Fizmo wil niet aan...

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.101
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi, ik heb een Ensonique Fizmo met een (welbekend helaas) voedingsprobleem.

Bij het aanzetten licht de input led op (waarschijnlijk beveilingsroutine) en daar blijft-ie hangen.

Wie kan/wil dit evt. repareren?

en

Zijn er meer mensen die dit hebben laten fixen? en zoja, waar en was het een dure grap?
 
Via Google wat info volgende over hoe je de Fizmo zou kunnen repareren.
Staat op www.nvogel.com/fizmo/regulator.htm

Het schijnt dat je de handelingen die daar worden beschreven zelfs voor een Fizmo zonder problemen moet uitvoeren, omdat ook die er vroeg of laat mee te maken krijgt. Met de reparatiekosten valt het gelukkig wel mee, als je het tenminste zelf doet (en dus een beetje handig bent). Dit is wat de hierboven bedoelde site erover zegt:

FIZMO:
Replacing the Regulator

What follows is the procedure to repair the well-known regulator failure problem on the FIZMO.

WARNING ! ! !This procedure should only be done by someone who is familiar with soldering circuit boards. Excessive heat can damage the parts, as well as the circuit board! I have done this procedure and it worked for ME! Please note that I am not responsible if you do something wrong any damage your synth or the components.

...

Look at it THIS way -- after paying all that hard-earned cash for a FIZMO, a mere $15 isn't much to spend to keep it from "frying"!
 
Tsja, dat is bij mij dus niet gebeurd, wat erbij zat was een andere adapter. (een lexicon adapter)

Hij schijnt het altijd gedaan te hebben voordat ik hem kreeg, dus het is gewoon domme pech geweest.

Maar deze reparatie fixed de fizmo toch niet als hij stuk is? Het lijkt me meer een preventief iets.
maargoed, de site is down op het moment
 
Da's knap lullig voor je!

Voor zover ik de verschillende berichten over power-gerelateerde problemen met de Fizmo begrijp, is de reparatie hoe dan ook nodig. Dus is het niet alleen een preventieve oplossing. Dat geldt wel voor het gebruik van een andere adapter, naar het schijnt. Maar dat heeft bij jou niet gewerkt...

Hopelijk krijg je hem binnenkort weer aan de praat.
 
Ensoniq Fizmo / Waldorf Wave

Ensoniq Fizmo / Waldorf Wave

Probeer deze link eens www.music-service.nl
Dit bedrijf heeft ervaring met Emu / Ensoniq producten en kan dit probleem zeker voor je oplossen.

Offtopic :
Die Waldorf Wave is inderdaad niet verkeerd.
Onder deze link staat hij ook nog eens in het geel ( Selecteer de 'about' tab en dan onderaan ) en andere info van dit instrument.
http://www.unofficial.waldorf-wave.de/
 
Jaja, tijdje geleden... maar nog steeds niet gebeurd :D

"swap the existing regulator for a MC7805CT and solder two 1MFD caps across the legs (neg leads to center pin). The 9V AC wall-wart power supply should be rated at one amp (1000ma) at a bare minimum - a bit higher is fine as well "

Weet iemand wat deze persoon bedoeld met "solder two 1MFD caps across the legs (neg leads to center pin). " ??

ik lees dat ik het bestaande 'regulator' moet vervangen voor een MC7805CT .. tot zover begrijp ik het, maar wat "1MFD" caps zijn :confused:
 
tot zover begrijp ik het, maar wat "1MFD" caps zijn :confused:

Het zullen wel geen condensators van 1 mega-Farad zijn (tenzij je een paar huizenblokken ter beschikking hebt), dus ik denk dat ze 1 ĀµF bedoelen.

Als die regulator trouwens dicht tegen z'n 1A grens aan het werken is, is het misschien handiger er een 78S05 (de 2A-versie) in te zetten.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Jaja, tijdje geleden... maar nog steeds niet gebeurd :D

"swap the existing regulator for a MC7805CT and solder two 1MFD caps across the legs (neg leads to center pin). The 9V AC wall-wart power supply should be rated at one amp (1000ma) at a bare minimum - a bit higher is fine as well "

Weet iemand wat deze persoon bedoeld met "solder two 1MFD caps across the legs (neg leads to center pin). " ??

ik lees dat ik het bestaande 'regulator' moet vervangen voor een MC7805CT .. tot zover begrijp ik het, maar wat "1MFD" caps zijn :confused:

De bedoeling is om over de in- en de output van de regelaar een 1 microFarad tantaal elco te solderen,
dat zijn van die kleine druppeltjes.

Het linkerpootje is de input (vanaf de bovenkant van de regelaar gezien!) , daarop dus de pluskant van de ene tantaal, het rechterpootje is de output, daarop dus de plus van de andere tantaal. De overgebleven - pootjes van de tantaaltjes gaan aan het middelste pootje van de regelaar. Dat is namelijk de min of massa van de regelaar.

Dus: plusjes aan de buitenkanten, min aan de binnenkant...NIET + en - verwisselen, vinden tantaaltjes niet leuk!
Voor de spanning van de tantaaltjes kan je gewoon 16V exemplaren gebruiken.

Moet lukken..
 
Hallo,

Ik ben op zoek naar een adapter die ik voor de Fizmo kan gebruiken. Ik ben mijne op 1 of andere wijze verloren.

Ik las over een Radio Shack adapter 9V 1300mA CAT NO 273-1611C, maar deze is hier niet gemakkelijk te vinden. Die leveren vooral in de States en het is waanzinnig duur om ze voor 1 adapter iets in Europa te laten leveren.

Dan las ik hier over de Lexicon, maar de leverancier vroeg me welk type. Heeft er iemand hier een idee ?

Er zijn verschillende electronicazaken die universele adaptors te koop aanbieden met verschillende koppelstukken. Zijn deze ook aan te raden ?

Thanx ..
 
Ik las over een Radio Shack adapter 9V 1300mA CAT NO 273-1611C, maar deze is hier niet gemakkelijk te vinden. Die leveren vooral in de States en het is waanzinnig duur om ze voor 1 adapter iets in Europa te laten leveren

En bovendien heb je er dan waarschijnlijk eentje voor 110 volt en sowieso eentje met een Amerikaanse stekker eraan...

9 volt, 1400mA voor 9 euro:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=2914
 
Maar die hebben ze ook wel bij Electronica-online.nl:

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3188

Is alleen wel wat prijziger. Ondanks dat die site normaal gesproken heel goedkoop is, denk ik toch dat je het wel ergens nog goedkoper moet kunnen krijgen.

Edit: jij was dus sneller met je edit dan ik met mijn post. Die is idd. goedkoper, moet hij alleen wel uit Duitsland komen.
 
... alvast vriendelijk bedankt voor de informatie. Velen weten meer dan 1.

Ik hoor net van een verkoper in muziek+visie (Antwerpen) dat het niet zo eenvoudig zou zijn, daar die fizmo een Amerikaanse plug zou hebben. En dat die van M-audio er waarschijnlijk niet op past.

Hij heeft het over een niet zo goedkope adapter, .... met een prijs tussen 49 en 95 euro.

Best dat ik even langs kom met het toestel zodat we ineens voor de juiste plug gaan. Misschien is dat het veiligste, voor ik er eentje bestel dat niet past.

Wel veel geld voor een adapter ..
 
Origineel geplaatst door Gnarly
[BIk hoor net van een verkoper in muziek+visie (Antwerpen) dat het niet zo eenvoudig zou zijn, daar die fizmo een Amerikaanse plug zou hebben. En dat die van M-audio er waarschijnlijk niet op past.
[/B]

Verschillen de Amerikaanse laagspanningspluggen van de Europese? Niet dat ik wist hoor, maar ik kan me gerust vergissen. Dat zou wel heel oneconomisch voor fabrikanten zijn, lijkt me. En waar komt M-audio vandaan?

Ik ben bang dat je toch wel een paar tientjes kwijt bent voor zo'n geval. AC-adapters profiteren niet van een enorme vraag.

Edit:

Nog even rondgekeken en volgens mij is die Electronica-online optie van mij een paar posts eerder zo 1,2,3 de goedkoopste oplossing. Het is natuurlijk gunstig dat die verkoper van Muziek+Visie je helpen wil, maar je moet je niet schamen als je na zijn hulp zegt dat je geen behoefte hebt aan een adapter van 95 euro en met slechts gratis advies naar huis gaat.

Overigens: 9 volts AC min. 1 amp is volgens mij gewoon 9 volts AC min. 1 amp. Als je dat zeker weet, kan er niets fout gaan, maar aan de andere kant begrijp ik je terughoudendheid.

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Hier nog even de handleiding. Hier staat duidelijk in dat er een 1 ampere 9 volts wisselspannigsvoeding nodig is.

Ik geloof niet dat de aansluiting voor de netadapter van de Fizmo afwijkend is, maar misschien dat een andere Fizmo-eigenaar hier je zekerheid over kan geven?
 
Back
Top