Vox Tonelabs "Vintage Keys"

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
100023456l.jpg


Een keys-versie van de succesvolle Vox Tonelabs, met aangepaste effecten, modellen en presets.
Kost rond de €600, dus wel beduidend duurder dan de bestaand gitaar Tonelabs.
Gek genoeg héél erg weinig over te vinden: http://www.korg-guitar.de/produkte/vox/produkt.php?p_ref=17-1481

Es handelt sich hierbei um eine Amp-Modeling und Effekteinheit im schicken Desktop-Design. Dort befinden sich die klassischen Amp Modelle sowie Stereo Chorus, Tremolo, Rotary, WahWah, Tape Delays etc. Der Sound wird durch das ToneLab - Vintage Keys so authentisch und bietet eine gewisse analoge Wärme durch die ausgeklügelte Röhrentechnologie namens Valve Reactor.

Das ToneLab - Vintage Keys enthält im Lieferumfang die VOX VC-4 Pedaleinheit zur Steuerung verschiedener Effektparameter (Tremolo Geschwindigkeit, WahWah etc.) sowie einen umfangreichen PC und MAC Software - Editor,
welcher die Editierung des ToneLab noch übersichtlicher gestaltet.

Ein weiteres Highlight ist ein optischer digital Ausgang im S/P DIF Format, so dass man ein E-Piano sofort digital aufzeichnen kann. Für die MIDI – Kommunikation stehen sowohl ein MIDI IN als auch ein MIDI OUT zur Verfügung.

Zudem ist ein spezielles Set mit 50 Presets für echte Fender™ Rhodes™ Pianos sowie Workstations/Synthesizer mit Rhodes™- und Wurlitzer™- Sounds und Emulationen bereits im ToneLab Vintage Keys integriert.
 
Hier zitten dus ook rom samples in?

Vaag hoor...je kunt toch gewoon een VOX tonelab voor gitaar ook gebruiken voor een Rhodes? Een Fender Twin was toch ook eigenlijk voor gitaar.

Vast weer een marketing scheme.
 
Geen idee, er is echt weinig over te vinden, en ook alleen maar op Duitse sites.

Het tekstje is nogal multi-interpretabel, maar inderdaad zou je snel lezend kunnen begrijpen dat er een ingebouwde soundmodule is ingebouwd. Ik denk alleen dat dit niet het geval is.
Het gaat hier om 'effect presets' met precies de goeie instellingen voor de typische Wurlitzer-sound, etc.

Dat een boel van die effecten ook op de gitaarversie zitten, dat zal wel.
Maar er zijn toch ook een aantal keys-specifieke versterkers en effecten, bijv. Leslie.
Die zitten niet in de gitaarversie.
 
OK, I am officially lost.

Hier een plaatje van de gewone Tonelab:
TONELAB.JPG


Exact hetzelfde frontpanel.
Wat doet dan die rare 'vintage keys' uitvoering extra? En waarom dat gigantische prijsverschil?
Ergens in de kleine lettertjes staat iets over de 'Vox VC-4 pedaleinheit'.
Dat zal het dan wel zijn... :confused:
 
Die VOX VC-4 Pedaleinheit befindet sich lediglich im Lieferumfang des VOX ToneLab in der Vintage Keys Edition!

Dit misschien?

Dus dat je er dat pedaalding nu bij krijgt?
 
Laatst gewijzigd:
Das VOX ToneLab - Vintage Keys enthält im Lieferumfang die VOX VC-4 Pedaleinheit zur Steuerung verschiedener Effektparameter (Tremolo Geschwindigkeit, WahWah etc.) sowie einen umfangreichen PC und MAC Editor, welcher die Editierung des ToneLab immens erleichtern. Ein weiteres Highlight ist neben den obligatorischen analogen Ausgängen ein optischer digital Ausgang im S/P DIF Format, so dass das E-Piano sofort digital aufgezeichnet werden kann. Für die MIDI – Kommunikation stehen sowohl ein MIDI IN als auch ein MIDI OUT zur Verfügung.

Duidelijk toch? :)
 
-De editor was al te downloaden.
-De SPDIF uitgang zit ook op de gewone tonelab
-De presets zijn blijkbaar anders
-En er zit nu een pedalensetje bij. Daar betaal je alsnog stevig voor.

Mmh, toch een beetje teleurgesteld!
Weet je wat? Ik haal 'm voor straf van de frontpage af :D
 
Wat is het toch fijn om moderator te zijn.
:P
 
Heel even tussen door:
die gitaarversie klinkt die wat? Ivm met bd de Podpro? Beter, warmer, ranziger, goeie tubes of sucken ze?
 
Ik heb me er een tikje in verdiept, de 'experts' zeggen dat de Tonelab beter is dan de POD XT, zeker als het gaat om maar heel licht overstuurde geluiden. Met keiharde distortion maakt het weinig meer uit.

Van die tube hoor ik wisselende berichten, de één vindt het een leuke optie die netjes technisch is geimplementeerd.
De ander vindt het typisch Korg (=Vox) om in alles een buisje te frotten.
 
Buisje heeft ook een mooi rood ledje er achter trouwens 8o)

Verder klinkt hij, met de juiste instellingen, wel warm, maar of dat nou vanwege de buis is kan ik geen uitsluitsel over geven. Als ik moet geloven wat er in de manual over staat wordt dat dingetje wel degelijk aan het werk gezet. Maar deze manual lijkt eerder door een welschrijvende gitarist geschreven te zijn dan door iemand die zich ook werkelijk met de technische inhoud van het apparaat heeft bezig gehouden.

Maargoed, ik heb het ding dus en ben er heel tevreden over. Klinkt naar mijn mening inderdaad een stuk beter dan zijn POD tegenhangers. Wel zou het kunnen dat de POD wat uitgebreider is, ik heb mij niet genoeg in dit apparaat verdiept om hier zeker van te zijn. Echter ik heb liever een paar goede effecten/amps dan een hele boel matige.

Over gitaar ben ik van mening dat de Tonelab duidelijk realistischer klinkt dan de POD (alsof het een echte buizenamp is dus).

Verder nog vragen? :okdan:
 
Ja! Hoe klinken de effecten (anders dan de ampmodeling)? (dus de 'pedal', 'modulation', 'delay' en 'reverb')

Ik ben met name benieuwd naar de klank en mogelijkheden van de chorus/phaser/tapedelay/multihead/plate.
Klinken deze ook net zo goed als van de Pod, of zelfs als de 'originele effecten', of is dat toch weer ietsje minder?
En in hoeverre kan je de parameters beinvloeden via midi? (bijv. de tapedelay syncen aan midiclock?)
 
De effecten vind ik beter klinken dan die van de Pod, maar dit is wellicht voor een deel ook een kwestie van smaak.
Qua originele effecten die gemodeled zijn heb ik alleen de Proco Rat. De Tonelab versie klinkt toch wel anders. Wellicht hebben ze een andere Rat gemodeled, er zijn daar een boel types van. Dat wil echter niet zeggen dat hij slecht of onbruikbaar is, in tegendeel.
De phaser vind ik niet zo lekker als de smallstone klinken maar hij is hier dan ook niet naar gemodeled, wellicht een smaakkwestie dus.
De chorus, delays en reverbs zijn allemaal makkelijk in te stellen en erg bruikbaar, ik vind ze ook zeker goed klinken maar ik heb nog nooit de analoge tegenhangers hiervan in mijn bezit gehad ter vergelijking.

Ik heb momenteel de software even niet geinstalleerd staan en aangezien de midifuncties voorzover ik weet voornamelijk via de software lopen zal ik daar later nog wel even naar kijken.
 
Ik denk dat HET essentiele verschil (en waarschijnlijk het enige verschil) tussen de gitaarversie en de "vintage keys" versie de ingangsgevoeligheid is. Die ingang is bij de gewone versie al te gevoelig voor high output gitaren en is - helaas - volledig ongeschikt voor lijn level signalen, zoals de door mij geprobeerde Hammond patches.
Het Leslie effect heet op de Tonelabs "Rotary" en zit er dus wel op. In het algemeen vindt ik de Tonelab effecten behoorlijk van kwaliteit.
 
Back
Top