[Primal Fear] voor liefhebbers...

Alan

Fatty Fat
Lid sinds
22 juli 2004
Berichten
910
Locatie
Simpelveld
Na een paar maanden niet veel ervan gebakken te hebben op muzikaal gebied is het me eindelijk gelukt een track af te maken.
Je moet er van houden, en aangezien hier veel trance-haters zitten, verwacht ik dan ook geen staande ovaties 8o)

Ik heb er in totaal 6 uur aan gewerkt (nieuw persoonlijk record :) ).

Ingredienten: Korg Triton LE - Korg X5 - Korg MS2000 - Virus C :halleluja - KS 5

Volgens mij zit er ergens een klein timing-foutje bij de chicane-achtige 2 tonige accent-melodie die rond de 0.50 erin begint te komen, dat moet ik nog fixen.

De directe link:

http://music.dimensional.nl/PrimalFear.mp3

De bedoeling is er ook nog een uitgemolken commerciele stem bij te maken die over die primal fear zingt :bekdicht:

Wat vinden jullie ervan?



Groetjes Alan
 
Erg goed. Laat ik daarmee beginnen :halleluja (en zeker voor 6 uurtjes werk!).

De (gated) lead vond ik niet heel erg aansprekend (is dat de ks5?).

Maar verder goed opgebouwd! :okdan: De mix zit zo vol dat ik me afvraag of je daar nog die vocals tussen kan plakken :)
 
Trance zoals het over het algemeen is. Zou best tussen een TMF music award performance gepleurd kunnen worden. Maar of ik hier werkelijk voor naar de winkel zou rennen,mijn antwoord is definitely niet. Het arrangemet is zeker zeer goed!. Maar helaas vind ik de zoveel in een dozijn die hier in de loop de jaren voorbij komen op het synthforum. Ben bang dat dit zeker ook niet uitgebracht zal worden. Maar het arrangement is een dikke pluim waard! Ik zou zeker op deze weg verder gaan alleen zou ik het geheel nog even wat beter uitmixen,zitten zeker wel vette stukken in! Maar de melody vind ik zelf persoonlijk wat te oppervlakkig. Mischien dat iemand die van trance houd dit wel geweldig zal vinden,meningen verschillen gelukkig. Maar het geheel is nogmaals zeer goed.

cheers mate & ga er zeker mee door!
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Erg goed. Laat ik daarmee beginnen :halleluja (en zeker voor 6 uurtjes werk!).

De (gated) lead vond ik niet heel erg aansprekend (is dat de ks5?).

Maar verder goed opgebouwd! :okdan: De mix zit zo vol dat ik me afvraag of je daar nog die vocals tussen kan plakken :)

Fijn dat je m goed vind. Die lead is inderdaad vrij standaard maar was oorspronkelijk bedoeld als ondergrond voor de vocals. Toen vond ik m instrumentaal ook wel lekker klinken en heb ik even gewacht met de vocals.

Bedankt voor je reactie.
 
Origineel geplaatst door justin
Trance zoals het over het algemeen is. Zou best tussen een TMF music award performance gepleurd kunnen worden. Maar of ik hier werkelijk voor naar de winkel zou rennen,mijn antwoord is definitely niet. Het arrangemet is zeker zeer goed!. Maar helaas vind ik de zoveel in een dozijn die hier in de loop de jaren voorbij komen op het synthforum. Ben bang dat dit zeker ook niet uitgebracht zal worden. Maar het arrangement is een dikke pluim waard! Ik zou zeker op deze weg verder gaan alleen zou ik het geheel nog even wat beter uitmixen,zitten zeker wel vette stukken in! Maar de melody vind ik zelf persoonlijk wat te oppervlakkig. Mischien dat iemand die van trance houd dit wel geweldig zal vinden,meningen verschillen gelukkig. Maar het geheel is nogmaals zeer goed.

cheers mate & ga er zeker mee door!

Als het al tussen en TMF performance kan ben ik tevreden. Ik heb er geen benassi baslijn in gedaan, want dan zou het gegarandeerd uitgebracht gaan worden :r
Ik ben gestopt met muziek proberen te maken die uitgebracht kan worden. Ik maak gewoon wat ik horen wil, soms is dat commercieel meer van hetzelfde, soms is dat wat aparts.
De melodie zou eigenlijk nog ondersteund moeten worden met de vocals, maar daarop moet ik nog n weekje wachten (zangers moet ook tijd hebben), misschien dat het dan minder oppervlakkig lijkt.

Stel je staat op n trance-feest en deze komt rond 1.00 uur voorbij, spring je dan als n konijn of niet?

Bedankt voor je reactie!
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Erg goed. Laat ik daarmee beginnen :halleluja (en zeker voor 6 uurtjes werk!).

De (gated) lead vond ik niet heel erg aansprekend (is dat de ks5?).

Maar verder goed opgebouwd! :okdan: De mix zit zo vol dat ik me afvraag of je daar nog die vocals tussen kan plakken :)

Oh ja, die lead komt uit de virus. Als ik bezig ben met de track zal ik eens kijken of een ander geluid een wat aparter geheel ervan kan maken.

:eureka:
 
Ik vind het thema na de break leuk, de rest vind ik standaard. Misschien kan je zoeken naar een net iets anders ritme van de leadsound, het grooved imo niet lekker genoeg.

De mix mag nog wat aandacht krijgen, want vooral het laag vind ik niet lekker, misschien komt het ook door de bass sound die je gebruikt hebt, maar er is iets mis in het laag.

Niet mijn stijl trance helaas. Petje af dat je dit in zo'n korte tijd hebt gemaakt :)
 
Laatst gewijzigd:
Er zit geen power in. De track klinkt slapjes. Hoge tonen hebben de overhand (in een niet prettige zin) , maar met opnieuw masteren kan je dat wel weg werken.

Wat wel goed is is het arrangement. De track is me niet gaan vervelen. Goed gekozen synth klanken met een leuk ritme.

Maar doe wat aan de "kracht" van de track. Het helpt om andere gear te hebben dan alleen Behringer. Enorm goede synth's maar "dunne" signal processors....
 
Origineel geplaatst door chosenminder
Er zit geen power in. De track klinkt slapjes. Hoge tonen hebben de overhand (in een niet prettige zin) , maar met opnieuw masteren kan je dat wel weg werken.

Wat wel goed is is het arrangement. De track is me niet gaan vervelen. Goed gekozen synth klanken met een leuk ritme.

Maar doe wat aan de "kracht" van de track. Het helpt om andere gear te hebben dan alleen Behringer. Enorm goede synth's maar "dunne" signal processors....

Jij slaat de spijker op zijn kop.. Bij deze track heb ik zelfs nog enkele behringer spullen ertussen uit gelaten.
Zelf vind ik er ook niet genoeg power achter zitten. Ik heb ook geen idee hoe ik het kan verbeteren met de huidige apparatuur die ik heb. Ben n paar maanden geleden bij FUSE geweest en heb daar kunnen aanschouwen hoe fijn een digitaal mengpaneel werkt. Meer controle over de afzonderlijke tracks (dus ook de midi-tracks, welke nu nog vrijwel direct uit de synths komen) is voor mij een must denk ik.

En de monitoren die ik heb maken het er niet gemakkelijker op, om in het laag een strakke mix/mastering te krijgen.

Bedankt voor je opbouwende kritiek, daar heb ik veel aan.
 
Aan je synth's ligt het niet. :)

Kan je me vertellen hoe je de mix opneemt? en hoe je ermee omgaat tot aan de mastering fase. welke software mastering plugins gebruik je eventueel, en ben je creatief met EQ van jouw tafel?

Kan nog wel een paar opnoemen. maar hier kunnen we mee beginnen. :)
 
@Chosenminder

Ik heb alle synths direct aangesloten op de 2 behringer mixers. De 3 bands eq's per kanaal heb ik hierbij vrij extreem afgesteld zodat de synths zich onderling niet gaan irriteren (met name bas weg of bas erbij).
Mixer 1 (20 kanaals, waar de meeste synths op zitten) heeft op de fx de externe effectenbak van behringer hangen voor delays.
De out van mixer 1 gaat vervolgens naar de aux in van mixer 2.
Mixer 2 (18 kanaals, waar de 8 outputs van de geluidskaart aan hangen) met 7 bands EQ over de main (waar voornamelijk het hoog geboost wordt) gaat via de control room out naar de hoontech c-port 2000 geluidskaart.
Op de main inserts van mixer 2 zit op dit moment de 31 bands eq en daarna de tube ultrafex, beide apparaten hebben geen hele extreme instellingen.

De compressor, gewone ultrafex en virtualiser van behringer heb ik bij deze track geheel weggelaten uit de opstelling omdat ik begon te merken dat dit een overkill aan signaal processing werd.

Ik speel de track dan af met sonar (audio en midi door elkaar samen) en neem deze tegelijkertijd op in wavelab op de achtergrond. In wavelab heb ik bij deze track alleen nog een multiband compressor (vst plugin) erover gerenderd.

Verder heb ik dus geen equalising gedaan over de gesampelde eindmix. Dus er zit geen mastering over de track heen.

Dat is kort samengevat het proces dat ik gebruik.

Ik heb de track gister ook in de auto geluisterd en toen viel mij voornamelijk op:

De kick is te zacht en niet punchy genoeg;
De upbas heeft wat meer attack nodig;
Hele mix klinkt een beetje ingeblikt (alsof er een reverb over zit);
De snelle baslijn (waar de track ook mee begint) is te zeer een brei, mag strakker.

Aan deze punten ga ik sowieso nog proberen te werken.

Verder zijn alle suggesties die je hebt van harte welkom qua opstelling, instelling en afstelling :)
 
Wat je kan doen is het volgende :

Wat je over hebt is een compressor, een Ultrafex en een Virtualizer. Je kan van de compressor een insert maken op het kanaal waar de bassdrum en snare zit voor meer attack. Als je meer instrumenten gaat toevoegen op dezelfde spoor kan een "wailling" effect ontstaan, het moet glad blijven.

Je hebt veel kanalen tot je beschikking zo te lezen. Probeer "groepen" instrumenten te verspreiden over de mixer. Zeg maar een groep percussie waarmee je (eventueel) de klank eigenschappen wil veranderen, denk aan EQ, kan je zo makkelijk wijziging.

Probeer de instrumeten een "laag" te geven in het stereo-spectrum. Mijn ervaring ermee is dat instrumenten meer ruimte krijgen. Vooral de synth's, indien nodig, kunnen goed een plaats krijgen. Je moet eigenlijk uitkiezen bij welk instrument je dat wilt, en wijder/smaller maken. Wees creatief

Ik heb gelezen dat je bij sommige klanken enorm de EQ hebt gebruikt om te verzorgen dat de instrumeten niet elkaar overspreken. dat is jammer voor de kwaliteit. Investeer in betere apparatuur en je zult merken dat je daar minder last van zult hebben, je klanken moeten aan elkaar gelijmt worden zeg maar. Een dure multiband/compressor doet het 'm.

Met de eindmix. Train je oren, train ze goed. Je moet elk foutje kunnen horen en zorg er ook voor dat je afluistering dik in orde is.

Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten. :)
 
Ok, de compressor op de bassdrum en snare ga ik zeker proberen.
Het probleem bij de eq's op de mixers is dat ze maar 3 bands zijn, het is laag, midden of hoog, terwijl ik vaak genoeg net ergens tussen wil eq-en. Vandaar dat ik ook zeer binnenkort over ga stappen op n digitale mixer (tascam of yamaha) gewoon om meer controle (parametrische eq), total-recall en vrijheid (intern patchen) te krijgen.

Tja en de eindmix blijft een probleem. Ik luister af op de behringer truths, en dan klinkt t precies zoals ik het wil hebben. Als ik vervolgens de laptop-speakers of auto-radio gebruik om te luisteren valt het me erg tegen.

Ik ga er mee aan de slag. Zodra ik een update heb, zal ik deze online zetten om te kijken / luisteren of het beter is geworden.

Bedankt!
 
Ik heb de track eens onder handen genomen.

Als eerste heb ik een kanaal van de compressor via de insert van het mengpaneel over de kick gezet.
Het tweede kanaal van de compressor zit nu over de baslijnen heen (16e baslijn en de upbas).

Ik heb de frequentie waar de kick het meeste power heeft (60-120 hz) iets gedipt bij de baslijnen.
De kick heb ik wat strakker proberen te krijgen.
Over het hele hihat gedeelte zit een lichte reverb.
De upbass heb ik gesplitst in 2 zestienden en een geluid met meer attack gegeven.

Ik heb ook nog geprobeerd een ander lead-geluid te zoeken, maar ik vond deze toch het meest heftig en agressief klinken, alhoewel het ook erg standaard en commercieel is daardoor.

Verder heb ik wat van mastering geprobeerd. Er zit een enhancer over de eindmix. Sommige irritante rondfluitende frequenties heb ik weggehaald. Het midden en hoog heb ik iets geboost en er zit n software compressor over de eindmix.

Het verschil is niet gigantisch, maar ik wilde het toch even laten horen hier.

http://music.dimensional.nl/PrimalFear_take2.mp3

Groetjes Alan
 
Die exciter alsjeblieft niet doen.
Dynamiek is totaal uit de mix gezogen en ik zou adviseren om wat rustiger aan te doen en niet voor het harde geluid te gaan.
Als je alleen al het hoog van boven de 5khz 6db naar beneden draait zal je geluid stukken beter worden.
 
Het clipped.. Gewoon opnieuw opnieuw opnemen, zonder die exciter (ben het eens met Fuse).

Nog even eraan werken.
 
Ik vind je nummers vaak tof omdat je lekker een "eigen" sound hebt. Je geeft nu aan muziek te maken die je zelf mooi vind in plaats van aan een bepaalde commerciele verwachting te voldoen. Dit vind ik de juiste intestelling:) Mocht ie toch nog zo commercieel als een gladiool klinken who cares??? en misschien wordt ie toch nog uitgebracht hehe..

ok

Nu ga ik eerst luisteren;)

Ik heb gewoon geluisterd naar de track, en niet of het commercieel is of niet. De mix kan misschien iets anders... is al bekend. Ik vind het goed kllinken weer.

Je weet prima om te gaan met meerder melodylijnen en arpeggio's. Daarbij weet je hoe "trance" hoord te klinken. Tis toch een kwaliteit:)

Het nummer geeft me een goed gevoel mee. Zit idd power in de melody en het concept. Ik denk dat er door iets ander gebruik van geluiden en of mix het nummer nog meer kan knallen. Eigenlijk is de sfeer heel lief in een sterk jasje... Lekker zoet! Ik mag dat wel:)

Prima track!:okdan:


ps: wat is eigenlijk je muzikale achtergrond??
 
Back
Top