Subsonic mixing

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Even een uitlichting uit de RNC compressor draad.

Daarin hebben Paul Jenner en Olaf Mol het over subsone freqenties uit de mix wegdraaien. En nu vraag ik me af of het wel nodig is. Je haalt dan wel heel veel vermogen uit de mix en is het makkelijker te mixen maar qua sound word het dan ook minder warm.

Misschien wel interessant om even op door te bakkeleien.
Want mij theorie is dat als je die lage frequenties eruit haalt en apart compressed (desnoods een paar keer als het moet) je die subsone rotzooi eigenlijk wat meer temt en het zich rustiger houd in de mix dat het ook op goedkope Yoko setjes nog te harden is. Nog steeds met beleid uiteraard.

Want als ik bijv Beacoup Fish van Underworld hoor dan zit er een strakke en lage bas in waar je helemaal gek van word.
Oh ja, het hangt natuurlijk wel van het soort muziek af dat wel.
 
veel plezier met het compressen van geluid dat je niet kunt horen ;) als je op vinyl gaat persen wordt uberhaupt het meeste subsonisch eruit gefilterd anders gaat de snijmachine naar de haaien...minder warm wordt het dus ook niet omdat je het niet kan horen....
tenzij iemand met een hele nieuwe theorie op de proppen komt ;)
 
Hallo,

Ik draai ook vaak sublaag weg. Het sublaag heeft wel degelijk invloed op de warmte van de andere frequenties. Frequenties beinvloeden elkaar. 50hz heeft invloed op 100hz, 200, 400 etc. Zo werkt geluid nu eenmaal. Het is niet dat ik het sublaagd weg draai voor CD maar enkel voor vinyl of life. De meeste versterkers in clubs gaan of over hun nek of besteden het meeste deel van hun vermogen aan geluid wat de speakers toch niet kunnen weergeven. Ik denk dat als je Beacoup Fish van Underworld in een club draait (hard dus :-) de meeste systemen er ook niet echt blij van worden.

Vindt underworld producties trouwens ook niet echt lekker klinken, Maar dat is natuurlijk mijn mening zoals alles wat ik hier tik :-)

Greetz
 
Het is alleen jammer dat ik geen Q op m'n mengtafel heb en ook geen hardware param.EQ dat zou het wat makkelijker maken. Nu doe ik dit soort dingen nog op de pc wegfilteren.
Als je bij de geluiden die niet in de 50,100hz regionen zitten
dat weghaalt scheelt het ook al een hoop aan laag.
't is ook echt een vak apart dat mixen/masteren :)
 
Subsonisch is toch v<16Hz? Ik zie bijvoorbeeld dat de compounder een bereik heeft dat tot 5 Hz gaat, dus je zou subsonische freq. wel degelijk kunnen compressen..
 
Dat hoor je wel vaker he in clubs dat ze het laag wegdraaien.
En dan die kicks zo hard kunnen laten knallen op de 80 a 120Hz. Heb d'r een hekel aan want dan draaien ze het nog harder omdat ze meer vermogen over hebben en kun je niet eens meer fatsoenlijk schreeuwen en ga je met piepende oortjes naar buiten.

Maar als je bij D&B of Hiphop het subsoon weglaat dan klinkt het voor geen meter meer. En dat wordt ook op vinyl uitgebracht dus het moet wel kunnen. Maarre hoe?
 
volgens mij gaat vinyl in theorie tot zo'n 7Hz ..maar in de praktijk krijg je dit niet in vinyl gesneden, vandaar ook de RIAA curve....meestal wordt alles onder de 40Hz weggefilterd om problemen met het snijden te voorkomen.....dus het superlaag van bv een 808 kick zal daar denk ik boven liggen.....60Hz ofzo? mensen met vinyl releases achter hun kiezen (dobre, dagoose?) die hier iets meer over kunnen zeggen?

ben zelf ook aan het kijken of het "rondzing" effect geen invloed heeft op het laag.....dat de kast van de draaitafel de lage tonen opvangt en nog een keer versterkt en via de naald/element weer doorgeeft.....iemand daar ideeen over?

Olaf
 
wel intressant topic :)
net als die retelage synths..
ik denk dat je rustig gewoon lekker bij 20Hz kan afkappen.. misschien 30 Hz... 40 is toch niet nodig..

misschien ff wat anders tussendoor.. beetje audiofiel gezeik,.. maar soms is het wel leuk om door melkaar te gooien

Ik heb een luistersessie gedaan bij iemand met een stel mooie infinity's en lekkere versterkers. (krell)
Die meneer heeft een cd met orgelmuziek(bniet mijn smaak, maar het gaat om het geluid)er waren niet hoorbare frequenties opgenomen (onder 20Hz) van de zware pijpen (ondertonen) toen had hij een subsoniche filter ff laten horen.. en ook al hoor je het niet(en voeken :D ) je mist toch wat.Zeker met synths spelen die tonen ook een hele belanrijke rol. maar tis inderdaad de pest voor je power.

bij scheruende synths en keiharde d&b etc kun je ze rustig weg filteren.. maar als jij lekker een pink-floyd achtig iets maakt.. beetje flinke geluiden erin maakt, lijkt het mij wel jusit gaaf om dan lekker er wat laag in te stampeh (om het ff cru te zeggen)

Ik denk dat et heel afhankelijk is waar je het toepast.. als jij werkelijk een speciale mix maakt, kun je altijd 2 versies maken.. toch??
 
Wel interessant om eens lekker breed en laag te mixen en bij het masteren dat subsoon te chunken of al meteen beginnen met het laag eruit te laten. Want volgens mij krijg je door die harmonischen al een zeer groot verschil qua geluid tussen die twee versies.
 
ik denk dat je zowieso al er rekening mee moet gaan houden vanaf het begin.. dat is vaak al het halve werk
 
zo dan moet die meneer wel HELE aparte spulletjes hebben gehad, omdat het CD formaat in principe gefilterd wordt tussen 20Hz en 20kHz .... als je AD en DA convertors het al aankunnen dan zou je in principe signalen van onder de 20Hz moeten kunnen opnemen en afspelen, maar dan moeten je boxen dit ook kunnen....en ook de microfoon waarmee het orgel is opgenomen.....ik ken geen microfoons die onder de 20Hz kunnen....ben benieuwd of die er zijn...

evt. kan de orgel CD ook bewerk zijn met een psycho-acoustisch algoritme zoals bv in MaxxBass van Waves wordt gebruikt (www.maxxbass.com) .. dan zijn die lage tonen er niet echt maar doordat de harmonische boventonen er wel inzitten denk je het fundament er zelf bij... leuk truukje hoor ;)

Olaf
 
nou.. het is wel degelijk voelbaar :)
kijk..ik kan niet op mijn gehoor inschatten of het nou 20Hz is of lager.. dat kan ik gewoon niet horen.. (wel de grote verschillen)

Zijn setje was wel degelijk bijzonder : Wadia CD speler, krell nogwat (flinke bak!..en warm dat ie kan worden :P )en een set grote infinity's (renaissance 90 geloof ik ):halleluja
egt walhalla voor mij :)

ik heb deze cd ook beluisterd op een kef reference 207 met mcIntosh eindbak en quad voor versterker.. geen troep.. maar daar klonk het minder dan bij meneer andre met zijn wadia! :)
(die wadia's kosten ook al snel 10.000 euro dusz dat is geen kattepis)

dat orgelgebeuren was een of andere audiofiele opname.. dusz bet wel kwaliteit zeg maar :) 8) hehe

horen is geloven nietwaar?
 
horen is geloven jajaja ;) geloven is willen horen, zo kan je het ook vaak stellen ;)

20Hz kan je idd ook niet horen, ook niet de grote verschillen..voelen zou je het moeten kunnen als er genoeg subwoeferswaffersblaffers zijn of de speakers zelf onder de 20Hz kunnen....

grote probleem zit em in de microfoons denk ik....welke microfoon kan opnemen onder de 20Hz..wie oh wie komt er als eerste mee?? ;)

Olaf
 
hmz :) begin je nu te twijfelen?
ik heb wel een hoortest ooit egdaan.. 20Hz kan ik horen.. maar muziekaal is het geen lekkere toon.. voert vaak een ondertoon..

en die speakers? ja.. die kunnen heel laag... en gemeten!! :D (we beschikte over meet apparatuur)
nette meet microfoon, toongenerator en een osciloscoop! :)

maar goed..dwalen we niet teveel af? (ik zeg nog niet dat ie dingen werkelijk op 20Hz geluid maakte hoor (die orgelpijpen))

maar et gaat erom dat et LAAG was.. wat je niet veel hoort! :)
 
interessant onderwerp hoor..... ik geloof best wel dat het kan, zeker nu met die mic ;) maar het is natuurlijk een bijna wetenschappelijke setup..... dat hele maxxbass vinnik wel erg interessant..want op die manier kan je echt mensen foppen en tegelijkertijd de boel heel strak houden omdat je niet belachelijk veel vermogen van je amps en je speakers hoeft te gebruiken....maar ik neem aan dat mensen niet de sub-bassen invullen, want die hoor je niet maar voel je....in je buik! mjammie!
 
ik heb me er verder weinig op georinteerd.. ik heb al tijdje vanalles aan apparatuur..maar niet de tijd en nog de zin om er echt wat mee te gaan doen.. zou wel eens moeten denk ik.. eerst een stel goeie monitoren maar he ;)
 
Die subsonic plugin van Logic is ook erg goed hoor. Trouwens al die Emagic plugins zijn topkwaliteit. In ieder geval stukken beter dan die standaard bij Cubase zitten. Maar dat zijn heel veel 'ingekochte' plugins van oa. mda die vroeger trouwens freeware waren. (nog steeds maar dat zijn oudere versies)
 
Bij mastering kan je toch gewoon een bandje van je multiband compressor gebruiken om het sublaag een beetje in toom te houden?

Volgens mij kunnen de meeste mics wel opnemen onder de 20 hz. Daar is helemaal niets bijzonders voor nodig. Maar over het algemeen wordt dit signaal er zo snel mogelijk uitgefilterd omdat daar alleen maar trillingen van de mic standaard en herrie door luchtverplaatsingen enzo binnenkomen.
 
een goeie condensor mic zoals de AT3035 (en zal bij de rodes etc. niet anders zijn) heeft een freq. bereik van 20 - 20.000Hz... vaak hebben ze nog een lowcut filter van 80Hz om rumble enzo eruit te filteren.... voor lager dan 20Hz heb je dus echt een meet-mic nodig zoals die hierboven gelinked is
 
Back
Top