ik zoek goede monitors

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

TouchTone

oe! knopjes
Lid sinds
30 juli 2002
Berichten
670
Locatie
Alkmaar - Amsterdam
ik ben de laatste tijd aan het rond kijken naar goede monitors, maar niemand had me gewaarschuuwd dat het er zo veel zijn. echter geeft ik het niet op en vraag dus hier aan jullie, hebben jullie nog adviesen voor de aanschaf van deze dingen???
 
Monitors en eingenlijk alle speakers is moeilijk om advies te geven..... het blijft een persoonlijke smaak......tis maar waar je van houd en wat voor kabel en amp je gebruikt.....

Ik zelf doe het al jaren met Tannoy's ..... das mijn favoriet voor monitoring speakers..... mooi klein, helder, groot bereik en redelijk aan de prijs.....

Kortom.... veel luisteren in de winkel en eventueel via de betere zaken een paar iedere keer mee naar huis nemen om te testen en dan eventueel omruilen voor weer een ander paar totdat je ze gevonden hebt.....

That's my advise... good luck

CP
 
Gebruik de zoek functie ook maar eens. Er staan hele verhalen over monitoring. Waarschijnlijk meer dan je wilt weten. :)
 
ok ik begrijp het al, verder nog goede winkels waar ik terecht kan, op i-net ofzo voor e.v.t. ander apperatuur ook?
 
Voor monitors kan je beter niet op internet gaan sjoppen. Die moet je echt in de winkel gaan luisteren. En het liefst ook nog thuis uitproberen. Want de ruimte waar je in luistert maakt minstens net zoveel uit voor het geluid als de monitor waar het geluid uit komt. Misschien kan je wat monitors van vrienden lenen om te proberen. Of bij anderen thuis luisteren. (Dat luistert wat relaxter dan in een winkel)
 
daar heb je wel gelijk in maar het is wel lekker om een idee te krijgen van de prijzen etc., verder was ik ook nog op zoen naar een versterker of wel amp. nu heb ik een sony versterker thuis met de optie van direct sound, is een goed ding het geluid dat er uitkomt is erg neutraal en zuiver, maar ik ben nu ook opzoek naar wat anders
 
ikzelf heb geprobeerd om monitors te beluisteren en te vergelijken in muziekzaken, maar vond dat persoonlijk geen succes....omdat a) sommige monitors niet aanwezig waren, b) de ruimte niet ideaal was c) eigenlijk veel van de nieuwe monitors wel goed klinken.....

ik heb toen gewoon maar gekozen voor de tannoy reveal active, ook al heb ik die niet kunnen beluisteren, maar ik had er veel goeie verhalen over gehoord..... ze bevallen me ERG goed, ook genoeg bas in mijn studioruimte (ongeveer 3x4 meter) en wat me vooral erg opvalt is dat ze goed "Vertalen" naar andere speakers.....de mixen klinken bijna altijd wel prima op andere systemen...en ze zijn actief, dus geen aparte amp meer nodig

Olaf
 
Ik kan je in ieder geval wel wat vertellen over de monitors die ik zelf heb. Alesis M1 Actives.

Ze klinken erg 'prettig' dus ze zijn erg geschikt om op te componeren. Het is niet vervelend om er langer dan een paar uur naar te luisteren. Ze gaan vrij laag maar ik heb de indruk dat ze daar wel wat vervormen. Ik heb onder andere last van het "one tone bass" syndroom. wat betekent dat de bas op bepaalde frequenties veel harder klinkt dan op andere. Maar dat ligt waarschijnlijk meer aan het vierkanten betonnen hok dat ik als studio gebruik :) En de plaatsing is momenteel alles behalve ideaal. (de ene staat net te hoog de andere net te laag) In het hoog klinken ze lekker strak en hoor ik precies wat er gebeurt. Laag moet ik altijd nog ff checken met een koptelefoon. Maar dat hebben meer nearfields. Ze zijn niet zo heel geschikt om op te mixen en zeker niet om te masteren. Ik beweeg nogal wat (mengtafel staat links van de linker monitor) maar off-axis klinken ze ook nog wel aardig.

Ik heb de indruk dat ze wat minder klinken dan de Tannoys. Maar ik heb ze nooit naast elkaar beluisterd

Er is ondertussen een nieuwe serie van uit (stond in de sound on sound) de MKII's die schijnen in het laag wat strakker te klinken en hebben een 'waveguide' voor de tweeters. Geen idee wat dat doet maar het zal wel goed zijn :) Er bestaat ook nog een speciale woofer van alesis voor deze speakers. Die zou de lage frequenties wat kunnen oppoetsen. Maar die is wel redelijk duur.
 
overigens is het wel handig als je goeie monitors koopt om ook een goeie soundcard te kopen.....als je je PC veel voor audio gebruikt bedoel ik....een SB Live is dan een beetje de bottleneck..is niet slecht maar zeker niet zo goed als bv soundcards van M-audio, echo, RME etc.
 
Voor versterker: check de alesis RA series eens...

Ik heb zelf de Alesis RA150 en das een fijne versterker, zeker voor dat geld!
 
Ik heb net m'n Genelec 1030's binnen vandaag. Had ze al een tijdje beluisterd samen met de 1031 en de Mackie 824. De laatsten leken me overkill in een 12 vierkante meter grote kamer dus ben ik voor de 1030 gegaan. De beslissing is gelukkig een goede geweest want zoals hierboven eerder gezegd, het is in de winkel moeilijk vergelijken. Grote ruimte versus kleine slaapkamer. De 1030 klinkt misschien een tikkeltje te mooi maar het gaat er uiteindelijk om dat je leert hoe je monitoren moeten klinken zodat ze in andere stereo's ook goed klinken. Je mixen op cd zetten en bij zoveel mogelijk andere mensen luisteren is de oplossing.

De actieve alesis klinkt ook goed al had ik het idee dat hij gebrek aan midden heeft. Hij had iig wel ontiegelijk veel Boem Boem Boem Boem tsk tsk Boem Boem.. Lage tonen te over. Die zou ik niet te dicht bij m'n muur willen zetten. :)

Die 2 kleine actieve Yamaha MSP dingen vond ik ronduit waardeloos. Ze klonken erg dof. En als je daar je kick op zou afmixen exploderen de boxen van je vrienden na de eerste knal. Heerlijk dat overdrijven!
 
hmmm mischien is het een goed idee om de boven genoemde amps te gaan bekijken, bedank jongens (evt. meisjes, jah want je weet het niet he) verder als gezecht is de SB live kaart een bottle neck daar om had ik de audigy aangeschaft. die andere pc met de live er in is meer voorhet snelle demo en concept werk en af en toe gebruik ik die pc om distorted analoge samples te maken.
deze kaart zal echter wel vervangen gaan worden door een yamaha sw1000xg.
 
check ff wat threads op dit forum over soundcards (zijn er genoeg van) ...dan zul je merken dat de meete mensen de audigy ook niet zoveel beter vinden voor audio....en de SW1000XG is eigenlijk behoorlijk verouderd zodat je niet echt meer met lage latencies kan werken..

Olaf
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top