tips voor demping dmv kleden?

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
nee geen kledING tips ;)

ik krijg binnenkort een extra ruimtetje in mijn nieuwe studiootje die ik als vocal-booth wil inzetten.....het is geen optie om het materiaal aan de wand (nu tegeltjes) te vervangen, maar ik wil em wel een stuk minder galmend krijgen...ik lees vaak over kleden/doeken aan de wand hangen...iemand nog tips hierover, ikea ofzo? ;)

Olaf
 
hey olaf,


Ik heb ook een vocal booth en heb van die nopjesmousse hier en daar gebruikt, maar mijn ruimte is eigenlijk nog iets te klein voor een natuurlijke klank die meestal geprefereerd word.

Nu heb ik dus een beetje een hokjesklank en dat hoor je in de opnames:[> dus doe ik ze nu gewoon in de regieruimte.

De ideale klank volgens wat ik weet en gelezen heb elders en die ik nu ook ervaar (als ik stil blijf zitten bij de opnames) is een natuurlijke galm in een ruimte die ietwat geisoleerd is maar met toch nog wat natuurlijke galm, met een 1,5 a 2 meter achter de microfoon een werend (nopjes,doekachtig) scherm die het stemgeluid breekt om hem zo niet hard in het rond te sturen.

(op een statief, rechtstaand bord of iets, dat gewoon in de ruimte staat achter de mic maar niet tegen de muur ofzo. dat kan misschien ook een doek zijn die aan het plafond hangt? test test..)

p.:biertje:
 
Je leest ook regelmatig dat men hiervoor kartonnen eierdozen gebruikt. Zelf heb ik echter nog geen studio gezien die dit gebruikt.

Misschien waren het gewoon indianenverhalen :confused:
 
Misschien zou je dit boekje moeten lezen:
"Creatief opnemen deel 3: geluidsisolatie,
akoestiek en monitoring" van Paul White.
Staat vol met wetenswaardige zaken over acoustiekverbetering, hoe ontzie ik mijn buren,
enz. Is ook heel nuttig voor kleine thuis-studio'tjes.
 
hoe ontzie ik mijn buren


Vergeet deze utopie maar, laagfrequent gaat of draagt overal door, dat hou je met niks tegen. Gewoon goeie geburen hebben, staat dat daar niet in als gouden tip?:D


"Een walvis van in de Indische oceaan communiceert met een soortgenoot die op de Noordpool rondzwabbert dmv laagfrequent."8D



yoow! p.
 
In zo'n kleine ruimte met gladde wanden heb je meestal last van een flutterecho. Dat is rg naar, want dat is met geen mogelijkheid later nog uit de opnames te krijgen.

Ik heb dat opgelost door dikke badlakens met een nietmachine aan de muur te maken. Heeft erg goed geholpen in een ruimte van 0,80 x 0,80 2,0 hoogte. Ik heb toen ook het plafond bedekt.


Paul.
 
badlakens klinkt goed!
ik heb geen last van buren aangezien de ruimte in een kantoorgebouw zit..

Olaf
 
Eierdozen kun je vergeten. Zijn hooguit geschikt om wat flutterecho weg te werken bij keiharde gladde wanden, maar voor isolatie en demping kun je dat vergeten.

Fabeltje wat met geen mogelijkheid de wereld uit te rammen is ...


Paul.

P.S.

Je woont anti-kraak, Olaf ?
 
Ben pas nog met een zeker iemand daar naar aan't kijken geweest. En je kunt kant en klare sets kopen met schuimblokken die je aan de muur kunt plakken. Lekker makkelijk dat wel.
Je kunt het ook bij een doe het maar zelf zaak scoren, maar kost ook redelijk veel en je moet zelf behoorlijk klooien.

Anders een oud gordijn opsnorren of vloerbedekking tegen de muur plakken. Badlakens kan ook. :)
 
nee ik heb een speciale ruimte in ons kantoor weten te regelen...eigen baas he ;)
het gaat me niet om de isolatie, maar gewoon om zoveel mogelijk demping te verkrijgen, dus het wegwerken van galm en echo
 
Origineel geplaatst door Prophet




"Een walvis van in de Indische oceaan communiceert met een soortgenoot die op de Noordpool rondzwabbert dmv laagfrequent."8D



yoow! p.

nee dat heb ik ook op discovery channal of animal planet gezien niet doordat het laag frequent is maar er is een bepaalde stroming heel diep die supergeleidend is voor geluid.

de amerikanen gebruikte die zelfde stroming om russische onderzeeers op te sporen.

ook weer genoeg natuurkunde en biologie voor vandaag.

trouwens het is ook niet logisch dat laagfrequent geluid zomaar zonder hulp van die grote afstanden kan afleggen.
daar heb je veel te veel vermogen voor nodig(energie)
ze hebben niet veer niks fm (en andere modulatietechnieken)uitgevonden
 
als dikke gordijnen niet genoeg zijn dan kan je ook nog baffles ophangen
 
Ik heb een tijdje terug een velours gordijn gekocht en dat werkt echt prettig
moet ik zeggen. Nadat ik dat ding ophing hoorde ik pas hoeveel reflectie een
kamer heeft zonder dat het direct opvalt.

ja en waar halen...ik haalde deze weg bij een 2ehands shop voor 10 euro. Voor
die prijs hangt ie echt lekker :D
 
Back
Top