[Ambient/IDM] Cryogenian

kratarknathrak

All hail the dark lord!
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
905
Locatie
Hillegom
Een sfeervol lied wat ik in elkaar gefrut heb na het lezen van enkele artikelen over de "snowball earth" theorie. Daar mogen jullie zelf naar googlen. Vooralsnog is er het lied, wat ik "Cryogenian" gedoopt heb, en dat is een goede titel, want iedereen weet dat dat een goede titel al het halve werk is.

http://www.tproe.com/cryogenian.mp3
 
doet me een beetje denken aan astrobotnia.
ik vind hem wel ok. maar misschien zou ik af en toe wat met de drums doen. en nog één of andere melodietje zou ook nog wel leuk zijn me dunkt :D
 
Artificial intelligence, Warp, Aphex twin, Astrobotnia (dank je wel, Ramin, dat vind ik een mooie vergelijking).

Dit is overduidelijk IDM dacht ik zelf. Pakken we Wikipedia er even bij:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music
Weet je, bij de namedropping in dat stuk blijf ik "check" roepen. Oh ja, ik maak met dit soort liedjes overduidelijk IDM. Blijkbaar weet jij niet wat het is.

Of je moet dit bedoelen:
http://www.idm.de/

In dat geval heb je gelijk.
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
En ook dit is weer geen IDM. Misschien kun je eens Googelen naar wat dat genre nou precies inhoudt?

Misschien kun je beter inhoudelijk commentaar over de track zelf geven, dan zeuren dat het het genre niet representeert. Het is ook o-zo belangrijk dat het precies in het hokje van IDM moet passen toch?

Ik vind het een relaxt nummer, lekker om bij weg te dromen ;) ben daaraantegen wel met isnie eens, een melodie erbij zou ik niet weerstaan. Op 2:31 bvb klinkt ie nog een beetje leeg.
 
Ik ken Krat inmiddels een beetje, en het lijkt me een intelligente vent.
Verder doet m'n rechtervoet een poging tot in de maat tappen, dus dat maakt het dance.

Kortom, wat mij betreft mag het wel in het hokje IDM. For what it's worth... :z

En oh ja, lekkere track hoor! :okdan:
 
Een poging tot in de maat tappen. Hahaha. :) Even voor de duidelijkheid: het nummer is in 5/4. :D
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Een poging tot in de maat tappen. Hahaha. :) Even voor de duidelijkheid: het nummer is in 5/4. :D

Ja, ik dacht al. Ik heb dan ook een horrelvoet.
 
Origineel geplaatst door chrizz
Misschien kun je beter inhoudelijk commentaar over de track zelf geven, dan zeuren dat het het genre niet representeert. Het is ook o-zo belangrijk dat het precies in het hokje van IDM moet passen toch?

Als hij had gezegd "electronca" of helemaal niets, dan had het niet veel uitgemaakt in welk genre het hoort. Hij beweert echter dat het IDM is, zonder ik zaken hoor die bij IDM horen, zoals het in stukken hakken en re-arrangeren van beats en extreme ritmische bewerking van samples.


Ik vind het een relaxt nummer, lekker om bij weg te dromen ;) ben daaraantegen wel met isnie eens, een melodie erbij zou ik niet weerstaan. Op 2:31 bvb klinkt ie nog een beetje leeg.

Het klinkt mij eerder alsof hij een beetje heeft zieten pielen met bliep-geluidjes in zijn sampler en lukraak wat akkoorden erover heeft gespeeld. Niet echt bijzonder...
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Als hij had gezegd "electronca" of helemaal niets, dan had het niet veel uitgemaakt in welk genre het hoort. Hij beweert echter dat het IDM is, zonder ik zaken hoor die bij IDM horen, zoals het in stukken hakken en re-arrangeren van beats en extreme ritmische bewerking van samples.


Dat is Glitch, ook wel cut&clicks genaamd.



Het klinkt mij eerder alsof hij een beetje heeft zieten pielen met bliep-geluidjes in zijn sampler en lukraak wat akkoorden erover heeft gespeeld. Niet echt bijzonder...

1: Ik gebruik geen samplers.
2: Ik gebruik in dit nummer geen akkoorden.
3: Ik gebruik in dit nummer geen blieb geluidjes.

http://www.oorcheck.nl/welkom.html
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Dat is Glitch, ook wel cut&clicks genaamd.

Glitch is een sub-genre, dat alleen maar gebruik maakt van extreem korte, verknalde samples. Maar die samples zijn wel een handelsmerk van IDM in het algemeen.


1: Ik gebruik geen samplers.

Als je geen samples gebruikt, kun je al helemaal niet spreken van IDM, want gebruik van samples is inherent aan het genre.


2: Ik gebruik in dit nummer geen akkoorden.

Nee hoor, behalve al die keren dat je meer dan 1 noot tegelijk speelt. Ik raad je een cursus muziek aan.


3: Ik gebruik in dit nummer geen blieb geluidjes.
http://www.oorcheck.nl/welkom.html

Tussen de General Midi geluiden door hoor ik toch wel degelijk bliepjes ;)
 
Heel erg Chiiiiilllllll
En ik houd ook wel van die outerspace walkie-talkie reverb kletskoekteksten er
tussendoor. Dat kaakt het net ff iets spaciër.

In een ver verleden was ik een sneu Arctic gebruikertje (software kraak groepje)
Dit nummer doet me sterk aan hun installers denken.

Zonder sarcasme... Ik insinueer nu niets hoor.
 
Uit Wikipedia:
Intelligent dance music (IDM), is an electronic music genre which began as a style of techno in the early 1990s and moved on to include the textures and sound manipulation methods of Musique concrète and early, "true" industrial bands such as Coil and Nurse With Wound. Unlike the driving, pounding sound of dancefloor techno, IDM is more cerebral, and often uses much lower or much higher tempos than is found in dance genres. In general, it is more melodic, less aggressive, and more quirky and improvisational. It is sometimes informally called intelligent techno, listening techno, art techno, experimental techno, or braindance, a term coined by Aphex Twin's Rephlex Records. The genre was also known for a while as electronica, though that term now encompasses many forms of electronic music from big beat to acid house.

Staat niks over samples in.

Mjah, ik vind twee synths samen niet tellen als akkoord. De synths hebben apart melodieen die op elk moment in de tijd maar een toon hebben. Dat ze lukraak zijn klopt trouwens wel. Dat vind ik namelijk zelf erg leuk. Nurse with wound kwam er ook altijd mee weg. Hahahahaha. :D
 
In het begin vind ik 'm tof; zodra 't ritme er bij komt vind ik 'm een stuk minder. De ritme geluiden vind ik niet echt geweldig, en de 4 to the floor vind ik er ook niet echt bij passen. En de breakbeat aan het einde vind ik ook niet echt super. Helaas, ik heb betere van je gehoord.

En eeh... Kat, je doet wel erg moeilijk he?
 
Lekker boeiend welk labeltje erop wordt geplakt... kennelijk gelooft de heer Yidaki dat er zoiets bestaat als een objectieve definitie van een stijl.
Als het op zo'n manier in een hokje moet passen, dan is de muziek per definitie niet origineel. Een beetje artiest houdt zich daar niet mee bezig.
 
Nou wil ik niet vervelend zijn hoor, en ik kan er best mee leven als mensen mijn liedjes niet leuk vinden, maar.....

Origineel geplaatst door ProtoHuman
In het begin vind ik 'm tof; zodra 't ritme er bij komt vind ik 'm een stuk minder.

Het ritme zit er meteen vanaf het begin bij.
en de 4 to the floor vind ik er ook niet echt bij passen.
Zit geen 4 to the floor in. Nopes, niks nada. Verder is het nummer 5/4, dus had het op zijn minst 5 to the floor moeten zijn.
En de breakbeat aan het einde vind ik ook niet echt super.
Die breakbeat zit er aan het begin ook al in!

Ikzelf heb een beetje het idee dat je een ander nummer hebt geluisterd. Zeker weten? 8)
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Nou wil ik niet vervelend zijn hoor, en ik kan er best mee leven als mensen mijn liedjes niet leuk vinden, maar.....


Het ritme zit er meteen vanaf het begin bij.

Zit geen 4 to the floor in. Nopes, niks nada. Verder is het nummer 5/4, dus had het op zijn minst 5 to the floor moeten zijn.

Die breakbeat zit er aan het begin ook al in!

Ikzelf heb een beetje het idee dat je een ander nummer hebt geluisterd. Zeker weten? 8)
eeh eeh eeh eeeh....

oeps :o:

ik had tegelijkertijd een hele stapel tracks van 't forum getrokken, en ze zijn eeh... een beetje in een andere volgorde in foobar terecht gekomen dan ik verwacht had. 't Was idd een totaal andere track! Damn, ik heb echt te veel bier gedronken afgelopen week...:D

Ik heb nog es geluisterd: fijne track! Sfeervol, spacy, relax.

Maar van wie die andere track nu was....:confused:
 
Volgens mij de track van Solid snake. Die heeft sfeervol intro, 4tothefloor, en breakbeat aan het eind. Arme Solid snake! :D

Pfoei, wat een opluchting. Ik was al bang dat de kaboutertjes mijn lieve IDM track hadden vervangen door iets anders of zo. 8)
 
Back
Top