Korg T vs M serie

Scratch

Stamgast
Lid sinds
20 mei 2004
Berichten
432
Locatie
Zoetermeer
Hallo,

Geloven jullie in liefde op 't eerste gezicht? En dat je echt aan niets anders meer kunt denken? Dat er van binnen iets opbloeit, en dat je niet meer zonder kunt?

Dat had ik dus vanmiddag ook, met een Korg exT2 :D of zaten jullie onverhoopt aan iets anders te denken....?

Toen ik op de synth afdeling van feedback stond, moest ik natuurlijk van alles even testen. Mijn oog viel ook op een oud stoffig en krassig zwart apparaat wat de naam Korg exT2 draagt. De eerste indruk was: "wat is dit een verragt apparaat, zo behandel je toch geen synthesizer?" Na enig aarzelen pak ik een krukje, plug mijn koptelefoon achterin, en bekijk het apparaat aandachtig om te zien hoe dit apparaat inelkaar steekt. De eerste preset die ik zag staan was "00 Universe", het zal mij benieuwen... Geconcentreerd sla ik met 2 handen een A mineur aan....en... WTF IS DIT VOOR EEN HEMELS GELUID!!!!!!!!!!

Ik was echt meteen overdonderd, stapel verliefd op die ene preset "Universe". "Ik móét deze hebben", dacht ik bij mezelf. De buitenkant zag er niet uit, maar ook hier geldt: "de ware schoonheid zit van binnen".

Zojuist ben ik gelijk op internet opzoek gegaan naar meer info over deze synth. In eerste instantie wilde ik gelijk weten of van de exT2 een rackversie bestond. Maar die ben ik nog niet tegengekomen. Wat me wel opviel is dat er gesproken wordt over een T- en M serie. De M-serie is mij alleen van naam bekend. En van de M serie is wel een rackversie uitgebracht. Maar ik ben eigenlijk benieuwd waar deze twee series in elkaar verschillen. Ik vond wel een Duitse site, maar mijn Duits is zo slecht, dat ik net zo goed een Arabische handleiding kan gaan lezen.
En op die site laten ze ook diverse MP3's horen van beide synths, en uiteraard, ook de preset "Universe". Nu ben ik dus ontzettend benieuwd hoe de M serie klinkt en of deze dezelfde geluiden aanboord heeft als de T serie. Mocht dit zo zijn, dan schaf ik onmiddelijk een rackversie van de M1 aan. Een simpel antwoord zou zijn: Test, luister en oordeel zelf! Juist, als er een muziekzaak in de buurt een Korg M1 had staan, had ik dat zeker gedaan, maar helaas...

Nu is dus mijn vraag aan de Korgfanatiekelingen, gebruikers en aanverwanten: Zijn de presets in de M serie gelijk aan de T serie? En, het allerbelangrijkste, zit de preset "Universe" erin? Want mijn liefde voor deze preset is toch wel heel erg groot!

Ondertussen probeer ik een poging te doen om de verschillen tussen deze twee synths te ontdekken....
 
Re: Korg T vs M serie

Origineel geplaatst door Scratch
Geloven jullie in liefde op 't eerste gezicht? En dat je echt aan niets anders meer kunt denken? Dat er van binnen iets opbloeit, en dat je niet meer zonder kunt?

Dat had ik dus vanmiddag ook, met een Korg exT2 :D of zaten jullie onverhoopt aan iets anders te denken....?
Access Virus voor mij :) Elke keer dat ik 'm op de Musikmesse speelde dacht ik hetzelfde.

En op die site laten ze ook diverse MP3's horen van beide synths, en uiteraard, ook de preset "Universe". Nu ben ik dus ontzettend benieuwd hoe de M serie klinkt en of deze dezelfde geluiden aanboord heeft als de T serie.
De M-serie had al de preset 'Universe' > http://www.synthmania.com/m1.htm :)

Mocht dit zo zijn, dan schaf ik onmiddelijk een rackversie van de M1 aan. Een simpel antwoord zou zijn: Test, luister en oordeel zelf! Juist, als er een muziekzaak in de buurt een Korg M1 had staan, had ik dat zeker gedaan, maar helaas...

De T-serie is de opvolger van de M-serie. Opvolgen betekent bij Korg - meer wave rom, meer multisamples, etc. Het achtervoegsel 'ex' betekent een verbeterde of uitgebreide versie in vergelijking met het origineel.

Nu is dus mijn vraag aan de Korgfanatiekelingen, gebruikers en aanverwanten: Zijn de presets in de M serie gelijk aan de T serie? En, het allerbelangrijkste, zit de preset "Universe" erin? Want mijn liefde voor deze preset is toch wel heel erg groot!
Je bent niet de enige; toen de M1 uitkwam is die preset hardstikke kapotgespeeld ;) Volgens mij was de M1 het origineel met die preset.
Ondertussen probeer ik een poging te doen om de verschillen tussen deze twee synths te ontdekken....
Kijk maar eens rond bij Sealed's pagina hier : http://homepage.mac.com/synth_seal/html/m1.html

De sound examples deden ook bij mij een behoorlijk "whoa"-gevoel veroorzaken.

Wat wel met de hele serie is is dat Korg pas bij de Trinity het idee had om eindelijk er eens resonante digitale filters erin te zetten terwijl E-mu, Yamaha en Roland daar al veel eerder mee kwamen. Ook worden een hele hoop multisamples tot vermoeiens toe in elke module wel gebruikt. Ik zou er niet raar van opkijken als je met een NS5R of zo nog je "Universe" patch kan namaken, de techniek is vrijwel niet veranderd.
 
T2

T2

Nou ik ben zelf in het gelukkige bezit van een M1/T2 en een 01Wfd, en ik wordt nog elke dag gelukkig als ik naar ze kijk en natuurlijk luister:{
 
Een vertaling van passages van de Duitse site die iets over verschillen tussen de M- en T-serie zeggen. Beschrijvingen van zaken die bij beide hetzelfde waren heb ik niet opgenomen. Als je dus ergens informatie over de M- of T-serie waarover hieronder niets gezegd wordt, dan geldt die informatie voor alle exemplaren van beide series.

:okdan:

"PRODUKT-DEFINITION
1988 stellte KORG zum ersten Mal sein Workstation-Konzept mit der "M1" vor. Kurz darauf folgten die Rackversionen M1R sowie M1Rex. Knapp ein Jahr später wurden mit der "T" Serie viele Nachteile der M1 beseitigt. Drei Modelle mit unterschiedlichem Tastenumfang brachte die T-Serie hervor. (T1-88 gewichtete Tasten / T2-76 Tasten / T3-61 Tasten). T2 und T3 gab es ebenfalls in einer "ex" Version. Zuletzt gab es auch die Ur-M1 noch in einer "ex" Version. Aus heutiger Sicht ist vor allem die Rackversion des M1 mit der Bezeichnung M1R interessant, die es auch als M1Rex gibt und in dieser Ausführung über den vergrößerten Sample-ROM Speicher der T-Serie verfügt."

"PRODUCT-DEFINITIE
In 1988 presenteerde Korg met de M1 voor het eerst het Workstation-concept. Kort daarop volgde met de M1R de rackversie en daarna nog de M1Rex. Net een jaar later werden met de T-serie veel nadelen van de M1 verholpen. Binnen de T-serie waren er drie modellen met verschillende klaviergroottes (T1 - 88 gewogen toesten / T2 - 76 toesten / T3 - 61 toetsen). Van de T2 en T3 waren er ook nog een 'ex'-versie. Tenslotte bestond er ook van de oer-M1 nog een 'ex'-versie. Vanuit ons huidige perspectief is vooral de rackversie van de M1 met de naam M1R interessant, die er ook als M1Rex is en in die uitvoering [de M1Rex dus] beschikt over het grotere Sample-ROM-geheugen van de T-serie."

"KLANGSTRUKTUR
Die M- und T- Serie von Korg basiert exakt auf dem gleichen Syntheseprinzip."

"KLANKSTRUCTUUR
Klankstructuur: De M- en T-serie van Korg zijn op exact hetzelfde syntheseprincipe gebaseerd."

"Als Ausgangsmaterial für die Oszillatoren dient beim M1 und M1Rex ein 8MB großer Sample-ROM Speicher. Bei den T-Modellen und dem M1Rex wurde der SampleROM Speicher auf 16MB erweitert. "

"Als uitganspunt voor de oscillatoren dient bij de M1 en M1R [er staat "M1Rex" in het Duits, maar hij moet wel de M1R bedoelen, dat kan niet anders] een 8MB groot Sample-ROM-geheugen. Bij de T-modelen en de M1Rex werd het Sample-ROM-geheugen tot 16 MB uitgebreid."

"SEQENZER
Vollendet wurde das M1-Konzept durch einen achtspurigen Sequenzer, der auch über Step-Programmierung und verschiedene Nachbearbeitungsmöglichkeiten verfügte. War die Programmierung im M1 noch sehr gewöhnungsbedürftig, so hatte man in der T-Serie u.a. durch das größere Display einen besseren Über- und Durchblick. "

"SEQUENCER
Het M1-concept werd voltooid met een achtsporen-sequencer, die ook over step-programmering en mogelijkheden om achteraf te editen beschikte. Waar bij de M1 gewenning aan de manier van programmeren nog hard nodig was, is er bij de T-serie door het grotere display meer in- en overzicht."

"Auch in meinem Set-Up hat nach langer Abstinenz wieder ein M1Rex Einzug gehalten (die Rackversion des M1 incl. der T3 Erweiterung)."

"Ook in mijn setup staat na een lange periode van afwezigheid weer een M1Rex (de rackversie van de M1 inclusief de T3-uitbreidingen)."

"PRODUCT-FACTS
Wie soeben erwähnt, gibt es die M1 auch als M1R auch in einer 2HE Rackversion. Diese ist absolut identisch mit der Tastaturversion. Beide Geräte gab es später auch als EX-Version mit verdoppeltem Sample-Rom-Speicher (8MB). Allen Produkten gemeinsam ist eine 16stimmige Polyphonie im Single-Modus, bzw. 8stimmige Polyphonie im Double-Modus.

Die T-Serie entspricht vom ROM Sample-Speicherinhalt exakt der EX Version der M-Serie. Von der T2 sowie T3 gibt es ebenfalls eine EX Version. Diesmal stand das EX allerdings für den Einbau eines zusätzlich 1MB großen, flüchtigen Sample-RAM-Speichers. Dieser RAM-Speicher kann nach Belieben mit eigenen Samples gefüttert werden. ACHTUNG: Selbst Samplen ging allerdings nicht. KORG stellte eine spezielle T-Sample-Library zur Verfügung. Außerdem war es auch möglich, Samples der KORG Sampler DSS-1 und DSM-1 zu lesen. Die T1 war bereits vom Werk aus mit dieser Erweiterung ausgestattet.

Alle genannten Geräte verfügten zudem über zwei Schächte für Speicherkarten. Über den ersten Schacht ist es möglich, der Klangerzeugung weitere Samples zuzuführen, die auch nach dem Aus- und Einschalten sofort verfügbar sind. Der zweite Schacht nimmt eine Karte zur Speicherung aller internen Sound- und Sequenzerdaten auf. Besonders die M1 sowie M1R profitierten von dieser Möglichkeit, da sie kein Diskettenlaufwerk besitzen. Weitere Vorteile der T-Serie: Diskettenlaufwerk, verdoppelter Speicher und Sequenzerinhalt, erweiterte Masterkeyboardfunktionen, neben Midi In und Thru 4 (vier) Midi-Out Anschlüsse, Graphik-fähiges Display."

"PRODUCT-FEITEN
Zoals zoëven vermeld, is de M1 er ook als M1R, een 2HE rackversie. Deze is volledig gelijk aan de toetsenversie. Beide apparaten waren er later ook als EX-versie met verdubbeld Sample-ROM-geheugen. Alle producten hebben zestien stemmen polyfonie in single-mode en acht polyfonie in double-mode gemeenschappelijk.

De T-serie stamt wat bereft de omvang van het Sample-ROM-geheugen van de EX-versie van de M-serie af. Verder is er van zowel de T2 als de T3 een EX-versie. Ditmaal staat 'EX' echter voor de inbouw van een 1MB groot, tijdelijk Sample-RAM-geheugen. Dit RAM-geheugen kan naar believen met eigen samples gevuld worden. LET OP: zelf samplen is niet mogelijk. Korg heeft een speciale T-sample-library ter beschikking gesteld. Daarnaast was het ook mogelijk samples van de Korg-samples DSS-1 en DSM-1 in te lezen. De T1 had deze uitbreiding vanaf het begin.

Al de genoemde apparaten beschikten bovendien over twee slots voor geheugenkaarten. Via de eerste slot is de invoering mogelijk van de klankverwerkking van nog meer samples, die ook na het aan- en uitzetten nog beschikbaar zijn. In de tweede slot past een kaart voor de opslag van alle interne sound- en sequencerdata. Vooral de M1 en M1R profiteerden van deze mogelijkheid, omdat daar geen diskettestation in zit. Verdere voordelen van de T-serie: diskettestation, verdubbelde opslag- en sequencergrootte, uitgebreidere masterkeyboardfuncties, naast MIDI IN en THRU vier MIDI OUT aansluitingen, en een display dat voor graphics geschikt is."

"SONSTIGES
Vom Kauf der hier nicht besprochenen Billigvariante M3R rate ich ab, da KORG hierfür die M1 Sounds nochmals stark gekürzt hat und der 1HE Expander durch die stark reduzierte Oberfläche und das verkleinerte Display fast unbedienbar geworden ist.
KORG bot deshalb unter der Bezeichnung RE1 eine handliche, aber sehr teure Fernbedienung an. Für eine Kombination aus M3R und RE1 muß man heute allerdings mehr bezahlen als für einen M1R, weshalb diese Kombination, vor allem in Bezug auf den Klang keine Alternative darstellt.

Über Drittanbieter gab es zeitweise ein externes Diskettenlaufwerk mit Samplingspeicher für die M1, welches aber nie 100% sicher lief. Wer unbedingt ein Diskettenlaufwerk benötigt, sollte zu einem Gerät der T-Serie greifen."

"OVERIGE
De koop van de hier niet besproken budgetvariant M3R raad ik af, aangezien Korg hiervoor de M1-sound nogmaals sterk beknopt heeft en deze 1HE-expander door het sterk gereduceerde oppervlak en het verkleinde display bijna niet te bedienden is. Korg ontwierp daarom onder de naam RE1 een hanteerbare, maar zeer dure afstandbediening. Voor de combinatie M3R-RE1 moet men tegenwoordig echter meer betalen dan voor een M1R, om welke reden deze combinatie vooral wat betreft de klank geen serieus alternatief biedt.

Via derden was er destijds een extern diskettestation met samplegeheugen te krijgen voor de M1, maar dit werkte niet 100% zeker. Wie echt een diskettestation nodig heeft, kan beter een apparaat uit de T-serie nemen.
 
wellicht een beetje laat, maar toch nog bedankt voor de (grote) reply's!! Teveel vrijetijd zeker :D
 
even dit topic weer een nieuw leven in blazen....

Ik denk er overna om een Korg M1r te kopen. Echter was ik benieuwd wie op dit forum deze in bezit heeft, en voor mij even de moeite zou willen nemen om de afmetingen van dit apparaat op te meten. Ik kan ze op internet nergens vinden.

Waarom?
Ik was ooit een keer begonnen met het ontwerpen van een studiomeubel. Dit had ik uiteindelijk op de lange baan geschoven ivm me afstuderen. Eind deze maand ga ik verhuizen, ik wil daarna de muziek weer oppakken en een studiomeubel in elkaar zetten. Daarbij heb ik wel de afmetingen nodig van een korg M1r nodig. Dus...wie is hier zo vriendelijk? :)
 
"OVERIGE
De koop van de hier niet besproken budgetvariant M3R raad ik af, aangezien Korg hiervoor de M1-sound nogmaals sterk beknopt heeft en deze 1HE-expander door het sterk gereduceerde oppervlak en het verkleinde display bijna niet te bedienden is. Korg ontwierp daarom onder de naam RE1 een hanteerbare, maar zeer dure afstandbediening. Voor de combinatie M3R-RE1 moet men tegenwoordig echter meer betalen dan voor een M1R, om welke reden deze combinatie vooral wat betreft de klank geen serieus alternatief biedt.

Via derden was er destijds een extern diskettestation met samplegeheugen te krijgen voor de M1, maar dit werkte niet 100% zeker. Wie echt een diskettestation nodig heeft, kan beter een apparaat uit de T-serie nemen.

die beste man die de moeite nam om t verhaal hierboven uit 2005 ff uit te pluizen thnx
kwas ook niet soo onder de indruk vd m3
terwijl t wel een erg mooie module is eigen lijk soms te scoren voor 90.- eu
das wel weer lekker m3 = gooood voorstrings /warme patches

ik had ook veel verhalen gehoord over de m1 veel verschillen idd met roms/ per model

de m1r[ex] dus moetje hebben
sc6
staan dr eg veel te koop
de toetsen versie sdat is
 
"Dus...wie is hier zo vriendelijk?"

Nou, ik dus! ;)

Mijn M1r heeft geen rackoren en meet 43cm breed bij 9cm hoog en 39cm diep. Rackoren zijn bij de meeste modules ongeveer 2cm breed per rackoor. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grt. Eric
 
iedere korg synth kan de universe preset maken. Korg hergebruikt altijd alle samples dus je kan em zo maken. In veel korgjes zit hij al standaard (al klinktie soms een beetje anders)
 
Origineel geplaatst door Keyzer Eric
"Dus...wie is hier zo vriendelijk?"

Nou, ik dus! ;)

Mijn M1r heeft geen rackoren en meet 43cm breed bij 9cm hoog en 39cm diep. Rackoren zijn bij de meeste modules ongeveer 2cm breed per rackoor. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grt. Eric

Kijk, hier heb ik nou wat aan! Super bedankt! 39 cm is trouwens wel veel, m'n studio meubel moet ik weer wat dieper maken! Het ontwerp plaats ik binnenkort op dit forum!
 
Origineel geplaatst door Slipperman
iedere korg synth kan de universe preset maken. Korg hergebruikt altijd alle samples dus je kan em zo maken. In veel korgjes zit hij al standaard (al klinktie soms een beetje anders)


Volgens mij klopt dat aardig, ik heb net die universe preset gehoord en het lijkt op iets wat ik ook in de X5 heb zitten, weet zo alleen niet even hoe of die heet.
 
btw, nog ff een miereneukerige vraag, is die 9 cm hoogte exact? Of is het 8,9 of 9,1 of 9,2 enz enz

M'n toekomstige meubel maak ik van hout, vandaar dat het zo precies moet. 't Is een beetje lastig zo, ik wou liever dat ik m al zelf had.
 
Breedte: 43cm precies
Diepte: 39cm precies (maar door het uitsteken van de div. aansluitingen is ie eigenlijk dieper, de kast is 39cm precies)
Hoogte: frontpaneel: 8,8cm de kast zelf: 8,5cm (maar hier steken de voetjes en div. schroeven uit, dus hou het maar op 8,8cm)

Denk er wel aan dat het apparaat ook nog koeling nodig heeft. Ik zou hem niet zo strak passend inbouwen, maar 'm nog wat lucht geven.

Succes!
 
Origineel geplaatst door Keyzer Eric
Breedte: 43cm precies
Diepte: 39cm precies (maar door het uitsteken van de div. aansluitingen is ie eigenlijk dieper, de kast is 39cm precies)
Hoogte: frontpaneel: 8,8cm de kast zelf: 8,5cm (maar hier steken de voetjes en div. schroeven uit, dus hou het maar op 8,8cm)

Denk er wel aan dat het apparaat ook nog koeling nodig heeft. Ik zou hem niet zo strak passend inbouwen, maar 'm nog wat lucht geven.

Succes!

:halleluja Super bedankt! :halleluja

Wat betreft de koeling, ik zat te denken om er nog kleine ventilatoren in te bouwen, voor als de nood echt hoog wordt. En dan bedoel ik die kleine dingen die achterin computers gaan. Heb daar nog nie echt naar gekeken.
 
Ventilatoren is echt niet nodig hoor. Onder mijn M1Rex zit een yamaha A5000 (die is trouwens nog een 10 cm dieper dan de M1R) en erboven zit een Korg Wavestation AD. Die yamaha kan erg warm worden (ingebouwde HD) maar ik heb nog nooit warmte / koelings problemen gehad met de M1Rex.
 
Back
Top