Alweer isolatie... maar nu anders!

e-vo

Ingeburgerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
43
Locatie
Den Bosch
'k heb namelijk al een doos in doos constuctie in de flat waar ik woon, volgens het systeem van Akoestikon. Totale kosten waren 4000 gld en het werkt best goed. Niet super, maar waarschijnljik is dit mijn eigen schuld geweest omdat ik het plafond niet zo grondig heb geisoleerd als de rest. Dit was om kosten te besparen maar uiteindelijk heb ik daar wel een beetje spijt van.

Nu komt het: ik ga verhuizen en heb de mogelijk om in de (verwarmde) garage een vrijstaande ruimte bouwen. Qua grootte heb ik weinig beperkingen dus dat zit wel goed.

Nu kan ik wel weer een losstaande dubbele gipswand in een van gasbeton gebouwde ruimte maken, maar ik kan bijvoorbeeld ook een twee gasbetonnen ruimtes in elkaar bouwen. Zou dit beter werken... of juist niet?

De vloer is van beton met daaronder wel een kruipruimte. Nogmaals, verder kan de hele kamer losstaand van alle vaste muren geplaatst worden. Kan iemand hierin adviseren? Alvast bedankt!

Greetz,

E-VO
 
is de garage een uitbouw of zit direct aan de muur van de garage een andere woning ?

is de garage van gasbeton of wil je nog een gasbetonnen kamer in de garage maken met daarin gipswanden ?
 
het is een drive-inn tussenwoning, dus de garage zit op de begane grond, de woonkamer op de 1e enz.

mijn idee was om een vrijstaande gipsbetonnen ruimte te bouwen en daar omheen, of daarin, weer een gipsbetonnen ruimte te maken, dit ipv een gipswand
 
als je in je garage nog een vrijstaand hok maakt lijkt mij dat al
genoeg als je deze al op een zwevende constructie maakt en er is verder geen contact met de garagemuren, vloer of plafond dan heb je je binnendoos al
 
alleen maar een gasbetonnen hokje? 'k dacht dat er meer nodig zou zijn.

En hoe voorkom je dan contact met de vloer? de muren moeten toch ergens op staan of krijg je dan van die rubberen delen? Zo ja, waar kun je die halen dan?
 
Laatst gewijzigd:
eerst een zwevende vloer maken, daar je muren op bouwen

en anders maak je eerst je hok van gasbeton en maak je daar een gipsplaten hok in op een zwevende vloer

zoek maar eens op het forum er staat genoeg links
 
De meeste informatie vind je op www.sospubs.co.uk, en dan zoeken op 'soundproofing'.

Hier staat ook een goede uitleg over het maken van een zwevende vloer.

Succes :)
 
thanks!

Ik had die link al gevonden hier.... kan alleen die plaatjes niet vinden die bij het verhaal horen.... (figure 1 bijvoorbeeld).

Moet wel zeggen dat ik ze maar ff snel heb doorgelezen, was interessant maar moet wel sommige woordjes nog even opzoeken :confused:
 
Die zwevende vloer moet er sowieso komen ondanks dat dit niet mee zal vallen vanwege het gewicht van de muren.

ik heb gelezen (op de hier geposte links) dat als je de mogelijkheid hebt om 2 muren (gasbeton/steen) ongeveer 40 cm uit elkaar te zetten je er geen isolatoemateriaal tussen hoeft te doen. De besparing in kosten mag dan duidelijk zijn!

Aangezien ik de ruimte gebruik om te draaien vind ik het belangrijk dit ook op een behoorlijk volume te kunnen doen.
 
isolatiemateriaal ?
je muren dat is geluidisolatie
je bedoelt spouwabsorbtie
zou ik er altijd in doen
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Als je het geld, ruimte, zin en tijd voor hebt is het DE optie..

En dat wilde ik nou net even weten!

En wat betreft het geld.... dat is wel het grootste struikelblok :stupid maar volgens mijn berekeningen is gasbeton gewoon best goedkoop!

Tuurlijk komt er veel meer bij kijken, maar toch
 
Origineel geplaatst door matt second
isolatiemateriaal ?
je muren dat is geluidisolatie
je bedoelt spouwabsorbtie
zou ik er altijd in doen


Waarom zou je het er altijd in doen?

Zou er een risco zijn dat de trillingen tussen die 2 muren in "rare fratsen" uit gaan halen?
 
al het geluid wat je in je spouw kan verminderen door meer absorbtie geeft je met een kleine moeite een stuk meer geluidisolatie
 
Van de Sospubs site:

Low-frequency sound isolation in a double-wall structure depends both on the mass of the two walls and on the width of the air gap. In larger studios the void isn't necessarily all wasted space; they can be designed into the plan as corridors, storage spaces, machine rooms or air locks. In any event, a gap of several feet is ideal, with a gap of around six inches being a practical minimum if you can cope with a reduction in low-frequency isolation. Some designers advocate filling the void with Rockwool, and from my own experience I know this can help a lot where the void is only a few inches wide. Indeed, I once experienced a problem when building a double-ceiling structure with an empty void, as it tended to resonate at certain frequencies. Filling the void with Rockwool causes energy bouncing back and forth within the space to be progressively absorbed, helping to damp the resonances.

Het lijkt erop dat ik tussen de muren in gewoon spullen kan opslaan.... dus verdere isolatie daartussen is toch niet nodig.....?
 
tuurlijk
als jij zoveel ruimte hebt dat je een 2 meter brede ruimte rondom overhoudt zou ik daar zeker spullen in opslaan :)
 
Origineel geplaatst door matt second
tuurlijk
als jij zoveel ruimte hebt dat je een 2 meter brede ruimte rondom overhoudt zou ik daar zeker spullen in opslaan :)

uhhhh.... misschien draaf ik wel een klein beetje door ja...... spullen opslaan... hehehe
nut.gif
 
Back
Top