zelf nummers schrijven

ik werk vanuit gevoel of een herrinering dat een gevoel triggert en zet dat om in een beat of melodie of bas om een sfeer te creeren,of soms als ik nog niet thuis ben en iets kwijt wil en dat om wil zetten naar noten ...neurie ik dat gewoon in in een memorecordertje:)
 
kan het meestal niet laten om met een gesampled drum of percussie loopje te beginnen en dan mn pulse erop los te laten voor een lekkere bassline. Wat daarna gebeurd is elke keer weer anders. Vaak is het wel zo dat als ik met een bepaald idee begin het meestal heel anders uitpakt dan ik eerder in gedachten had. Zolang je het maar tof vind wat je doet is het het goed denk ik
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
nou moe?
ben ik echt de enige die zo werkt? ik kan me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die proberen iets meer artistiek bezig te zijn met muziek dan 'BOEM BOEM machen'. niet dat daar iets verkeerd aan is, dat niet, maar muziek is toch ook Kunst, waar over nagedacht kan worden en waar meerdere lagen in zitten? anyone?

ik ga gewoon zitten en zie wel wat eruitkomt...concepten en lagen verzin ik er later wel bij ;)
doet me een beetje denken aan alle analyses van "de donkere kamer van damocles van W.F.Hermans" ..er is er eentje die is nog dikker dan het boek zelf..kan me niet voorstellen dat onze grote vriend W.F. dat zelf allemaal ook bedacht had tijdens of voor het schrijven van zijn meesterwerk

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol


ik ga gewoon zitten en zie wel wat eruitkomt...concepten en lagen verzin ik er later wel bij ;)
doet me een beetje denken aan alle analyses van "de donkere kamer van damocles van W.F.Hermans" ..er is er eentje die is nog dikker dan het boek zelf..kan me niet voorstellen dat onze grote vriend W.F. dat zelf allemaal ook bedacht had tijdens of voor het schrijven van zijn meesterwerk

Olaf

hehe dat heb ik nou altijd met gedichten en al die onzin... :L
 
muziek komt bij mij voort vanuit een sfeer. en die sfeer komt voort uit een rationeel idee, een ritme, een paar akkoorden, een melodie, een droom, een ervaring, een gevoel, een kater, spa blauw met citroen, spa blauw zonder citroen, koffie, cassis en weet ik veel niet wat nog meer allemaal.

het begint dus altijd met een sfeer en niet met een concreet plan. gewoon wat aanrotzooien dus...
 
bij mij begint alles met een kick ;)
 
Ik kan je dit aanraden 'Hoe schrijf je muziek' van Tijs Laurens kun je als beetje gaat googelen vind je het wel op internet.
Als je de basis theorie van akkoorden kent is dit wel interessant en vooral gericht op popmuziek en gaat over de opbouw van akkoorden schema's.
 
Ik begin gewoon met niets. Gewoon pingelen van melodielijnen. Meestal heb ik dan binnen 10 minuten wel iets leuks te pakken. Daar maak ik dan een soort van pattern door toevoegen van Bass, fx , leads en onderliggende lagen en vaak het laatst de drumpartijen. Besteed best veel tijd aan klankkleuren en sounddesign. Daarna ga ik uitdunnen en veredelen. Ik doe altijd alles live omdat ik gekwantificeerde muziek niet echt vind leven. Ook ben ik vaak af van standaards door asymmetrische muziekstukken te maken en niet de gebruikelijke opbouw.
 
Bij iedereen anders en ook elke track anders. Probeer met een melodie te starten en bepaal daar de bpm op anders zal je altijd met een vast bpm starten. Of je moet in een bepaald genre werken waar dat zo werkt. Verder op je gevoel werken in plaats van theorie anders ga je maken wat iedereen maakt. Of je moet hapklare brokken willen maken. Keuzes keuzes..............
 
Back
Top