zelf nummers schrijven

leo devinck

Nieuwkomer
Lid sinds
29 juli 2002
Berichten
2
ik vraag mij al lang af hoe je het best zelf een nummer kan schrijven.Begint men met een melodie of met een bepaalde beat????? kan er mij iemand enkele tips geven???
 
Hey,

Iedereen heeft zijn eigen aanpak:)
Ik begin meestal met wat accoorden en dan een beat en dan de bas.
Daarna doe ik er effecten overheen en begin ik daarna met het opleuken: achtergronden , leads, fx, enz enz.
 
Ik begin met een beat. Zonder beat lukt het me niet. Maak even een drumloopje van 8 maten en leg daarover een bassline. Deze laat ik een tijdje loopen waarop ik allerlei experimentjes loslaat. Daaruit moet dan langzamerhand een hele song rollen.
 
zo werk ik ook.. eerst een beat
 
is wisselend bij mij.

soms eerst melodietje,
somd eerst bassline
soms eerst de beat.
(nee das lekker duidelijk, maar ik wil maar zeggen, het hangt ervan af_:)
 
Ik maak eerst 'n melodie
dan de bass en dan de drums.
De rest is toevoeging.
het nummer 'ontstaat' gewoon.
geen plan van te voren ofzo.
 
ik begin altijd met een idee, een gevoel, een concept, een bepaalde situatie die ik in muziek wil uitdrukken. vervolgens ga ik denken wat voor soort nummer het moet worden, wat voor geluiden, wat voor emoties er in moeten liggen. daarna ga ik pas echt fysiek aan de slag met klanken maken, beats maken enzovoorts.
diep & filosofisch dus :)
 
ik maak meestal een aantal min-of-meer bij elkaar horende patterns, waarin zo'n beetje alle synths en geluiden geprogrameerd staan. hier ga ik vervolgens een tijd mee spelen, live-setjes doen enzo en als het dan na een tijd nog lekker is dan ga ik 'm uitwerken. alles netjes sequencen en een liedje van maken.
 
Ik begin meestal met een bas-solo van enkele

Ik begin meestal met een bas-solo van enkele

Ik begin meestal met een bas-solo van enkele minuten, waar ik dan later een beat en harmonieen onder zet. Later haal ik dan meestal de solo (grotendeels) weg en vervang het door iets anders.
 
Ik teken gewoon het hele nummer met de key-editor van Cubase. En als alles klaar is, druk ik pas op play om te luisteren of het wat geworden is! ;) ;) ;)
 
En...is het wat geworden?
 
nou moe?
ben ik echt de enige die zo werkt? ik kan me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die proberen iets meer artistiek bezig te zijn met muziek dan 'BOEM BOEM machen'. niet dat daar iets verkeerd aan is, dat niet, maar muziek is toch ook Kunst, waar over nagedacht kan worden en waar meerdere lagen in zitten? anyone?
 
Cyan, ik volg je.

Ik maakte op die manier filmpjes op school (was behoorlijk uitputtend al die symbolen en metaforen). In mijn muziek moet ik ni zo diep graven en dat doet me eigenlijk wel goed.
Ik probeer nu minder over mezelf na te denken.
Neemt ni weg dat de filosofische werkwijze de enige weg naar vernieuwing is en dat dat daarom de meest bewonderenswaardige manier zou moeten zijn, zoals ten tijde van de Grieken, toen de fiosofen op het hoogste schavot werden gesteld.
 
Ik bedenk me van te voren altijd dat ik boem boem wil machen!
 
Muziek moet voor mij een directe vertaling van mijn gevoel zijn... is het dat niet.. dan stop ik... het is dus een kwestie van inspiratie en gevoel.... en dan gebeurd het wel dan niet...

en hoe dat dan daadwerkelijk chronologisch wordt uitgewerkt is verschillend en van ondergeschikt belang...

tip: probeer je daar niet op te focussen... maar geef je gewoon over....


Gr Snah
 
hmmm ik moet me altijd wel focussen als het om variatie en fills enzo gaat. moet ik altijd gaan tellen enzo en dan denken hmm na 8 maten moet er ff een fillin doorheen. zo gaat dat dan.. melodien schud ik wel uit de mouw. =]
 
Back
Top