Dure synths door budget mixers etc..

Cozko

Ouwe rot
Lid sinds
26 juli 2001
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Dit gaat vast een hele leuke draad worden, hoewel...

Het valt me steeds vaker op, dat mensen met de (voor mij) meest begeerlijke synths, hun spul vaak blijkbaar afmixen op buget B-mixers en dito fx- en andere outboardshit.

Ik kom Andromeda's tegen die worden ge-harddisc-record via SB-Live's??? Gek hè, dat ie zo 'dood' klinkt.

Jupiters en Prophets door Zooms of Virtualizers??? "Ik heb mijn Prophet-5 maar verkocht. Ik hoorde geen verschil met mijn AN1x. Bovendien heeft die veeeeeel vettere effecten":D

Een TR909 door een Alesis 3630??? :[>

Ieder kind weet toch dat een simpele ... beter klinkt door een fatsoenlijke ... mixer/fx-bak, dan een peperdure ...-synth door een cheapo setje?

8P
 
Laatst gewijzigd:
om over de standaard stereo tulp-tulp kabeltjes (eventueel met jack convertor-pluggetjes en dergelijke) maar te zwijgen!

>niks tegen een AN1x he! mijn virus klinkt net zo goed door mijn mixer! (alleen de karakteristieke klank van beide apparaten verschilt :P)
 
Laatst gewijzigd:
Gaaf hè, je Minimoog door tulpstekkertjes via minijack door je Soundblaaaaster AWE naar je PC :)
 
Origineel geplaatst door Roel
>niks tegen een AN1x he! mijn virus klinkt net zo goed door mijn mixer! (alleen de karakteristieke klank van beide apparaten verschilt :P)

Niks tegen AN1x!
 
Origineel geplaatst door Cozko
Gaaf hè, je Minimoog door tulpstekkertjes via minijack door je Soundblaaaaster AWE naar je PC :)

--> alleen ik vind dat mijn minimoog nogal ruist....

;)

maar okee even on-topic...
er zijn redelijk wat mensen die inderdaad hun dure synth met goedkope rommel op hun versterker aansluiten, daar bedoel ik zowel bekabeling als mixer mee.

ik heb zelf overigens een (goede) yamaha mixer en (uitstekende) zelfgemaakte bekabeling.
 
Een Budget mixer is wat mij betreft analoog. een Soundcraft ofzo? ;) Maar ben het helemaal met Cozko eens, ik zie het vaak genoeg dat mensen het geluid van hun peperdure synth door de drek halen voordat ze het opnemen. Maarja, daarentegen heeft niet iedereen Soundcraft-centen, heb zelf lang met een Inkel gevalletje lopen mixen voordat ik die van mij kon kopen. Is het geld zeker waard!
 
Je moet ergens beginnen..

Je moet ergens beginnen..

Je kunt natuurlijk niet in één keer een professionele studio-setup hebben. En ja.. ik vind het niet verwonderlijk dat mensen liever geld besteden aan een mooie synth.. dan aan een mooi/duur mengpaneel.

Maar het verschil is en blijft overdonderend groot. Het lijkt allemaal heel wat, zo'n Spirit, Behringer of Phonic mixer... maar vervang 'm door iets uit de 'middenklasse' (Mackie, Soundcraft..) en je oren staan te flapperen.

Tja.. en dan nog je monitoring natuurlijk. Zoals ik laasts ergens las ".. it's the only part of your setup that you actually hear!".
 
daarom gewoon..

daarom gewoon..

alles digitaal doen, kan je in het begin zelfs zonder mixer, en misschien later ook wel..

is niet zo'n gekke gedachte toch..

Ik heb wat softsynthjes gewoon 16/44 opgenomen, helemaal digitaal. Dan heb je voor mij part een onboard c-media kaart, daar heb je dan gewoon niets mee te maken..

En dat klinkt toch echt heel fatsoenlijk als ik dat dan afspeel in mijn arcam set..... met jmlab speakertjes...
 
Mixer is echt belangrijk. Ik had eerst een kutmixer, en alles klonk gewoon kut. Alle gitaar geluiden klonken bijna hetzelfde, de toonregeling ruisde de faders hadden teveel invoeld op het geluid en maakte het zo koud. Nu heb ik de Spirit SX, nog steeds wel een budget mixer, maar slecht is deze niet.
en ja,. verder werk ik ook met uitstekende interlinks, die zijn ent zo belangrijk. Bijna alles gebalanceerd en op +4dB :)
 
Re: Je moet ergens beginnen..

Re: Je moet ergens beginnen..

Origineel geplaatst door CraZ
Maar het verschil is en blijft overdonderend groot. Het lijkt allemaal heel wat, zo'n Spirit, Behringer of Phonic mixer... maar vervang 'm door iets uit de 'middenklasse' (Mackie, Soundcraft..) en je oren staan te flapperen.

ff offtopic maar waar ligt het verschil tussen een spirit en een soundcraft? Ik ben zelf ook op zoek naar een mengpaneel en twijfel nog steeds tussen een mackie (liefst 24/4) of een spirit/soundcraft (lx7 ofzo)
 
Maar om nou gelijk al het analoog werk budget te noemen en digitaal de professionele standaard te maken gaat ook niet op. Digitaal zie je juist veel meer in het miden segment van de echt grote, duure tafels zoals een SSL zijn volgens mij nog vrijwel allemaal analoog.

Een vriend van me heeft in zijn studio zijn tascam 48 kanalen digitale tafel ook onlangs laten vervangen door een 80 kanaals analoge soundtracks, die volgens hem uiteindelijk gewoon beter klinkt.

Daarbij wil ik ook even opmerken dat ik mijn zooi ook gewoon door een behringer gooi en uiteindelijk op een SB16 opneem. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ik geen groter budget had. Als ik het perfect wil opnemen duik ik wel een bevriende studio in.
 
Ach, het ligt er ook aan wat voor muziek je maakt en welke eisen je stelt.

Ik maak vooral ouwe ranzige lofi zooi, dus dan heb ik geen digitale mixer of een zwaar overprijsde Mackie nodig . Ik heb ook een Zoom fx doosje en die gebruik af en toe. Best handig en bij 'budget' spullen heb je vaak meer 'bang for the buck.'

De Spirit mixers mogen dan wel 'budget' zijn, maar er is echt niks mis mee. Nooit geen ruis, lekker oversturen, solide gebouwd.

Het kan me verder ook eigenlijk weinig interesseren.
Behringer vs mackie en soundcraft. Platen vs cd's. Analoog vs VA. Mensen met gouden pluggen aan hun stereo. =( Als het werkt, dan werkt het.

M'n hobby is muziek maken en ik kan me gewoon geen soundcraft veroorloven en ik heb er nu ook geen behoefte aan. En m'n muziek wordt er ook niks beter van als ik nu een 48 kanaal mackie koop.
Ik koop er wel een na m'n eerste top40 plaat....nooit dus ;)

ps: die sidstation ruist nu ook heerlijk door al m'n muziek heen. Lekkel, lekkel :P
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door OnAcid
Mensen met gouden pluggen aan hun stereo. =(
das discutabel :W ben zowel high-ender/fier als studiomanneke..

dat is het verschil in opnemen :dj: en weergeven.. Weergave dingen zijn juist totaal anders dan opname apparatuur .
zo..nu eerst een bakkie :koffie: senseo crema :kont:
 
Het is wel begrijpelijk want de meeste mensen hebben eerst sounds nodig en zijn een tijdje aan het zoeken en schuiven met apparatuur tot ze een goed combinatie hebben gevonden.

Daarna gaan ze tracks maken en komen ze erachter dat een goede tafel, compressors en een setje monitors net zo belangrijk zijn om een sound neer te zetten.

groeten

basicsys
 
daar weet ik alles van..en mijn portomonnee ook helaas :o:
compressor heb ik echter nog niet aangeschaft.. ik ben nog ruim aan het orienteren. Ik zie zowieso wel die effecten en compressors zitten van TC-electronic.
Ach.. je blijft altijd aanbouwen enzo.. je blijft ebzig en het is gewoon leuk om te doen :) alleen wel duur :P
 
Toch vind ik dat digitale tafels, mits het 24/96 naar je pc-tje gaat(maar wie gebruikt dat nou) een aanslag op je sound.
zit je met je analoge/warme/... bakken door een digitale mengtafel naar je pc te pompen. da's zonde.
Het is maar net hoe vaak je opname-apparatuur het binnekomende signaal kan lezen. dus 24/96 komt in de buurt van het analoge signaal. dat is toch de reden dat ze in superstudio's high-end (xtreem dure) spullen achter hun digitale tafel zetten om dat "analoge" weer terug te krijgen?
 
Weinig structuur in deze draad enfin.

Zijn die quote's hier van het bord gevist of gewoon verzonnen. Nja....

Trouwens vergeet ook even niet dat er zat mensen als hobby hebben om een dure synth te gebruiken. Is gewoon leuk, lekker aanklooien en muziekjes maken.

En hoeveel mensen zijn er niet die een zooi dure spullen hebben maar niet weten wat een compressor doet of hun dure mackie gebruiken om alleen de volumes aan te passen. (anders moet je al die standen gaan opschrijven iedere keer, da's irritant)
Als je dure spullen gebruikt moet je altijd meer van jezelf eisen omdat die duurdere spullen nou eenmaal beter zijn en/of meer kunnen.

En je studio moet gebalanceerd zijn. Koop je een dure synth dan heb je minstens een middenklasser mixer nodig en beter is een topmixer. En dan zeker ook goede monitorspeakers en een goede akoestiek in je mixruimte. En ook goede kabels en goede meubels zodat je prettig kan werken.
En het is nooit af want altijd kun je wel weer wat anders/beters/duurders kopen.

En dat gezever over digitale mixen is weer zo'n overdreven verhaal. Dat is al lang achterhaald en mensen die niet digitaal kunnen mixen moeten gewoon analoog blijven.
Digitaal mixen klinkt beter, werkt sneller en is flexibeler.
 
Back
Top