijkingen met gelijkaardige producties bedoel ik hier dan )
Het is ook een hulpmiddel en er blind op vertrouwens zou een grote fout zijn. Maar op 100% je eigen gehoor vertrouwen trouwens ook. Want als je een hele dag zit te masteren ga je op het eind ook dingen horen die er niet zijn.

Check je master zowel op laag volume, maar ook op een hoog volume en op mono stand en op een zeer goede koptelefoon. Koop zeer goeie monitoren anders lukt het niet. En check je mix ook op andere systemen. Heb net nog een klein schoonheidsfoutje ontdekt op men Labtec PC boxen van een nieuwe mix ipv op men dure Mackie's, zo zie je maar.
Dat vind ik wel het minimale wat je zou moeten doen. Hetzij dat goede monitors een duur nadeel hebben.

Subsonisch, quadrophonisch of 3D effect geluid, het maakt niet uit en natuurlijk cut je het laag op een aantal instrumenten in delen van je mix(of constant het ganse nummer) om de bass en de kick wat meer plaats te gunnen, maar cut niet teveel hè? Bass is warmte en een koude mix voelt meestal koud aan"Logic".Het hangt ook van het genre en het gevoel van het nummer af.

"THE FINAL JUDGE ARE YOUR EARS" :L

greetz, p. :biertje:

Met de ideale mix blijft het gewoon een 'Quest for the holy Grail'. Iedereen denkt van het bestaan af te weten maar weet het niet zeker. Gewoon oogkleppen op en gaan!

ps. NI!
 
zou Barry White ook zo'n subsonische microfoon gebruiken?
iedere keer als die man begint te praten gaan mijn broekspijpen trillen :kimono:
 
Origineel geplaatst door fuse


ps. NI!
formally known as the bllablabl NI! :biertje:

zijn hier niet ooit artiekeltjes over geweest? ik kan eens kijken of ik nog wat kan vinden.. (artikeltjes is een leuk beginnetje om die dingetjes te leren :) )
 
Het is ook een hulpmiddel en er blind op vertrouwens zou een grote fout zijn. Maar op 100% je eigen gehoor vertrouwen trouwens ook. Want als je een hele dag zit te masteren ga je op het eind ook dingen horen die er niet zijn.


De bedoeling is dat je afstand neemt van je compositie en gaat luisteren naar de klank in kleur nadat je je oren hebt laten RUSten(bij mij een dag of twee), hou de hoge volumes voor op het laatste (anders is idd je gehoor direct stuk) en neem de tijd voor je mix te doen al duurt het drie of veertien dagen wat maakt het uit, het resultaat telt niet de tijd dat je het kan.
De kunst van het masteren heb ik waarschijnlijk ook nog niet ten volle in men macht want k'leer elke keer bij. Maar zo is dat altijd als je iets wil leren, dat kan je niet forceren in 123.
Een kant en klare preset bestaat er ook niet want dan kon iedereen het op 2 seconden, elk muziekstuk moet gevoelsmatig anders benaderd worden, dan heb ik het dus niet over de compositie maar over de VIBE van het te masteren nummer. Het voordeel dat je hebt wanneer je zelf je eigen tracks masterd, er ook aan de basis soms nog iets kan veranderd worden wanneer èèn en ander blijkt, wat niet meer gaat wanneer er naar en masteringhouse gegaan word.
Wat ook waar is, is dat je desnoods een tweede mastering kan laten doen van de basismix door iemand die ook in hetzelfde genre mastered, met een fris oor, om het resultaat te vergeijken(kan je nog altijd kiezen). Als de basis al goed klinkt is de mastering ook geen probleem. Multiband compressen is altijd noodzakelijk en zonder deze onbegonnen werk.

Met de ideale mix blijft het gewoon een 'Quest for the holy Grail'. Iedereen denkt van het bestaan af te weten maar weet het niet zeker. Gewoon oogkleppen op en gaan!

klopt ja, het is een beetje van beide, van een slechte track kan je geen foorfiller masteren,

een goed track kan men naar de KL*** helpen in de mastering en dat is èèn van de reden dat ik het zelf wil doen/leren "at the full"
help, ik ben een controlefreeeeeaaaak!!!8D




zou Barry White ook zo'n subsonische microfoon gebruiken?


ik denk dat hij èèn van de uitvinders is had ik ergens gelezen:D



greetz, p.
 
Origineel geplaatst door Prophet
Multiband compressen is altijd noodzakelijk en zonder deze onbegonnen werk.

Ok, kans om weer wat te leren. Dat is dus onzin. Een mix heeft nodig wat het nodig heeft en d'r is geen standaard formule. (wat je zelf ook al zegt).
Als je perse mulitbandcompressie nodig hebt moet je eerst maar nog eens de mastermix nakijken of alles klopt en dan pas met multibandcompressie aan de gang. :engel:
 
Je hebt gelijk Fuse,

er zijn geen regels, geen voorschriften, geen must have's geen handleidingen, het resultaat is dat telt.

Al neem je een Zatislava keukenmixer al dan niet in combinatie met een Atlas-Copco compressor.Hoe je aan het eindresulaat komt wat jezelf wil hebben dat het klinkt, dat is wat telt. Ik zet hier dan ook alleen maar mijn werkwijze neer. De "steek er wat vanop Show" of de "The Throw away all over again quizz" .
Meer ook niet ze. :peukie:



:biertje: :biertje:
 
Back
Top