Wanneer effecten toe te passen?

Chillphil

Ingeburgerd
Lid sinds
1 juli 2002
Berichten
42
Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Lees hier regelmatig topics over effecten. Maar vroeg me af, wanneer gebruik je nou effecten?
Of is dat puur gevoelsmatig? Gebruik je je effecten voornamelijk over een 'losse track', dus over bijvoorbeeld alleen een string? Of bij het afmixen van het gehele arrangement pas?

Klinkt misschien als een gekke vraag, maar dat komt omdat ik zelf nog maar weinig doe met effecten. Pas alleen software matig wat compressie toe (maar dat is geen effect geloof ik)
 
Tja je kunt dus een effect als send gebruiken (een deel van het geluid naar een effecten zoals reverb sturen) of over een kanaal (compressor bijvoorbeeld) of over je mix.

Het is maar net welk effect je wilt gebruiken en wat je er mee wilt gebruiken.
 
Ligt onder andere ook aan het type muziek.. Maar reverb en chorus zijn ook effecten maar die worden bij elk muziektype veelvuldig toegepast. Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar over het algemeen doe je het om een nummer/sample/vocal/synth/bass etc wat extra's mee te geven. Kijk uit met drastische effecten (overdrive/delay/ringmod etc) want die kunnen je nummer helemaal laten verzuipen..
 
ofwel, get behind your equipment and try it. Kom er nu wel achter dat ik onbewust wel effecten heb toegepast. Mja, bedankt voor reakties
 
Zoek ook even op het bord voor diverse draadjes over effecten enzo. Want om nou zo 'koud' met effecten te beginnen.
Gewoon eerst even wat theorie opnemen en dan aan de slag.
Op internet is daar best wel wat over te vinden.
 
Wat moet je erover leren dan, een effect maakt van een geluid een ander geluid, ik zie het als een paar extra knoppen op mijn synth of drumcomputer. Een clap uit een drumcomputer bestaat vaak ook uit wat noise en een reverb is dat dan ook een effect? Het is net als een synth je moet gewoon luisteren, uhm toch?
 
leuk heh? Muziek maken met een computer.. voelt goed zullen we maar zeggen!
 
Back
Top