Andromeda Thread

De Andromeda is een zéér veelzijdige polyfone synthesizer. Die ik nu heb is mijn vierde. Dat heeft alles te maken met mij, en niet met de synthesizer zelf.
Ja, hij heeft zijn bugs en onregelmatigheden en je verdwaalt snel als je niet oplet, maar in the end kun je er gewoon fantastische geluiden mee maken en de modulatie-mogelijkheden zijn zó uitgebreid dat je het gerust een soort van semi-modular kunt noemen. Polyfoon dus!
De kunst is om gestructureerd met het ding om te gaan als je een geluidsdoel nastreeft: start met een goede preset (ik heb een paar standaard presets voor standaard uitgangspunten)
En lees de manual minstens één keer per jaar in zijn geheel :-)

Nou moet ik zeggen, sinds deze week heb ik een Moog Voyager RME en op die bak klinkt zelfs de init patch aangenaam :halleluja Maar die is uiteraard niet te vergelijken met de Andro.

Lexicons: ik heb een 200 gehad en nog steeds een PCM-80, zeg maar de middle of the road Lexicon. Ik ben gek op die warme gekleurde reverbs. Maar inderdaad de echt goeie Lexen zijn stevig aan de prijs.

Bedankt voor het luisteren en het commentaar!
 
ik vind het wel oke klinken.
de galm uit de a6 is niet slecht ( de "wedge" galmunit van alesis is dezelfde ) . voor life gebruik ik hem sowieso.
bij studioopname geeft een externe effectunit ( of hedentendagen een goede daw galm ) betere resultaten en laat nog beter zien waartoe de a6 in staat is.
( gebruik zelf een emmertjesdelay, veergalm, moogphaser, externe leslie en een batterij softwaregalmen )
 
Ik vind het trouwens niet eenvoudig om een warme galm te creëren. Dat subtiel metalige effect dat je in de Andromeda ook hoort is nog niet zo eenvoudig weg te krijgen.
 
Prachtige synth zo'n Andromeda, daar dacht ik vroeger anders over, maar ik vindt het echt een geweldige machine nadat ik eigenlijk weet hoe het allemaal werkt :) alleen erg jammer is dat het complete tijdbommen zijn, je zult maar een defect mainboard hebben, wat niet meer te leveren is, wat dan ?
Je kunt er ook niet even snel iets inbraaien, want hij zit vol speciale SMD chips.
 
het fijn tunen is wel iets dat de a6 nodig heeft inderdaad, maar daarmee is het wel heel goed mogelijk om het warmer/ronder te krijgen. zit vaak in kleine waardeverschillen.
er zijn meer dan voldoende ingrijpingsmogelijkheden en is het oplossendvermogen groot genoeg om te komen waar je wilt, nadeel is wel dat meer mogelijkheden ook meer tijd kost.

ten aanzien van betrouwbaarheid en reparatie: och , ze gaan lang mee, een tweede kost ook niet superveel, als ze met de bosjes ooit zouden uitvallen dan komen er nog extra veel reserveonderdelen beschikbaar.
ten aanzien van smd chips: de serviceafdeling van numark/alesis was vrij kundig om deze te vervangen, dus ook dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

in het algemeen blijft de vraag of het risico zoveel extreem groter is dan bij bv een andere polysynth als de jupiter serie, de polyevolvers, de oberheimer expander etc.
 
Laatst gewijzigd:
Even ter info wat misschien handig kan zijn voor A6 bezitters, in Duitsland kun je geen onderdelen meer bestellen, dat kan nu in NL bij een service centre www.kebe.nl
 
weet iemand een overview van welke pots waar zitten, er zijn er n.l 5 verschillende.
het gaat bij mij om de envelopes maar zijn de lfo's, pre filter en post filter niet dezelfde pots?
kan het zo snel niet ergens vinden
 
Soms heb ik ook wat last van springende pots op de Andy.. en dat komt dan denk doordat ik er te lang niet aan gedraaid heb. Even een paar keer heen en weer met de pots en dan doen ze het weer als vanouds. Heb je dat al geprobeerd devon?

Hier nog een Andy-heavy muziekje. De CS-80 achtige lead is andy, evenals de strings, de sequence en de bas.

http://moonbase69.nl/mp3/NightSiege.mp3
 
jazeker heb ik dat geprobeerd (heb hem n.l al een paar jaar) en dat draaien ken ik maar heb gewoon liever een setje liggen voor als ik het echt zat ben, bovendien is er 1 echt kapot (pre filter)
ik kan ze zo bestellen maar heb even info nodig welke pots voor welke synth delen zijn (env, pre filter etc)
dat kan ik nergens vinden. als iemand hier pots heeft besteld voor zijn andy laat dan even weten welke, dan kan ik n.l verder... aub :)
 
weet nou nog steeds niet welke potmeters ik moet bestellen, ze zijn er van verschillende waardes en ik kan ook niet aan de service manual zien welke wat zijn.

ik wil wat envelope pots en post filter pots.

welke waardes hebben deze? 11k? zou fijn zijn als er iemand wat meer technische info had
 
staat dat niet gewoon in de servicemanual/ in de schema's ?
en anders evenhet numerk/alesis service centrum, of het electromusic.comform ?
 
Top dankje!! Ik kon het niet vinden in de service manual en de gozer van numark kon me ook niet echt helpen. Ik kon wel bestellen. Nou vind ik bestellen geen probleem maar bestel liever nu wat ik nodig heb ipv een hele set waar ik later mee blijf zitten.
 
Dat gaat lekker bij Alesis:

U kunt de onderdelen rechtstreeks bestellen op e-mail kundenservice@alesis.com of telefonisch 0049-21548129920

Dus kebe.nl heeft het een paar maanden gedaan en nu doen ze het zelf weer.
 
aaah nice, ik kreeg al zo'n vaag antwoord van die kebe gast, alsof hij er geen drol vanaf wist.
nou ben ik zelf ook geen technicus dus word graag geholpen door iemand die weet hoe het zit!

thanks man!!! appreciate!! :)
 
ipv een hele set waar ik later mee blijf zitten.

begrijpelijk,
toch handig om een klein setje veelgebruikte onderdelen aan te leggen voor de a6 lijkt me ( paar pots, paar chips, paar pushbuttons )
 
Back
Top